Siirry suoraan sisältöön

Valmentava johtaminen työhyvinvoinnin edistämisessäLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: SY00CD18

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita työhyvinvoinnille sosiaali- ja terveysalalla
- integroida valmentavan johtamisen tietoperustaa ja menetelmiä monimuotoisessa toimintaympäristössä
- kehittää monipuolisesti ohjaamisen ja valmentamisen taitoja erilaisissa työympäristöissä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida analyyttisesti valmennusprosessin työelämässä.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

08.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Työhyvinvoinnin johtaminen sosiaali- ja terveysalalla (SYV10), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja

Ossi Salin

Ryhmät
  • SYV1025KJ
    Työhyvinvoinnin johtaminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk K25, Laurea Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita työhyvinvoinnille sosiaali- ja terveysalalla
- integroida valmentavan johtamisen tietoperustaa ja menetelmiä monimuotoisessa toimintaympäristössä
- kehittää monipuolisesti ohjaamisen ja valmentamisen taitoja erilaisissa työympäristöissä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida analyyttisesti valmennusprosessin työelämässä.

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta sekä kampuksella. Kampuksella tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. (Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.)

18.01.2025 09.00 - 16.30 B401 (40 henkilöä)
14.03.2025 09.00 - 16.30 B401 (40 henkilöä)
17.05.2025 09.00 - 16.30 B401 (40 henkilöä)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltavasta kirjallisuudesta kerrotaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta:
a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja
b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen).
Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä eri työelämäympäristöjen kanssa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään laajasti kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja julkaisuja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa:
• analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita
työhyvinvoinnille sosiaali- ja terveysalalla
• integroida valmentavan johtamisen tietoperustaa ja
menetelmiä monimuotoisessa toimintaympäristössä
• osaa kehittää monipuolisesti ohjaamisen ja
valmentamisen taitoja erilaisissa työympäristöissä
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida analyyttisesti
valmennusprosessin työelämässä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

[Ohje: Kirjaa tähän arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.]

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus)
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:

- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Arvioinnissa noudatetaan Laurean YAMK-arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvioinnissa noudatetaan Laurean YAMK-arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvioinnissa noudatetaan Laurean YAMK-arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvioinnissa noudatetaan Laurean YAMK-arviointikriteerejä.