Ravitsemus hyvinvoinnin tukenaLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: G8291
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ruuansulatusjärjestelmän perustoiminnot ja niiden säätelyn sekä fyysisen aktiivisuuden vaikutukset ravitsemukseen
- kuvata ja tunnistaa ravitsemuksen merkityksen eri-ikäisten ihmisten hyvinvoinnille
- arvioida asiakkaan kehon koostumusta ja tukea asiakkaan hyvinvointia edistäviä ravintotottumuksia
- suunnitella asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä fyysisen aktiivisuuden ja ravitsemuksen huomioivia toimintatapoja
Lisätiedot
Opintojakso soveltuu kaikille terveysalan opiskelijoille, mutta tarjotaan ensisijaisesti fysioterapeuttiopiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 07.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tapani Risto
Vastuuopettaja
Tapani Risto
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ruuansulatusjärjestelmän perustoiminnot ja niiden säätelyn sekä fyysisen aktiivisuuden vaikutukset ravitsemukseen
- kuvata ja tunnistaa ravitsemuksen merkityksen eri-ikäisten ihmisten hyvinvoinnille
- arvioida asiakkaan kehon koostumusta ja tukea asiakkaan hyvinvointia edistäviä ravintotottumuksia
- suunnitella asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä fyysisen aktiivisuuden ja ravitsemuksen huomioivia toimintatapoja
Toteutustapa
Ravitsemusfysiologian osuus (2 op) etäluento-opetuksena.
Ravitsemus- ja aktiivisuuspäiväkirja, sekä kliinisen ravitsemuksen osuus oppimistehtävin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
LAUREA finna: Ravitsemustiede (linkki CAnvasissa)
Ihmisen fysiologiaa - perusteista pidemmälle. VK-kustannus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio ja aloitusluento: 20.05.2024 09.00 - 12.00
Kurssin viimeiset palautukset: 9.8.2024 klo. 23.59
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, josta sidottu etäluentoopetukseen 4 x 3 h (12 h).
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät kattavat 120 h opiskelijan työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Touko- kesäkuu (7.6.2024 klo. 23.59) Ravitsemusfysiologia (2 op) etäluennot ja aiheen osuuden palautettavat oppimistehtävät.
Kesä- heinäkuu (19.7.2024 klo. 23.59) Ravitsemus- ja aktiivisuuspäiväkirjan palautus.
Heinä- elokuu (9.8.2024 klo. 23.59) Killinisen esseen palautus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kliininen essee arvioidaan numeerisesti (1-5), muut osuudet arviolla hyv/ täudennettävä.
Hylätty (0)
Palautettu työ ei vastaa annettuja ohjeita.
Tietoperusteiseissa osuuksissa tieto ei perustu todennettuun ja tutkittuun tietoon (evidence based).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Palautetut työt vastaavat annettuja ohjeita.
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
Opiskelija raportoi ja viestii ammattimaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Palautetut työt vastaavat annettuja ohjeita.
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Palautetut työt vastaavat annettuja ohjeita.
Opiskelija osaa analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa.
Lisätiedot
Opintojakso soveltuu kaikille terveysalan opiskelijoille, mutta tarjotaan ensisijaisesti fysioterapeuttiopiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
03.04.2023 - 16.04.2023
Ajoitus
01.05.2023 - 31.08.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Susan Keino
- Tapani Risto
Vastuuopettaja
Susan Keino
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ruuansulatusjärjestelmän perustoiminnot ja niiden säätelyn sekä fyysisen aktiivisuuden vaikutukset ravitsemukseen
- kuvata ja tunnistaa ravitsemuksen merkityksen eri-ikäisten ihmisten hyvinvoinnille
- arvioida asiakkaan kehon koostumusta ja tukea asiakkaan hyvinvointia edistäviä ravintotottumuksia
- suunnitella asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä fyysisen aktiivisuuden ja ravitsemuksen huomioivia toimintatapoja
Toteutustapa
First edit the implementation plan based on instructions in the fields in English and then copy the same information in these fields for Finnish students.] If this text has not been removed, please check the implementation plan by changing the system language into English.]
Aika ja paikka
[This field is not used at Laurea.]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
The study material will be available in canvas platform. However, you will be required to carry out your own literature search for additional reading materials related to topics outlined.
The library can also help you find a suitable knowledge basis.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
All students are entitled to demonstrate their competence. The recognition and accreditation of prior competence is initiated by the students themselves. The competence is recognised and accredited by the teacher responsible for the studies or another person designated to the position. The assessment is carried out according to the same assessment criteria and, as a rule, same grading scale as that adopted for the corresponding study unit or module. The student is entitled to apply for accreditation of prior competence regardless of where, how and when the competence has been acquired. The student may also seek accreditation of competence to be acquired on the job as part of their degree (work-based learning). The student is responsible for demonstrating and verifying their competence and for providing sufficient information.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
According to the degree regulations (section 18) “students must be present in the first contact session or notify their teacher in charge if they cannot attend. If they fail to notify the teacher of their absence in the first contact session, their enrollment will be rejected. Another student in the queue may be enrolled in the study unit in the place of the absent student.
First lesson: 9th May 2023
Kansainvälisyys toteutuksella
The study unit is suitable for exchange students.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
One credit equals approximately 26.7 hours of work performed by the student.
Sisältö ja sen jaksotus
Starting date is on 16th May 2023 - 9-12.00
Second lesson 30th May 2023 - 9 -12.00
Third Lesson 6th June 2023 - 9-12.00
Last lesson 27th June 2023 - 9.00-12.00
Zoom link will be in canvas
Lisätietoja opiskelijoille
The study unit corresponds to the requirements of Bachelor's level education.
According to the degree regulations (section 18) "students must be present for the first contact teaching session, or they must notify the responsible teacher of their absence to confirm they intend to participate in studies, Alternatively, the teacher can specify a different manner for the student to confirm that they intend to participate in the studies. The completion of these measures can be required within a week of the studies having begun. The application of the aforementioned approach requires that the teacher notifies the students accepted to the study unit of the practice and that the practice is specifically mentioned in the study unit’s implementation plan.
If the student has a justified reason for not attending the first contact teaching session or for not notifying the teacher of their intention to be involved in studies in the manner required by the teacher, the student must contact the responsible teacher to agree on participation in the studies. Their registration for the study unit will be rejected, of the student does not notify the teacher of being absent from the first contact teaching session or the reason for their absence cannot be considered justified, Another student who is in line for the study unit can be selected in their place."
The quality of the study unit implementation has been assessed and the self-evaluation report is available in Canvas
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The evaluation of competence is based on the descriptions of objectives in the curricula, and the level of competence is assessed according to the evaluation criteria listed in the implementation plan for the studies.” (Laurea degree regulations).
In this study unit the assessing of the competences will be done by using the criteria set for requirement level II.
Professional knowledge basis, information searching and reporting
To achieve grade 5 student must be able to
- analyse the acquired information, draw conclusions and combine theoretical knowledge with experiential knowledge
To achieve grade 3 student must be able to
- critically evaluate information and justify their actions with science-based knowledge
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- use professional concepts in a consistent manner and demonstrate their familiarity with the knowledge basis
- report and communicate in a professional manner
Professional practice and workplace development
To achieve grade 5 student must be able to
- evaluate the applicability of produced knowledge, skill or idea to other contexts as well as their impact
- anticipate needs of customers and/or co-operation partners
To achieve grade 3 student must be able to
- propose creative solutions at work
- promote professional co-operation and enhance customer and partner relationships
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- act independently taking into account the operating environment
- take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
Teamwork, skills, leadership, and responsibility
To achieve grade 5 student must be able to
- evaluate and develop the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
- evaluate the possibilities for utilising competence and plan their personal development and development of the team
To achieve grade 3 student must be able to
- act in a manner that promotes the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
- describe the development of their competence in relation to the learning outcomes
To achieve grade 1 (or pass) student must be able to
- describe the significance of their actions for successful co-operation
- describe their competence in relation to the learning outcomes
“Students who has failed to demonstrate their competence in accordance with the approved level must supplement or retake their study attainment in a manner and schedule defined by the teacher of the study unit. Laurea provides examination retake dates. Students must register for these examinations no later than 10 days before the retake date. A failed exam or other study attainment can be retaken twice. A failure to attend an actual examination is considered to be one completion attempt." (Laurea degree regulations.)
All staff and students of Laurea are expected to adhere to good scientific practices, which includes appropriate referencing. Familiarise yourself with the practices and, if needed, ask for more information. All study assignments are to be done as individual work unless otherwise instructed. If Ouriginal is used when assignments are checked, the lecturer will inform the students of this.
Lisätiedot
Opintojakso soveltuu kaikille terveysalan opiskelijoille, mutta tarjotaan ensisijaisesti fysioterapeuttiopiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
04.04.2022 - 10.04.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 31.08.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tapani Risto
Vastuuopettaja
Tapani Risto
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ruuansulatusjärjestelmän perustoiminnot ja niiden säätelyn sekä fyysisen aktiivisuuden vaikutukset ravitsemukseen
- kuvata ja tunnistaa ravitsemuksen merkityksen eri-ikäisten ihmisten hyvinvoinnille
- arvioida asiakkaan kehon koostumusta ja tukea asiakkaan hyvinvointia edistäviä ravintotottumuksia
- suunnitella asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä fyysisen aktiivisuuden ja ravitsemuksen huomioivia toimintatapoja
Toteutustapa
Toteutus oppimistehtävillä: Ravitsemusfysiologia (2 op), ravinto- ja aktiivisuus kirjaaminen, arviointi (2 op) ja kliininen ravitsemus (1 op)
Aloitus ja ohjaava orientaatio toukokuussa. Orientaatio pakollinen.
Aika ja zoom-linkki ilmoitetaan kurssille hyväksytyille sähköpostitse.
Aika ja paikka
Orientaatio toukokuun alussa (pakollinen).
Muu toteutus kesän aikana itsenäisesti (oppimistehtävät Canvas-alustalla).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Perusteokset ravitsemusfysiologian osuuteen:
1. Sand,O. et.al. Ihminen: fysiologia ja anatomia. Wsoypro.
2. Ravitsemustiede (e-kirja)/ kirjasto
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kurssille hyväksytyille ilmoitetaan oritentaation aika ja linkki sähköpostitse.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä oppimistehtäviin on mitoitettu vastaamaan oppilaan 5 op:n työmäärää.
Sisältö ja sen jaksotus
1. Ravitsemusfysiologia (2 op).
2. Aktiivisuus- ja ravintopäiväkirja (2 op).
3. Kliininen ravitsemus (1 op).
Toteutusaikataulu (tarkemmat palautusaikataulut Canvasissa):
1. Touko - kesäkuu.
2. Kesä - heinäkuu.
3. Heinä - Elokuu.
Lisätietoja opiskelijoille
Soveltuu täydentävinä opintoina niihin koulutusohjelmiin, joissa fysiologian perusteiden vahva osaaminen kuuluu osaksi opintoja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Vain aikataulussa palautetut tehtävät arvioidaan. Ohjeiden mukaisesti toteutettujen tehtävien kokonaisuus arvioidaan arviolla Hyv (1) -kriteerien perusteella (kts. alla).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Vain aikataulussa palautetut tehtävät arvioidaan. Ohjeiden mukaisesti toteutettujen tehtävien kokonaisuus arvioidaan arviolla Hyv (1) -kriteerien perusteella.
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Lisätiedot
Opintojakso soveltuu kaikille terveysalan opiskelijoille, mutta tarjotaan ensisijaisesti fysioterapeuttiopiskelijoille.