Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijan neuvottelu- ja vuorovaikutustaidotLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BY51

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- viestiä tavoitteellisesti erilaisissa työelämän monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa kasvokkain ja virtuaalisesti
- toimia yhteistyökykyisesti eri rooleissa neuvottelutilanteissa ja argumentoida vakuuttavasti
- valmistella ja dokumentoida neuvotteluja
- toimia suomeksi erilaisissa neuvottelutilanteissa
- tulkita ja käyttää sanattoman viestinnän keinoja
- antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta

Kieliosaamisen tavoitetaso on B1.2.

Lisätiedot

Opintojakso on tarkoitettu suomi toisena kielenä -opiskelijoille, joiden suomen kielen osaamisen lähtötaso on B1.1.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö E

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
  • Pipsa Kostamo
Vastuuopettaja

Pipsa Kostamo

Ryhmät
  • TOY224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- viestiä tavoitteellisesti erilaisissa työelämän monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa kasvokkain ja virtuaalisesti
- toimia yhteistyökykyisesti eri rooleissa neuvottelutilanteissa ja argumentoida vakuuttavasti
- valmistella ja dokumentoida neuvotteluja
- toimia suomeksi erilaisissa neuvottelutilanteissa
- tulkita ja käyttää sanattoman viestinnän keinoja
- antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta

Kieliosaamisen tavoitetaso on B1.2.

Toteutustapa

Opintojaksolla on 12 opetuskertaa, joista 4 on lähiopetusta kampuksella ja 8 virtuaalikertaa Zoomissa.

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan materiaali sekä Canvas-oppimisympäristössä oleva materiaali ja siellä esitelty kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on 12 opetuskertaa ja pakollinen läsnäolo 75 %.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on [lisää ajankohta].

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson käytyään opiskelija osaa:

- viestiä tavoitteellisesti erilaisissa työelämän monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa kasvokkain ja virtuaalisesti
- toimia yhteistyökykyisesti eri rooleissa neuvottelutilanteissa ja argumentoida vakuuttavasti
- valmistella ja dokumentoida neuvotteluja
- toimia suomeksi erilaisissa neuvottelutilanteissa
- tulkita ja käyttää sanattoman viestinnän keinoja
- antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta

Opintojakso koostuu 5 moduulista:
1. Orientaatio
2. Neuvotteluun valmistautuminen
3. Neuvottelutilanne
4. Neuvottelun jälkeen
5. Yhteenveto

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Suomen kielen lähtötaso B1.1 ja tavoitetaso B 1.2.

Opinnon toteutustapa on arvioitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson tehtävät arvioidaan joko asteikolla 1-5 tai hyväksytty / keskeneräinen. Opintojaksot opettaja arvioi tehtävät. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ovat tehtävänannon yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Lisätiedot

Opintojakso on tarkoitettu suomi toisena kielenä -opiskelijoille, joiden suomen kielen osaamisen lähtötaso on B1.1.