Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan terveyden edistämisen ja omahoidon tukeminenLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: SY00BW91

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

• Dialogisen ja monikanavaisen vuorovaikutuksen vaativissa asiakas- ja hoitotilanteissa.
• Perustaa toimintansa näyttöön suunnitellessaan ohjausta, valitessaan ohjausmenetelmiä sekä toteuttaessaan ohjausta yhdessä asiakkaan kanssa tukeakseen häntä
hoitoon sitoutumisessa ja oman terveyden seurannassa.
• Tukea ohjauksessa asiakkaan voimavaraistumista ja osallisuutta.
• Suunnitella, toteuttaa ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa ohjausta yksilöiden ja
ryhmien erilaisiin tarpeisiin huomioiden terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman.
• Arvioida, valita ja soveltaa digitaalisia menetelmiä asiakkaan ohjauksessa sekä
hyvinvoinnin ja omahoidon tukemisessa.
• Soveltaa näyttöä terveyden edistämisessä ja sairauden ehkäisyssä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Niina Glerean
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ryhmät
  • SYV824SJ
    Hoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

• Dialogisen ja monikanavaisen vuorovaikutuksen vaativissa asiakas- ja hoitotilanteissa.
• Perustaa toimintansa näyttöön suunnitellessaan ohjausta, valitessaan ohjausmenetelmiä sekä toteuttaessaan ohjausta yhdessä asiakkaan kanssa tukeakseen häntä
hoitoon sitoutumisessa ja oman terveyden seurannassa.
• Tukea ohjauksessa asiakkaan voimavaraistumista ja osallisuutta.
• Suunnitella, toteuttaa ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa ohjausta yksilöiden ja
ryhmien erilaisiin tarpeisiin huomioiden terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman.
• Arvioida, valita ja soveltaa digitaalisia menetelmiä asiakkaan ohjauksessa sekä
hyvinvoinnin ja omahoidon tukemisessa.
• Soveltaa näyttöä terveyden edistämisessä ja sairauden ehkäisyssä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Kristiina Helminen
Vastuuopettaja

Kristiina Helminen

Ryhmät
  • SYV823SJ
    Hoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

• Dialogisen ja monikanavaisen vuorovaikutuksen vaativissa asiakas- ja hoitotilanteissa.
• Perustaa toimintansa näyttöön suunnitellessaan ohjausta, valitessaan ohjausmenetelmiä sekä toteuttaessaan ohjausta yhdessä asiakkaan kanssa tukeakseen häntä
hoitoon sitoutumisessa ja oman terveyden seurannassa.
• Tukea ohjauksessa asiakkaan voimavaraistumista ja osallisuutta.
• Suunnitella, toteuttaa ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa ohjausta yksilöiden ja
ryhmien erilaisiin tarpeisiin huomioiden terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman.
• Arvioida, valita ja soveltaa digitaalisia menetelmiä asiakkaan ohjauksessa sekä
hyvinvoinnin ja omahoidon tukemisessa.
• Soveltaa näyttöä terveyden edistämisessä ja sairauden ehkäisyssä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla.

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena (Zoom) eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota osittain tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojakson Canvas-työtila avautuu pe 18.8. klo 12 ja siellä on tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta ja ohjeet tilanteissa jos olet estynyt osallistumaan opetuspäiviin.
Opintojaksolla on kaksi Zoom-yhteydellä toteutettavaa verkkotapaamista:
pe 15.9. klo 9-16
la 11.11. klo 9-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava kirjallisuus:
Absetz, P., Patja, K. & Rautava, P. 2022. Terveyden edistäminen. Helsinki: Duodecim.(luettavissa e-kirjana Laurean Finnassa)
Pietilä, A. 2012. Terveyden edistäminen: Teorioista toimintaan. 1.-2. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Lisälähteistä kerrotaan opintojakson Canvas-alustalla ja opiskelijat etsivät itsenäisesti vaihtoehtoisia lähteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen ohjaustapahtuman.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas-työtila avautuu pe 18.8. klo 12 ja siellä on tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta ja ohjeet tilanteissa jos olet estynyt osallistumasta opetuspäiviin.
Opintojaksolla on kaksi Zoom-yhteydellä toteutettavaa verkkotapaamista:
pe 15.9. klo 9-16
la 11.11. klo 9-16
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä eli tämä opintojakso 5 op = 133,5h opiskelijan työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kriittisesti näyttöön perustuvaa ohjausta yksilöiden ja ryhmien erilaisiin tarpeisiin huomioiden terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).

Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.