Motivaatio ja suorituksen johtaminenLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TO00BT95
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Ajoitus
01.01.2026 - 31.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Kirsi Maste
- Anne Martola
Vastuuopettaja
Anne Martola
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Kaikissa Zoom-tapaamisissa pidetään videot päällä onnistuneen opetuskerran varmistamiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Johtamisen näkökulmasta on olennaista ymmärtää, mikä ihmistä motivoi työssä. Motivaatio antaa yksilön toiminnalle suunnan ja voiman. Sen lähde on eri ihmisille erilainen: esimerkiksi palkan merkitys motivaatiotekijänä riippuu yksilön arvoista, taloudellisesta tilanteesta ja elämänvaiheen luomista taloudellisista tarpeista.
Työtehtävissä onnistuminen on kiinni monista asioista. Suoriutumiseen vaikuttavat erimerkiksi työntekijän ja työtehtävien yhteensopivuus, motivaatio, osaaminen sekä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Myös työympäristöllä on iso merkitys sille, miten tehtävä sujuu ja miten tekijä siinä suoriutuu. Siihen vaikuttavat esihenkilöltä saatava tuki, työpaikan ilmapiiri ja vuorovaikutussuhteet työkavereiden kanssa.
Tämän päivän organisaatioissa on tärkeää tiedostaa ja tunnistaa yksilön motivaation, tavoitteiden ja suoritusten vaikutus organisaation tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Suorituksen johtaminen on yksi tärkeimmistä organisaation toiminnoista.
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että kun opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen tapaamiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
05.03.2025 - 01.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Kirsi Maste
- Anne Martola
Vastuuopettaja
Anne Martola
Ryhmät
-
HLA224KALiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K24, Leppävaara
-
TOH224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Kaikissa Zoom-tapaamisissa pidetään videot päällä onnistuneen opetuskerran varmistamiseksi.
Kurssiin sisältyy 4 Zoom-tapaamista. Osallistuminen Zoom-tapaamisiin vaikuttaa arvosanaan.
Opetuspäivät Zoomissa:
05.03.2025 15.00 - 17.00
12.03.2025 15.00 - 17.00
19.03.2025 15.00 - 17.00
26.03.2025 15.00 - 17.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Johtamisen näkökulmasta on olennaista ymmärtää, mikä ihmistä motivoi työssä. Motivaatio antaa yksilön toiminnalle suunnan ja voiman. Sen lähde on eri ihmisille erilainen: esimerkiksi palkan merkitys motivaatiotekijänä riippuu yksilön arvoista, taloudellisesta tilanteesta ja elämänvaiheen luomista taloudellisista tarpeista.
Työtehtävissä onnistuminen on kiinni monista asioista. Suoriutumiseen vaikuttavat erimerkiksi työntekijän ja työtehtävien yhteensopivuus, motivaatio, osaaminen sekä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Myös työympäristöllä on iso merkitys sille, miten tehtävä sujuu ja miten tekijä siinä suoriutuu. Siihen vaikuttavat esihenkilöltä saatava tuki, työpaikan ilmapiiri ja vuorovaikutussuhteet työkavereiden kanssa.
Tämän päivän organisaatioissa on tärkeää tiedostaa ja tunnistaa yksilön motivaation, tavoitteiden ja suoritusten vaikutus organisaation tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Suorituksen johtaminen on yksi tärkeimmistä organisaation toiminnoista.
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että kun opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen tapaamiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.03.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Marika Nikkinen
- Antti Keskitalo
Vastuuopettaja
Marika Nikkinen
Ryhmät
-
HLF223SALiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, S23, Lohja
-
HLF223KAMLiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K23, Lohja
-
TOH224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Kaikissa Zoom-tapaamisissa pidetään videot päällä onnistuneen opetuskerran varmistamiseksi. Kurssiin sisältyy neljä Zoom-tapaamista.
Opetuspäivät Zoomissa:
ma 3.3.2025 klo 16.00-18.00
ma 10.3. 2025 klo 16.00-18.00
ma 17.3.2025 klo 16,00-18.00
ma 24.3.2025 klo 16.00-18.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus-Zoom pidetään 3.3.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Johtamisen näkökulmasta on olennaista ymmärtää, mikä ihmistä motivoi työssä. Motivaatio antaa yksilön toiminnalle suunnan ja voiman. Sen lähde on eri ihmisille erilainen: esimerkiksi palkan merkitys motivaatiotekijänä riippuu yksilön arvoista, taloudellisesta tilanteesta ja elämänvaiheen luomista taloudellisista tarpeista.
Työtehtävissä onnistuminen on kiinni monista asioista. Suoriutumiseen vaikuttavat erimerkiksi työntekijän ja työtehtävien yhteensopivuus, motivaatio, osaaminen sekä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Myös työympäristöllä on iso merkitys sille, miten tehtävä sujuu ja miten tekijä siinä suoriutuu. Siihen vaikuttavat esihenkilöltä saatava tuki, työpaikan ilmapiiri ja vuorovaikutussuhteet työkavereiden kanssa.
Tämän päivän organisaatioissa on tärkeää tiedostaa ja tunnistaa yksilön motivaation, tavoitteiden ja suoritusten vaikutus organisaation tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Suorituksen johtaminen on yksi tärkeimmistä organisaation toiminnoista.
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että kun opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen tapaamiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ajoitus
01.03.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Emmi Ritvanen
Vastuuopettaja
Emmi Ritvanen
Ryhmät
-
TOH224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Kaikissa Zoom-tapaamisissa pidetään videot päällä onnistuneen opetuskerran varmistamiseksi. Kurssiin sisältyy neljä Zoom-tapaamista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Johtamisen näkökulmasta on olennaista ymmärtää, mikä ihmistä motivoi työssä. Motivaatio antaa yksilön toiminnalle suunnan ja voiman. Sen lähde on eri ihmisille erilainen: esimerkiksi palkan merkitys motivaatiotekijänä riippuu yksilön arvoista, taloudellisesta tilanteesta ja elämänvaiheen luomista taloudellisista tarpeista.
Työtehtävissä onnistuminen on kiinni monista asioista. Suoriutumiseen vaikuttavat erimerkiksi työntekijän ja työtehtävien yhteensopivuus, motivaatio, osaaminen sekä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Myös työympäristöllä on iso merkitys sille, miten tehtävä sujuu ja miten tekijä siinä suoriutuu. Siihen vaikuttavat esihenkilöltä saatava tuki, työpaikan ilmapiiri ja vuorovaikutussuhteet työkavereiden kanssa.
Tämän päivän organisaatioissa on tärkeää tiedostaa ja tunnistaa yksilön motivaation, tavoitteiden ja suoritusten vaikutus organisaation tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Suorituksen johtaminen on yksi tärkeimmistä organisaation toiminnoista.
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että kun opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen tapaamiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
11.12.2023 - 17.12.2023
Ajoitus
14.03.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Marika Nikkinen
- Mia Pakarinen
Vastuuopettaja
Marika Nikkinen
Ryhmät
-
TOH223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Kaikissa Zoom-tapaamisissa pidetään videot päällä onnistuneen opetuskerran varmistamiseksi.
Kurssiin sisältyy 4 Zoom-tapaamista. Osallistuminen Zoom-tapaamisiin vaikuttaa arvosanaan.
Opetuspäivät Zoomissa:
to 14.3.2024 klo 16-18.00
to 21.3. 2024 klo 16-18.00
to 28.3.2024 klo 16-18.00
to 4.4.2024 klo 16-18.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Johtamisen näkökulmasta on olennaista ymmärtää, mikä ihmistä motivoi työssä. Motivaatio antaa yksilön toiminnalle suunnan ja voiman. Sen lähde on eri ihmisille erilainen: esimerkiksi palkan merkitys motivaatiotekijänä riippuu yksilön arvoista, taloudellisesta tilanteesta ja elämänvaiheen luomista taloudellisista tarpeista.
Työtehtävissä onnistuminen on kiinni monista asioista. Suoriutumiseen vaikuttavat erimerkiksi työntekijän ja työtehtävien yhteensopivuus, motivaatio, osaaminen sekä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Myös työympäristöllä on iso merkitys sille, miten tehtävä sujuu ja miten tekijä siinä suoriutuu. Siihen vaikuttavat esihenkilöltä saatava tuki, työpaikan ilmapiiri ja vuorovaikutussuhteet työkavereiden kanssa.
Tämän päivän organisaatioissa on tärkeää tiedostaa ja tunnistaa yksilön motivaation, tavoitteiden ja suoritusten vaikutus organisaation tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Suorituksen johtaminen on yksi tärkeimmistä organisaation toiminnoista.
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että kun opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen tapaamiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
15.02.2024 - 01.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Marika Nikkinen
- Mia Pakarinen
Vastuuopettaja
Marika Nikkinen
Ryhmät
-
TOH223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Kaikissa Zoom-tapaamisissa pidetään videot päällä onnistuneen opetuskerran varmistamiseksi.
Kurssiin sisältyy 4 Zoom-tapaamista. Osallistuminen Zoom-tapaamisiin vaikuttaa arvosanaan.
Opetuspäivät Zoomissa:
to 15.2.2024 klo 16-18.00
to 22.2. 2024 klo 16-18.00
to 29.2.2024 klo 16-18.00
ke 6.3.2024 klo 16-18.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Johtamisen näkökulmasta on olennaista ymmärtää, mikä ihmistä motivoi työssä. Motivaatio antaa yksilön toiminnalle suunnan ja voiman. Sen lähde on eri ihmisille erilainen: esimerkiksi palkan merkitys motivaatiotekijänä riippuu yksilön arvoista, taloudellisesta tilanteesta ja elämänvaiheen luomista taloudellisista tarpeista.
Työtehtävissä onnistuminen on kiinni monista asioista. Suoriutumiseen vaikuttavat erimerkiksi työntekijän ja työtehtävien yhteensopivuus, motivaatio, osaaminen sekä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Myös työympäristöllä on iso merkitys sille, miten tehtävä sujuu ja miten tekijä siinä suoriutuu. Siihen vaikuttavat esihenkilöltä saatava tuki, työpaikan ilmapiiri ja vuorovaikutussuhteet työkavereiden kanssa.
Tämän päivän organisaatioissa on tärkeää tiedostaa ja tunnistaa yksilön motivaation, tavoitteiden ja suoritusten vaikutus organisaation tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Suorituksen johtaminen on yksi tärkeimmistä organisaation toiminnoista.
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että kun opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen tapaamiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
14.02.2024 - 24.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Kirsi Maste
- Anne Martola
Vastuuopettaja
Anne Martola
Ryhmät
-
TOH223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Kaikissa Zoom-tapaamisissa pidetään videot päällä onnistuneen opetuskerran varmistamiseksi.
Kurssiin sisältyy 4 Zoom-tapaamista. Osallistuminen Zoom-tapaamisiin vaikuttaa arvosanaan.
Opetuspäivät Zoomissa:
ke 14.2.2024 klo 16-18.00
ke 21.2.2024 klo 16-18.00
ke 28.2.2024 klo 16-18.00
ke 6.3. 2024 klo 16-18.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Johtamisen näkökulmasta on olennaista ymmärtää, mikä ihmistä motivoi työssä. Motivaatio antaa yksilön toiminnalle suunnan ja voiman. Sen lähde on eri ihmisille erilainen: esimerkiksi palkan merkitys motivaatiotekijänä riippuu yksilön arvoista, taloudellisesta tilanteesta ja elämänvaiheen luomista taloudellisista tarpeista.
Työtehtävissä onnistuminen on kiinni monista asioista. Suoriutumiseen vaikuttavat erimerkiksi työntekijän ja työtehtävien yhteensopivuus, motivaatio, osaaminen sekä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Myös työympäristöllä on iso merkitys sille, miten tehtävä sujuu ja miten tekijä siinä suoriutuu. Siihen vaikuttavat esihenkilöltä saatava tuki, työpaikan ilmapiiri ja vuorovaikutussuhteet työkavereiden kanssa.
Tämän päivän organisaatioissa on tärkeää tiedostaa ja tunnistaa yksilön motivaation, tavoitteiden ja suoritusten vaikutus organisaation tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Suorituksen johtaminen on yksi tärkeimmistä organisaation toiminnoista.
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että kun opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen tapaamiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
27.01.2023 - 19.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Kirsi Maste
- Anne Martola
Vastuuopettaja
Anne Martola
Ryhmät
-
TOH222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Opintojakson tehtävät keskittyvät seuraaviin teemoihin:
1. Sisäinen motivaatio - moderni yksilölähtöinen motivaatioteoria
2. Suorituksen johtaminen valmentavalla otteella
3. Mitä opin
Kurssiin sisältyy 3 Zoom-tapaamista. Yhteisten tapaamisten aikataulu:
ke 08.02.2023 16.00 - 18.00
ke 16.02.2023 16.00 - 18.00
ke 23.02.2023 16.00 - 18.00
Kurssi sisältää sekä yksilö- että paritehtäviä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus-Zoom pidetään 8.2.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
27.01.2023 - 19.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Kirsi Maste
- Anne Martola
Vastuuopettaja
Anne Martola
Ryhmät
-
TOH222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Opintojakson tehtävät keskittyvät seuraaviin teemoihin:
1. Sisäinen motivaatio - moderni yksilölähtöinen motivaatioteoria
2. Suorituksen johtaminen valmentavalla otteella
3. Mitä opin
Kurssiin sisältyy 3 Zoom-tapaamista. Yhteisten tapaamisten aikataulu:
to 09.02.2023 16.00 - 18.00
to 17.02.2023 16.00 - 18.00
to 24.02.2023 16.00 - 18.00
Kurssi sisältää sekä yksilö- että paritehtäviä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus-Zoom pidetään 8.2.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
02.02.2022 - 27.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Kirsi Maste
- Anne Martola
Vastuuopettaja
Anne Martola
Ryhmät
-
TOH221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Opintojakson tehtävät keskittyvät seuraaviin teemoihin:
1. Sisäinen motivaatio - moderni yksilölähtöinen motivaatioteoria
2. Suorituksen johtaminen valmentavalla otteella
3. Mitä opin
Kurssiin sisältyy neljä Zoom-tapaamista. Mahdollista lähiohjausta erikseen sovittuna ajankohtana. Yhteisten tapaamisten aikataulu:
ke 09.02.2022 16.00 - 18.00
ke 16.02.2022 16.00 - 18.00
ke 23.02.2022 16.00 - 18.00
ke 09.03.2022 16.00 - 18.00
Kurssi sisältää sekä yksilö- että paritehtäviä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus-Zoom pidetään 9.2.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
02.02.2022 - 27.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Kirsi Maste
- Anne Martola
Vastuuopettaja
Anne Martola
Ryhmät
-
TOH221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Opintojakson tehtävät keskittyvät seuraaviin teemoihin:
1. Sisäinen motivaatio - moderni yksilölähtöinen motivaatioteoria
2. Suorituksen johtaminen valmentavalla otteella
3. Mitä opin
Kurssiin sisältyy neljä Zoom-tapaamista. Mahdollista lähiohjausta erikseen sovittuna ajankohtana. Yhteisten tapaamisten aikataulu:
to 10.02.2022 16.00 - 18.00
to 17.02.2022 16.00 - 18.00
to 24.02.2022 16.00 - 18.00
ke 09.03.2022 16.00 - 18.00
Kurssi sisältää sekä yksilö- että paritehtäviä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus-Zoom pidetään 9.2.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytyksenä on, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.
Arviointiasteikko
H-5