Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitaja itsensä johtajana ja yrittäjänäLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: ST00BT22

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taidot osana työtään
- ymmärtää yrittäjämäisen toiminnan sekä sisäisen yrittäjyyden perusperiaatteet
- analysoida johtajuuden merkitystä toimivissa organisaatioissa
- ottaa jatkuvan työn kehittämisen osaksi omaa työtään
- vaikuttaa positiiviseen muutoksen suuntaan
- tunnistaa työnsä oikeudet ja velvollisuudet
- kytkeä työhyvinvoinnin osaksi omaa ja tiimin jaksamista
- toimia työyhteisön jäsenenä ja tiimissä eettisten periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa hyvän terveydenhoitotyön laadun ja osaa ottaa osaa laatutyöskentelyyn
- ottaa päätöksentekotaidot osaksi työtään
- tukea omalla toiminnallaan tiiminsä, ryhmien ja opiskelijoiden, oppimista, osaamista ja motivaatiota
- selittää kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä terveydenhuollossa ja tunnistaa oman roolinsa osana yksikön taloutta
- viestiä ja markkinoida työssä ja toiminnassa

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Päivi Ylinen
Vastuuopettaja

Päivi Ylinen

Ryhmät
  • STG222SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taidot osana työtään
- ymmärtää yrittäjämäisen toiminnan sekä sisäisen yrittäjyyden perusperiaatteet
- analysoida johtajuuden merkitystä toimivissa organisaatioissa
- ottaa jatkuvan työn kehittämisen osaksi omaa työtään
- vaikuttaa positiiviseen muutoksen suuntaan
- tunnistaa työnsä oikeudet ja velvollisuudet
- kytkeä työhyvinvoinnin osaksi omaa ja tiimin jaksamista
- toimia työyhteisön jäsenenä ja tiimissä eettisten periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa hyvän terveydenhoitotyön laadun ja osaa ottaa osaa laatutyöskentelyyn
- ottaa päätöksentekotaidot osaksi työtään
- tukea omalla toiminnallaan tiiminsä, ryhmien ja opiskelijoiden, oppimista, osaamista ja motivaatiota
- selittää kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä terveydenhuollossa ja tunnistaa oman roolinsa osana yksikön taloutta
- viestiä ja markkinoida työssä ja toiminnassa

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Päivi Ylinen
Vastuuopettaja

Päivi Ylinen

Ryhmät
  • STG221SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taidot osana työtään
- ymmärtää yrittäjämäisen toiminnan sekä sisäisen yrittäjyyden perusperiaatteet
- analysoida johtajuuden merkitystä toimivissa organisaatioissa
- ottaa jatkuvan työn kehittämisen osaksi omaa työtään
- vaikuttaa positiiviseen muutoksen suuntaan
- tunnistaa työnsä oikeudet ja velvollisuudet
- kytkeä työhyvinvoinnin osaksi omaa ja tiimin jaksamista
- toimia työyhteisön jäsenenä ja tiimissä eettisten periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa hyvän terveydenhoitotyön laadun ja osaa ottaa osaa laatutyöskentelyyn
- ottaa päätöksentekotaidot osaksi työtään
- tukea omalla toiminnallaan tiiminsä, ryhmien ja opiskelijoiden, oppimista, osaamista ja motivaatiota
- selittää kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä terveydenhuollossa ja tunnistaa oman roolinsa osana yksikön taloutta
- viestiä ja markkinoida työssä ja toiminnassa

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettu orientaatio Zoomissa. Opinnossa on itsenäistä verkkotyöskentelyä sekä valittavissa pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista. Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta ja voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Opintojakson suoritus, tehtävät ja arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa.

Aika ja paikka

Katso opinnon orientaatio Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Opiskelu tapahtuu verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali on nähtävillä Canvas-työtilassa, kun se avautuu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tehtävien kautta toteutuu TKI (Johtamisen etiikka ja terveydenhoidon laatu,
Johtajuus toimivassa työyhteisössä, Työhyvinvointi, Terveydenhoitajuus, itsensä johtaminen ja sisäinen yrittäjyys).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Johtamisen etiikka ja terveydenhoidon laatu 1.5 op
Johtajuus toimivassa työyhteisössä 1 op
Työhyvinvointi 1 op
Terveydenhoitajuus, itsensä johtaminen ja sisäinen yrittäjyys 1.5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvioitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson oppimistehtävistä osa arvioidaan hyv-hyl ja osa hyl-5. Arvioinnin käytänteet käydään läpi orientaatiossa.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.