Siirry suoraan sisältöön

Kuntouttavat työmenetelmät, ohjaus ja neuvontatyö aikuissosiaalityössä (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0364-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.02.2024 - 11.02.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 28.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Kaijus Varjonen
  • Anu Nordlund

Vastuuopettaja

Kaijus Varjonen

Ryhmät

  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Kyseessä on monimuotototeutus, joka toteutetaan kampuksella & Zoomin kautta.
Orientaatio, monialainen simulaatiopäivä sekä opintojakson päätös pidetään Otaniemen kampuksella.

- Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti ryhmäilmiöön ja harjoitellaan ryhmien ohjaamista.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan ryhmän, joko etänä tai livenä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla tutustutaan aikuisten kanssa tehtävään monialaiseen palveluohjaukseen sekä kriisiauttamiseen.

- Opiskelijat osallistuvat monialaiseen simulaatioon yhdessä Lasten ja nuorten kanssa työskentelyn opintojakson sekä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa 27.3 tai 28.3.2024.
--> Opiskelija tutustuu ennakkotehtävänä Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjaan, kts. alla tarkemmin.
--> Jokainen osallistuu jompaan kumpaan simulaatioon klo 8.30-16.30.
Monialaiseen simulaatioon osallistuminen on pakollista.

Aika ja paikka

Lähiopetuksen aikataulu (pääosin Zoomissa):

1.3 klo 9-12.00 Orientaatio: Projektien esittely ja jakautuminen ryhmiin (kumppaneihin pääsee tutustumaan Canvasissa 19.2.2024)

1.3 klo 13-16.00 Ryhmäilmiöön tutustuminen & ryhmän suunnittelu ja markkinointi

27.3 tai 28.3 klo 8.30-16.30 Monialaisia simulaatioita ohjaukseen ja neuvontaan liittyen (ennakkotehtävänä kirjaan tutustuminen)

Ennen projektisuunnitelman esittämistä jokainen ryhmä varaa 25 minuutin ohjausajan ohjaavalta opettajalta.

15.4 klo 9-12.00 Projektisuunnitelmien esitys ja hyväksyminen. Ryhmän aloittaminen, motivointi ja virittäminen

24.4 klo 9-12.00 Vuorovaikutuksen haasteet ryhmässä / ohjausta
--> Ryhmän ohjausta väillä 17.4-26.5.2023

10.5 klo 9-12.00 Kriisityön menetelmät / ohjausta

28.5. klo 9.00-14.00 Opintojakson päätös (pakollinen)

Ohjausprosessin aikana erikseen sovittavasti Teams-ohjaustapaamisia ohjaavan opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennakkotehtävänä ennen 1.3, tutustuminen seuraavaan kirjaan ja kappaleisiin:

Tutustu oheiseen kirjaan ennen simulaatiopäiviä. kirja: Jari Helminen 2017 (toim.) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjasta kappaleet: (Saatavilla e-kirjana)

1 Yhdessä tekeminen monialaisuuden ja moniammatillisuuden syventäjänä, 3 Kokonaisvaltainen asiakkaan kohtaaminen ja tilannearviointi ohjaustyössä, 4 Psykososiaalinen ohjaus, 6 Miten ehkäistä koulukiusaamista peruskoulussa, 7 Verkosto harhailevan nuoren tukena,
12 Asiakkaana maahanmuuttaja, 14 Ikäihmisten kotihoito monialaisena yhteistyönä, 15 Iäkkäiden ihmisten yksinäisyys ja sen lievittäminen

Ryhmän ohjaamiseen & toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta:

mm. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Canvas työtilassa esitellyt työelämäkumppanit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Canvas-työtila aukeaa 19.2.2024

Opintojakson ajankohdat löytyvät aika ja paikka -kohdasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakaantuu lähiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun kesken.

Sisältö ja sen jaksotus

- Orientaatio ja työelämäkumppanin valinta
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Monialainen simulaatiopäivä
- Kriisityön luento ja tehtävä
- Opintojakson päätös

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Amk-tutkinto-opiskelijan vaativuustaso II

- Projektisuunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty
- Osallistuminen moniammatilliseen simulaatiopäivään hyväksytty/hylätty
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Kriisityön tehtävä 1-5