Terveydenhoitajatyön harjoittelu 1. Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT18-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 100
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Päivi Ylinen
- Vastuuopettaja
- Päivi Ylinen
- Ryhmät
-
STG223SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
- Opintojakso
- ST00BT18
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata äitiys- ja lastenneuvolan tarkastusten tarkoitukset, tavoitteet ja sisällöt
- soveltaa terveystarkastusohjelmaa käytäntöön
- toteuttaa seulontatutkimukset
- käyttää vastaanottokäynneillä reflektiivistä työotetta ja hyödyntää tarpeellisia tutkimusmenetelmiä odottavan äidin ja lasten terveydentilan arvioimiseksi sekä kirjata asianmukaisesti
- tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- tunnistaa, ohjata ja tukea yksilöllisesti perheitä omahoidossa, terveyttä edistävissä valinnoissa ja terveyden ylläpitämisessä
- arvioida äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät terveyspulmat ja riskitekijät sekä ohjata hoitoon oikea-aikaisesti
- tukea vanhemmuutta ja tunnistaa vanhempien voimavaroja
- tunnistaa lapsen ja perheen tuen tarvetta ja tarvittaessa oikea-aikaisesti ohjata eteenpäin
- osallistua aktiivisesti vastaanottotilanteiden lisäksi muihin neuvolatyön työmuotoihin, kuten kotikäynteihin sekä verkko- ja ryhmäohjaukseen
- ohjata perheitä sosiaaliturva-asioissa sekä kuvata isyyden tunnistamiseen liittyvät asiat
- ottaa huomioon neuvolatoiminnan mahdollisuudet, yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuurisuuden näkökulmat
- kuvata tilanteet, milloin tarvitaan sosiaalityön tukea perheelle tai arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta
- ohjata perheitä ruotsiksi, englanniksi tai tulkin välityksellä
- kohdata asiakkaat arvostavasti, kunnioittavasti ja eettisyyden huomioiden
- toimia työyhteisön jäsenenä
- toteuttaa lastenneuvolan rokotusohjelmaa perheen yksilöllisen tarpeen mukaan
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa perheiden tukijana
Sisältö
Teema: Vanhemmuuteen kasvun, perheen ja parisuhteen näyttöön perustuva, asiakaslähtöinen tuki ja ohjaus.
Harjoittelun LbD-tehtävät:
1. Varhaisen vuorovaikutuksen soveltava tehtävä ja/tai
2. Perheen voimavaralähtöinen tukeminen ja ohjaus tehtävä
Toteutustapa
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi/ohjaajallesi. Opinnolle on jatkuva ilmoittautuminen. Tämä harjoittelu suoritetaan äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Workseedistä. Harjoitteluun kuuluva tärkeä info on esitelty Workseedissä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelun tehtävä on esitelty Workseed -työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelutunnit löytyvät Workseed-työtilasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.