Siirry suoraan sisältöön

TapahtumamuotoiluLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BN92

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tapahtumamuotoilun menetelmiä tapahtumatuotannossa
- tulkita ja analysoida asiakastarpeita ja trendejä kehittämisen perustana
- kehittää tapahtuman tuotantoprosessia tapahtumamuotoilun avulla

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

22.01.2024 - 08.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Emilia Risu
  • Kaija Meriläinen
Vastuuopettaja

Kaija Meriläinen

Ajoitusryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TOP223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Palvelualat
Pienryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tapahtumamuotoilun menetelmiä tapahtumatuotannossa
- tulkita ja analysoida asiakastarpeita ja trendejä kehittämisen perustana
- kehittää tapahtuman tuotantoprosessia tapahtumamuotoilun avulla

Toteutustapa

Neljä kontaktipäivää, joilla pakollinen läsnäolo.
Lisäksi tiedonkeruuta kontaktipäivien välissä sekä ohjauskerta.

Opintojakso toteutetaan Event Module Canvas -ohjelmaa mukaellen. Kontaktipäivät ovat yhteisiä työskentelypäiviä, joiden aikana edetään Event Design mallin mukaisesti minuuttiaikataululla. Opintojaksolle ilmoittautuessasi sitoudut olemaan paikalla kontaktipäivinä.
Mahdollisuus kansainvälisen EDC Young Professionals -sertifikaatin suorittamiseen noin 70€ lisämaksusta. Kerromme tästä lisää ensimmäisellä tapaamisella.

Aika ja paikka

Leppävaaran campus ja/tai tilanteen mukaan Zoom ja Mural virtuaalialustat. Ensisijainen pyrkimys työskennellä yhdessä kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käydään läpi opintojakson aloituskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Event Canvas module, osa 1 Edco Global.
HUOM! tätä opintojaksoa ei voi ahotoida muutoin kuin osallistumalla EDC-koulutukseen muualla. Suomessa Laurea on ainoa tämän koulutuksen tarjoaja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Aito työelämän kumppani, varmistuu opintojakson alkuun mennessä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kaikki kontaktipäivät pakollisia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteistä tekemistä (workshopit) ja ohjausta 20 - 25 tuntia
Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä 100 - 115 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

Tapahtumamuotoilun prosessi:
1. tapaamiskerta opintojakson sisällöt ja metodin harjoittelu (9-15)
Ennen 2.ja 3. tapaamiskertaa ryhmät keräävät aineistoa itsenäisesti. Mahdollisuus väliohjaukseen ennen workshop päiviä.
Itsenäisesti ryhmissä: aineiston kerääminen
2. & 3. tapaamiskerta EMC työskentely workshopissa kampuksella ohjatusti
Ennen loppukertaa tapaamisten välissä, Itsenäisesti ryhmissä: Tarina ja prototyypit
4.tapaamiskerta Prototyyppien viimeistely ja esittely asiakkaalle & palautekeskustelut

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen opintojaksolle osallistumista suoritettava vähintään Tapahtuman perusteet opintojakso sekä perustiedot palvelumuotoilusta. Kokemus tapahtumatuotannosta helpottaa, mutta ei ole välttämätön edellytys osallistumiselle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ja vertaisarviointi.

Opintojakso on tapahtumamoduulin syventävä opintojakso ja arvioidaan Laurean arviointikriteerien syventävän eli 2.tason kriteeristön mukaan.

Tarkemmat arvioinnit kohteet käydään ydessä läpi aloituskerralla. Arvioinnin kohteet ja perusteet ovat nähtävissä myös Canvas oppimisalustalla.

Hylätty (0)

ei täytä tyydyttäviä arviointikriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA,TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA,TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon tavoiteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA,TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon,taidon tai idean ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

19.01.2022 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
  • Minna Fred
  • Kaija Meriläinen
Vastuuopettaja

Kaija Meriläinen

Ryhmät
  • TOP221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tapahtumamuotoilun menetelmiä tapahtumatuotannossa
- tulkita ja analysoida asiakastarpeita ja trendejä kehittämisen perustana
- kehittää tapahtuman tuotantoprosessia tapahtumamuotoilun avulla

Toteutustapa

Neljä kontaktipäivää, joilla pakollinen läsnäolo.
Lisäksi tiedonkeruuta kontaktipäivien välissä.

Opintojakso toteutetaan Event Module Canvas -ohjelmaa mukaellen. Kontaktipäivät ovat yhteisiä työskentelypäiviä, joiden aikana edetään Event Design mallin mukaisesti minuuttiaikataululla. Opintojaksolle ilmoittautuessasi sitoudut olemaan paikalla kontaktipäivinä.
Mahdollisuus kansainvälisen EDC Young Professionals -sertifikaatin suorittamiseen noin 60€ lisämaksusta. Kerromme tästä lisää ensimmäisellä tapaamisella.

Aika ja paikka

Leppävaaran campus ja/tai tilanteen mukaan Zoom ja Mural virtuaalialustat. Ensisijainen pyrkimys työskennellä yhdessä kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käydään läpi opintojakson aloituskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Event Canvas module, osa 1 Edco Global.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Aito työelämän kumppani, varmistuu opintojakson alkuun mennessä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kaikki kontaktipäivät pakollisia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteistä tekemistä (workshopit) ja ohjausta 20 - 25 tuntia
Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä 100 - 115 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

Tapahtumamuotoilun prosessi:
1 tapaamiskerta opintojakson sisällöt ja metodin harjoittelu (9-14)
Ennen 2.ja 3. tapaamiskertaa ryhmät keräävät aineistoa itsenäisesti. Mahdollisuus väliohjaukseen ennen workshop päiviä.
Itsenäisesti ryhmissä: aineiston kerääminen
2. & 3. tapaamiskerta EMC työskentely workshopissa kampuksella ohjatusti
Ennen loppukertaa tapaamisten välissä, Itsenäisesti ryhmissä: Tarina ja prototyypit
4.tapaamiskerta Prototyyppien esittely asiakkaalle

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen opintojaksolle osallistumista suoritettava vähintään Tapahtuman perusteet ja Tapahtuman tuottaminen käytännössä -opintojaksot sekä perustiedot palvelumuotoilusta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ja vertaisarviointi.

Opintojakso on tapahtumamoduulin syventävä opintojakso ja arvioidaan Laurean arviointikriteerien syventävän eli 2.tason kriteeristön mukaan.

Tarkemmat arvioinnit kohteet käydään ydessä läpi aloituskerralla. Arvioinnin kohteet ja perusteet ovat nähtävissä myös Canvas oppimisalustalla.

Hylätty (0)

ei täytä tyydyttäviä arviointikriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA,TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA,TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon tavoiteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA,TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon,taidon tai idean ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia