Terveydenhoitajatyön harjoittelu 4. Valinnainen, täydentävä harjoitteluLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: ST00BU84
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- toimia työyhteisössä ammatillisesti ja itsenäisesti terveydenhoitajana tai sairaanhoitajana
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseksi
- toimia moniammatillisessa tiimissä ja verkostossa terveyden edistämisen asiantuntijana jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen
- käyttää terveys- ja hyvinvointiteknologiaa eettisesti ja asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä hoidossa
- arvioida palvelujärjestelmän toimintaa terveyserojen kaventamisen näkökulmasta yhteiskunnassa
- edistää ihmisoikeuksien, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista erilaisissa yhteisöissä ja yhteiskunnissa
- seurata terveydenhuollon kustannuksia ja vaikuttavuutta
- viestiä vaikuttavasti erilaisin keinoin asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa sekä työyhteisössä
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 30.06.2026
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Minna Nikula
- Tiina Putkuri
Vastuuopettaja
Tiina Putkuri
Ryhmät
-
STG225KAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, muuntokoulutus, K25, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- toimia työyhteisössä ammatillisesti ja itsenäisesti terveydenhoitajana tai sairaanhoitajana
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseksi
- toimia moniammatillisessa tiimissä ja verkostossa terveyden edistämisen asiantuntijana jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen
- käyttää terveys- ja hyvinvointiteknologiaa eettisesti ja asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä hoidossa
- arvioida palvelujärjestelmän toimintaa terveyserojen kaventamisen näkökulmasta yhteiskunnassa
- edistää ihmisoikeuksien, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista erilaisissa yhteisöissä ja yhteiskunnissa
- seurata terveydenhuollon kustannuksia ja vaikuttavuutta
- viestiä vaikuttavasti erilaisin keinoin asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa sekä työyhteisössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Irene Latva-Korpela
- Riikka Ketonen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV224SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- toimia työyhteisössä ammatillisesti ja itsenäisesti terveydenhoitajana tai sairaanhoitajana
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseksi
- toimia moniammatillisessa tiimissä ja verkostossa terveyden edistämisen asiantuntijana jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen
- käyttää terveys- ja hyvinvointiteknologiaa eettisesti ja asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä hoidossa
- arvioida palvelujärjestelmän toimintaa terveyserojen kaventamisen näkökulmasta yhteiskunnassa
- edistää ihmisoikeuksien, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista erilaisissa yhteisöissä ja yhteiskunnissa
- seurata terveydenhuollon kustannuksia ja vaikuttavuutta
- viestiä vaikuttavasti erilaisin keinoin asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa sekä työyhteisössä
Toteutustapa
Toteutus on tarkoitettu Tikkurilan muuntoryhmän terveydenhoitajaopiskelijoille.
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Myös sijaisuus terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua tällä toteutuksella. Tämä harjoittelu / palkallinen työ suoritetaan terveydenhoitajatyössä harjoitteluna. harjoittelupaikka on opiskelijan vapaasti valittava, edellisissä harjoitteluissa kehittynyttä osaamista syventävä tai omaa terveydenhoitajan urakehitystä edistävä harjoitteluympäristö.
Aika ja paikka
Harjoittelu toteutuu ryhmälle suunnitellun aikataulun tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoittelupaikan osoittama kirjallisuus.
Teoriaopinnoilla osoitettu aiheeseen liittyvä materiaali ja kirjallisuus.
Harjoittelun tehtävään liittyvä kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta. Jos harkitset opintojakson suorittamista työn opinnollistamiosena, sovi asiasta etukäteen harjoittelun vastuuopettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelija kirjaa Workseedin arviointilomakkeelle harjoittelupaikan ja harjoittelun ajankohdan, sekä lyhyen kuvauksen harjoittelupaikasta heti, kun paikka on vahvistettu Jobiilissa tai muulla tavoin.
• Opiskelija vastaa siitä, että hän on huolehtinut henkilökortin, terveydentilan selvityksen ja tarvittavat rokotukset sekä vaadittavat opinnot on suoritettu.
• Harjoittelun ohje, tehtävä ja oppimissopimus- ja arviointilomake löytyvät Workseedista, perehdy niihin huolellisesti.
• Harjoittelua ohjaavan opettajan nimi kirjataan oppimissopimus- ja arviointilomakkeelle viimeistään viikkoa ennen harjoittelun alkua. Jos sinulta puuttuu Workseedin oppimissopimus- ja arviointikirja tai ohjaava opettaja, ole yhteydessä vastuuopettajaan, irene.latva-korpela@laurea.fi
Harjoittelun LbD-tehtävä: Moniammatillinen yhteistyö
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelu toteutuu harjoittelupaikalla tai vaihtoehtoisesti työssä ennalta sovittavan aikataulun mukaan.
Opiskelija on yhteydessä ohjaavaan opettajaan ennen harjoittelun alkua ja samalla sovitaan ohjaus- ja viestintäkäytänteistä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja ole yhteydessä opettajatuutoriin, jos harjoittelu ulkomailkla kiinnostaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tarkempi kuvaus harjoittelun tuntimääristä löytyy Workseedista.
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua
- Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Harjoittelun arviointi toteutuu opiskelijan itsearviointina sekä arviointi- ja palautekeskusteluissa, johon osallistuvat opiskelijan lisäksi harjoittelupaikan ohjaaja ja ohjaava opettaja. Harjoittelun arviointi dokumentoidaan Workseedin oppimissopimus- ja arviointilomakkeelle.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Rymätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.12.2023 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Minna Nikula
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG223KAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, K23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- toimia työyhteisössä ammatillisesti ja itsenäisesti terveydenhoitajana tai sairaanhoitajana
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseksi
- toimia moniammatillisessa tiimissä ja verkostossa terveyden edistämisen asiantuntijana jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen
- käyttää terveys- ja hyvinvointiteknologiaa eettisesti ja asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä hoidossa
- arvioida palvelujärjestelmän toimintaa terveyserojen kaventamisen näkökulmasta yhteiskunnassa
- edistää ihmisoikeuksien, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista erilaisissa yhteisöissä ja yhteiskunnissa
- seurata terveydenhuollon kustannuksia ja vaikuttavuutta
- viestiä vaikuttavasti erilaisin keinoin asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa sekä työyhteisössä
Toteutustapa
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi. Tämä harjoittelu suoritetaan valinnaisessa terveydenhoitajatyössä täydentävänä harjoitteluna esim. äitiys- ja lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työikäisten terveydenhoitajatyössä, lapsivuodeosastolla (2vko) tai terveyden edistämisen tehtävissä. Myös sijaisuus terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua.
Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Canvasista. Harjoitteluun kuuluvat dokumentit ja muu tärkeä info on esitelty Terveysalan harjoittelu, Otaniemi -työtilassa Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelun tehtävä on esitelty Canvas-työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen tutoropettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelutunnit löytyvät Canvas-työtilasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Irene Latva-Korpela
- Tiina Leino
- Anne Hiller-Ikonen
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Anne Suvitie
Ryhmät
-
STV223SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- toimia työyhteisössä ammatillisesti ja itsenäisesti terveydenhoitajana tai sairaanhoitajana
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseksi
- toimia moniammatillisessa tiimissä ja verkostossa terveyden edistämisen asiantuntijana jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen
- käyttää terveys- ja hyvinvointiteknologiaa eettisesti ja asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä hoidossa
- arvioida palvelujärjestelmän toimintaa terveyserojen kaventamisen näkökulmasta yhteiskunnassa
- edistää ihmisoikeuksien, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista erilaisissa yhteisöissä ja yhteiskunnissa
- seurata terveydenhuollon kustannuksia ja vaikuttavuutta
- viestiä vaikuttavasti erilaisin keinoin asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa sekä työyhteisössä
Toteutustapa
Harjoitteluympäristöt: Opiskelijan vapaasti valittava, edellisissä harjoitteluissa kehittynyttä osaamista syventävä tai omaa terveydenhoitajan urakehitystä edistävä harjoittelu ympäristö.
Työn opinnollistaminen terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan tehtävissä (TOPI).
Harjoittelupaikkojen haku Jobiilista tai suoraan harjoittelupaikasta, jos harjoittelupaikka ei ilmoita Jobiilissa ja/tai harjoittelupaikalla on erillinen haku.
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:
- Rokotusosaamisen perusteet 2op pääosin suoritettu
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoittelupaikan toimintaan liittyvä, näyttöön perustuva kirjallisuus.
Terveysportti.
Harjoittelupaikan suosittelema kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta sivulta Opinnollistaminen sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan amk-tutkinnoissa, https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/TOPI-sairaanhoitaja-ja-terveydenhoitaja-amk-koulutuksissa.aspx
Jos haluat opinnollistaa työssä hankittua osaamista, ole etukäteen yhteydessä opettajatuutoriisi tai harjoittelun koordinaattoriin Irene Latva-Korpelaan, irene.latva-korpela@laurea.fi.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelupaikka nimeää opiskelijalle ohjaajan/ohjaajat.
Valmistaudu harjoitteluun hyvissä ajoin perehtymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen, mm. rikostaustaote, terveydentilan selvitys ja vaadittavat rokotukset.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelun ajankohta viikot 3-6 ja 8-19 tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Harjoittelussa voi olla myös kesäaikana.
Teoriaopintojen aikana ei pääsääntöisesti voi olla harjoittelussa.
Harjoittelussa ei ole tehtävää.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Harjoittelussa on mahdollisuus toteutua kotikansainvälisyys monikulttuuristen asiakkaiden ohjauksen myötä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelun laajuus 5op (133, 5h)
- Harjoittelun ohjeisiin perehtyminen 1,5h
- Harjoittelupaikassa suoritetaan 132h
- Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä.
Puuttumaan jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla monialaisilla tutustumistapaamisilla (sosiaalityöntekijä, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat).
Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet. Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esihenkilön kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
[Käytä vain tarvittaessa.]
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjaa harjoittelupaikkasi Canvasin koostetaulukkoon hyvissä ajoin ennen harjoittelua. Tänne kirjataan sinulle opettajaohjaaja.
Katso Canvasista ohjeet moduulista Yleiset ohjeet ammattitaitoa edistävään harjoitteluun- Harjoittelun aikana: 6 askelta harjoittelussa - Ohje opiskelijalle.
Harjoittelun dokumenttien palautus Oppimissopimus- lomakkeelle viimeistään viikon kuluttua harjoittelun päättymisestä.
Arviointi kirjataan Peppiin viimeistään 4 viikon kuluttua dokumenttien palautuksesta. Huomioi että, arvioinnin antamiseen vaikuttaa myös ohjaavan opettajan vapaajakso.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin, ohjaajien arviointiin sekä ohjaus- ja arviointikeskusteluihin. Harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Mikäli harjoittelu on keskeytetty tai hylätty, tehdään opiskelijan kanssa suunnitelma harjoittelun suorittamiseksi/täydentämiseksi.
Mikäli harjoittelun tunnit jäävät vajaaksi, voidaan opiskelijalle kirjata Pakkiin opintojakson laajutta pienempi opintopistemäärä osasuorituksena ja opiskelija täydentää harjoittelun kokonaisuuden myöhemmin.
Harjoittelun vajaaksi jäävien tuntien/opintopisteiden osalta voidaan myös soveltaa osaamisen näyttöä opiskelijan aikaisemman koulutuksen ja/tai työkokemuksen perusteella.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein. Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
1. Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta, esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
2. Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
3. Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
4. On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
5. Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Irene Latva-Korpela
- Riikka Ketonen
- Marja Vellonen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV222KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- toimia työyhteisössä ammatillisesti ja itsenäisesti terveydenhoitajana tai sairaanhoitajana
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseksi
- toimia moniammatillisessa tiimissä ja verkostossa terveyden edistämisen asiantuntijana jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen
- käyttää terveys- ja hyvinvointiteknologiaa eettisesti ja asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä hoidossa
- arvioida palvelujärjestelmän toimintaa terveyserojen kaventamisen näkökulmasta yhteiskunnassa
- edistää ihmisoikeuksien, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista erilaisissa yhteisöissä ja yhteiskunnissa
- seurata terveydenhuollon kustannuksia ja vaikuttavuutta
- viestiä vaikuttavasti erilaisin keinoin asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa sekä työyhteisössä
Toteutustapa
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista harjoittelun koordinaattorille Irene Latva-Korpelalle. Tämä harjoittelu suoritetaan valinnaisessa terveydenhoitajatyössä täydentävänä harjoitteluna esim. äitiys- ja lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työikäisten terveydenhoitajatyössä, lapsivuodeosastolla (2vko) tai terveyden edistämisen tehtävissä. Myös sijaisuus terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä.]
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelussa ei ole tehtävää.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen opettajatuutorisi kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun tunnit on kuvattu Canvasissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
[Kirjaa tähän harjoittelun arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta. Tarkista opinnon tiedoista arvioinnissa käytettävä vaativuustaso. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Tiina Putkuri
Vastuuopettaja
Tiina Putkuri
Ryhmät
-
STG221SA2Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- toimia työyhteisössä ammatillisesti ja itsenäisesti terveydenhoitajana tai sairaanhoitajana
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseksi
- toimia moniammatillisessa tiimissä ja verkostossa terveyden edistämisen asiantuntijana jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen
- käyttää terveys- ja hyvinvointiteknologiaa eettisesti ja asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä hoidossa
- arvioida palvelujärjestelmän toimintaa terveyserojen kaventamisen näkökulmasta yhteiskunnassa
- edistää ihmisoikeuksien, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista erilaisissa yhteisöissä ja yhteiskunnissa
- seurata terveydenhuollon kustannuksia ja vaikuttavuutta
- viestiä vaikuttavasti erilaisin keinoin asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa sekä työyhteisössä
Toteutustapa
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi. Tämä harjoittelu suoritetaan valinnaisessa terveydenhoitajatyössä täydentävänä harjoitteluna esim. äitiys- ja lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työikäisten terveydenhoitajatyössä, lapsivuodeosastolla (2vko) tai terveyden edistämisen tehtävissä. Myös sijaisuus terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua.
Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Canvasista. Harjoitteluun kuuluvat dokumentit ja muu tärkeä info on esitelty Terveysalan harjoittelu, Otaniemi -työtilassa Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelun tehtävä on esitelty Canvas-työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen tutoropettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelutunnit löytyvät Canvas-työtilasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.