Päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1529-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
11.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Hanna Nurmiranta
- Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Jaana Paasu
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin
Toteutustapa
Opintojaksolla tarkastellaan päihteitä, päihteiden käyttöä ja riippuvuutta ajankohtaisena ilmiönä sekä sosiaalialan palvelujärjestelmän näkökulmasta että yksilöllisenä kokemuksena. Toteutuksella perehdytään elämänkaarimallin mukaisesti palvelujärjestelmään, asiakkuuksiin, kuntoutusmuotoihin sekä menetelmällisyyteen.
Opintojakson webinaarit ja ohjaus toteutetaan verkossa (zoom).
Aika ja paikka
Opintojakson Canvas -työtila aukeaa 11.1.
Opintojasksolla on ennakkotehtävä, jolla lunastat paikkasi opintojaksolla. Ennakkotehtävän palautus on 17.1.
Opintojakson orientaatiowebinaari on 19.1.
Löydät outlook ja Tuudo kalentereista zoom-osoitteen webinaareihin ja ohjaukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus esitellään Canvas- tilassa toteutuksen alkaessa. Toteutuksen tuleksi suositellaan:
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M, Salo-Chydenius 2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro, Helsinki.
Pehkonen A., Kekoni T. & Kuusisto K .(toim.): Oikeus päihdehuoltoon. 2019. Vastapaino, Tampere.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Ota yhteyttä vastuulehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Samoin, jos aiot työnopinnollistaa opintojakson, olethan yhteydessä vastuuopettajaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Webinaareissa vierailee mm. kokemusasiantuntija.
.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson Canvas -työtila aukeaa 11.1.
Opintojasksolla on ennakkotehtävä, jolla lunastat paikkasi opintojaksolla. Ennakkotehtävän palautus on 17.1.
Opintojakson orientaatiowebinaari on 19.1.
Löydät outlook ja Tuudo kalentereista zoom-osoitteen webinaareihin ja ohjaukseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia (5 opintopistettä).
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole päässyt opintojakson tavoitteisiin, on jättänyt palauttamatta sovittuja tehtäviä eikä ole ollut läsnä sovittuina ajankohtina.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja järjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt päihdetyön muotoihin, menetelmiin ja palvelujärjestelmään, lainsäädäntöön ja ydinkysymyksiin elämänkaarimallin mukaisesti. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden ja tehtävät raportoivia. Kriittinen tarkastelu ja reflektoiva pohdinta jää vajaaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja tietää päihdetyön monenlaiset toteutustavat ja palvelujärjestelmän sekä toimintaympäristöt. Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti ja soveltaen. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen.Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti ja kiittisesti tarkastellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia päihdetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä.Opiskelija on perehtynyt ja tarkastellut kriittisesti tehtävissään päihdetyön muotoja, menetelmiä ja palvelujärjestelmää. Hän on käsitellyt lainsäädäntöä ja päihdetyön ydinkysymyksiä elämänkaarimallin mukaisesti teoriaa ja käytännön esimerkkejä hyödyntäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita päihdetyössä sekä pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun.Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin perusteellisesti paneutuen sekä omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä monipuolisesti, luovasti ja kiittisesti tarkastellen.