Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskehittäminen ja fasilitointi palvelumuotoilussaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: MY00BM99

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

07.02.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA424SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA423SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä sekä kampuksen ulkopuolella ryhmässä toteutettavan fasilitoidun työpajan muodossa.

1. Kontaktiopetuspäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Ryhmäytyminen
- Toimeksianto/Opintojakson oppimistehtävänanto

2. Kontaktiopetuspäivä
- Yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin perusteet luento
- Fasilitointiharjoitukset pienryhmissä

3. Kontaktiopetuspäivä
- Oppimistehtävien esitykset
- Palaute ja ohjeet oppimistehtävän viimeistelemiseksi

Aika ja paikka

09.02.2023 09 - 16 Leppävaara 216
07.03.2023 09 - 16 Leppävaara 216
04.04.2023 09 - 16 Leppävaara 216

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu yhteiskehittämisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla nivotaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teorian avulla tietopohjaa ja käsitteistöä kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektoinnilla syvennetään ymmärrystä keskeisistä teemoista.

Kirjallisuus täydentyy opintojakson aikana.

Esim.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla työstetään työelämän toimeksiantoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (21 h), pienryhmässä suoritettavan työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin (109 h).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Ryhmät
  • MYA423KJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, K23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä sekä kampuksen ulkopuolella ryhmässä toteutettavan fasilitoidun työpajan muodossa.

1. Kontaktiopetuspäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Ryhmäytyminen
- Toimeksianto/Opintojakson oppimistehtävänanto

2. Kontaktiopetuspäivä
- Yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin perusteet luento
- Fasilitointiharjoitukset pienryhmissä

3. Kontaktiopetuspäivä
- Oppimistehtävien esitykset
- Palaute ja ohjeet oppimistehtävän viimeistelemiseksi

Aika ja paikka

07.10.2023 09 - 16 Leppävaara 234
02.11.2023 09 - 16 Leppävaara 234
30.11.2023 09 - 16 Leppävaara 234

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu yhteiskehittämisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla nivotaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teorian avulla tietopohjaa ja käsitteistöä kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektoinnilla syvennetään ymmärrystä keskeisistä teemoista.

Kirjallisuus täydentyy opintojakson aikana.

Esim.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla työstetään työelämän toimeksiantoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (21 h), pienryhmässä suoritettavan työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin (109 h).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 55

Koulutus
  • Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu (MYA4), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA422SJ
    Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu, yamk, S22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä sekä kampuksen ulkopuolella ryhmässä toteutettavan fasilitoidun työpajan muodossa.

1. Kontaktiopetuspäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Ryhmäytyminen
- Toimeksianto/Opintojakson oppimistehtävänanto

2. Kontaktiopetuspäivä
- Yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin perusteet luento
- Fasilitointiharjoitukset pienryhmissä

3. Kontaktiopetuspäivä
- Oppimistehtävien esitykset
- Palaute ja ohjeet oppimistehtävän viimeistelemiseksi

Aika ja paikka

09.02.2022 09 - 16 Leppävaara 216
10.03.2022 09 - 16 Leppävaara 216
13.04.2022 09 - 16 Leppävaara 216

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu yhteiskehittämisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla nivotaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teorian avulla tietopohjaa ja käsitteistöä kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektoinnilla syvennetään ymmärrystä keskeisistä teemoista.

Kirjallisuus täydentyy opintojakson aikana.

Esim.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolle pyritään sopimaan työelämän toimeksianto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (21 h), pienryhmässä suoritettavan työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin (109 h).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anna Salmi
Vastuuopettaja

Anna Salmi

Ryhmät
  • MYA321SJ
    Palvelumuotoilu, yamk, S21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä Zoomissa sekä kampuksen ulkopuolella tiimi- ja itsenäisten yhteiskehittämisen työpajojen muodossa.

Opintojakso suoritetaan esitehtävän, itsenäisen yhteiskehittämisen työpajan, tunnilla tehdyn fasilitoinnin työpajan sekä tiimin koostaman portfolion muodossa.

1. Lähipäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Tiimiytyminen
- Yhteiskehittämisen harjoitus tiimeissä

2. Lähipäivä
- Fasilitoinnin perusteet
- Fasilitointia tiimeissä

3. Lähipäivä
- Portfolioiden esitykset tiimeissä
- Palaute ja next steps

Aika ja paikka

05.02.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/my/annsalm
04.03.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/my/annsalm
01.04.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/my/annsalm

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu co-designin, tiedon yhteisluomisen, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Opintojaksolla tuodaan yhteen yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin teoriaa ja käytäntöä. Teoreettinen lähestymistapa on viitekehys, jonka avulla tietopohjaa kasvatetaan ja käytännön yhteiskehittäminen ja fasilitoinnin kokemuksien reflektointia syvennetään.

Lee, Jung-joo, Miia Jaatinen, Anna Salmi, Tuuli Mattelma?ki, Riitta Smeds, and Mari Holopainen (2018) Design Choices framework for co-creation projects. International Journal of Design. 12 (2) pp. 15–31. Saatavilla 29.11.2021 http://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/2782

Elizabeth B.-N. Sanders & Pieter Jan Stappers (2008) Co-creation and the new landscapes of design, CoDesign, 4:1, 5-18, DOI: 10.1080/15710880701875068

Mattelmäki, T. & Sleeswijk Visser, F. (2011), Lost In Co-X: Interpretations Of Co-Design And Co-Creation. IASDR2011, The 4th World Conference on Design Research, Delft, the Netherlands. Saatavilla 29.11.2021 https://window874.files.wordpress.com/2012/09/mattelmaki_lost-in-cox_fin-1.pdf

Hannula, O., Pöyry-Lassila, P., Salmi, A., & Jaatinen, M. (2014). Forming and using objects of collaboration within game structure. Services and New Societal Challenges: Innovation for Sustainable Growth and Welfare, 659-71. Saatavilla 29.11.2021 https://www.researchgate.net/profile/Otso-Hannula/publication/280574833_Forming_and_using_objects_of_collaboration_within_game_structure/links/56ffe0c408ae1408e15deea4/Forming-and-using-objects-of-collaboration-within-game-structure.pdf

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Andersen, H., Nelson, I. and Ronex, K. 2020. Virtual Facilitation. Wiley.
(E-kirjana Laurea Finnassa)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelija etsii itselleen toimeksiantajan fasilitointiharjoitusta varten.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen kontaktiopetuspäivään (24 h), itsenäisen työpajan suunnitteluun ja toteutukseen (74h), sekä pienryhmätehtävien tekemiseen kontaktipäivinä sekä portfolion työstämiseen (39,5h).

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjeet esitehtävään:

Lue alla oleva artikkeli sekä yksi kirja, jonka voit valita alla listatuista teoksista:

Artikkeli
Elizabeth B.-N. Sanders & Pieter Jan Stappers (2008) Co-creation and the new landscapes of design, CoDesign, 4:1, 5-18, DOI: 10.1080/15710880701875068

Kirjat

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Schwarz, R. (2017) The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resources for Consultants, Facilitators, Coaches, and Trainers. 3rd edition.

Bens, I. (2012). Facilitating with Ease! Core Skills for Facilitators, Team Leaders and Members, Managers, Consultants, and Trainers, 3rd Edition. Hoboken: Jossey-Bass.

Voit käyttää halutessasi vaihtoehtoista vastaavaa kirjallisuutta.

Esittele itsesi ja taustasi. Pohdi lisäksi annettuja teemoja lähdekirjallisuutta hyödyntäen:

1) Mitä on yhteiskehittäminen ja fasilitointi?
2) Mikä on fasilitoijan rooli yhteiskehittämisessä?
3) Minkälaista kokemusta sinulla on yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista kasvokkaisissa yhteistyötilanteissa tai verkossa?
4) Miten yhteiskehittämisen fasilitoija onnistuu tehtävässään?
5) Mitä haluaisit oppia yhteiskehittämisestä ja fasilitoinnista?

Äänitä vastauksesi lyhyelle videolle (3-4 minuuttia). Video palautetaan Canvas-oppimisalustan kautta. Suositeltavaa on, että tallennat videon Laurean videopalveluun https://video.laurea.fi/ ja palautat linkin videoosi. Huolehdi kuitenkin, että opettajasi pääsee katsomaan videon ilman salasanoja.

Video arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointiperusteet ilmoitetaan myöhemmin.

Esitehtävän deadline on 31.1.2022 kello 23:59. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää esitehtävän palautusta ajoissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Opintojakson arvosana muodostuu kolmesta tehtävästä:
* Yksilötyö: Orientoiva esitehtävä (video), 10 pistettä
* Yksilötyö: Työpaja omassa työyhteisössä, 60 pistettä
* Tiimityö: portfolio menetelmistä, 30 pistetä