Siirry suoraan sisältöön

Introduction to Data EconomyLaajuus (1 op)

Opinnon tunnus: HY00BT31

Laajuus

1 op

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 23.11.2025

Ajoitus

01.06.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 600

Koulutus
  • Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
  • Niklas Leppä
  • Anssi Mattila
Vastuuopettaja

Anssi Mattila

Ryhmät
  • TYJ25SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S25, yhteiset opinnot
  • CYJ25SJ
    Complementary competence (master’s studies in English), S25, Generic studies

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Toteutustapa

Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustallaOmaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.

Aika ja paikka

Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Sisältö ja sen jaksotus

Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa

Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Laureassa AMK-tutkintoa suorittavat opiskelijat eivät voi valita opintoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 18.05.2025

Ajoitus

01.12.2024 - 15.06.2025

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 600

Koulutus
  • Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
  • Anssi Mattila
  • Niklas Leppä
Vastuuopettaja

Anssi Mattila

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
  • CYJ24SJ
    Complementary competence (master’s studies in English), S24, Generic studies

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Toteutustapa

Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustallaOmaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.

Aika ja paikka

Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Sisältö ja sen jaksotus

Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa

Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Laureassa AMK-tutkintoa suorittavat opiskelijat eivät voi valita opintoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 24.11.2024

Ajoitus

01.06.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 500

Koulutus
  • Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
  • Niklas Leppä
Vastuuopettaja

Anssi Mattila

Ryhmät
  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
  • CYJ24SJ
    Complementary competence (master’s studies in English), S24, Generic studies

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Toteutustapa

Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kurssin kaikki tehtävät Canvas-oppimisalustalla on suoritettava kurssin päättymispäivään mennessä.

Kesälomakaudella heinäkuussa ja vuodenvaihteen lomien aikana ei kirjata arviointeja. Lukukauden loppuun mennessä tehdyt suoritukset kirjataan kuluneelle lukukaudelle, 31.12. mennessä tehdyt syyslukukaudelle ja 31.7. mennessä tehdyt kevätlukukaudelle.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Sisältö ja sen jaksotus

Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa

Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on YAMK-tasoinen. AMK-tasoista tutkintoa suorittava ei voi ilmoittautua kurssille.

Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 19.05.2024

Ajoitus

01.12.2023 - 30.06.2024

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 500

Koulutus
  • Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
  • Niklas Leppä
Vastuuopettaja

Anssi Mattila

Ajoitusryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään 1 (Koko: 400. Avoin AMK: 400.)
Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
  • CYJ23SJ
    Complementary competence (master’s studies in English), S23, Generic studies
Pienryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään 1

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Toteutustapa

Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

-

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Sisältö ja sen jaksotus

Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa

Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on tarjolla ainoastaan yamk-tutkintoa suorittaville ja avoimen AMK:n opiskelijoille.

Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 30.11.2023

Ajoitus

01.06.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 500

Koulutus
  • Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
  • Niklas Leppä
  • Essi Tammisto
Vastuuopettaja

Anssi Mattila

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot
  • CYJ23SJ
    Complementary competence (master’s studies in English), S23, Generic studies
Pienryhmät
  • Avoin AMK
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Toteutustapa

Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

-

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Sisältö ja sen jaksotus

Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa

Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.

Lisätietoja opiskelijoille

Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 21.05.2023

Ajoitus

01.12.2022 - 30.06.2023

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 500

Koulutus
  • Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
  • Essi Tammisto
Vastuuopettaja

Anssi Mattila

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 200. Avoin AMK: 200.)
Ryhmät
  • CYJ23KJ
    Complementary competence (master’s studies in English), K23, Generic studies
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Toteutustapa

Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

-

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Sisältö ja sen jaksotus

Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa

Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.

Lisätietoja opiskelijoille

Kysymyksiä kurssista voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, tiko

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • OODI - Ohjelmistoalan uutta osaamista ja ohjausta sekä digitaitoja Suomessa oleskeleville tilapäistä suojelua saaville
Ryhmät
  • AVOHDK23
    OODI - Ohjelmistoalan uutta osaamista ja ohjausta sekä digitaitoja Suomessa oleskeleville tilapäistä suojelua saaville

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

24.05.2022 - 27.11.2022

Ajoitus

01.06.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 500

Koulutus
  • Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
  • Suvi Valsta
Vastuuopettaja

Anssi Mattila

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Ryhmät
  • CYJ22KJ
    Complementary competence (master’s studies in English), K22, Generic studies
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Toteutustapa

Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

-

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Sisältö ja sen jaksotus

Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa

Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.

Lisätietoja opiskelijoille

Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 23.05.2022

Ajoitus

01.12.2021 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 300

Koulutus
  • Complementary competence, master’s studies in English (CYJ2), Generic studies
Opettaja
  • Anssi Mattila
  • Suvi Valsta
Vastuuopettaja

Anssi Mattila

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Ryhmät
  • CYJ21SJ
    Complementary competence (master's studies in English), S21, Generic studies
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Student is able to
- Explain why organizations need to apply data in decision making
- Explain where the data comes from and how it can be used (buying, selling, collecting data, big data from IoT, digital platforms and APIs, machine learning and AI vs. statistical methods)
- Identify the role of information in a value creation process
- Identify key business models enabled by digital data
- List a few “no-code” ways of experimenting with data products to validate the business model
- Summarize how intellectual privacy regulations shape the data economy

Toteutustapa

Itsenäisesti omassa aikataulussa opiskeltava verkkokurssi Canvas-verkkoalustalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali löytyy Canvasin kurssialueelta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso on toteutettu yhteistyössä Osaango Oy:n kanssa. Kurssin videoilla esiintyvät luennoitsijat ovat työelämän asiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

-

Kansainvälisyys toteutuksella

Kurssia tarjotaan yhteistyöoppilaitoksille ja sen sisältö on rakennettu sopimaan sekä EU-maihin että kansainvälisesti soveltuvaksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Sisältö ja sen jaksotus

Videoita, verkkotehtäviä ja artikkeleita neljässä eri modulissa, kurssilla edetään moduli kerrallaan.
Moduuli 1: Data-talous lyhyesti
Moduuli 2: Datan lähteet ja liiketoimintamallit
Moduuli 3: Tiedon rooli arvonluonnissa
Moduuli 4: Seuraavat askeleet data-taloudessa

Kurssin jälkeen osaat:
Selittää miksi organisaatiot tarvitsevat dataa päätöksentekoon.
Selittää, mistä data tulee ja kuinka sitä voidaan käyttää (ostaa, myydä, kerätä, hyödyntää big dataa IoT:sta, digitaalisilta alustoita ja rajapinnoista, koneoppimisessa ja tekoälyssä vs. tilastollisiin menetelmiin).
Tunnistaa informaation roolin arvonluonnissa
Tunnistaa digitaalisen datan mahdollistamat keskeiset liiketoimintamallit.
Listata muutamat "no-code"-tavat kokeilla datatuotteita liiketoimintamallin validoimiseksi.
Kertoa tiivistetysti kuinka tietosuojasäädökset muokkaavat data-taloutta.

Lisätietoja opiskelijoille

Kysymyksiä kurssin vetäjille voit lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaleihin perehtymistä ja kyselyiden suorittamista hyväksytyllä pistemäärällä (vähintään 50%).