Kuntouttavat työmenetelmät, ohjaus ja neuvontatyö aikuissosiaalityössäLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: R0364
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
20.03.2024 - 29.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Rajamäki
Vastuuopettaja
Anne Rajamäki
Ajoitusryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
SSVOPS23Sosionomikoulutus, Avoin AMK, polkuopinnot, monimuotototeutus, S23, Tikkurila
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Oletko joskus miettinyt työskenteleväsi esim. päihde-ja mielenterveys-terveyssosiaalityössä, sosiaali-ja kriisipäivystyksessä tai vaikkapa Kelassa? Entä asumisohjaajana, jälkihuoltonuorten parissa tai työvalmentajana työpajalla?
Tule opiskelemaan aikuissosiaalityötä!
Kenttä on laaja ja työn tarkoituksena se, että aikuinen henkilö olisi tyytyväinen elämäänsä.
Opintojakso on vuorovaikutteinen verkkototeutus.
Jakso (10 op) muodostuu seuraavista osista:
1) Verkkokontaktit (toteutetaan vuorovaikutteisena Zoom:ssa), sekä ennakkotehtävä, 3 op (arvioidaan hyväksytty/täydennettävä/hylätty)
2) Kriisiauttaminen-tehtävä, 3 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)
3) Työelämäprojekti yhdessä Eskot ry:n kanssa kanssa, 4 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)
Projekti tehdään pienryhmissä, muut osiot itsenäisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävä:
Saari, Juho. Sosiaaliturvariippuvuus. Sosiaalipummit oleskeluyhteiskunnassa? https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100775/Saari_Sosiaaliturvariippuvuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(Sivut: 259-286).
Kriisiauttaminen ja traumainformatiivinen ote:
Hedrenius Sara & Johansson Sara. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn.
Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books Kirja löytyy e-kirjana esim. BookBeatista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli pohdit aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista ole yhteydessä vastuuopettajaan (anne.rajamaki@laurea.fi)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäprojekti Eskot ry:n kanssa. Projektissa opiskelijaryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi Klubitalon jäsenille toimintaa. Pienryhmiin jakaudutaan ja aikatauluista sovitaan ensimmäisellä kerralla.
Projekti toteutetaan joko etä- tai liveohjauksena riippuen toiminnasta ja jäsenten toiveista. Varautukaa siis myös siihen, että ohjaus tapahtuu livenä Tikkurilan Klubitalolla (os. Lehdokkitie 2B 3. kerros) tai muualla Tikkurilassa esim. liikuntahallissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Verkkokontaktit toteutetaan seuraavan aikataulun mukaan:
20.03.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
27.03.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
10.04.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
24.04.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
08.05.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
22.05.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
29.05.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
Näiden päivien lisäksi pienryhmä ohjaa toimintaa Tikkurilan Klubitalon jäsenille.
Läsnäolo on pakollinen aloituskerralla 20.3.2024, sekä viimeisellä kerralla 29.5.2024. Mikäli poissaolot ylittyvät yli puolella, ei osasuoritusta arvioida ja kontaktitunnit pitää suorittaa kokonaan uudelleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijalle työskentelyä.
Lisätietoja opiskelijoille
Hyväksytyille lähetetään viestiä ennen jakson aloitusta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit löytyvät oppimistehtävien yhteydestä Canvasissa.
Ilmoittautumisaika
05.02.2024 - 11.02.2024
Ajoitus
01.03.2024 - 28.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Kaijus Varjonen
- Anu Nordlund
Vastuuopettaja
Kaijus Varjonen
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Kyseessä on monimuotototeutus, joka toteutetaan kampuksella & Zoomin kautta.
Orientaatio, monialainen simulaatiopäivä sekä opintojakson päätös pidetään Otaniemen kampuksella.
- Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti ryhmäilmiöön ja harjoitellaan ryhmien ohjaamista.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan ryhmän, joko etänä tai livenä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla tutustutaan aikuisten kanssa tehtävään monialaiseen palveluohjaukseen sekä kriisiauttamiseen.
- Opiskelijat osallistuvat monialaiseen simulaatioon yhdessä Lasten ja nuorten kanssa työskentelyn opintojakson sekä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa 27.3 tai 28.3.2024.
--> Opiskelija tutustuu ennakkotehtävänä Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjaan, kts. alla tarkemmin.
--> Jokainen osallistuu jompaan kumpaan simulaatioon klo 8.30-16.30.
Monialaiseen simulaatioon osallistuminen on pakollista.
Aika ja paikka
Lähiopetuksen aikataulu (pääosin Zoomissa):
1.3 klo 9-12.00 Orientaatio: Projektien esittely ja jakautuminen ryhmiin (kumppaneihin pääsee tutustumaan Canvasissa 19.2.2024)
1.3 klo 13-16.00 Ryhmäilmiöön tutustuminen & ryhmän suunnittelu ja markkinointi
27.3 tai 28.3 klo 8.30-16.30 Monialaisia simulaatioita ohjaukseen ja neuvontaan liittyen (ennakkotehtävänä kirjaan tutustuminen)
Ennen projektisuunnitelman esittämistä jokainen ryhmä varaa 25 minuutin ohjausajan ohjaavalta opettajalta.
15.4 klo 9-12.00 Projektisuunnitelmien esitys ja hyväksyminen. Ryhmän aloittaminen, motivointi ja virittäminen
24.4 klo 9-12.00 Vuorovaikutuksen haasteet ryhmässä / ohjausta
--> Ryhmän ohjausta väillä 17.4-26.5.2023
10.5 klo 9-12.00 Kriisityön menetelmät / ohjausta
28.5. klo 9.00-14.00 Opintojakson päätös (pakollinen)
Ohjausprosessin aikana erikseen sovittavasti Teams-ohjaustapaamisia ohjaavan opettajan kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävänä ennen 1.3, tutustuminen seuraavaan kirjaan ja kappaleisiin:
Tutustu oheiseen kirjaan ennen simulaatiopäiviä. kirja: Jari Helminen 2017 (toim.) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjasta kappaleet: (Saatavilla e-kirjana)
1 Yhdessä tekeminen monialaisuuden ja moniammatillisuuden syventäjänä, 3 Kokonaisvaltainen asiakkaan kohtaaminen ja tilannearviointi ohjaustyössä, 4 Psykososiaalinen ohjaus, 6 Miten ehkäistä koulukiusaamista peruskoulussa, 7 Verkosto harhailevan nuoren tukena,
12 Asiakkaana maahanmuuttaja, 14 Ikäihmisten kotihoito monialaisena yhteistyönä, 15 Iäkkäiden ihmisten yksinäisyys ja sen lievittäminen
Ryhmän ohjaamiseen & toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta:
mm. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Canvas työtilassa esitellyt työelämäkumppanit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Canvas-työtila aukeaa 19.2.2024
Opintojakson ajankohdat löytyvät aika ja paikka -kohdasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakaantuu lähiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun kesken.
Sisältö ja sen jaksotus
- Orientaatio ja työelämäkumppanin valinta
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Monialainen simulaatiopäivä
- Kriisityön luento ja tehtävä
- Opintojakson päätös
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Amk-tutkinto-opiskelijan vaativuustaso II
- Projektisuunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty
- Osallistuminen moniammatilliseen simulaatiopäivään hyväksytty/hylätty
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Kriisityön tehtävä 1-5
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Jani Lehtoranta
- Jonna Brandt
Vastuuopettaja
Jani Lehtoranta
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Tutustumme tällä opintojaksolla monipuolisesti aikuissosiaalityön työkenttään ja toimintaympäristöihin sekä työskentelyä ohjaavaan menetelmälliseen ajatteluun. Opintojakson luennoilla vierailee työelämästä tulevia asiantuntijoita, joiden kanssa tarkastelemme ajankohtaisia ilmiöitä, teemoja ja sosiaaliatyön ydintä.
Opintojakso sisältää sekä verkossa että lähiopetuksessa tapahtuvaa luento- opetusta, tentin sekä työeläämään jalkautuvan LbD - oppmisprojektin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö, K. (toim.) 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Rovaniemi: Lapland University Press.
Raivio, H. (toim.) 2018. Enemmän sosialista toimintakykyä, lisää osallisuutta! Yhteiskehittäen vaikuttavampaa sosiaalista kuntoutusta. Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeen (SOSKU) 2015-2018 loppuraportti. Työpaperi 7/2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E. & Muurinen, H. 2021: Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaaityö – opas ammattilaisille. Ohjaus 1/2021: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Opintojaksolla käytettävä muu oppimateriaali esitellään opintojakson Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos opiskelija suunnittelee suorittavansa opintojakson -- tai osan siitä - osaamisen näytöllä, tulee siitä olla yhteydessä heti ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen vastuulehtoriin.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio, tentti, menetelmällinen työskentelypäivä ja seminaaripäivä. Opintojakson läsnäolovelvolliset päivämäärät ilmoitetaan opintojakson aikataulussa ja tentin tutkintosäännön mukaiset uusintamahdollisuudet järjestetään Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä tällä opintojaksolla on siis keskimäärin 267 tuntia, joka koostuu opetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä yksilötyöskentelystä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu kolmesta arviointiosasta, jotka ovat:
1. Ohjaus- ja neuvontatyön menetelmät 4 op
2. Kuntoutumista edistävä työskentely 4 op
3. Kriisiauttaminen 2 op
Kukin arviointiosa sisältää 1-2 oppimistehtävää.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä kerrotaan tehtäväkohtaisesti.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita, oppimistehtävät ovat puutteellisia tai niitä ei ole tehty lainkaan, seminaaripäiviin ei ole osallistuttu tai tentteihin ei ole osallistuttu tai ne on arvioitu hylätyksi.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Jani Lehtoranta
- Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Jaana Paasu
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Kyseessä on verkkototeutus, joten webinaarit ja ohjaus tapahtuu zoomissa ja Teamsissa. Toteutuksella on ennakkotehtävä, jolla opiskelija lunastaa paikkansa opintojaksolla. Jos ennakkotehtävä ei ole tehty määräaikaan mennessä, niin seuraava jopnossa oleva opiskellija saa paikan opintojaksolta.
Opintojakson webinaarit ja ohjauskerrat ovat vapaaehtoisia ja webinaarit tallennetaan.
HUOM! 1.12 työpaja on ns pakollinen eli siihen edyllytetään opiskelijan osallistuvan.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan asiakasryhmän, joko verkossa tai livenä. Opiskelijat voivat ohjata ryhmän joko toisen opiskelijan kanssa tai yhteistyökumppanin työntekijän kanssa. Jos opiskelija työskentelee aikuissosiaalityön ja sosiaallohjauksen asiakasryhmien kanssa, voi hän ohjata asiakasryhmän myös siellä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla käsitellään aikuisten kanssa tehtävään palveluohjaukseen ja taloudelliseen tukeen sekä kriisiauttamiseen.liittyviä teemoja.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson toteutuskuvauksessa opintojakson alkaessa.
Ryhmänohjaukseen liittyvää kirjallisuutta:
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. E-kirja
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen.
https://prm.laurea.fi/fi-FI/
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson ajankohdat löytyvät kalenterista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakautuu webinaarien, toteutettavan ryhmänohjauksen ja itsenäisen opiskelun kesken.
Sisältö ja sen jaksotus
- Orientaatiotehtävä
- Webinaarit
- Moduulien sisältö ja tehtävät
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Opintojakson päätös
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moduuli 1
- Asiakastehtävä arvioidaan 0-5
- Oppimispäiväkirja arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 2
Projektisuunnitelma ryhmän ohjauksesta arvioidaan Hyv/Hyl
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Posteri arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 3
Kriisityöntehtävä arvioidaan 0-5
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
20.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Rajamäki
Vastuuopettaja
Anne Rajamäki
Ryhmät
-
SSV222KAPSosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Tikkurila, ryhmä 2
-
SSVOPS22Sosionomikoulutus, Avoin AMK, polkuopinnot, verkko-opinnot, S22, Tikkurila
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Oletko joskus miettinyt työskenteleväsi esim. päihde-ja mielenterveys-terveyssosiaalityössä, sosiaali-ja kriisipäivystyksessä tai vaikkapa Kelassa? Entä asumisohjaajana, jälkihuoltonuorten parissa tai työvalmentajana työpajalla?
Tule opiskelemaan aikuissosiaalityötä!
Kenttä on laaja ja työn tarkoituksena se, että aikuinen henkilö olisi tyytyväinen elämäänsä.
Opintojakso on vuorovaikutteinen verkkototeutus.
Jakso (10 op) muodostuu seuraavista osista:
1) Verkkokontaktit (toteutetaan vuorovaikutteisena Zoom:ssa), sekä ennakkotehtävä, 3 op (arvioidaan hyväksytty/täydennettävä/hylätty)
2) Kriisiauttaminen-tehtävä, 3 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)
3) Työelämäprojekti yhdessä Eskot ry:n kanssa (Tikkurilan Klubitalo ja Digitys-hanke) kanssa, 4 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)
Projekti tehdään pienryhmissä, muut osiot itsenäisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävä:
Saari, Juho. Sosiaaliturvariippuvuus. Sosiaalipummit oleskeluyhteiskunnassa? https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100775/Saari_Sosiaaliturvariippuvuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(Sivut: 259-286).
Kriisiauttaminen ja traumainformatiivinen ote:
Hedrenius Sara & Johansson Sara. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn.
Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books Kirja löytyy e-kirjana esim. BookBeatista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli pohdit aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista ole yhteydessä vastuuopettajaan (anne.rajamaki@laurea.fi)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäprojekti Eskot ry:n kanssa. Projektissa opiskelijaryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi Klubitalon jäsenille toimintaa. Pienryhmiin jakaudutaan ja aikatauluista sovitaan ensimmäisellä kerralla.
Projekti toteutetaan joko etä- tai liveohjauksena riippuen toiminnasta ja jäsenten toiveista. Varautukaa siis myös siihen, että ohjaus tapahtuu livenä Tikkurilan Klubitalolla (os. Lehdokkitie 2B 3. kerros) tai muualla Tikkurilassa esim. liikuntahallissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Verkkokontaktit toteutetaan seuraavan aikataulun mukaan:
16.3.2023 klo 15-18
23.3.2023 klo 15-18
5.4.2023 klo 15-18
20.4.2023 klo 15-18
4.5.2023 klo 15-18
17.5.2023 klo 15-18
31.5.2023 klo 15-18
Näiden päivien lisäksi pienryhmä ohjaa kaksi kertaa toimintaa Tikkurilan Klubitalon jäsenille.
Läsnäolo on pakollinen aloituskerralla 16.3.2023, sekä viimeisellä kerralla 31.5.2023. Mikäli poissaolot ylittyvät yli puolella, ei osasuoritusta arvioida ja kontaktitunnit pitää suorittaa kokonaan uudelleen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköpostissa ohjeistus ennen jakson aloitusta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit löytyvät jokaisen oppimistehtävän ohjeistuksesta Canvasista.
Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 12.02.2023
Ajoitus
02.03.2023 - 25.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Iris Summanen
- Kaijus Varjonen
- Anu Nordlund
Vastuuopettaja
Kaijus Varjonen
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Kyseessä on monimuotototeutus, joka toteutetaan kampuksella & Zoomin kautta.
Orientaatio, monialainen simulaatiopäivä sekä opintojakson päätös pidetään Otaniemen kampuksella.
- Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti ryhmäilmiöön ja harjoitellaan ryhmien ohjaamista.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan ryhmän, joko etänä tai livenä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla tutustutaan aikuisten kanssa tehtävään monialaiseen palveluohjaukseen sekä kriisiauttamiseen.
- Opiskelijat osallistuvat monialaiseen simulaatioon yhdessä Lasten ja nuorten kanssa työskentelyn opintojakson sekä fysioterapeutti- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa 9.3 tai 10.3,2023.
--> Opiskelija tutustuu ennakkotehtävänä Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjaan, kts. alla tarkemmin.
--> Jokainen osallistuu simulaatioon yhtenä näistä päivistä kello 9.00-16.00. Monialaiseen simulaatioon osallistuminen on pakollista.
Aika ja paikka
Lähiopetuksen aikataulu (pääosin Zoomissa):
2.3 klo 9-12.00 Orientaatio: Projektien esittely ja jakautuminen ryhmiin (kumppaneihin pääsee tutustumaan Canvasissa 20.2.2023)
2.3 klo 13-16.00 Ryhmäilmiöön tutustuminen & ryhmän suunnittelu ja markkinointi
9.3, 10.3 tai 13.3.2023. klo 9-16.00 Monialaisia simulaatioita ohjaukseen ja neuvontaan liittyen (ennakkotehtävänä kirjaan tutustuminen)
28.3 klo 8-11.00 Ennen projektisuunnitelman esittämistä jokainen ryhmä varaa 25 minuutin ohjausajan ohjaavalta opettajalta.
19.4 klo 9-12.00 Projektisuunnitelmien esitys ja hyväksyminen. Ryhmän aloittaminen, motivointi ja virittäminen
26.4 klo 9-12.00 Vuorovaikutuksen haasteet ryhmässä / ohjausta
--> Ryhmän ohjausta väillä 17.4-26.5.2023
12.5 klo 9-12.00 Kriisityön menetelmät / ohjausta
1.6. klo 9.00-12.00 Opintojakson päätös (pakollinen)
Ohjausprosessin aikana erikseen sovittavasti Teams-ohjaustapaamisia ohjaavan opettajan kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävänä ennen 9.3, tutustuminen seuraavaan kirjaan ja kappaleisiin:
Tutustu oheiseen kirjaan ennen simulaatiopäiviä. kirja: Jari Helminen 2017 (toim.) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjasta kappaleet: (Saatavilla e-kirjana)
1 Yhdessä tekeminen monialaisuuden ja moniammatillisuuden syventäjänä, 3 Kokonaisvaltainen asiakkaan kohtaaminen ja tilannearviointi ohjaustyössä, 4 Psykososiaalinen ohjaus, 6 Miten ehkäistä koulukiusaamista peruskoulussa, 7 Verkosto harhailevan nuoren tukena,
12 Asiakkaana maahanmuuttaja, 14 Ikäihmisten kotihoito monialaisena yhteistyönä, 15 Iäkkäiden ihmisten yksinäisyys ja sen lievittäminen
Ryhmän ohjaamiseen & toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta:
mm. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Canvas työtilassa esitellyt työelämäkumppanit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Canvas-työtila aukeaa 20.2.2023
Opintojakson ajankohdat löytyvät aika ja paikka -kohdasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakaantuu lähiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun kesken.
Sisältö ja sen jaksotus
- Orientaatio ja työelämäkumppanin valinta
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Monialainen simulaatiopäivä
- Kriisityön luento ja tehtävä
- Opintojakson päätös
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Amk-tutkinto-opiskelijan vaativuustaso II
- Projektisuunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty
- Osallistuminen moniammatilliseen simulaatiopäivään hyväksytty/hylätty
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Kriisityön tehtävä 1-5
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
25.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Jani Lehtoranta
- Pilvi Niemelä
- Jonna Brandt
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Tutustumme tällä opintojaksolla monipuolisesti aikuissosiaalityön työkenttään ja toimintaympäristöihin sekä työskentelyä ohjaavaan menetelmälliseen ajatteluun. Opintojakson luennolila vierailee työelämästä tulevia asiantuntijoita, joidenka kanssa tarkastelemme ajankohtaisia ilmiöitä, teemoja ja sosiaaliatyön ydintä.
Opintojakso sisältää sekä verkossa että lähiopetuksessa tapahtuvaa luento- opetusta, tentin sekä työeläämään jalkautuvan LbD - oppmisprojektin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö, K. (toim.) 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Rovaniemi: Lapland University Press.
Raivio, H. (toim.) 2018. Enemmän sosialista toimintakykyä, lisää osallisuutta! Yhteiskehittäen vaikuttavampaa sosiaalista kuntoutusta. Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeen (SOSKU) 2015-2018 loppuraportti. Työpaperi 7/2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E. & Muurinen, H. 2021: Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaaityö – opas ammattilaisille. Ohjaus 1/2021: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Opintojaksolla käytettävä muu oppimateriaali esitellään opintojakson Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos opiskelija suunnittelee suorittavansa opintojakson -- tai osan siitä - osaamisen näytöllä, tulee siitä olla yhteydessä heti ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen vastuulehtoriin.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson läsnäolovelvollisia päiviä ovat Orientaatio, Tentti , Menetelmällinen työskenetelypäivä ja Seminaaripäivä. Opintojakson läsnäolovelvolliset päivämäärät ilmoitetaan opintojakson aikataulussa ja tentin tutkintosäännön mukaiset uusintamahdollisuudet järjestetään Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä tällä opintojaksolla on siis keskimäärin 267 tuntia, joka koostuu opetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä yksilötyöskentelystä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu kolmesta arviointiosasta, jotka ovat:
1. Ohjaus- ja neuvontatyön menetelmät 4 op
2. Kuntoutumista edistävä työskentely 4 op
3. Kriisiauttaminen 2 op
Kukin arviointiosa sisältää 1-2 oppimistehtävää.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä kerrotaan tehtäväkohtaisesti.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita, oppimistehtävät ovat puutteellisia tai niitä ei ole tehty lainkaan, seminaaripäiviin ei ole osallistuttu tai tentteihin ei ole osallistuttu tai ne on arvioitu hylätyksi.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 15.06.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 08.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Ari Heikkinen
- Anne Rajamäki
Vastuuopettaja
Ari Heikkinen
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Oletko joskus miettinyt työskenteleväsi esim. päihde-ja mielenterveys-terveyssosiaalityössä, sosiaali-ja kriisipäivystyksessä tai vaikkapa Kelassa? Entä asumisohjaajana, jälkihuoltonuorten parissa tai työvalmentajana työpajalla?
Tule opiskelemaan aikuissosiaalityötä! Vielä mahtuu mukaan, ilmoittautumisaikaa on 15.6.22 saakka.
Kenttä on laaja ja työn tarkoituksena se, että aikuinen henkilö olisi tyytyväinen elämäänsä.
Opintojakso on vuorovaikutteinen verkkototeutus.
Jakso (10 op) muodostuu seuraavista osista:
1) Verkkokontaktit (toteutetaan vuorovaikutteisena Zoom:ssa), sekä ennakkotehtävä, 3 op (arvioidaan hyväksytty/täydennettävä/hylätty)
2) Kriisiauttaminen-kotitentti, 3 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)
3) Työelämäprojekti yhdessä Tikkurilan Klubitalon kanssa, 4 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)
Projekti tehdään pienryhmissä, muut osiot itsenäisesti.
Opintojaksolle hyväksytään 40 ilmoittautunutta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävä:
Saari, Juho. Sosiaaliturvariippuvuus. Sosiaalipummit oleskeluyhteiskunnassa? https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100775/Saari_Sosiaaliturvariippuvuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(Sivut: 259-286).
Kriisiauttaminen ja traumainformatiivinen ote:
Hedrenius Sara & Johansson Sara. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn.
Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books Kirja löytyy e-kirjana esim. BookBeatista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli pohdit aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista ole yhteydessä vastuuopettajaan (anne.rajamaki@laurea.fi)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäprojekti Tikkurilan Klubitalon kanssa. Projektissa opiskelijaryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi Klubitalon jäsenille toimintaa. Vaihtoehtona on liikuntapainotteinen tekeminen, työvalmennusryhmä tai keikkatyömahdollisuuksien selvittely - ryhmä valitsee näistä itseään kiinnostavan teeman. Pienryhmiin jakaudutaan ja aikatauluista sovitaan ensimmäisellä kerralla 1.9.2022.
Projekti toteutetaan joko etä- tai liveohjauksena riippuen toiminnasta ja jäsenten toiveista. Varautukaa siis myös siihen, että ohjaus tapahtuu livenä Tikkurilan Klubitalolla (os. Lehdokkitie 2B 3. kerros) tai muualla Tikkurilassa esim. liikuntahallissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Verkkokontaktit toteutetaan seuraavan aikataulun mukaan:
01.09.2022 09.00 - 11.30/läsnäolo pakollinen tutkintosäännön mukaan!
02.09.2022 09.00 - 11.30
22.09.2022 09.00 - 11.30
07.10.2022 12.30 - 15.00
27.10.2022 13.00 - 15.30
15.11.2022 09.00 - 11.30
08.12.2022 09.00 - 11.30
Näiden päivien lisäksi pienryhmä ohjaa kaksi kertaa toimintaa Tikkurilan Klubitalon jäsenille.
LÄsnäolo on pakollinen aloituskerroilla 1.9. ja 2.9., sekä viimeisellä kerralla 8.12. Mikäli poissaolot ylittyvät yli puolella, ei osasuoritusta arvioida ja kontaktitunnit pitää suorittaa kokonaan uudelleen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköpostissa ohjeistus ennen jakson aloitusta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit ilmenevät tehtävänantojen yhteydessä Canvasissa.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 14.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Katja Pietarinen
- Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Jaana Paasu
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Kyseessä on verkkototeutus, joten webinaarit ja ohjaus tapahtuu zoomissa ja Teamsissa. Toteutuksella on ennakkotehtävä, jolla opiskelija lunastaa paikkansa opintojaksolla. Jos ennakkotehtävä ei ole tehty määräaikaan mennessä, niin seuraava jopnossa oleva opiskellija saa paikan opintojaksolta.
Opintojakson webinaarit ja ohjauskerrat ovat vapaaehtoisia ja webinaarit tallennetaan.
HUOM! 2.12 työpaja on ns pakollinen eli siihen edyllytetään opiskelijan osallistuvan.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan asiakasryhmän, joko verkossa tai livenä. Opiskelijat voivat ohjata ryhmän joko toisen opiskelijan kanssa tai yhteistyökumppanin työntekijän kanssa. Jos opiskelija työskentelee aikuissosiaalityön ja sosiaallohjauksen asiakasryhmien kanssa, voi hän ohjata asiakasryhmän myös siellä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla käsitellään aikuisten kanssa tehtävään palveluohjaukseen ja taloudelliseen tukeen sekä kriisiauttamiseen.liittyviä teemoja.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson toteutuskuvauksessa opintojakson alkaessa.
Ryhmänohjaukseen liittyvää kirjallisuutta:
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. E-kirja
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen.
https://prm.laurea.fi/fi-FI/
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson ajankohdat löytyvät kalenterista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakautuu webinaarien, toteutettavan ryhmänohjauksen ja itsenäisen opiskelun kesken.
Sisältö ja sen jaksotus
- Orientaatiotehtävä
- Webinaarit
- Moduulien sisältö ja tehtävät
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Opintojakson päätös
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moduuli 1
- Asiakastehtävä arvioidaan 0-5
- Oppimispäiväkirja arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 2
Projektisuunnitelma ryhmän ohjauksesta arvioidaan Hyv/Hyl
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Posteri arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 3
Kriisityöntehtävä arvioidaan 0-5
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
02.02.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Sanni Einovaara
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Tutustumme tällä opintojaksolla monipuolisesti aikuissosiaalityön neuvonnan ja ohjauksen työkenttään sekä työskentelyssä käytettäviin menetelmiin. Opintojaksolla vierailee useita työelämästä tulevia asiantuntijoita, jotka avaavat meille työskentelymentelmiään käytännönläheisesti.
Opintojakso sisältää sekä verkossa että lähiopetuksessa tapahtuvaa opetusta, ohjausta sekä yksin ja pareittain/piernryhmissä suoritettavia oppimistehtäviä. Osana opintojaksoa toteutamme myös pienimuotoisia kuntoutumista edistäviä projekteja asiakastyön eri toimintaympäristöissä.
Tervetuloa mukaan!
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali esitellään opintojakson Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Huom! Opiskelijan, joka toivoo voivansa näyttää osaamistaan, tulee olla yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutamme opintojaksolla pienimuotoisia yhteistyöprojekteja työelämäkumppaneiden kanssa ja hyödynnämme työelämän asiantuntijoita opetuksessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio, tentti ja seminaaripäivä. Opintojakson läsnäolovelvolliset päivämäärät ilmoitetaan opintojakson aikataulussa ja tentin tutkintosäännön mukaiset uusintamahdollisuudet järjestetään Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä tällä opintojaksolla on siis keskimäärin 267 tuntia, joka koostuu opetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä yksilötyöskentelystä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu kolmesta arviointiosasta, jotka ovat:
1. Ohjaus- ja neuvontatyön menetelmät 4 op
2. Kuntoutumista edistävä työskentely 4 op
3. Kriisiauttaminen 2 op
Kukin arviointiosa sisältää 1-2 oppimistehtävää.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä kerrotaan tehtäväkohtaisesti.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita, oppimistehtävät ovat puutteellisia tai niitä ei ole tehty lainkaan, seminaaripäiviin ei ole osallistuttu tai tentteihin ei ole osallistuttu tai ne on arvioitu hylätyksi.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
07.12.2021 - 19.03.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Mika Ikkala
- Kaijus Varjonen
Vastuuopettaja
Kaijus Varjonen
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Kyseessä on monimuotototeutus, joka toteutetaan pääosin Zoomin kautta.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan ryhmän, joko etänä tai livenä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla tutustutaan aikuisten kanssa tehtävään palveluohjaukseen ja taloudelliseen tukeen sekä kriisiauttamiseen.
Aika ja paikka
Lähiopetuksen aikataulu (pääosin Zoomissa):
7.12 klo 9-11.00 Orientaatio: Projektien esittely ja jako ryhmiin
18.1 klo 9-11.00 Ryhmän suunnittelu ja markkinointi / ryhmän aloittaminen, motivointi ja virittäminen/ projektin ohjausta
20.1 klo 9-12.00 Vuorovaikutus & haasteet ryhmässä, projektisuunnitelmien esitys ja hyväksyminen
--> Ryhmän ohjausta väillä 20.1-16.3.2022
1.2 klo 9-11.00 Kriisityön menetelmät/ projektin ohjausta
7-9. 2 9-16.00 Monialaisia simulaatioita ohjaukseen ja neuvontaan liittyen (Näistä osallistutaan yhteen pakolliseen lähipäivään)
17.3 klo 9-12 Opintojakson päätös (pakollinen)
Välissä sopikaa Teams-ohjaustapaamisia ohjaavan opettajan kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Zoom-työtilassa julkaistavassa opintojakson toteutuskuvauksessa opintojakson alkaessa.
Projektin toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta:
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Canvas työtilassa esitellyt työelämäkumppanit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson ajankohdat löytyvät aika ja paikka -kohdasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakaantuu lähiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun kesken.
Sisältö ja sen jaksotus
- Orientaatio ja työelämäkumppanin valinta
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Monialainen simulaatiopäivä
- Opintojakson päätös
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Projektisuunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty
- Osallistuminen moniammatilliseen simulaatiopäivään hyväksytty/hylätty
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Kriisityön tehtävä 1-5