Siirry suoraan sisältöön

Kosmetiikkatuotteen koostumus ja toimintaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: PK00BW39

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- nimetä kosmetiikkatuotteen ainesosaluettelosta yleisimmät ainesosat ja kuvata niiden oleellisimmat funktiot
- kuvata yhteyden kosmetiikkatuotteen ominaisuuksien ja valmistusaineiden kemiallisen koostumuksen välillä
- koota kosmetiikkatuotteen ainesosista tietoa ja koostaa sitä kuluttajalle sopivaksi informaatioksi

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Teija Hyppönen-Paloheimo
Vastuuopettaja

Teija Hyppönen-Paloheimo

Ryhmät
  • PKV224SN
    Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus, päivätoteutus, S24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- nimetä kosmetiikkatuotteen ainesosaluettelosta yleisimmät ainesosat ja kuvata niiden oleellisimmat funktiot
- kuvata yhteyden kosmetiikkatuotteen ominaisuuksien ja valmistusaineiden kemiallisen koostumuksen välillä
- koota kosmetiikkatuotteen ainesosista tietoa ja koostaa sitä kuluttajalle sopivaksi informaatioksi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

24.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Teija Hyppönen-Paloheimo
Vastuuopettaja

Teija Hyppönen-Paloheimo

Ryhmät
  • PKV223SA
    Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- nimetä kosmetiikkatuotteen ainesosaluettelosta yleisimmät ainesosat ja kuvata niiden oleellisimmat funktiot
- kuvata yhteyden kosmetiikkatuotteen ominaisuuksien ja valmistusaineiden kemiallisen koostumuksen välillä
- koota kosmetiikkatuotteen ainesosista tietoa ja koostaa sitä kuluttajalle sopivaksi informaatioksi

Toteutustapa

Opintojakson vastuuopettajana toimii Teija Hyppönen-Paloheimo.
Opintojaksolla järjestetään opetusta etänä Zoomissa aikataulun mukaisesti. Etäopetusta ei nauhoiteta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Opintojakso syventää opiskelijan kosmetiikan kemian osaamista. Opintojaksolla tehdään tehtäviä ja pidetään oppimispäiväkirjaa. Nämä vaikuttavat arviointiin. Myöhässä palautetuista tehtävistä ei saa pisteitä ja myöhässä palautettu oppimispäiväkirjan osan palautus vähentää kokonaispistemäärää.
Ensimmäisellä kontaktilla on pakollinen läsnäolo tutkintosäännön mukaan.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja linkit opintojakson sisältöön löytyvät Canvas-työtilasta. Opiskelun tueksi tulee etsiä lisää materiaaleja eri aihealueisiin esim. http://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala -sivuston kautta kirjoista sekä erilaisista artikkeleista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä tai TKI-hankkeeseen liittyviä tehtäviä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 24.10.2024 ja viimeinen oppimispäiväkirjan palautus on 15.12.2024.

Tehtävien aikataulutus löytyy Canvas-työtilasta, kun opinto on alkanut. Ajantasaiset kontaktitiedot löydät aina Pakista!.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 24.10.2024.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolle ei ole liitetty KV-toimintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson laajuus on 5 op eli opintojakson suorittaminen vaatii noin 133 tuntia opiskelijan työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Opintojakso sisältää opetuksen lisäksi muuta itsenäisesti tehtävää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään kosmetiikkatuotteiden koostumukseen ja kosmetiikkatuotteissa yleisimmin käytettävien raaka-aineiden funktioihin ( kosteuttavat aineet, hoitavat ja pehmentävät aineet, auringonsuoja-aineet, tuoksut, silikoniyhdisteet). Lisäksi käydään läpi kosmetiikkatuotteen toimintaa ja imeytymistä iholla ja hiuksissa raaka-aineen ja ihon sekä hiusten välinen kemiallinen ja biologinen vuorovaikutus huomioiden.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvas-työtilassa.

Koska opintojaksolla mennään syvemmälle raaka-aineiden rakenteisiin ja kemiallisiin ominaisuuksiin, tulisi opiskelijalla olla riittävät kemian taidot. Vähintään Kemian perusteet ja Kosmetiikan kemian yhdisteet ja reaktiot opintojaksot tulisi olla suoritettuna tai opiskelijalla tulisi olla vastaava osaaminen. Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosanaan vaikuttaa oppimispäiväkirjan lisäksi tehtävät. Myöhässä tehdyt tehtävät ja oppimispäiväkirjan palautukset laskevat arvosanaa. Osassa tehtäviä voi olla käytössä itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

Hylätty (0)

Oppimispäiväkirjaa ei ole palautettu tai se on oleellisesti hyvin puutteellinen. Itsearviointi puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

05.03.2024 - 07.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Teija Hyppönen-Paloheimo
Vastuuopettaja

Teija Hyppönen-Paloheimo

Ryhmät
  • PKV223KAM
    Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- nimetä kosmetiikkatuotteen ainesosaluettelosta yleisimmät ainesosat ja kuvata niiden oleellisimmat funktiot
- kuvata yhteyden kosmetiikkatuotteen ominaisuuksien ja valmistusaineiden kemiallisen koostumuksen välillä
- koota kosmetiikkatuotteen ainesosista tietoa ja koostaa sitä kuluttajalle sopivaksi informaatioksi

Toteutustapa

Opintojakson vastuuopettajana toimii Teija Hyppönen-Paloheimo.
Opintojaksolla järjestetään lähiopetusta ja -ohjausta Tikkurilan kampuksella ja etänä Zoomissa aikataulun mukaisesti. Etäopetusta ei nauhoiteta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Opintojakso syventää opiskelijan kosmetiikan kemian osaamista. Opintojaksolla tehdään tehtäviä ja pidetään oppimispäiväkirjaa. Nämä vaikuttavat arviointiin.
Ensimmäisellä kontaktilla on pakollinen läsnäolo tutkintosäännön mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja linkit opintojakson sisältöön löytyvät Canvas-työtilasta. Opiskelun tueksi tulee etsiä lisää materiaaleja eri aihealueisiin esim. http://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala -sivuston kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä tai TKI-hankkeeseen liittyviä tehtäviä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 5.3.2024 ja viimeinen kontaktikerta on 28.5.2024.

Tehtävien aikataulutus löytyy Canvas-työtilasta, kun opinto on alkanut.

Ajantasaiset kontaktitiedot löydät aina Pakista!.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolle ei ole liitetty KV-toimintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Opintojakso sisältää opetuksen lisäksi muuta itsenäisesti tehtävää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään kosmetiikkatuotteiden koostumukseen ja kosmetiikkatuotteissa yleisimmin käytettävien raaka-aineiden funktioihin ( kosteuttavat aineet, hoitavat ja pehmentävät aineet, auringonsuoja-aineet, tuoksut, silikoniyhdisteet). Lisäksi käydään läpi kosmetiikkatuotteen toimintaa ja imeytymistä iholla ja hiuksissa raaka-aineen ja ihon sekä hiusten välinen kemiallinen ja biologinen vuorovaikutus huomioiden.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvas-työtilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosanaan vaikuttaa oppimispäiväkirjan lisäksi tehtävät. Myöhässä tehdyt tehtävät ja oppimispäiväkirjan palautukset laskevat arvosanaa. Osassa tehtäviä voi olla käytössä itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

Hylätty (0)

Oppimispäiväkirjaa ei ole palautettu tai se on oleellisesti hyvin puutteellinen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä