Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskehittäminen ja fasilitointi palvelumuotoilussaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: MY00BM99

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

07.02.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA424SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä sekä kampuksen ulkopuolella ryhmässä toteutettavan fasilitoidun työpajan muodossa.

1. Kontaktiopetuspäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Ryhmäytyminen
- Toimeksianto/Opintojakson oppimistehtävänanto

2. Kontaktiopetuspäivä
- Yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin perusteet luento
- Fasilitointiharjoitukset pienryhmissä

3. Kontaktiopetuspäivä
- Oppimistehtävien esitykset
- Palaute ja ohjeet oppimistehtävän viimeistelemiseksi

Aika ja paikka

07.02.2025 09 - 16 Leppävaara 216
06.03.2025 09 - 16 Leppävaara 216
03.04.2025 09 - 16 Leppävaara 216

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu yhteiskehittämisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla nivotaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teorian avulla tietopohjaa ja käsitteistöä kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektoinnilla syvennetään ymmärrystä keskeisistä teemoista.

Kirjallisuus täydentyy opintojakson aikana.

Esim.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla työstetään työelämän toimeksiantoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (21 h), pienryhmässä suoritettavan työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin (109 h).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla ei voi tehdä uusintoja tai arvosanan korottamisia
Opintojakson päättymisen jälkeen palautettuja suorituksia ei lueta osaksi opintojakson suoritusta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA423SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä sekä kampuksen ulkopuolella ryhmässä toteutettavan fasilitoidun työpajan muodossa.

1. Kontaktiopetuspäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Ryhmäytyminen
- Toimeksianto/Opintojakson oppimistehtävänanto

2. Kontaktiopetuspäivä
- Yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin perusteet luento
- Fasilitointiharjoitukset pienryhmissä

3. Kontaktiopetuspäivä
- Oppimistehtävien esitykset
- Palaute ja ohjeet oppimistehtävän viimeistelemiseksi

Aika ja paikka

09.02.2023 09 - 16 Leppävaara 216
07.03.2023 09 - 16 Leppävaara 216
04.04.2023 09 - 16 Leppävaara 216

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu yhteiskehittämisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla nivotaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teorian avulla tietopohjaa ja käsitteistöä kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektoinnilla syvennetään ymmärrystä keskeisistä teemoista.

Kirjallisuus täydentyy opintojakson aikana.

Esim.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla työstetään työelämän toimeksiantoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (21 h), pienryhmässä suoritettavan työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin (109 h).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Ryhmät
  • MYA423KJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, K23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä sekä kampuksen ulkopuolella ryhmässä toteutettavan fasilitoidun työpajan muodossa.

1. Kontaktiopetuspäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Ryhmäytyminen
- Toimeksianto/Opintojakson oppimistehtävänanto

2. Kontaktiopetuspäivä
- Yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin perusteet luento
- Fasilitointiharjoitukset pienryhmissä

3. Kontaktiopetuspäivä
- Oppimistehtävien esitykset
- Palaute ja ohjeet oppimistehtävän viimeistelemiseksi

Aika ja paikka

07.10.2023 09 - 16 Leppävaara 234
02.11.2023 09 - 16 Leppävaara 234
30.11.2023 09 - 16 Leppävaara 234

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu yhteiskehittämisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla nivotaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teorian avulla tietopohjaa ja käsitteistöä kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektoinnilla syvennetään ymmärrystä keskeisistä teemoista.

Kirjallisuus täydentyy opintojakson aikana.

Esim.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla työstetään työelämän toimeksiantoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (21 h), pienryhmässä suoritettavan työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin (109 h).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 55

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA422SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä sekä kampuksen ulkopuolella ryhmässä toteutettavan fasilitoidun työpajan muodossa.

1. Kontaktiopetuspäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Ryhmäytyminen
- Toimeksianto/Opintojakson oppimistehtävänanto

2. Kontaktiopetuspäivä
- Yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin perusteet luento
- Fasilitointiharjoitukset pienryhmissä

3. Kontaktiopetuspäivä
- Oppimistehtävien esitykset
- Palaute ja ohjeet oppimistehtävän viimeistelemiseksi

Aika ja paikka

09.02.2022 09 - 16 Leppävaara 216
10.03.2022 09 - 16 Leppävaara 216
13.04.2022 09 - 16 Leppävaara 216

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu yhteiskehittämisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla nivotaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teorian avulla tietopohjaa ja käsitteistöä kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektoinnilla syvennetään ymmärrystä keskeisistä teemoista.

Kirjallisuus täydentyy opintojakson aikana.

Esim.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolle pyritään sopimaan työelämän toimeksianto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (21 h), pienryhmässä suoritettavan työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin (109 h).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset