Terveydenhoitajatyön harjoittelu 1. Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyöLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: ST00BT18
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Anne Suvitie
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 30.03.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Irene Latva-Korpela
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV223KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Toteutustapa
Harjoittelun teema:
Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu (6) - 7 viikkoa äitiys- ja lastenneuvoloissa tai perhekeskuksissa.
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:
ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op suoritettu tai meneillään.
STB00BT14 Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 5 op suoritettu tai meneillään.
Moduulin 4 opinnot suoritettu.
Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu.
Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu.
Harjoitteluun liittyvä yleinen ohjeistus ja terveydenhoitajaopiskelijan harjoittelupolku löytyvät Workseed harjoitteluympäristöstä. Workseediin siirrytäänkeväällä 2024, seuraa ilmoituksia Intrassa ja sähköpostissa.
Ilmoittaudu harjoitteluun, niin sinulle avautuu harjoittelun lomakkeet Workseedissa.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä Workseed harjoitteluympäristössä.
VIESTINTÄ: Workseed, Sähköposti, Canvas, Puhelin, Teams/Zoom, tapaamiset harjoittelupaikalla tai koululla.
OHJAUS: Ohjaus pääosin etäyhteydessä. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.
AIKATAULU: Harjoittelu toteutuu viikoilla 16-22 tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Harjoittelun vastuuopettaja Johanna Saastamoinen, johanna.saastamoinen@laurea.fi
Harjoittelun koordinaattori Irene Latva-Korpela, irene.latva-korpela@laurea.fi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lasta odottavan perheen ja lapsiperheen teoriaopintojen materiaali.
Vanhemmuuteen kasvuun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva asiakaslähtöiseen tukeen ja ohjaukseen liittyvä kirjallisuus ja tutkimukset.
Neuko tietokanta ja Terveysportti.
Imetyksen tuki.
Harjoittelupaikan osoittama materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelupaikka nimeää opiskelijalle ohjaajan/ohjaajat, jotka opiskelija kutsuu Workseediin.
Harjoittelun LbD-tehtävä:
Dialogi ja mentalisaation vahvistaminen ohjauksessa. Löydät tehtävän Workseedista.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelun ajankohta viikot tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Teoriaopintojen aikana ei pääsääntöisesti voi olla harjoittelussa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelussa on mahsollisuus toteutua kotikansainvälisyys monikulttuuristen asiakkaiden ohjauksen myötä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelun tunnit:
- Harjoittelun laajuus 10 op = 267h
- Harjoittelun info 1h, harjoittelun tehtävälle varattu aikaa 16h
- Harjoittelupaikassa suoritetaan 250h
Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä.
Puuttumaan jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (sosiaalityöntekijä, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat).
Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esihenkilön kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
[Käytä vain tarvittaessa.]
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin, ohjaajien arviointiin sekä ohjaus- ja arviointikeskusteluihin.
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty. Mikäli harjoittelu on keskeytetty tai hylätty, tehdään opiskelijan kanssa suunnitelma harjoittelun suorittamiseksi/täydentämiseksi.
Mikäli harjoittelun tunnit jäävät vajaaksi, voidaan opiskelijalle kirjata Pakkiin opintojakson laajutta pienempi opintopistemäärä osasuorituksena ja opiskelija täydentää harjoittelun kokonaisuuden myöhemmin.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein. Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
1. Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta, esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
2. Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
3. Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
4. On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
5. Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 02.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Päivi Ylinen
Vastuuopettaja
Päivi Ylinen
Ryhmät
-
STG223SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Päivi Ylinen
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG222SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Toteutustapa
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi. Tämä harjoittelu suoritetaan äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Canvasista. Harjoitteluun kuuluvat dokumentit ja muu tärkeä info on esitelty Terveysalan harjoittelu, Otaniemi -työtilassa Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelun tehtävä on esitelty Canvas-työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen tutoropettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelutunnit löytyvät Canvas-työtilasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Irene Latva-Korpela
- Tiina Leino
- Anne Hiller-Ikonen
- Riikka Ketonen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV223SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Toteutustapa
Harjoittelun teema:
Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu (6) - 7 viikkoa äitiys- ja lastenneuvoloissa tai perhekeskuksissa.
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:
ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op suoritettu tai meneillään.
STB00BT14 Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 5 op suoritettu tai meneillään.
Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu.
Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu.
Harjoitteluun liittyvä yleinen ohjeistus löytyy Canvasista Tikkurilan terveysalan harjoittelun työtilasta.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä Canvasissa.
VIESTINTÄ: Sähköposti, Canvas, Puhelin, Teams/Zoom.
OHJAUS: Ohjaus pääosin etäyhteydessä. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.
AIKATAULU: Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan. Harjoitteluun varatut viikot keväällä 3-6 ja 8-19.
Harjoittelun vastuuopettaja ja koordinaattori Irene Latva-Korpela, irene.latva-korpela@laurea.fi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lasta odottavan perheen ja lapsiperheen teoriaopintojen materiaali.
Vanhemmuuteen kasvuun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva asiakaslähtöiseen tukeen ja ohjaukseen liittyvä kirjallisuus ja tutkimukset.
Neuko tietokanta ja Terveysportti.
Imetys.fi
Harjoittelupaikan osoittama materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta sivulta Opinnollistaminen sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan amk-tutkinnoissa, https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/TOPI-sairaanhoitaja-ja-terveydenhoitaja-amk-koulutuksissa.aspx
Jos haluat opinnollistaa työssä hankittua osaamista, ole etukäteen yhteydessä opettajatuutoriisi tai harjoittelun koordinaattoriin Irene Latva-Korpelaan, irene.latva-korpela@laurea.fi
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelupaikka nimeää opiskelijalle ohjaajan/ohjaajat.
Valmistaudu harjoitteluun hyvissä ajoin perhetymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen, mm. rikostaustaote, terveydentilan selvitys ja vaadittavat rokotukset.
Harjoittelun LbD-tehtävä:
Dialogi ja mentalisaation vahvistaminen ohjauksessa. Löydät tehtävän Canvasista.
Harjoittelun tehtävä kytkeytyy työelämän kehittämiseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelun ajankohta viikot 3-6 ja 8-19 tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Harjoittelussa voi olla myös kesäaikana.
Teoriaopintojen aikana ei pääsääntöisesti voi olla harjoittelussa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelussa on mahdollisuus toteutua kotikansainvälisyys monikulttuuristen asiakkaiden ohjauksen myötä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelun tunnit:
- Harjoittelun laajuus 10 op = 267h
- Harjoittelun info 1h, harjoittelun tehtävälle varattu aikaa 16h
- Harjoittelupaikassa suoritetaan 250h
Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä.
Puuttumaan jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (sosiaalityöntekijä, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat).
Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esihenkilön kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
[Käytä vain tarvittaessa.]
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjaa harjoittelupaikkasi koostetaulukkoon hyvissä ajoin ennen harjoittelua. Tänne kirjataan sinulle opettajaohjaaja.
Katso ohjeet moduulista Yleiset ohjeet ammattitaitoa edistävään harjoitteluun- Harjoittelun aikana: 6 askelta harjoittelussa - Ohje opiskelijalle
Harjoittelun dokumenttien palautus Oppimissopimus- lomakkeelle viimeistään viikon kuluttua harjoittelun päättymisestä
Arviointi kirjataan Peppiin viimeistään 4 viikon kuluttua dokumenttien palautuksesta. Huomioi että, arvioinnin antamiseen vaikuttaa myös ohjaavan opettajan vapaajakso.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin, ohjaajien arviointiin sekä ohjaus- ja arviointikeskusteluihin.
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty. Mikäli harjoittelu on keskeytetty tai hylätty, tehdään opiskelijan kanssa suunnitelma harjoittelun suorittamiseksi/täydentämiseksi.
Mikäli harjoittelun tunnit jäävät vajaaksi, voidaan opiskelijalle kirjata Pakkiin opintojakson laajutta pienempi opintopistemäärä osasuorituksena ja opiskelija täydentää harjoittelun kokonaisuuden myöhemmin.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein. Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
1. Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta, esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
2. Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
3. Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
4. On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
5. Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Tiina Leino
- Irene Latva-Korpela
- SH Virtuaali
- Anne Hiller-Ikonen
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Johanna Saastamoinen
Ryhmät
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Toteutustapa
Harjoittelun teema:
Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu (6) - 7 viikkoa äitiys- ja lastenneuvoloissa tai perhekeskuksissa.
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:
ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op suoritettu tai meneillään.
STB00BT14 Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 5 op suoritettu tai meneillään.
Moduulin 4 opinnot suoritettu.
Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu.
Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu.
Harjoitteluun liittyvä yleinen ohjeistus ja terveydenhoitajaopiskelijan harjoittelupolku löytyvät Workseed harjoitteluympäristöstä. Workseediin siirrytäänkeväällä 2024, seuraa ilmoituksia Intrassa ja sähköpostissa.
Ilmoittaudu harjoitteluun, niin sinulle avautuu harjoittelun lomakkeet Workseedissa.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä Workseed harjoitteluympäristössä.
VIESTINTÄ: Workseed, Sähköposti, Canvas, Puhelin, Teams/Zoom, tapaamiset harjoittelupaikalla tai koululla.
OHJAUS: Ohjaus pääosin etäyhteydessä. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.
AIKATAULU: Harjoittelu toteutuu viikoilla 16-22 tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Harjoittelun vastuuopettaja Johanna Saastamoinen, johanna.saastamoinen@laurea.fi
Harjoittelun koordinaattori Irene Latva-Korpela, irene.latva-korpela@laurea.fi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lasta odottavan perheen ja lapsiperheen teoriaopintojen materiaali.
Vanhemmuuteen kasvuun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva asiakaslähtöiseen tukeen ja ohjaukseen liittyvä kirjallisuus ja tutkimukset.
Neuko tietokanta ja Terveysportti.
Imetyksen tuki.
Harjoittelupaikan osoittama materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelupaikka nimeää opiskelijalle ohjaajan/ohjaajat, jotka opiskelija kutsuu Workseediin.
Harjoittelun LbD-tehtävä:
Dialogi ja mentalisaation vahvistaminen ohjauksessa. Löydät tehtävän Workseedista.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelun info 4.4.2023 klo 12.30-14.
Harjoittelun ajankohta viikot 16-22 tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Teoriaopintojen aikana ei pääsääntöisesti voi olla harjoittelussa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelussa on mahsollisuus toteutua kotikansainvälisyys monikulttuuristen asiakkaiden ohjauksen myötä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelun tunnit:
- Harjoittelun laajuus 10 op = 267h
- Harjoittelun info 1h, harjoittelun tehtävälle varattu aikaa 16h
- Harjoittelupaikassa suoritetaan 250h
Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä.
Puuttumaan jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (sosiaalityöntekijä, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat).
Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esihenkilön kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
[Käytä vain tarvittaessa.]
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin, ohjaajien arviointiin sekä ohjaus- ja arviointikeskusteluihin.
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty. Mikäli harjoittelu on keskeytetty tai hylätty, tehdään opiskelijan kanssa suunnitelma harjoittelun suorittamiseksi/täydentämiseksi.
Mikäli harjoittelun tunnit jäävät vajaaksi, voidaan opiskelijalle kirjata Pakkiin opintojakson laajutta pienempi opintopistemäärä osasuorituksena ja opiskelija täydentää harjoittelun kokonaisuuden myöhemmin.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein. Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
1. Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta, esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
2. Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
3. Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
4. On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
5. Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anne Maijala
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG221SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Toteutustapa
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi. Tämä harjoittelu suoritetaan äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Canvasista. Harjoitteluun kuuluvat dokumentit ja muu tärkeä info on esitelty Terveysalan harjoittelu, Otaniemi -työtilassa Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelun tehtävä on esitelty Canvas-työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen tutoropettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelutunnit löytyvät Canvas-työtilasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Minna Nikula
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG223KAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, K23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Toteutustapa
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi. Tämä harjoittelu suoritetaan äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Canvasista. Harjoitteluun kuuluvat dokumentit ja muu tärkeä info on esitelty Terveysalan harjoittelu, Otaniemi -työtilassa Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelun tehtävä on esitelty Canvas-työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen tutoropettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelutunnit löytyvät Canvas-työtilasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 05.06.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Irene Latva-Korpela
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV222KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Tiina Putkuri
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG221SA2Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Toteutustapa
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi. Tämä harjoittelu suoritetaan äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Canvasista. Harjoitteluun kuuluvat dokumentit ja muu tärkeä info on esitelty Terveysalan harjoittelu, Otaniemi -työtilassa Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelun tehtävä on esitelty Canvas-työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen tutoropettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelutunnit löytyvät Canvas-työtilasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.