Siirry suoraan sisältöön

Motivaatio ja suorituksen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BT95-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.12.2023 - 17.12.2023

Ajoitus

14.03.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Marika Nikkinen
  • Mia Pakarinen

Vastuuopettaja

Marika Nikkinen

Ryhmät

  • TOH223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä

Toteutustapa

Jakso toteutetaan verkossa, interaktiivisin verkkotapaamisin, joihin opiskelijan oletetaan osallistuvan. Aloituskerran läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiseksi. Luennot ovat vuorovaikutteisia, eikä niitä tallenneta. Tarjoamme tarvittaessa myös lähiohjausta.
Kaikissa Zoom-tapaamisissa pidetään videot päällä onnistuneen opetuskerran varmistamiseksi.
Kurssiin sisältyy 4 Zoom-tapaamista. Osallistuminen Zoom-tapaamisiin vaikuttaa arvosanaan.

Opetuspäivät Zoomissa:
to 14.3.2024 klo 16-18.00
to 21.3. 2024 klo 16-18.00
to 28.3.2024 klo 16-18.00
to 4.4.2024 klo 16-18.00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sisäinen motivaatio - Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat. 2014
Ristikangas: Valmentava johtajuus. 2013
Parppei: Tee, toimi, saa aikaan. 2018

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Johtamisen näkökulmasta on olennaista ymmärtää, mikä ihmistä motivoi työssä. Motivaatio antaa yksilön toiminnalle suunnan ja voiman. Sen lähde on eri ihmisille erilainen: esimerkiksi palkan merkitys motivaatiotekijänä riippuu yksilön arvoista, taloudellisesta tilanteesta ja elämänvaiheen luomista taloudellisista tarpeista.

Työtehtävissä onnistuminen on kiinni monista asioista. Suoriutumiseen vaikuttavat erimerkiksi työntekijän ja työtehtävien yhteensopivuus, motivaatio, osaaminen sekä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Myös työympäristöllä on iso merkitys sille, miten tehtävä sujuu ja miten tekijä siinä suoriutuu. Siihen vaikuttavat esihenkilöltä saatava tuki, työpaikan ilmapiiri ja vuorovaikutussuhteet työkavereiden kanssa.

Tämän päivän organisaatioissa on tärkeää tiedostaa ja tunnistaa yksilön motivaation, tavoitteiden ja suoritusten vaikutus organisaation tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Suorituksen johtaminen on yksi tärkeimmistä organisaation toiminnoista.

Tämän opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa

- hyödyntää yksilölähtöisiä motivaatiotekijöitä lähijohtamisessa
- laatia kannustavia palkitsemisen ja sitouttamisen keinoja
- arvioida ja johtaa suoriutumista tarkoituksenmukaisin mittarein
- johtaa innostusta ja työn merkityksellisyyttä

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistumisen edellytys on, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PC, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.

Edellytyksenä on, että kun opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa sekä kamera- että puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen tapaamiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.