Terveydenhoitajatyön harjoittelu 4. Valinnainen, täydentävä harjoittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BU84-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Irene Latva-Korpela
- Tiina Leino
- Anne Hiller-Ikonen
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Anne Suvitie
Ryhmät
-
STV223SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- toimia työyhteisössä ammatillisesti ja itsenäisesti terveydenhoitajana tai sairaanhoitajana
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseksi
- toimia moniammatillisessa tiimissä ja verkostossa terveyden edistämisen asiantuntijana jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen
- käyttää terveys- ja hyvinvointiteknologiaa eettisesti ja asiakaslähtöisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä hoidossa
- arvioida palvelujärjestelmän toimintaa terveyserojen kaventamisen näkökulmasta yhteiskunnassa
- edistää ihmisoikeuksien, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista erilaisissa yhteisöissä ja yhteiskunnissa
- seurata terveydenhuollon kustannuksia ja vaikuttavuutta
- viestiä vaikuttavasti erilaisin keinoin asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa sekä työyhteisössä
Toteutustapa
Harjoitteluympäristöt: Opiskelijan vapaasti valittava, edellisissä harjoitteluissa kehittynyttä osaamista syventävä tai omaa terveydenhoitajan urakehitystä edistävä harjoittelu ympäristö.
Työn opinnollistaminen terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan tehtävissä (TOPI).
Harjoittelupaikkojen haku Jobiilista tai suoraan harjoittelupaikasta, jos harjoittelupaikka ei ilmoita Jobiilissa ja/tai harjoittelupaikalla on erillinen haku.
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:
- Rokotusosaamisen perusteet 2op pääosin suoritettu
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoittelupaikan toimintaan liittyvä, näyttöön perustuva kirjallisuus.
Terveysportti.
Harjoittelupaikan suosittelema kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta sivulta Opinnollistaminen sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan amk-tutkinnoissa, https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/TOPI-sairaanhoitaja-ja-terveydenhoitaja-amk-koulutuksissa.aspx
Jos haluat opinnollistaa työssä hankittua osaamista, ole etukäteen yhteydessä opettajatuutoriisi tai harjoittelun koordinaattoriin Irene Latva-Korpelaan, irene.latva-korpela@laurea.fi.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelupaikka nimeää opiskelijalle ohjaajan/ohjaajat.
Valmistaudu harjoitteluun hyvissä ajoin perehtymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen, mm. rikostaustaote, terveydentilan selvitys ja vaadittavat rokotukset.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelun ajankohta viikot 3-6 ja 8-19 tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Harjoittelussa voi olla myös kesäaikana.
Teoriaopintojen aikana ei pääsääntöisesti voi olla harjoittelussa.
Harjoittelussa ei ole tehtävää.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Harjoittelussa on mahdollisuus toteutua kotikansainvälisyys monikulttuuristen asiakkaiden ohjauksen myötä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelun laajuus 5op (133, 5h)
- Harjoittelun ohjeisiin perehtyminen 1,5h
- Harjoittelupaikassa suoritetaan 132h
- Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä.
Puuttumaan jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla monialaisilla tutustumistapaamisilla (sosiaalityöntekijä, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat).
Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet. Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esihenkilön kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
[Käytä vain tarvittaessa.]
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjaa harjoittelupaikkasi Canvasin koostetaulukkoon hyvissä ajoin ennen harjoittelua. Tänne kirjataan sinulle opettajaohjaaja.
Katso Canvasista ohjeet moduulista Yleiset ohjeet ammattitaitoa edistävään harjoitteluun- Harjoittelun aikana: 6 askelta harjoittelussa - Ohje opiskelijalle.
Harjoittelun dokumenttien palautus Oppimissopimus- lomakkeelle viimeistään viikon kuluttua harjoittelun päättymisestä.
Arviointi kirjataan Peppiin viimeistään 4 viikon kuluttua dokumenttien palautuksesta. Huomioi että, arvioinnin antamiseen vaikuttaa myös ohjaavan opettajan vapaajakso.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin, ohjaajien arviointiin sekä ohjaus- ja arviointikeskusteluihin. Harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Mikäli harjoittelu on keskeytetty tai hylätty, tehdään opiskelijan kanssa suunnitelma harjoittelun suorittamiseksi/täydentämiseksi.
Mikäli harjoittelun tunnit jäävät vajaaksi, voidaan opiskelijalle kirjata Pakkiin opintojakson laajutta pienempi opintopistemäärä osasuorituksena ja opiskelija täydentää harjoittelun kokonaisuuden myöhemmin.
Harjoittelun vajaaksi jäävien tuntien/opintopisteiden osalta voidaan myös soveltaa osaamisen näyttöä opiskelijan aikaisemman koulutuksen ja/tai työkokemuksen perusteella.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein. Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
1. Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta, esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
2. Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
3. Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
4. On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
5. Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.