Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2. Avoterveydenhuolto ja työikäisen asiakkaan terveydenhoitajatyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT21-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG222SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä perusteltuja, itsenäisiä päätöksiä hoidon tarpeen arvioinnissa, ammattietiikka huomioiden
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- ohjata ja tukea asiakkaita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa
- suorittaa hoitajan työhön kuuluvia kliinisiä toimenpiteitä
- tunnistaa terveydenhoitajatyön sisällön, tehtävät ja vastuut työterveyshuollossa, työyhteisössä ja työympäristössä
- hyödyntää valtakunnalliset ja alueelliset työterveyshuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- tunnistaa työterveyshuollon mahdollisuudet työikäisten tukemisessa ja ymmärtää työterveyshuollon toimintaprosessin
- suorittaa erilaisia työikäisten terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- hyödyntää erilaisia raportteja ja selvityksiä työikäisen terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- kuvata työpaikkaselvitysprosessin ja ymmärtää työpaikkaselvityksen merkityksen
- tunnistaa työn aiheuttamia terveysriskejä eri työtehtävissä
- edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa
- Kelan määrittelemät korvausluokkien pääperiaatteet työterveyshuoltotoiminnassa
- ohjata ja rokottaa matkailijoita ja maahanmuuttajia
- arvioida omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kehittää omaa toimintaa
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- arvioida ja kehittää kirjaamista
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- hyödyntää sähköisiä palveluita ja teknologiaa
Sisältö
Teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko ja voimavaralähtöinen terveyttä edistävä ohjaus sekä palveluohjaus. Työympäristön turvallisuus sekä työ ja toimintakyvyn edistäminen.
Harjoittelun LbD-tehtävän aiheet: Asiakaslähtöinen omahoidon tukeminen ja elintapaohjaus sekä palveluohjaus ja/tai Työpaikkaselvityskäynti ja sen raportointi.
Toteutustapa
Toteutus on tarkoitettu Otaniemen terveydenhoitajaopiskelijoille.
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien (yksityiset palveluntuottajat). Myös sijaisuus terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua tällä toteutuksella. Ilmoita Jobiilivarauksista, Jobiilin ulkopuolisista sekä th-sijaisuudessa tehtävistä paikoista harjoittelun vastuuopettajalle. Tämä harjoittelu / palkallinen työ suoritetaan terveydenhoitajatyössä harjoitteluna esim. työterveyshuollossa, terveysaseman terveydenhoitajan vastaanottotyössä, työttömien terveyspalveluissa tai ammattioppilaitoksen opiskeluterveydenhuollossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoitteluun ja sijaisuuteen kuuluu tehtävä. Tehtävänanto Workseed-harjoittelun ohjauksen työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen opettajatuutorisi kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun/sijaisuuden tunnit on kuvattu Workseedissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää oppimissopimuksen täyttämisen ja palauttamisen ohjeiden mukaisesti.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.