Ruoka- ja juomakulttuuriLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: A9221
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- esitellä suomalaista ja eri maiden ruokakulttuuria
- tunnistaa erilaisia ruokatottumuksia sekä niiden taustaa
- suunnitella ja valita erilaisiin tilaisuuksiin ja käyttötarkoituksiin sopivat ruoka- ja juomatarjoilut
- toimia vastuullisesti ruoka- ja juomatarjoilujen palveluprosesseissa
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Henry Lybäck
- Anikó Lehtinen
Vastuuopettaja
Anikó Lehtinen
Ryhmät
-
TOP225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Palvelualat
-
CCM225SYComplementary competence (bachelor’s studies in English), S25, Services
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- esitellä suomalaista ja eri maiden ruokakulttuuria
- tunnistaa erilaisia ruokatottumuksia sekä niiden taustaa
- suunnitella ja valita erilaisiin tilaisuuksiin ja käyttötarkoituksiin sopivat ruoka- ja juomatarjoilut
- toimia vastuullisesti ruoka- ja juomatarjoilujen palveluprosesseissa
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
25.09.2024 - 13.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Anikó Lehtinen
Vastuuopettaja
Anikó Lehtinen
Ryhmät
-
TOP224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Palvelualat
-
CCM224SYComplementary competence (bachelor’s studies in English), S24, Services
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- esitellä suomalaista ja eri maiden ruokakulttuuria
- tunnistaa erilaisia ruokatottumuksia sekä niiden taustaa
- suunnitella ja valita erilaisiin tilaisuuksiin ja käyttötarkoituksiin sopivat ruoka- ja juomatarjoilut
- toimia vastuullisesti ruoka- ja juomatarjoilujen palveluprosesseissa
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 31.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Henry Lybäck
- Anikó Lehtinen
Ryhmät
-
TOP222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Palvelualat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- esitellä suomalaista ja eri maiden ruokakulttuuria
- tunnistaa erilaisia ruokatottumuksia sekä niiden taustaa
- suunnitella ja valita erilaisiin tilaisuuksiin ja käyttötarkoituksiin sopivat ruoka- ja juomatarjoilut
- toimia vastuullisesti ruoka- ja juomatarjoilujen palveluprosesseissa
Toteutustapa
Opintojaksossa lähijaksoja, jonka lisäksi ruokaprojektin toteutus syksyllä 2022. Osallistuminen lähitunneille on kaikille välttämätöntä. Kontaktiopetuksen aikataulu ja sisältö tulee A9221 Ruoka- ja juomakulttuuri Canvas-työtilaan.
Opintojaksolla osoitetaan osaamisen kehittyminen annettujen tehtävien ja projektien avulla. Tehtävät ja opintoaineistot linkkeineen ja tehtävien palautuskansiot ovat jakson Canvas-työtilassa.
Aika ja paikka
Lähijaksot toteutetaanLeppävaaran kampuksella, myös yritysvierailuja. Ruokaprojekti toteutetaan muualla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja kirjallisuus julkaistaan jakson A9221 Ruoka- ja juomakulttuuri Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jaksolla ei ole pääsääntöisesti valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Jaksolla toteutetaan ruoka- ja juomakulttuuria koskeva projekti toimeksiantajan kanssa. Koulutuksessa yritysyhteistyötä alan toimijoiden kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson ohjelma tarkempi aikataulu päivittyy Canvas työtilassa Ruoka- ja juomakulttuuri.
Opintojakson teoriatunnit ovat perjantaisin 23.9. alkaen.
Toimeksiantajan projektin täydentyessä ilmoitetaan toteutettavan tapahtuman aika ja paikka tarkemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 20 tuntia
Tiimissä tapahtuva ja itsenäinen opiskelu 113,5 tuntia, sisältöen ruokakokonaisuuden suunnittelun, kehittämisen ja toteutuksen.
Yhteensä 133,5 tuntia
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 133,5 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Jakson laajuus 5 op /133.5 tuntia ja sen osat:
1. Projekti: (tiimissä toimiminen): arviointi T1 - K5 (70 %)
2. Oppimispäiväkirja T1-K5 (30%)
3. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit ovat työtilassa Optimassa.
Opintojakson suoritus edellyttää osallistumista ruokaprojektiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson keskeistä sisältöä on, että opiskelija osaa
- kertoa ruoka- ja juomakultuurin keskeiset käsitteet asiakaslähtöisesti
- tunnistaa erityyppiset ruokakulttuurit, ruokatotumukset ja niidet taustat
- kertoa ruuan ja juoman yhdistämisestä asiakaslähtöisesti ja kaupallista kulmaa hyödyntäen
- suunnitella ruoka- ja juomakultuurin liittyvää kaupallista toimintaa
- ideoida, suunnitella ja kehittää kohderyhmälähtöisesti ruoka- ju juomakulttuuriin liittyviä tuotteita ja kokonaisuuksia kaupallista tarkoitusta varten
- toimia vastuullisesti ruoka- ja juomatarjoiluiden palveluprosessissa
1. Projekti: (tiimissä toimiminen): arviointi T1 - K5 (70 %)
2. Oppimispäiväkirja T1-K5 (30%)
3. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja. Työskentelee tiimissä seurailijana.
Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä tiimissä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan tiimissä. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan