Siirry suoraan sisältöön

Laatu ravitsemispalveluissaLaajuus (10 op)

Opinnon tunnus: A9467

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti
- toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
- toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

19.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Tuula Kuivanen
  • Anikó Lehtinen
  • Henry Lybäck
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 2A (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2B (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MSA222SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S22, Leppävaara
Pienryhmät
  • Pienryhmä 2A
  • Pienryhmä 2B

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti
- toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
- toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

Toteutustapa

Opintojakson toteutus koostuu
•kontaktiopetuksesta torstaisin, satunnaisesti myös muina viikonpäivinä, ja
•käytännön oppimisvuoroista BarLaurean ruokapalveluissa.

Teoria-aiheiden kontaktiopetus ja BarLaurea-oppimisvuorot tapahtuvat vuoroviikoin, joka toinen viikko on teoriaa ja joka toinen BarLaurea.oppimisvuoroja.

Kontaktiopetuksen aikataulu ja sisältö tulevat Canvas-työtilaan A9467/3014 Laatu ravitsemispalveluissa.
Harjoitteluvuorot BarLaureassa toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee BarLaurea-työtilaan Canvasissa.

Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia. Kaikki BarLaurea-vuorot ja kontaktiopetuksen tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaurea-harjoitteluvuorojen välillä. Osaa tehtävistä tehdään myös harjoitteluvuoroissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä lähikerroilla. Tehtävänannot ovat Canvas-työtilassa A9467/3014 Laatu ravitsemispalveluissa.

Harjoitteluvuoroihin liittyvää materiaalia on BarLaurea-työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskellaan BarLaurea-LivingLabissa ja tehdään yhteistyötä mm. Löfbergsin kahvipaahtimon kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson ohjelma on Canvas-työtilassa A0467/3014 Laatu ravitsemispalveluissa. Työtila avautuu ke 19.10.

Opintojakson aloitusinfo on ke 19.10.. klo 9.15 - 11.45.

Harjoitteluvuorot BarLaureassa alkavat perehdytykselllä ma 24.10. ja ti 25.10.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoitteluvuoroissa BarLaureassa viestitään suomen kielen lisäksi myös englanniksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

BarLaurea-oppimisvuorot 21 x 7 tuntia = 147 tuntia
Lähiopetus 32 tuntia
Tiimissä tapahtuva ja itsenäinen opiskelu 90 tuntia
Yhteensä 270 tuntia
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisällön jaksotus on Canvas-työtilassa.
Opintojakson keskeistä sisältöä on, että opiskelija osaa
•tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti:
aiheissa elintarvikehygienia ja omavalvonta, erityisruokavaliot ja ravitsemus, elintarviketieto ja tuotetuntemus,
•toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
Keskeisen sisällön lisäksi tavoitteena on osata toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi seuraavat asiat toteutuksella:
- Varmistat opiskelupaikkasi toteutuksella osallistumalla kurssin aloituskerralle ke 19.10. tai ilmoittamalla etukäteen poissaolosta Leila Jaakkolalle, leila.jaakkola@laurea.fi. Kaikille lähiopetuskerroille ja työpajoihin osallistuminen on suositeltavaa.
- BarLaureassa opiskelu tapahtuu vastuullisesti ryhmässä ja ryhmän jäsenenä; vuoroista poissaolemisesta tulee aina etukäteen ilmoittaa ravintolapäällikölle.
-Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia. Kaikki BarLaurea-vuorot ja kontaktiopetuksen tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5 tai hyv/hyl. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit ovat A9467/3003 Laatu ravitsemispal-työtilassa Optimassa.
Tehtävät ja niiden arviointi:
1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
2) Erityisruokavaliot ja ravitsemustehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
3) Elintarviketieto-tehtävä, ykislö/paritehtävä, arviointi 1-5
4) Palvelupolkutehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
5) Työsuojelu ja ergonomia-tehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5
6) Ravitsemuspassi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
7) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
LISÄKSI KURSSILLA ON MAHDOLLISUUS SUORITTAA HYGIENIAPASSI ELI HYGIANIAOSAAMISEN TESTI, JOS SITÄ EI OLE SUORITETTU.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

24.08.2022 - 30.10.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Tuula Kuivanen
  • Henry Lybäck
  • Anikó Lehtinen
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1A (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 1B (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MSA222SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S22, Leppävaara
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1A
  • Pienryhmä 1B

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti
- toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
- toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

Toteutustapa

Opintojakson toteutus koostuu
•kontaktiopetuksesta torstaisin, satunnaisesti myös muina viikonpäivinä, ja
•käytännön oppimisvuoroista BarLaurean ruokapalveluissa.

Teoria-aiheiden kontaktiopetus ja BarLaurea-oppimisvuorot tapahtuvat vuoroviikoin, joka toinen viikko on teoriaa ja joka toinen BarLaurea.oppimisvuoroja.

Kontaktiopetuksen aikataulu ja sisältö tulevat Canvas-työtilaan A9467/3013 Laatu ravitsemispalveluissa.
Harjoitteluvuorot BarLaureassa toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee BarLaurea-työtilaan Canvasissa.

Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia. Kaikki BarLaurea-vuorot ja kontaktiopetuksen tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaurea-harjoitteluvuorojen välillä. Osaa tehtävistä tehdään myös harjoitteluvuoroissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä lähikerroilla. Tehtävänannot ovat Canvas-työtilassa A9467/3013 Laatu ravitsemispalveluissa.

Harjoitteluvuoroihin liittyvää materiaalia on BarLaurea-työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskellaan BarLaurea-LivingLabissa ja tehdään yhteistyötä mm. Löfbergsin kahvipaahtimon kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson ohjelma on Canvas-työtilassa A0467/3013 Laatu ravitsemispalveluissa. Työtila avautuu ke 24.8.

Opintojakson aloitusinfo on ke 24.8.. klo 12.45 - 15.30.

Harjoitteluvuorot BarLaureassa alkavat perehdytykselllä ma 29.8. ja ti 30.8.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoitteluvuoroissa BarLaureassa viestitään suomen kielen lisäksi myös englanniksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

BarLaurea-oppimisvuorot 21 x 7 tuntia = 147 tuntia
Lähiopetus 32 tuntia
Tiimissä tapahtuva ja itsenäinen opiskelu 90 tuntia
Yhteensä 270 tuntia
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisällön jaksotus on Canvas-työtilassa.
Opintojakson keskeistä sisältöä on, että opiskelija osaa
•tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti:
aiheissa elintarvikehygienia ja omavalvonta, erityisruokavaliot ja ravitsemus, elintarviketieto ja tuotetuntemus,
•toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
Keskeisen sisällön lisäksi tavoitteena on osata toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi seuraavat asiat toteutuksella:
- Varmistat opiskelupaikkasi toteutuksella osallistumalla kurssin aloituskerralle ke 24.8. tai ilmoittamalla etukäteen poissaolosta Leila Jaakkolalle, leila.jaakkola@laurea.fi. Kaikille lähiopetuskerroille ja työpajoihin osallistuminen on suositeltavaa.
- BarLaureassa opiskelu tapahtuu vastuullisesti ryhmässä ja ryhmän jäsenenä; vuoroista poissaolemisesta tulee aina etukäteen ilmoittaa ravintolapäällikölle.
-Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia. Kaikki BarLaurea-vuorot ja kontaktiopetuksen tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5 tai hyv/hyl. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit ovat A9467/3003 Laatu ravitsemispal-työtilassa Optimassa.
Tehtävät ja niiden arviointi:
1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
2) Erityisruokavaliot ja ravitsemustehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
3) Elintarviketieto-tehtävä, ykislö/paritehtävä, arviointi 1-5
4) Palvelupolkutehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
5) Työsuojelu ja ergonomia-tehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5
6) Ravitsemuspassi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
7) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
LISÄKSI KURSSILLA ON MAHDOLLISUUS SUORITTAA HYGIENIAPASSI ELI HYGIANIAOSAAMISEN TESTI, JOS SITÄ EI OLE SUORITETTU.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

16.03.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Tuula Kuivanen
  • Anikó Lehtinen
  • Henry Lybäck
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA222KN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti
- toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
- toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

Toteutustapa

Opintojakson toteutus koostuu
•kontaktiopetuksesta torstaisin, satunnaisesti myös muina viikonpäivinä, ja
•käytännön oppimisvuoroista BarLaurean ruokapalveluissa.

Teoria-aiheiden kontaktiopetus ja BarLaurea-oppimisvuorot tapahtuvat vuoroviikoin, joka toinen viikko on teoriaa ja joka toinen BarLaurea.oppimisvuoroja.

Kontaktiopetuksen aikataulu ja sisältö tulee Canvas-työtilaan A9467/3016 Laatu ravitsemispalveluissa
Harjoitteluvuorot BarLaureassa toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee BarLaurea-työtilaan Canvasissa.

Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia, ne suoritetaan loppuun asti opintojakson aikana sekä kaikki kontaktiopetuksen tehtävät hyväksytysti ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaurea-harjoitteluvuorojen välillä. Osaa tehtävistä tehdään myös harjoitteluvuoroissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä lähikerroilla. Tehtävänannot ovat A9467-3016 Laatu ravitsemispalveluissa Canvas-työtilassa.

Harjoitteluvuoroihin liittyvää materiaalia on BarLaurea-työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskellaan BarLaurea-LivingLabissa ja tehdään yhteistyötä mm. Löfbergsin kahvipaahtimon kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson ohjelma on Canvas-työtilassa A0467/3016 Laatu ravitsemispalvuissa. Työtila avautuu ke 16.3
.
Opintojakson aloitusinfo on ke 16.3.. klo 12.45 - 15.30.

Toteutus päättyy su 29.5.

Harjoitteluvuorot BarLaureassa alkavat perehdytykselllä ma 21.3. ja ti 22.3.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoitteluvuoroissa BarLaureassa viestitään suomen kielen lisäksi myös englanniksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

BarLaurea-oppimisvuorot 24 x 7 tuntia = 168 tuntia
Lähiopetus 30 tuntia
Tiimissä tapahtuva ja itsenäinen opiskelu 72 tuntia
Yhteensä 270 tuntia
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisällön jaksotus on Canvas-työtilassa.
Opintojakson keskeistä sisältöä on, että opiskelija osaa
•tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti:
aiheissa elintarvikehygienia ja omavalvonta, erityisruokavaliot ja ravitsemus, elintarviketieto ja tuotetuntemus,
•toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
Keskeisen sisällön lisäksi tavoitteena on osata toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä.

Lisätietoja opiskelijoille

HUOMIO: Varmistat opiskelupaikkasi toteutuksella osallistumalla kurssin aloituskerralle 16.3. klo 12.45 - 15.30. tai ilmoittamalla kurssin vastuuopettajalle, Leila Jaakkola leila.jaakkola@laurea.fi, ennen aloituskertaa, jos et voi osallistua.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5 tai hyv/hyl. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit ovat A9467/3016 Laatu ravitsemispal-työtilassa Canvasissa.
Tehtävät ja niiden arviointi:
1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
2) Erityisruokavaliot ja ravitsemustehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
3) Elintarviketieto-tehtävä, yksilölö/paritehtävä, arviointi 1-5
4) Palvelupolkutehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
5) Työsuojelu ja ergonomia-tehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5
6) Hygieniaosaamistesti, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
7) Ravitsemuspassi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
8) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

12.01.2022 - 27.03.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Tuula Kuivanen
  • Anikó Lehtinen
  • Henry Lybäck
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA222KN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti
- toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
- toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

Toteutustapa

Opintojakson toteutus koostuu
•kontaktiopetuksesta torstaisin, satunnaisesti myös muina viikonpäivinä, ja
•käytännön oppimisvuoroista BarLaurean ruokapalveluissa.

Teoria-aiheiden kontaktiopetus ja BarLaurea-oppimisvuorot tapahtuvat vuoroviikoin, joka toinen viikko on teoriaa ja joka toinen BarLaurea.oppimisvuoroja.

Kontaktiopetuksen aikataulu ja sisältö tulee Canvas-työtilaan A9467/3015Laatu ravitsemispa.
Harjoitteluvuorot BarLaureassa toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee BarLaurea-työtilaan Canvasissa.

Harjoitteluvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia, ne suoritetaan loppuun asti opintojakson aikana sekä kaikki kontaktiopetuksen tehtävät hyväksytysti ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.

Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaurea-harjoitteluvuorojen välillä. Osaa tehtävistä tehdään myös harjoitteluvuoroissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan tehtävänantojen yhteydessä lähikerroilla. Tehtävänannot ovat A9467-3015 Laatu ravitsemispalveluissa Canvas-työtilassa.

Harjoitteluvuoroihin liittyvää materiaalia on BarLaurea-työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskellaan BarLaurea-LivingLabissa ja tehdään yhteistyötä mm. Löfbergsin kahvipaahtimon kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson ohjelma on Canvas-työtilassa A0467/3015 Laatu ravitsemispalvuissa. Työtila avautuu ke 12.1.

Opintojakson aloitusinfo on ke 12.1.. klo 12.30 - 15.30
Toteutus päättyy su 27.3.

Harjoitteluvuorot BarLaureassa alkavat perehdytykselllä 17.1. ja 18.1.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoitteluvuoroissa BarLaureassa viestitään suomen kielen lisäksi myös englanniksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

BarLaurea-oppimisvuorot 24 x 7 tuntia = 168 tuntia
Lähiopetus 30 tuntia
Tiimissä tapahtuva ja itsenäinen opiskelu 72 tuntia
Yhteensä 270 tuntia
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisällön jaksotus on Canvas-työtilassa.
Opintojakson keskeistä sisältöä on, että opiskelija osaa
•tuottaa asiakaslähtöisiä palveluja laadukkaasti:
aiheissa elintarvikehygienia ja omavalvonta, erityisruokavaliot ja ravitsemus, elintarviketieto ja tuotetuntemus,
•toimia ergonomisesti ja turvallisesti työyhteisössä
Keskeisen sisällön lisäksi tavoitteena on osata toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä.

Lisätietoja opiskelijoille

Varmistat opiskelupaikkasi toteutuksella osallistumalla kurssin aloituskerralle 12.1. klo 12.30- 15.30. tai ilmoittamalla kurssin vastuuopettajalle, Leila Jaakkola leila.jaakkola@laurea.fi, ennen aloituskertaa, jos et voi osallistua.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti 1 - 5 tai hyv/hyl. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit ovat A9467/3009 Laatu ravitsemispalveluissa-työtilassa Canvasissa.
Tehtävät ja niiden arviointi:
1) BarLaurea-harjoitteluvuorot, yksilötehtävä, arviointi 1 - 5
2) Erityisruokavaliot ja ravitsemustehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1 - 5
3) Elintarviketieto-tehtävä, yksilölö/paritehtävä, arviointi 1-5
4) Palvelupolkutehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
5) Työsuojelu ja ergonomia-tehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5
6) Hygieniaosaamistesti, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
7) Ravitsemuspassi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
8) Kokoava itsearviointi, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden