Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2. Avoterveydenhuolto ja työikäisen asiakkaan terveydenhoitajatyöLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: ST00BT21
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa
Sisältö
Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.
Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Tiina Leino
Vastuuopettaja
Tiina Leino
Ryhmät
-
STV223KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa
Sisältö
Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.
Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV223KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa
Sisältö
Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.
Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.
Toteutustapa
Toteutus on tarkoitettu Tikkurilan terveydenhoitajaopiskelijoille.
Harjoittelupaikat on varattu tai varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien (yksityiset palveluntuottajat). Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa opiskelijan varauksen Jobiili -järjestelmän kautta tai tse varatun paikan sähköpostilla.
Ilmoita Jobiilin ulkopuolelta hankitusta harjoittelupaikasta harjoittelun vastuuopettajalle.
Tämä harjoittelu suoritetaan terveydenhoitajatyössä harjoitteluna esim. työterveyshuollossa, terveysaseman terveydenhoitajan vastaanottotyössä, työttömien terveyspalveluissa tai ammattioppilaitoksen opiskeluterveydenhuollossa (ei lukiossa).
Aika ja paikka
STV222KN 2-7 ja STV223KA 16-22. Harjoittelu voi toteutua myös opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Huomioitavaa on, että harjoittelua ei tule varata samanaikaisesti teoriaopetuksen kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoittelupaikan osoittama kirjallisuus.
Teoriaopinnoilla osoitettu aiheeseen liittyvä materiaali ja kirjallisuus.
Harjoittelun tehtävään liittyvä kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Jos harkitset opintojakson suorittamista työn opinnollistamiosena, sovi asiasta etukäteen harjoittelun vastuuopettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelija kirjaa Workseedin arviointilomakkeelle harjoittelupaikan ja harjoittelun ajankohdan, sekä lyhyen kuvauksen harjoittelupaikasta heti, kun paikka on vahvistettu Jobiilissa tai muulla tavoin.
• Opiskelija vastaa siitä, että hän on huolehtinut henkilökortin, terveydentilan selvityksen ja tarvittavat rokotukset sekä vaadittavat opinnot on suoritettu.
• Harjoittelun ohje, tehtävä ja oppimissopimus- ja arviointilomake löytyvät Workseedista, perehdy niihin huolellisesti.
• Harjoittelua ohjaavan opettajan nimi kirjataan oppimissopimus- ja arviointilomakkeelle viimeistään viikkoa ennen harjoittelun alkua. Jos sinulta puuttuu Workseedin oppimissopimus- ja arviointikirja tai ohjaava opettaja, ole yhteydessä vastuuopettajaan, irene.latva-korpela@laurea.fi
Harjoittelun LbD-tehtävä: Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi tai reflektiivinen työote pohdintatehtävä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelu toteutuu harjoittelupaikalla tai vaihtoehtoisesti työssä ennalta sovittavan aikataulun mukaan.
Opiskelija on yhteydessä ohjaavaan opettajaan ennen harjoittelun alkua ja samalla sovitaan ohjaus- ja viestintäkäytänteistä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen opettajatuutorisi kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tarkempi kuvaus harjoittelun tuntimääristä löytyy Workseedista.
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:
- Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op suoritettu tai meneillään
- Rokotusosaamisen perusteet 2 op pääosin suoritettu
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Harjoittelun arviointi toteutuu opiskelijan itsearviointina sekä arviointi- ja palautekeskusteluissa, johon osallistuvat opiskelijan lisäksi harjoittelupaikan ohjaaja ja ohjaava opettaja. Harjoittelun arviointi dokumentoidaan Workseedin oppimissopimus- ja arviointilomakkeelle.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Rymätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG222SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa
Sisältö
Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.
Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.
Toteutustapa
Toteutus on tarkoitettu Otaniemen terveydenhoitajaopiskelijoille.
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien (yksityiset palveluntuottajat). Myös sijaisuus terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua tällä toteutuksella. Ilmoita Jobiilivarauksista, Jobiilin ulkopuolisista sekä th-sijaisuudessa tehtävistä paikoista harjoittelun vastuuopettajalle. Tämä harjoittelu / palkallinen työ suoritetaan terveydenhoitajatyössä harjoitteluna esim. työterveyshuollossa, terveysaseman terveydenhoitajan vastaanottotyössä, työttömien terveyspalveluissa tai ammattioppilaitoksen opiskeluterveydenhuollossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoitteluun ja sijaisuuteen kuuluu tehtävä. Tehtävänanto Workseed-harjoittelun ohjauksen työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen opettajatuutorisi kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun/sijaisuuden tunnit on kuvattu Workseedissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää oppimissopimuksen täyttämisen ja palauttamisen ohjeiden mukaisesti.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
14.03.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sari Haapa
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Tiina Mäkelä
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG221SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa
Sisältö
Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.
Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
23.01.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.02.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Irene Latva-Korpela
- Tiina Leino
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa
Sisältö
Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.
Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty