Erityisryhmien terveydenhoitajatyö ja palveluiden integraatio (3 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT11-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 20.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.01.2025 - 31.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 1.5 op
- Virtuaaliosuus
- 1.5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Irene Latva-Korpela
- Riikka Ketonen
- Vastuuopettaja
- Irene Latva-Korpela
- Ryhmät
-
STV223KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
- Opintojakso
- ST00BT11
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Aika ja paikka
Kevät 2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Toteutustapa
Monimuoto
Opettaja: Irene Latva-Korpela
Opintojakso koostuu 3 moduulista ja moduulin sisältöihin liittyvästä Blogi -tehtävästä.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että Versossa. Opinnossa on pari-, ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä. Blogitehtävästä annetaan yhteisesti koottua palautetta opettajan toimesta sekä vertaispalautetta opiskelijoilta.
Läsnäolovelvollisuus:
Orientaatio 14.1.2025
Paperittomuus/Mosaiikki ry yhteisluento sh-koulutuksen kanssa.
Verso -yhteistyö sosinomiopiskelijoiden kanssa.
Verso-työskentelyn reflektiopäivä.
Jokainen opiskelija osallistuu viikkojen 3-7 (ma tai to) aikana 4h ajan Versossa tapahtuvaan ohjaukseen. Verso -ohjauspäivän varaaminen tapahtuu ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen opintojakson Canvas- työtilassa. Tarkemmat ohjeet löytyvät Canvas- työtilasta.
Kontaktiopetus perustuu tyäpajatyyppiseen työskentelyyn.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kurssin aikataulut vahvistetaan kurssin aloituskerralla, johon osallistumalla opiskelija varmistaa osallistuvansa kurssille (kts. tutkintosääntö).
Läsnäolovelvollisuus:
Orientaatio 14.1.2025
Verso - toimintaan osallistuminen
Verso-toiminnan reflektiopäivä
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.
Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opintojakson opinnollistaminen: toimiessasi lähihoitajana voit suorittaa opinnot itsenäisesti työssä opinnollistamisen tehtävän kautta. Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle. Ole opintojen alkaessa yhteydessä opintojakson opettajaan Irene Latva-Korpela. Häneltä saat tarkemmat ohjeet oppinnollistamiseen liittyen ja tiedon opinnollistamiseen osallistuvien opiskelijoiden yhteisestä info- tunnista. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
3 op = 80h:
Kontaktiopetus 4 x 4h= 20h
Verso-työskentely ja siihen liittyvä reflektiopäivä 4h + 4h = 8h
Itsenäinen opiskelu ja opiskelu tiimissä 52h
Sisältö ja sen jaksotus
ERITYISRYHMIEN TERVEYDENHOITAJATYÖ JA PALVELUJEN INTEGROINTI 3op
Opintojakso sisältää 3 kokonaisuutta ja blogitehtävän.
Moduuli 1: Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen asiakkaan kohtaamissa ja tukemisessa (sis. Traumainformoitu työote)
Moduuli 2: Asiakaslähtöinen monialainen yhteistyö palvelujärjestelmässä
Moduuli 3: Monialainen palveluohjauspäivä
Opiskelija osaa:
-Tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
-Analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
-Kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
-Edistää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
-Kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston ja eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua sekä konsultoida muita asiantuntijoita
-Hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevien ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
-Analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Ydinsisällöt:
-Haavoittuvuutta ja tuen tarpeita lisäävien tekijöiden ja elämäntilanteiden tunnistaminen esim. työttömyys ja huono-osaisuus, vammaisuus, paljon palveluita tarvitsevat, maahanmuuttoon ja kulttuuriseen taustaan liittyvät tekijät
-Maahanmuuttajien palvelutarpeet ja terveyden edistämisen erityiskysymykset
-Haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden osallisuuden tukemisen ja syrjäytymisen ehkäisy, toimintatavat ja menetelmät
-Terveydenhoitajan/ sairaanhoitajan vastuu potilaan oikeuksien ja lainmukaisten palveluiden toteutumisesta ja hoidon jatkuvuudesta
-Palveluohjaus, palvelutarpeen arviointi ja palvelusuunnitelma hoitotyön toimintatapana (Verso-toiminta)
-Erityisryhmien suunnitelmallinen monipuolinen terveyden edistäminen
-Terveys- ja sosiaalipalvelujen yhteistoiminta ja ammattiryhmien välinen yhteistyö
-Keskitetty ja asiakaslähtöinen asiakas- ja palveluohjaus
-Palvelujen oikea-aikaisuus ja asiakasta lähellä olevien palvelujen järjestäminen
-Vertais- ja järjestötoiminta haavoittuvassa asemassa olevan tukena
-Vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet haavoittuvassa asemassa olevien ja eri kulttuuritaustan omaavan asiakkaan kohtaamisessa
-Kulttuurinen ja transnationaalinen kompetenssi monikulttuurisen hoitotyön viitekehyksenä
- Traumainformoitu työote
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)