Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2. Avoterveydenhuolto ja työikäisen asiakkaan terveydenhoitajatyöLaajuus (6 op)

Opinnon tunnus: ST00CA26

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä avoterveydenhuollossa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- ohjata ja rokottaa eri ikäisiä asiakkaita
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- kuvata terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa tai erilaisissa perusterveydenhuollon yksiköissä
- edistää työikäisten terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita
- edistää toiminnallaan kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa

Sisältö

Sisältö Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.

Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 30.06.2026

Opintopistemäärä

6 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Minna Nikula
  • Tiina Putkuri
Vastuuopettaja

Tiina Putkuri

Ryhmät
  • STG225KAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, muuntokoulutus, K25, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä avoterveydenhuollossa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- ohjata ja rokottaa eri ikäisiä asiakkaita
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- kuvata terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa tai erilaisissa perusterveydenhuollon yksiköissä
- edistää työikäisten terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita
- edistää toiminnallaan kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa

Sisältö

Sisältö Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.

Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Irene Latva-Korpela
  • Anne Hiller-Ikonen
  • Riikka Ketonen
Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät
  • STV224SAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä avoterveydenhuollossa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- ohjata ja rokottaa eri ikäisiä asiakkaita
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- kuvata terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa tai erilaisissa perusterveydenhuollon yksiköissä
- edistää työikäisten terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita
- edistää toiminnallaan kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa

Sisältö

Sisältö Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.

Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.

Toteutustapa

Toteutus on tarkoitettu Tikkurilan muuntoryhmän terveydenhoitajaopiskelijoille.

Harjoittelupaikat on varattu tai varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien (yksityiset palveluntuottajat). Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa opiskelijan varauksen Jobiili -järjestelmän kautta tai tse varatun paikan sähköpostilla.
Ilmoita Jobiilin ulkopuolelta hankitusta harjoittelupaikasta harjoittelun vastuuopettajalle.
Tämä harjoittelu suoritetaan terveydenhoitajatyössä harjoitteluna esim. työterveyshuollossa, terveysaseman terveydenhoitajan vastaanottotyössä, työttömien terveyspalveluissa tai opiskeluterveydenhuollossa ammattioppilaitoksessa tai YTHS:ssä (ei lukiossa).

Aika ja paikka

Harjoittelu toteutuu ryhmälle suunnitellun aikataulun tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harjoittelupaikan osoittama kirjallisuus.
Teoriaopinnoilla osoitettu aiheeseen liittyvä materiaali ja kirjallisuus.
Harjoittelun tehtävään liittyvä kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Jos harkitset opintojakson suorittamista työn opinnollistamiosena, sovi asiasta etukäteen harjoittelun vastuuopettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelija kirjaa Workseedin arviointilomakkeelle harjoittelupaikan ja harjoittelun ajankohdan, sekä lyhyen kuvauksen harjoittelupaikasta heti, kun paikka on vahvistettu Jobiilissa tai muulla tavoin.

• Opiskelija vastaa siitä, että hän on huolehtinut henkilökortin, terveydentilan selvityksen ja tarvittavat rokotukset sekä vaadittavat opinnot on suoritettu.
• Harjoittelun ohje, tehtävä ja oppimissopimus- ja arviointilomake löytyvät Workseedista, perehdy niihin huolellisesti.
• Harjoittelua ohjaavan opettajan nimi kirjataan oppimissopimus- ja arviointilomakkeelle viimeistään viikkoa ennen harjoittelun alkua. Jos sinulta puuttuu Workseedin oppimissopimus- ja arviointikirja tai ohjaava opettaja, ole yhteydessä vastuuopettajaan, irene.latva-korpela@laurea.fi
Harjoittelun LbD-tehtävä: Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi tai reflektiivinen työote pohdintatehtävä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Harjoittelu toteutuu harjoittelupaikalla tai vaihtoehtoisesti työssä ennalta sovittavan aikataulun mukaan.
Opiskelija on yhteydessä ohjaavaan opettajaan ennen harjoittelun alkua ja samalla sovitaan ohjaus- ja viestintäkäytänteistä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tarkempi kuvaus harjoittelun tuntimääristä löytyy Workseedista.

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:
- Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op suoritettu tai meneillään
- Rokotusosaamisen perusteet 2 op pääosin suoritettu
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Harjoittelun arviointi toteutuu opiskelijan itsearviointina sekä arviointi- ja palautekeskusteluissa, johon osallistuvat opiskelijan lisäksi harjoittelupaikan ohjaaja ja ohjaava opettaja. Harjoittelun arviointi dokumentoidaan Workseedin oppimissopimus- ja arviointilomakkeelle.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Rymätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.