Siirry suoraan sisältöön

Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminenLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: R0036

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

25.08.2023 - 03.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Tiina Leino
Vastuuopettaja

Tiina Leino

Ryhmät
  • STV221KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin

Toteutustapa

MUUTOKSET MAHDOLLISIA, VARMISTUU OPINTOJAKSON ALKUUN MENNESSÄ

Työikäisen väestön terveyden edistäminen:
Aktioivat ja osallistavat luennot kampuksella, Zoom-luennot, yksilötehtävät, case-tehtävät, flipped learning, verkko-opinnot

Ympäristön terveyden edistäminen: verkko-opinnot ja tehtävät itsenäisesti.

Aika ja paikka

Katso yst.lukujärjestys

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. Uitti, J. (toim.) 2014.

Altistelähtöinen työterveysseuranta,
Kirsi Karvala, Timo Leino, Panu Oksa, Tiina Santonen, Markku Sainio, Jari Latvala, Jukka Uitti (toim). 2020.

Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja Zoom-luennoilla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu vierailevien luennoitsijoiden myötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio (läsnäolovelvollisuus)
Luennot kampuksella/zoomissa (katso päivät lukujärjestyksestä, osittainen läsnäolovelvoite)
Ympäristöterveyden edistäminen -verkko-opinnot (pakollinen yksilö suoritus)
Tentti/kotitentti

Käydään läpi tarkemmin orientaatiossa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuu materiaalien avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Kurssi on laajuudeltaan 5op= 133,5h.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: 3op = 80,5h
Luennot = 20h
Tentti 1 h
Itsenäistä työskentelyä=59,5h

Ympäristön terveyden edistäminen: 2op=53h
Itsenäistä työskentelyä verkossa= 53h

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojaksolle voi osallistua ainoastaan terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelijat.

Tentin tekemiseen tarvitset oman tietokoneen. Tentti tehdään kampuksella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: Yksilötentti 1-5
yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty.

Luennoilla on osittain läsnäolovelvoite.

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: tentti/kotitentti H-5
Ympäristön terveyden edistäminen: Hyväksytty/hylätty
Verkko-opinnot tulee tehdä viimeiseen palautuspäivään mennessä.

kts.arviointikriteerit:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä


RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.

Ilmoittautumisaika

29.11.2022 - 05.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 22.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
Opettaja
  • Sari Haapa
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG220SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin

Toteutustapa

Työikäisen terveydenhoitotyö: Luennot, verkkotehtävät, tentti ja työttömien terveystapaamiset -projekti
Ympäristöterveydenhuolto: Yhteinen aloitus, itsenäinen työskentely ja kirjalliset tehtävät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2019. Työterveyslaitos. Helsinki.
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014 (toim.) Uitti. Työterveyslaitos. Helsinki.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/11/tyo-ja-terveys-suomessa-2012.pdf
http://www.terveysportti.fi/dtk/tyt/koti
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla jaettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Vierailevat luennoitsijat työelämäyhteistyön piiristä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

XX.2022 klo XX Opintojakson orientaatio ja työterveyshuollon perustaa, Zoomissa
Ympäristöterveyden edistämisen tehtävien tekemistä itsenäisesti.
XX klo XX Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma, Zoomissa
Työssä altistuminen, itsenäisesti.
XX klo XX Terveystarkastukset työterveyshuollossa, Zoomissa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
XX klo XX Päihde-asiat työterveyshuollossa, Zoomissa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
XX klo XX Työterveyshuollon digitalisaatio -webinaari ja kysymyksiin vastaaminen itsenäisesti.
XX klo XX Työhyvinvointi ja työkyvyn tukeminen, Zoomissa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
Mielenterveyden työkalupakki -videon (60min) katsominen itsenäisesti omaan aikatauluun sovitellen
XX klo XX Vierailijaluentoja. Katso erillinen ohjelma. Teams
XX klo XX Tentti
Työttömien terveystapaamiset erillisen aikataulun mukaan lokakuussa ja joulukuussa sekä itsearvioinnin kirjoittaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Opetukseen osallistuminen
Verkkotehtävät
Tentti T1-K5
Projektin suorittaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Sari Haapa
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG220KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin

Toteutustapa

Työikäisen terveydenhoitotyö: Luennot, verkkotehtävät, tentti ja työttömien terveystapaamiset -projekti
Ympäristöterveydenhuolto: Yhteinen aloitus, itsenäinen työskentely ja kirjalliset tehtävät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2019. Työterveyslaitos. Helsinki.
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014 (toim.) Uitti. Työterveyslaitos. Helsinki.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/11/tyo-ja-terveys-suomessa-2012.pdf
http://www.terveysportti.fi/dtk/tyt/koti
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla jaettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Vierailevat luennoitsijat työelämäyhteistyön piiristä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Aikataulu löytyy lukkarikoneesta ja Canvas-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Opetukseen osallistuminen
Verkkotehtävät
Tentti T1-K5
Projektin suorittaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Anne Suvitie
  • Tiina Leino
Vastuuopettaja

Anne Suvitie

Ryhmät
  • STV220KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin

Toteutustapa

MUUTOKSET MAHDOLLISIA, VARMISTUU 8/22 MENNESSÄ

Työikäisen väestön terveyden edistäminen:
Aktioivat luennot, Zoom-luennot, yksilötehtävä, ryhmätehtävä ja seminaari, verkko-opinnot

Ympäristön terveyden edistäminen: verkko-opinnot.

Aika ja paikka

Katso yst.lukujärjestys

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Altistelähtöinen työterveysseuranta,
Kirsi Karvala, Timo Leino, Panu Oksa, Tiina Santonen, Markku Sainio, Jari Latvala, Jukka Uitti (toim).2019.

Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383


Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja Zoom-luennoilla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu vierailevien luennoitsijoiden myötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Työkäisen väestön terveyden edistäminen: I 30.9.2022 II 30.10.2022 III 30.11.2022

Yksilötehtävät tulee olla palautettuna: I 30.9.2022 II 30.10.2022 III 30.11.2022

Tentti 27.9.2022

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuu materiaalien avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 133,5h

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: 3op = 80,5h
Luennot+ seminaari = 20h
Yksilötehtävä=5h
Tentti 1 h
Itsenäistä työskentelyä=54,5h

Ympäristön terveyden edistäminen: 2op=53h
itsenäistä työskentelyä verkossa= 53h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle voi osallistua ainoastaan terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelijat.

Tentin tekemiseen tarvitset oman tietokoneen. Tentti tehdään kampuksella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen väestön terveyden edistäminen: Yksilötentti 1-5
yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty.

Zoom-luennoilla ja zoom- seminaarissa on läsnäolovelvoite.Poissaolo korvataan tehtävällä.

Ympäristön terveyden edistäminen: Hyväksytty/hylätty
Verkko-opinnot tulee tehdä viimeiseen palautuspäivään mennessä.

kts.arviointikriteerit:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
Opettaja
  • Sari Haapa
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG219SA
    Terveydenhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Otaniemi
  • STG219SN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin

Toteutustapa

Työikäisen terveydenhoitotyö: Luennot, verkkotehtävät ja tentti
Ympäristöterveydenhuolto: Yhteinen aloitus, itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2019. Työterveyslaitos. Helsinki.
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014 (toim.) Uitti. Työterveyslaitos. Helsinki.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/11/tyo-ja-terveys-suomessa-2012.pdf
http://www.terveysportti.fi/dtk/tyt/koti
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla jaettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Vierailevat luennoitsijat työelämäyhteistyön piiristä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”


10.1.2022 klo 8.30 - 11.45 Opintojakson orientaatio ja työterveyshuollon perustaa zoom
25.1.2022 klo 8.30 – 11.45 Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma zoom
31.1.2022 klo 12.30-15.45 Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma, Zoomissa
1.3.2022 klo 8.30-11.45 Työssä altistuminen, itsenäisesti.
7.3.2022 klo 12.30-15.45 Terveystarkastukset työterveyshuollossa, kampuksella luokassa 218. ENNAKKOTEHTÄVÄ
7.3.2022 klo 8.30-11.45 Päihde-asiat työterveyshuollossa, kampuksella luokassa 218. ENNAKKOTEHTÄVÄ
14.3.2022 klo 8.30-11.45 Työhyvinvointi ja työkyvyn tukeminen, Zoomissa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
21.3.2022 klo 8.30-15.00 Vierailijaluentoja. Katso erillinen ohjelma. kampuksella luokassa 118.
23.3.2022 klo 8.30-11.45 Työterveyshuollon digitalisaatio -webinaari ja kysymyksiin vastaaminen itsenäisesti.
28.3.2022 klo 13.00-14.00 Tentti, Zoomissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Opetukseen osallistuminen
Verkkotehtävät
Tentti T1-K5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.