Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2. Avoterveydenhuolto ja työikäisen asiakkaan terveydenhoitajatyöLaajuus (10 op)

Opinnon tunnus: ST00BT21

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa

Sisältö

Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.

Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 100

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Päivi Ylinen
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG222SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa

Sisältö

Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.

Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

14.03.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 100

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Sari Haapa
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Tiina Mäkelä
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG221SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa

Sisältö

Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.

Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.

Toteutustapa

Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi. Tämä harjoittelu suoritetaan äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Canvasista. Harjoitteluun kuuluvat dokumentit ja muu tärkeä info on esitelty Terveysalan harjoittelu, Otaniemi -työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Harjoittelun tehtävä on esitelty Canvas-työtilassa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen tutoropettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Harjoittelutunnit löytyvät Canvas-työtilasta.

Sisältö ja sen jaksotus

Harjoitteluympäristöksi soveltuu:

Työterveyshuolto tai aikuisten terveyden edistäminen. (Terveysasemalla tapahtuva terveydenhoitajan vastaanottotyö, työterveyshuoltoa järjestävät palvelun tuottajat, aikuisneuvolat, ammattioppilaitoksen opiskelijaterveydenhuolto tai YTHS)

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimissopimus palautetaan Workseediin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.

Ilmoittautumisaika

23.01.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Irene Latva-Korpela
  • Tiina Leino
Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät
  • STV222KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa

Sisältö

Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.

Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty