Erityisryhmien terveydenhoitajatyö ja palveluiden integraatioLaajuus (3 op)
Opinnon tunnus: ST00BT11
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Heidi Jokinen
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG223SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetuksesta osa tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali on nähtävillä Canvas-oppimisympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa työn opinnollistamisena tai osaamisen näyttönä. Lisätietoa ja ohjeet saa opintojakson infossa tai vastuulehtorilta.
Topi:
Opintojakson opinnollistaminen: toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta.
Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle. Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan. Häneltä saat tarkemmat ohjeet oppinnollistamiseen liittyen. Opinnollistamisen tehtävänä on Blogi-tekstin kirjoittaminen opintojakson sisällöt huomioiden. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Monialainen palveluohjauspäivä, jossa mukana työelämän kokemusasiantuntija.
Humak-yhteistyö
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Monikulttuurisuuden teemat on huomioitu opintojakson sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson on 3 opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogitehtävän.
Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa
Sisältää Kulttuurinen moninaisuus - kirjan. Kirjan teemat ovat: kulttuurisensitiivisyys, pakolaisuus, vammautuminen ja vammaisuus, kuurous ja sokeus sekä näkö- ja kuulovammaisuus, työttömyyden monet muodot, vankien terveydenhuolto ja myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen. Kirja sisältää tietoa, tehtäviä ja pohdintakysymyksiä. Kysymyksen tarkoituksena on ohjata ajattelusi keskeisiin näkökulmiin. Moduulin aloitus sivulta löydät tarkemmat ohjeet Kulttuurinen moninaisuus - kirjan tehtäviin. Valitset kirjan teemoista kaksi blogi- tehtävään.
Opintojaksolla simuloidaan yhdessä Humak tulkkausalan opiskelijoiden kanssa kuuron asiakkaan kanssa.
Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
Koostuu kolmesta tietosivusta, joiden avulla valmistaudut monialaiseen palveluohjauspäivään.
Tietosivut ovat: Palvelujärjestelmä ja palveluiden integraatio, Asiakasosallisuus osana palvelujärjestelmää, Asiakas, sosiaali-ja terveyspalvelut sekä kolmas sektori. Käsittelet yhtä tietosivujen aiheita blogitehtävässäsi.
Moduuli 3: Monialainen palveluohjauspäivä
Sisältää yhteisopetuspäivän sosionomiopiskelijoiden kanssa. Sosionomiopiskelijoiden opintojakso on Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava tehtävä on Blogi- tehtävä. Lisäksi hyväksytty suoritus edellyttää monialaiseen palveluohjauspäivään osallistumista sekä työpaja/simulaatioopetukseen osallistumista.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Hylätty (0)
Ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 20.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Irene Latva-Korpela
- Riikka Ketonen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV223KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
HUOM! OPINTOJAKSON AIKATAULUIHIN VOI TULLA MUUTOKSIA ENNEN OPINTOJEN ALKUA!
Monimuoto
Opettaja: Irene Latva-Korpela
Opintojakso koostuu 3 moduulista ja moduulin sisältöihin liittyvästä Blogi -tehtävästä.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että Versossa. Opinnossa on pari-, ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä. Blogitehtävästä annetaan yhteisesti koottua palautetta opettajan toimesta sekä vertaispalautetta opiskelijoilta.
Läsnäolovelvollisuus:
Orientaatio 14.1.2025
Verso -yhteistyö sosinomiopiskelijoiden kanssa. Jokainen opiskelija osallistuu viikkojen 3-7 (ma tai to) aikana 4h ajan Versossa tapahtuvaan ohjauskeen. Verso -ohjauspäivän varaaminen tapahtuu ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen opintojakson Canvas- työtilassa. Tarkemmat ohjeet löytyvät Canvas- työtilasta heti ilmoittauttumisen hyväksymisen jälkeen (xxx päivä).
Kontaktiopetus perustuu tyäpajatyyppiseen työskentelyyn.
Norio -seminaari
Aika ja paikka
Kevät 2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.
Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opintojakson opinnollistaminen: toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta. Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle. Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan Irene Latva-Korpela. Häneltä saat tarkemmat ohjeet oppinnollistamiseen liittyen ja tiedon opinnollistamiseen osallistuvien opiskelijoiden yhteisestä info- tunnista. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kurssin aikataulut vahvistetaan kurssin aloituskerralla, johon osallistumalla opiskelija varmistaa osallistuvansa kurssille (kts. tutkintosääntö).
Läsnäolovelvollisuus:
Orientaatio 14.1.2025
Työpajatyöskentelyt (löytyy tarkemmin Canvasista opintojen alkaessa)
Verso - toimintaan osallistuminen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
3 op = 80 h:
Luento-opetus 4 x 4 h
Työpaja-opetus 8 h (A- ja B-ryhmä)
Itsenäinen opiskelu 58 h
Sisältö ja sen jaksotus
ERITYISRYHMIEN TERVEYDENHOITAJATYÖ JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3op
Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogitehtävän.
Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa (sis. Traumainformoitu työote)
Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
Moduuli 3: Monialainen palveluohjauspäivä
Opiskelija osaa:
-Tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
-Analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
-Kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
-Edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
-Kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
-Hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
-Analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Ydinsisällöt:
-Haavoittuvuutta ja tuen tarpeita lisäävien tekijöiden ja elämäntilanteiden tunnistaminen esim. työttömyys ja huono-osaisuus, vammaisuus, paljon palveluita tarvitsevat, maahanmuuttoon ja kulttuuriseen taustaan liittyvät tekijät
-Maahanmuuttajien palvelutarpeet ja terveyden edistämisen erityiskysymykset
-Haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden osallisuuden tukemisen ja syrjäytymisen ehkäisy, toimintatavat ja menetelmät
-Terveydenhoitajan/ sairaanhoitajan vastuu potilaan oikeuksien ja lainmukaisten palveluiden toteutumisesta ja hoidon jatkuvuudesta
-Palveluohjaus, palvelutarpeen arviointi ja palvelusuunnitelma hoitotyön toimintatapana (Verso-toiminta)
-Erityisryhmien suunnitelmallinen monipuolinen terveyden edistäminen
-Terveys- ja sosiaalipalvelujen yhteistoiminta ja ammattiryhmien välinen yhteistyö
-Keskitetty ja asiakaslähtöinen asiakas- ja palveluohjaus
-Palvelujen oikea-aikaisuus ja asiakasta lähellä olevien palvelujen järjestäminen
-Vertais- ja järjestötoiminta haavoittuvassa asemassa olevan tukena
-Vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet haavoittuvassa asemassa olevien ja eri kulttuuritaustan omaavan asiakkaan kohtaamisessa
-Kulttuurinen ja transnationaalinen kompetenssi monikulttuurisen hoitotyön viitekehyksenä
- Traumainformoitu työote
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi tutkintosäännön mahdollistamana Hyväksytty/ hylätty.
Arvioitava tehtävä on Blogi- tehtävä (n. 1 op). Blogi palautettava xxx mennessä. Blogikirjoitusten kommentit xxx mennessä.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä
Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
11.01.2024 - 22.04.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Päivi Ylinen
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG222SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetuksesta osa tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali on nähtävillä Canvas-oppimisympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa työn opinnollistamisena tai osaamisen näyttönä. Lisätietoa ja ohjeet saa opintojakson infossa tai vastuulehtorilta.
Topi:
Opintojakson opinnollistaminen: toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta.
Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle. Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan. Häneltä saat tarkemmat ohjeet oppinnollistamiseen liittyen. Opinnollistamisen tehtävänä on Blogi-tekstin kirjoittaminen opintojakson sisällöt huomioiden. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Monialainen palveluohjauspäivä, jossa mukana työelämän kokemusasiantuntija.
Humak-yhteistyö
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Monikulttuurisuuden teemat on huomioitu opintojakson sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson on 3 opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogitehtävän.
Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa
Sisältää Kulttuurinen moninaisuus - kirjan. Kirjan teemat ovat: kulttuurisensitiivisyys, pakolaisuus, vammautuminen ja vammaisuus, kuurous ja sokeus sekä näkö- ja kuulovammaisuus, työttömyyden monet muodot, vankien terveydenhuolto ja myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen. Kirja sisältää tietoa, tehtäviä ja pohdintakysymyksiä. Kysymyksen tarkoituksena on ohjata ajattelusi keskeisiin näkökulmiin. Moduulin aloitus sivulta löydät tarkemmat ohjeet Kulttuurinen moninaisuus - kirjan tehtäviin. Valitset kirjan teemoista kaksi blogi- tehtävään.
Opintojaksolla simuloidaan yhdessä Humak tulkkausalan opiskelijoiden kanssa kuuron asiakkaan kanssa.
Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
Koostuu kolmesta tietosivusta, joiden avulla valmistaudut monialaiseen palveluohjauspäivään.
Tietosivut ovat: Palvelujärjestelmä ja palveluiden integraatio, Asiakasosallisuus osana palvelujärjestelmää, Asiakas, sosiaali-ja terveyspalvelut sekä kolmas sektori. Käsittelet yhtä tietosivujen aiheita blogitehtävässäsi.
Moduuli 3: Monialainen palveluohjauspäivä
Sisältää yhteisopetuspäivän sosionomiopiskelijoiden kanssa. Sosionomiopiskelijoiden opintojakso on Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava tehtävä on Blogi- tehtävä. Lisäksi hyväksytty suoritus edellyttää monialaiseen palveluohjauspäivään osallistumista sekä työpaja/simulaatioopetukseen osallistumista.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Hylätty (0)
Ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Ilmoittautumisaika
11.09.2023 - 17.09.2023
Ajoitus
11.10.2023 - 04.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Johanna Saastamoinen
Ryhmät
-
STV222KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
HUOM! OPINTOJAKSON AIKATAULUIHIN VOI TULLA MUUTOKSIA ENNEN OPINTOJEN ALKUA!
Päivätoteutus
Opettaja: Johanna Saastamoinen
Opintojakso koostuu 3 moduulista ja moduulin sisältöihin liittyvästä Blogi- tehtävästä.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari-, ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä. Blogitehtävästä annetaan yhteisesti koottua palautetta opettajan toimesta sekä vertaispalautetta opiskelijoilta.
Läsnäolovelvollisuus:
Orientaatio 8.11.2023
Työpajatyöskentely-päivä (A- ja B- ryhmäjaon mukaiset päivät) 17.11.2023
"Multicultural Nursing" 24.11.2023
Aika ja paikka
Syksy 2023
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.
Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opintojakson opinnollistaminen: toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta. Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle. Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan. Häneltä saat tarkemmat ohjeet oppinnollistamiseen liittyen. Opinnollistamisen tehtävänä on Blogi-tekstin kirjoittaminen opintojakson sisällöt huomioiden. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kurssin aikataulut vahvistetaan kurssin aloituskerralla, johon osallistumalla opiskelija varmistaa osallistuvansa kurssille (kts. tutkintosääntö).
Läsnäolovelvollisuus:
Orientaatio 8.11.2023 4h
Työpajatyöskentely-päivä (A- ja B- ryhmäjaon mukaiset päivät) 17.11.2023 8h
Multicultural Nursing 24.11.2024 4h
Sekä Luento-opetus 3x4h
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
3op = 81h:
Luento-opetus 4x4h
Työpaja-opetus 8h (A- ja B-ryhmä)
Itsenäinen opiskelu 59h
Sisältö ja sen jaksotus
ERITYISRYHMIEN TERVEYDENHOITAJATYÖ JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3op
Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogitehtävän.
Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa
Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
Moduuli 3: Monialainen palveluohjauspäivä
Opiskelija osaa:
-Tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
-Analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
-Kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
-Edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
-Kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
-Hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
-Analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Ydinsisällöt:
-Haavoittuvuutta ja tuen tarpeita lisäävien tekijöiden ja elämäntilanteiden tunnistaminen esim. työttömyys ja huono-osaisuus, vammaisuus, paljon palveluita tarvitsevat, maahanmuuttoon ja kulttuuriseen taustaan liittyvät tekijät
-Maahanmuuttajien palvelutarpeet ja terveyden edistämisen erityiskysymykset
-Haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden osallisuuden tukemisen ja syrjäytymisen ehkäisy, toimintatavat ja menetelmät
-Terveydenhoitajan/ sairaanhoitajan vastuu potilaan oikeuksien ja lainmukaisten palveluiden toteutumisesta ja hoidon jatkuvuudesta
-Palveluohjaus, palvelutarpeen arviointi ja palvelusuunnitelma hoitotyön toimintatapana
-Erityisryhmien suunnitelmallinen monipuolinen terveyden edistäminen
-Terveys- ja sosiaalipalvelujen yhteistoiminta ja ammattiryhmien välinen yhteistyö
-Keskitetty ja asiakaslähtöinen asiakas- ja palveluohjaus
-Palvelujen oikea-aikaisuus ja asiakasta lähellä olevien palvelujen järjestäminen
-Vertais- ja järjestötoiminta haavoittuvassa asemassa olevan tukena
-Vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet haavoittuvassa asemassa olevien ja eri kulttuuritaustan omaavan asiakkaan kohtaamisessa
-Kulttuurinen ja transnationaalinen kompetenssi monikulttuurisen hoitotyön viitekehyksenä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi tutkintosäännön mahdollistamana Hyväksytty/ hylätty.
Arvioitava tehtävä on Blogi- tehtävä (n. 1 op). Blogi palautettava 27.11.2023 mennessä. Blogikirjoitusten kommentit 4.12.2023 mennessä.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä
Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Päivi Ylinen
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG221SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetuksesta osa tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali on nähtävillä Canvas-oppimisympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Monialainen palveluohjauspäivä, jossa mukana työelämän kokemusasiantuntija.
Humak-yhteistyö
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Monikulttuurisuuden teemat on huomioitu opintojakson sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson on 3 opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogitehtävän.
Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa
Sisältää Kulttuurinen moninaisuus - kirjan. Kirjan teemat ovat: kulttuurisensitiivisyys, pakolaisuus, vammautuminen ja vammaisuus, kuurous ja sokeus sekä näkö- ja kuulovammaisuus, työttömyyden monet muodot, vankien terveydenhuolto ja myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen. Kirja sisältää tietoa, tehtäviä ja pohdintakysymyksiä. Kysymyksen tarkoituksena on ohjata ajattelusi keskeisiin näkökulmiin. Moduulin aloitus sivulta löydät tarkemmat ohjeet Kulttuurinen moninaisuus - kirjan tehtäviin. Valitset kirjan teemoista kaksi blogi- tehtävään.
Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
Koostuu kolmesta tietosivusta, joiden avulla valmistaudut monialaiseen palveluohjauspäivään.
Tietosivut ovat: Palvelujärjestelmä ja palveluiden integraatio, Asiakasosallisuus osana palvelujärjestelmää, Asiakas, sosiaali-ja terveyspalvelut sekä kolmas sektori. Käsittelet yhtä tietosivujen aiheita blogitehtävässäsi.
Moduuli 3: Monialainen palveluohjauspäivä
Sisältää yhteisopetuspäivän sosionomiopiskelijoiden kanssa. Sosionomiopiskelijoiden opintojakso on Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava tehtävä on Blogi- tehtävä. Lisäksi hyväksytty suoritus edellyttää monialaiseen palveluohjauspäivään osallistumista sekä työpaja/simulaatioopetukseen osallistumista.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Hylätty (0)
Ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.