PäihdetyöLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: V1529
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
03.03.2025 - 08.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sonja Holopainen
Vastuuopettaja
Sonja Holopainen
Ryhmät
-
SRV224KAMSosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K24, Tikkurila, ryhmä 2
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
-
SRV223KASosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Toteutustapa
Opintojaksolla tarkastelemme päihteitä, päihteiden käyttöä ja riippuvuutta ajankohtaisena ilmiönä sekä sosiaalialan palvelujärjestelmän että rikosseuraamusalan näkökulmasta. Toteutuksella perehdymme päihdehuollon palvelujärjestelmään, asiakkuuksiin, kuntoutusmuotoihin sekä menetelmällisyyteen huomioiden vankiloissa ja yhdyskuntaseuraamuksissa tehtävä päihdetyö.
Aika ja paikka
Päihdetyön opintojakso toteutetaan verkko-opintoina 03.03.2025 alkaen Canvas-työtilassa. Opinnot etenevät moduuleittain ja suoritusaikaa opintokokonaisuudelle on 08.06.2025 saakka.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit sijaitsevat Canvasissa. Tehtävien suorittaminen vaatii myös itsenäistä tiedonhankintaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tällä Päihdetyön opintojaksolla V1529-3017 käsitellään myös rikosseuraamusalan päihdetyötä. Tämä opintojakso on vaihtoehtoinen Päihdetyön V1529-3016 opintojakson kanssa. Eli vain toisen opintojaksoista voi suorittaa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Itsenäisen verkko-opetuksen suoritusaika on 03.03-08.06.2025. Opiskelija etenee opinnoissa omaan tahtiinsa moduuli kerrallaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on yhteensä 5 opintopistettä, joka vastaa 137 opiskeluun käytettyä tuntia. Kurssi koostuu etätehtävistä, joissa yhdistyy teoria ja oma pohdinta.
HOT: RT -tutkinnon suorittaneet, vuonna 2019 tai myöhemmin valmistuneilla on 2 op laajuinen HOT-oikeus (tulee suorittaa 3 op) monivalintatestin kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja järjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt päihdetyön muotoihin, menetelmiin ja palvelujärjestelmään, lainsäädäntöön ja ydinkysymyksiin elämänkaarimallin mukaisesti. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden ja tehtävät raportoivia. Kriittinen tarkastelu ja reflektoiva pohdinta jää vajaaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja tietää päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja palvelujärjestelmän sekä toimintaympäristöt. Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti ja soveltaen. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen.Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti ja kiittisesti tarkastellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia päihdetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä.Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti teoriaa ja käytännön esimerkkejä hyödyntäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita päihdetyössä sekä pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun.Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin perusteellisesti paneutuen sekä omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti, luovasti ja kiittisesti tarkastellen.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.03.2024 - 10.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Rikosseuraamusalan koulutusohjelma (SRV), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Sonja Holopainen
Vastuuopettaja
Sonja Holopainen
Ryhmät
-
SRV222KASosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K22, Tikkurila
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Toteutustapa
Opintojaksolla tarkastelemme päihteitä, päihteiden käyttöä ja riippuvuutta ajankohtaisena ilmiönä sekä sosiaalialan palvelujärjestelmän näkökulmasta että yksilöllisenä kokemuksena. Toteutuksella perehdymme elämänkaarimallin mukaisesti palvelujärjestelmään, asiakkuuksiin, kuntoutusmuotoihin sekä menetelmällisyyteen.
Opintojakso toteutetaan verkossa (zoom).
Aika ja paikka
Päihdetyön opintojakso toteutetaan verkko-opintoina 06.03.2024 alkaen Canvas-työtilassa. Opinnot etenevät moduuleittain ja suoritusaikaa opintokokonaisuudelle on 04.06.2024 saakka.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suomeksi
Oppimateriaalit sijaitsevat Canvasissa. Tehtävien suorittaminen vaatii myös itsenäistä tiedonhankintaa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Suomeksi
Itsenäisen verkko-opetuksen suoritusaika on 06.03-04.06.2024. Opiskelija etenee opinnoissa omaan tahtiinsa moduuli kerrallaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on yhteensä 5 opintopistettä, joka vastaa 137 opiskeluun käytettyä tuntia. Kurssi koostuu etätehtävistä, joissa yhdistyy teoria ja oma pohdinta.
HOT: RT -tutkinnon suorittaneet, vuonna 2019 tai myöhemmin valmistuneilla on 2 op laajuinen HOT-oikeus (tulee suorittaa 3 op) monivalintatestin kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja järjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt päihdetyön muotoihin, menetelmiin ja palvelujärjestelmään, lainsäädäntöön ja ydinkysymyksiin elämänkaarimallin mukaisesti. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden ja tehtävät raportoivia. Kriittinen tarkastelu ja reflektoiva pohdinta jää vajaaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja tietää päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja palvelujärjestelmän sekä toimintaympäristöt. Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti ja soveltaen. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen.Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti ja kiittisesti tarkastellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia päihdetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä.Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti teoriaa ja käytännön esimerkkejä hyödyntäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita päihdetyössä sekä pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun.Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin perusteellisesti paneutuen sekä omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti, luovasti ja kiittisesti tarkastellen.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
11.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Hanna Nurmiranta
- Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Jaana Paasu
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Toteutustapa
Opintojaksolla tarkastellaan päihteitä, päihteiden käyttöä ja riippuvuutta ajankohtaisena ilmiönä sekä sosiaalialan palvelujärjestelmän näkökulmasta että yksilöllisenä kokemuksena. Toteutuksella perehdytään elämänkaarimallin mukaisesti palvelujärjestelmään, asiakkuuksiin, kuntoutusmuotoihin sekä menetelmällisyyteen.
Opintojakson webinaarit ja ohjaus toteutetaan verkossa (zoom).
Aika ja paikka
Opintojakson Canvas -työtila aukeaa 11.1.
Opintojasksolla on ennakkotehtävä, jolla lunastat paikkasi opintojaksolla. Ennakkotehtävän palautus on 17.1.
Opintojakson orientaatiowebinaari on 19.1.
Löydät outlook ja Tuudo kalentereista zoom-osoitteen webinaareihin ja ohjaukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus esitellään Canvas- tilassa toteutuksen alkaessa. Toteutuksen tuleksi suositellaan:
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M, Salo-Chydenius 2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro, Helsinki.
Pehkonen A., Kekoni T. & Kuusisto K .(toim.): Oikeus päihdehuoltoon. 2019. Vastapaino, Tampere.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Ota yhteyttä vastuulehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Samoin, jos aiot työnopinnollistaa opintojakson, olethan yhteydessä vastuuopettajaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Webinaareissa vierailee mm. kokemusasiantuntija.
.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson Canvas -työtila aukeaa 11.1.
Opintojasksolla on ennakkotehtävä, jolla lunastat paikkasi opintojaksolla. Ennakkotehtävän palautus on 17.1.
Opintojakson orientaatiowebinaari on 19.1.
Löydät outlook ja Tuudo kalentereista zoom-osoitteen webinaareihin ja ohjaukseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia (5 opintopistettä).
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole päässyt opintojakson tavoitteisiin, on jättänyt palauttamatta sovittuja tehtäviä eikä ole ollut läsnä sovittuina ajankohtina.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja järjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt päihdetyön muotoihin, menetelmiin ja palvelujärjestelmään, lainsäädäntöön ja ydinkysymyksiin elämänkaarimallin mukaisesti. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden ja tehtävät raportoivia. Kriittinen tarkastelu ja reflektoiva pohdinta jää vajaaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja tietää päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja palvelujärjestelmän sekä toimintaympäristöt. Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti ja soveltaen. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen.Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti ja kiittisesti tarkastellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia päihdetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä.Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti teoriaa ja käytännön esimerkkejä hyödyntäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita päihdetyössä sekä pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun.Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin perusteellisesti paneutuen sekä omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti, luovasti ja kiittisesti tarkastellen.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
24.08.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Toteutustapa
Opintojaksolla tarkastelemme päihteitä, päihteiden käyttöä ja riippuvuutta ajankohtaisena ilmiönä sekä sosiaalialan palvelujärjestelmän näkökulmasta että yksilöllisenä kokemuksena. Toteutuksella perhedymme elämänkaarimallin mukaisesti palvelujärjestelmään, asiakkuuksiin, kuntoutusmuotoihin sekä menetelmällisyyteen.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksessa luentoina (HYvinkään kampus sekä zoom) , asiantuntijavierailuina sekä pienryhmätyöskentelynä. Opintojaksolla tehdään tutustumiskäynnit ennalta sovittuihin toimintaympäristöihin päihdehuoltojärjestelmässä.
Aika ja paikka
Hyvinkään kampus, syksy 2023.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus esitellään Canvas- tilassa toteutuksen alkaessa. Toteutuksen tuleksi suositellaan:
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M, Salo-Chydenius 2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro, Helsinki.
Pehkonen A., Kekoni T. & Kuusisto K .(toim.): Oikeus päihdehuoltoon. 2019. Vastapaino, Tampere.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Ota yhteys vastuulehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuksen LbD - osuus taahtuu valtakunnalliseen Asunnottomien Yö- tapahtuman puitteissa ja opiskelijat osallistuvat tapahtumaan yhdessä työelämän yhteistyötoimijoiden kanssa. Tapahtuma pidetään 17.10.2023.
Luennoilla vierailee työelämän asiantuntijavieraita Laurean Avainkumppanuus- toimijoiden sekä muiden asiantuntijaorganisaatioiden parista.
Toteutuksella opiskelijat tekevät pienryhmissä vierailukäynnin ja perhetyvät päihdepalvelujärjestelmän eri muotoihin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kts. toteutuksen aikataulut. Opiskelijalle suositellaan osallistumista kaikkiin lähiopetuksen päiviin.
Toteutuksen pakollisista läsnäolopäivistä mainitaan aikatauluissa Pakissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu lähiopetuksesta, pienryhmissä työskentelystä, työelämäyhteistyöstä sekä itsenäisestä opiskelusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole päässyt opintojakson tavoitteisiin, on jättänyt palauttamatta sovittuja tehtäviä eikä ole ollut läsnä sovittuina ajankohtina.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja järjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt päihdetyön muotoihin, menetelmiin ja palvelujärjestelmään, lainsäädäntöön ja ydinkysymyksiin elämänkaarimallin mukaisesti. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden ja tehtävät raportoivia. Kriittinen tarkastelu ja reflektoiva pohdinta jää vajaaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja tietää päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja palvelujärjestelmän sekä toimintaympäristöt. Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti ja soveltaen. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen.Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti ja kiittisesti tarkastellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia päihdetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä.Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti teoriaa ja käytännön esimerkkejä hyödyntäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita päihdetyössä sekä pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun.Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin perusteellisesti paneutuen sekä omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti, luovasti ja kiittisesti tarkastellen.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sonja Holopainen
Vastuuopettaja
Sonja Holopainen
Ryhmät
-
SRV222KASosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K22, Tikkurila
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Toteutustapa
Ensisijainen SRV221KA ryhmälle, kenelle se OPS mukaan kuuluu.
Aika ja paikka
Päihdetyön opintojakso toteutetaan verkko-opintoina 06.03.2023 alkaen Canvas-työtilassa. Opinnot etenevät moduuleittain ja suoritusaikaa opintokokonaisuudelle on 04.06.2023 saakka.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit sijaitsevat Canvasissa. Tehtävien suorittaminen vaatii myös itsenäistä tiedonhankintaa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Itsenäisen verkko-opetuksen suoritusaika on 06.03-04.06.2023. Opiskelija etenee opinnoissa omaan tahtiinsa moduuli kerrallaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on yhteensä 5 opintopistettä, joka vastaa 137 opiskeluun käytettyä tuntia. Kurssi koostuu etätehtävistä, joissa yhdistyy teoria ja oma pohdinta.
HOT: RT -tutkinnon suorittaneet, vuonna 2019 tai myöhemmin valmistuneilla on 2 op laajuinen HOT-oikeus (tulee suorittaa 3 op) monivalintatestin kautta.
Sisältö ja sen jaksotus
Kurssilla käsitellään päihdetyötä kokonaisvaltaisesti. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee perustietoa päihteistä ja niihin liittyvästä lainsäädännöstä. Kurssin jälkeen opiskelija tietää päihdepalvelujärjestelmistä ja päihteiden käytön arvioinnista sekä päihteitä käyttävän asiakkaan kohtaamisesta.
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Hyväksytty/hylätty. Hyväksytysti suoritetun moduulin jälkeen on oikeus siirtyä seuraavaan moduuliin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Yksittäisen tehtävän hyväksytty suoritus vaatii opiskelijalta teoriatiedon ja oman pohdinnan yhdistämistä sekä reflektoivaa asioiden tarkastelua. Suoritettuaan kaikki moduulin tehtävät hyväksytysti opiskelija etenee seuraavaan moduuliin.
Suoritus hylätään, mikäli kaikkia moduulin tehtäviä ei ole tehty tai tehtäviä ei ole tehty ohjeiden mukaisesti. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää kutakin tehtävää opettajan kommenttien perusteella ja täten täydennyksen kautta opiskelija voi saada tehtävän hyväksytyksi.
Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 12.02.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja järjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt päihdetyön muotoihin, menetelmiin ja palvelujärjestelmään, lainsäädäntöön ja ydinkysymyksiin elämänkaarimallin mukaisesti. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden ja tehtävät raportoivia. Kriittinen tarkastelu ja reflektoiva pohdinta jää vajaaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja tietää päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja palvelujärjestelmän sekä toimintaympäristöt. Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti ja soveltaen. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen.Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti ja kiittisesti tarkastellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia päihdetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä.Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti teoriaa ja käytännön esimerkkejä hyödyntäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita päihdetyössä sekä pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun.Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin perusteellisesti paneutuen sekä omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti, luovasti ja kiittisesti tarkastellen.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 18.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Toteutustapa
Opintojaksolla tarkastelemme päihteitä, päihteiden käyttöä ja riippuvuutta ajankohtaisena ilmiönä sekä sosiaalialan palvelujärjestelmän näkökulmasta että yksilöllisenä kokemuksena. Toteutuksella perhedymme elämänkaarimallin mukaisesti palvelujärjestelmään, asiakkuuksiin, kuntoutusmuotoihin sekä menetelmällisyyteen.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksessa luentoina (kampus sekä zoom) , asiantuntijavierailuina sekä pienryhmätyöskentelynä. Opintojaksolla tehdään tutustumiskäynnit ennalta sovittuihin toimintaympäristöihin päihdehuoltojärjestelmässä.
Aika ja paikka
Hyvinkään kampus, syksy 2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus esitellään Canvas- tilassa toteutuksen alkaessa. Toteutuksen tuleksi suositellaan:
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M, Salo-Chydenius 2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro, Helsinki.
Pehkonen A., Kekoni T. & Kuusisto K .(toim.): Oikeus päihdehuoltoon. 2019. Vastapaino, Tampere.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Ota yhtets vastuulehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuksen LbD - osuus taahtuu valtakunnalliseen Asunnottomien Yö- tapahtuman puitteissa ja opiskelijat osallistuvat tapahtumaan yhdessä työelämän yhteistyötoimijoiden kanssa. Tapahtuma pidetään 17.10.2022.
Luennoilla vierailee työelämän asiantuntijavieraita Laurean Avainkumppanuus- toimijoiden sekä muiden asiantuntijaorganisaatioiden parista.
Toteutuksella opiskelijat tekevät pienryhmisssä vierailukäynnin ja perhetyvät päihdepalvelujärjestelmän eri muotoihin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kts. toteutuksen aikataulut. Opiskelijalle suositellaan osallistumista kaikkiin lähiopetuksen päiviin.
Toteutuksen pakollisista läsnäolopäivistä mainitaan aikatauluissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu lähiopetuksesta, pienryhmissä työskentelystä, työelämäyhteistyöstä sekä itsenäisestä opiskelusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole päässyt opintojakson tavoitteisiin, on jättänyt palauttamatta sovittuja tehtäviä eikä ole ollut läsnä sovittuina ajankohtina.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja järjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt päihdetyön muotoihin, menetelmiin ja palvelujärjestelmään, lainsäädäntöön ja ydinkysymyksiin elämänkaarimallin mukaisesti. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden ja tehtävät raportoivia. Kriittinen tarkastelu ja reflektoiva pohdinta jää vajaaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja tietää päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja palvelujärjestelmän sekä toimintaympäristöt. Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti ja soveltaen. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen.Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti ja kiittisesti tarkastellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia päihdetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä.Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti teoriaa ja käytännön esimerkkejä hyödyntäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita päihdetyössä sekä pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun.Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin perusteellisesti paneutuen sekä omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti, luovasti ja kiittisesti tarkastellen.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
07.03.2022 - 03.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sonja Holopainen
- Anu Lindström
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Toteutustapa
Ensisijainen SRV221KA ryhmälle, kenelle se OPS mukaan kuuluu.
Aika ja paikka
Päihdetyön opintojakso toteutetaan verkko-opintoina 07.03.2022 alkaen Canvas-työtilassa. Opinnot etenevät moduuleittain ja suoritusaikaa opintokokonaisuudelle on 03.06.2022 saakka.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan jakamat materiaalit verkko-opetuksessa. Tehtävien suorittaminen vaatii myös itsenäistä tiedonhankintaa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutus alkaa 07.03.2022 verkko-opintoina ja kestää 03.06.2022 saakka. Opiskelija etenee opinnoissa omaan tahtiinsa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on yhteensä 5 opintopistettä, joka vastaa 137 opiskeluun käytettyä tuntia. Kurssi koostuu etätehtävistä, joissa yhdistyy teoria ja oma pohdinta.
HOT: RT -tutkinnon suorittaneet, vuonna 2019 tai myöhemmin valmistuneilla on 2 op laajuinen HOT-oikeus (tulee suorittaa 3 op) monivalintatestin kautta.
Sisältö ja sen jaksotus
Kurssilla käsitellään päihdetyötä kokonaisvaltaisesti. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee perustietoa päihteistä ja niihin liittyvästä lainsäädännöstä. Kurssin jälkeen opiskelija tietää päihdepalvelujärjestelmistä ja päihteiden käytön arvioinnista sekä päihteitä käyttävän asiakkaan kohtaamisesta.
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Hyväksytty/hylätty. Hyväksytysti suoritetun moduulin jälkeen on oikeus siirtyä seuraavaan moduuliin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Yksittäisen tehtävän hyväksytty suoritus vaatii opiskelijalta teoriatiedon ja oman pohdinnan yhdistämistä sekä reflektoivaa asioiden tarkastelua. Suoritettuaan kaikki moduulin tehtävät hyväksytysti opiskelija etenee seuraavaan moduuliin.
Suoritus hylätään, mikäli kaikkia moduulin tehtäviä ei ole tehty tai tehtäviä ei ole tehty ohjeiden mukaisesti. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää kutakin tehtävää opettajan kommenttien perusteella ja täten täydennyksen kautta opiskelija voi saada tehtävän hyväksytyksi.