Valmentava johtajuusLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: PK00BT78
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa itseään ja suunnitella omaa kehittymispolkuaan
- tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilötyössä
- kuvata esihenkilötyön valmentavan ja vastuullisen roolin
- määritellä esihenkilötyön ja henkilöstöjohtamisen periaatteet
- kuvata esihenkilötyön roolin työhyvinvoinnissa
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 15.08.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, palvelu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Auli Hietanen
- Jussi Järvi
Vastuuopettaja
Jussi Järvi
Ryhmät
-
TOP224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Palvelualat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa itseään ja suunnitella omaa kehittymispolkuaan
- tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilötyössä
- kuvata esihenkilötyön valmentavan ja vastuullisen roolin
- määritellä esihenkilötyön ja henkilöstöjohtamisen periaatteet
- kuvata esihenkilötyön roolin työhyvinvoinnissa
Toteutustapa
Työpajatyöskentely, luennot ja verkkotehtävät
Sisältö:
Itsensä kehittäminen
Valmentavan esimiehen taidot ja työkalut
Coaching, mentorointi, sparraus
Työyhteisön kehittäminen
Työhyvinvoinnin kehittäminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentomateriaali tulee Canvas-työtilaan. Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojen alettua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (AHOT) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä (TOPI), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkamista
Opintojakson osan arvosanaa ei voi korottaa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kolme kontaktikertaa Tikkurilan kampuksella sekä verkko-opiskelu kontaktien välillä. Vähintään 2 / 3 kontaktikerrasta läsnäolovelvollisuus.
Ajat ja paikat kannattaa tarkistaa Pakista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Verkkotehtävät tehdään kontaktien ulkopuolella.
Sisältö ja sen jaksotus
Luentomateriaalit sekä aiheseen liittyvä kirjallisuus, joka ilmoitetaan Cancas-työtilassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosanaan vaikuttaa annettujen tehtävien tekeminen ja kontakteille osallistuminen. Myöhässä tehdyt tehtävät laskevat arvosanaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
29.08.2023 - 13.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, palvelu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Jussi Järvi
Vastuuopettaja
Jussi Järvi
Ryhmät
-
TOP223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Palvelualat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa itseään ja suunnitella omaa kehittymispolkuaan
- tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilötyössä
- kuvata esihenkilötyön valmentavan ja vastuullisen roolin
- määritellä esihenkilötyön ja henkilöstöjohtamisen periaatteet
- kuvata esihenkilötyön roolin työhyvinvoinnissa
Toteutustapa
Työpajatyöskentely, luennot ja verkkotehtävät
Sisältö:
Itsensä kehittäminen
Valmentavan esimiehen taidot ja työkalut
Coaching, mentorointi, sparraus
Työyhteisön kehittäminen
Työhyvinvoinnin kehittäminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävien tukimateriaaliksi valittavana esim.
Huippunaiset - menestystarinoita, Tukiainen Marketta ja Villanen Jaana
Lean in - naiset ja menestymisen taito. Sandberg Sheryl
Tilannetaju - päätä paremmin, Åhman Helena ja Gustafsberg Harri
Mielen valmentamisella optimaaliseen suoritukseen, Gustafsberg Harri
Lisää vaihtehtoista opiskelumateriaalia ilmoitetaan tunnilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (AHOT) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä (TOPI), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkamista
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kolme kontaktikertaa Tikkurilan kampuksella sekä verkko-opiskelu kontaktien välillä. Vähintään 2 / 3 kontaktikerrasta läsnäolovelvollisuus.
Ajat ja paikat kannattaa tarkistaa Pakista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Verkkotehtävät tehdään kontaktien ulkopuolella.
Sisältö ja sen jaksotus
Luentomateriaalit sekä aiheseen liittyvä kirjallisuus, joka ilmoitetaan Cancas-työtilassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosanaan vaikuttaa annettujen tehtävien tekeminen ja kontakteille osallistuminen. Myöhässä tehdyt tehtävät laskevat arvosanaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, palvelu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Auli Hietanen
- Jussi Järvi
Vastuuopettaja
Auli Hietanen
Ryhmät
-
TOP222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Palvelualat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa itseään ja suunnitella omaa kehittymispolkuaan
- tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilötyössä
- kuvata esihenkilötyön valmentavan ja vastuullisen roolin
- määritellä esihenkilötyön ja henkilöstöjohtamisen periaatteet
- kuvata esihenkilötyön roolin työhyvinvoinnissa
Toteutustapa
Työpajatyöskentely, luennot ja verkkotehtävät
Sisältö:
Itsensä kehittäminen
Valmentavan esimiehen taidot ja työkalut
Coaching, mentorointi, sparraus
Työyhteisön kehittäminen
Työhyvinvoinnin kehittäminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtävien tukimateriaaliksi valittavana esim.
Huippunaiset - menestystarinoita, Tukiainen Marketta ja Villanen Jaana
Lean in - naiset ja menestymisen taito. Sandberg Sheryl
Tilannetaju - päätä paremmin, Åhman Helena ja Gustafsberg Harri
Mielen valmentamisella optimaaliseen suoritukseen, Gustafsberg Harri
Lisää vaihtehtoista opiskelumateriaalia ilmoitetaan tunnilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (AHOT) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä (TOPI), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkamista
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kolme kontaktikertaa Tikkurilan kampuksella sekä verkko-opiskelu kontaktien välillä. Vähintään 2 / 3 kontaktikerrasta läsnäolovelvollisuus.
Ajat ja paikat kannattaa tarkistaa Pakista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Verkkotehtävät tehdään kontaktien ulkopuolella.
Sisältö ja sen jaksotus
Luentomateriaalit sekä aiheseen liittyvä kirjallisuus, joka ilmoitetaan Cancas-työtilassa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosanaan vaikuttaa annettujen tehtävien tekeminen ja kontakteille osallistuminen. Myöhässä tehdyt tehtävät laskevat arvosanaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä