Organisaation riskienhallinnan periaatteet ja menetelmätLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: HT00CD71
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa organisaatioturvallisuuden ja riskienhallinnan keskeisimpiä käsitteitä eri tilanteissa
- soveltaa riskienhallinnan periaatteita ja menetelmiä
- soveltaa organisaation turvallisuuden eri osa-alueisiin liittyviä vaatimuksia
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita organisaation turvallisuuden kehittämisessä
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Timo Ryynänen
- Juha Putkonen
Vastuuopettaja
Juha Putkonen
Ryhmät
-
HTA2M25SATurvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, S25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa organisaatioturvallisuuden ja riskienhallinnan keskeisimpiä käsitteitä eri tilanteissa
- soveltaa riskienhallinnan periaatteita ja menetelmiä
- soveltaa organisaation turvallisuuden eri osa-alueisiin liittyviä vaatimuksia
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita organisaation turvallisuuden kehittämisessä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Juha Putkonen
Vastuuopettaja
Juha Putkonen
Ryhmät
-
HTA225SNTurvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa organisaatioturvallisuuden ja riskienhallinnan keskeisimpiä käsitteitä eri tilanteissa
- soveltaa riskienhallinnan periaatteita ja menetelmiä
- soveltaa organisaation turvallisuuden eri osa-alueisiin liittyviä vaatimuksia
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita organisaation turvallisuuden kehittämisessä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
17.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 55
Koulutus
- Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Timo Ryynänen
- Juha Putkonen
Vastuuopettaja
Juha Putkonen
Ryhmät
-
HTA225KATurvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, K25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa organisaatioturvallisuuden ja riskienhallinnan keskeisimpiä käsitteitä eri tilanteissa
- soveltaa riskienhallinnan periaatteita ja menetelmiä
- soveltaa organisaation turvallisuuden eri osa-alueisiin liittyviä vaatimuksia
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita organisaation turvallisuuden kehittämisessä
Toteutustapa
Lähi- ja virtuaaliopetusta sekä omatoimista opiskelua ja aiheisiin liittyviä yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Jaksolla keskitytään turvallisuuden kehittämisprojektin toteuttamiseen.
Oppimisalustana toimii Canvas ja kaikki viestintä tapahtuu sen kautta
Aika ja paikka
Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa. Opintojakson ensimmäinen lähiopetuskerta on Leppävaaran kampuksella 17.01.2025 09.00 - 11.30 ja
seuraavat lähiopetuskerrat ovat:
- 20.03.2025 09.00 - 11.30
- 15.05.2025 12.30 - 15.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaali on Canvas - työtilassa.
Aiheeseen voi perehtyä seuraavien lähteiden kautta,
Täydentyy...
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön (2024) mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa tehtävään nimetty lehtori. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu." Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-n%C3%A4ytt%C3%B6-tradenomi-amk-koulutuksissa(1).aspx.
Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ty%C3%B6n-opinnollistaminen-(TOPI).aspx.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Turvallisuudenkehittämisprojekti tehdään yhteisesti tarjottuun tai ryhmän itse hankkimaan työelämäkohteeseen (tarkentuu toteutuksen alkaessa)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson ensimmäinen lähiopetuskerta on 17.1.2025.
Lainaus tutkintosäännön 19 §:
“Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle
opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla
opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen
alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa
toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon
toteutussuunnitelmassa.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan
opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan
toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan
opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen
opiskelija.”
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Luennot ja projektien esitykset, 20h
Projektityöskentely 50h
Itsenäinen opiskelu 65h
Yhteensä 135 h /opiskelija
Sisältö ja sen jaksotus
ritysturvallisuuden viitekehyksenä toimii Elinkeinoelämän Yritysturvallisuusmalli EK 2016.
Turvallisuudenkehittämisprojektissa kehitetään työelämäkohteen turvallisuutta ja opetellaan projektityöskentelyä (projektin suunnittelu, projektin raportointi sekä projektin tulosten esittely).
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
saamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Jaksolla noudatetaan pisteperustaista arviointia.
Opinnon kokonaisarvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.