Siirry suoraan sisältöön

Omahoidon tukeminen avoterveydenhuollossaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BR33

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa korkean riskin ja paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan tarpeet avoterveydenhuollossa
- arvioida asiakkaan omahoitovalmiuksiin ja omahoidon toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä
- toteuttaa valmentavaa ohjausta asiakastyössä
- hyödyntää ja arvioida digitaalisia palveluita omahoidon tukemisessa
- kehittää perusterveydenhuollon asiakasryhmien tarpeisiin suunnattua näyttöön perustuvaa ohjausta
- tunnistaa tavallisimmat infektiotaudit perusterveydenhuollossa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitkäaikaissairaan- ja infektiopotilaan hoitotyötä ja sen vaikuttavuutta perusterveydenhuollossa
- toteuttaa, ohjata ja arvioida pitkäaikaissairaan lääkehoitoa
- koordinoida pitkäaikaissairaan kokonaishoitoa moniammatillisessa yhteistyössä perusterveydenhuollossa
- tarkastella ja kehittää pitkäaikaissairaan palvelupolkua perusterveydenhuollossa

Ilmoittautumisaika

31.03.2025 - 06.04.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 31.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Heidi Jokinen
Vastuuopettaja

Heidi Jokinen

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa korkean riskin ja paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan tarpeet avoterveydenhuollossa
- arvioida asiakkaan omahoitovalmiuksiin ja omahoidon toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä
- toteuttaa valmentavaa ohjausta asiakastyössä
- hyödyntää ja arvioida digitaalisia palveluita omahoidon tukemisessa
- kehittää perusterveydenhuollon asiakasryhmien tarpeisiin suunnattua näyttöön perustuvaa ohjausta
- tunnistaa tavallisimmat infektiotaudit perusterveydenhuollossa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitkäaikaissairaan- ja infektiopotilaan hoitotyötä ja sen vaikuttavuutta perusterveydenhuollossa
- toteuttaa, ohjata ja arvioida pitkäaikaissairaan lääkehoitoa
- koordinoida pitkäaikaissairaan kokonaishoitoa moniammatillisessa yhteistyössä perusterveydenhuollossa
- tarkastella ja kehittää pitkäaikaissairaan palvelupolkua perusterveydenhuollossa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Canvasissa touko - heinäkuussa 2025. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia itsenäisiä oppimismenetelmiä ja -tehtäviä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista opiskeluun.

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka löytyy Canvas-työtilasta 16.4 2025 alkaen.

Canvas: TO00BR33-3004 Omahoidon tukeminen avoterveydenhuollossa 5 op

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ajankohtaiset artikkelit, Hoitotyön suositukset ja Käypähoito -suositukset.
Materiaalia löytyy Canvas -alustalta sekä opiskelija voi etsiä itse lisämateriaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aloitus 16.4.2025
Ennakkotehtävä on saatavilla 16.4.2025 alkaen Canvasissa
Tehtävien palautus:
A) Ennakkotehtävä 5.5.2025 mennessä
B) Itsenäiset case-tehtävät 31.7.2025 mennessä

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Asiakaslähtöinen voimavarojen ja omahoidon valmiuksien tukeminen
Ohjausmenetelmät (esim. valmentava ohjaus, muutosvaihemalli, motivoiva keskustelu)
Pitkäaikaissairauksien hoito ja seuranta avoterveydenhuollossa (esim. sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, reuma, astma, masennus)
Infektiotautien hoito perusterveydenhuollossa
Lääkehoidon vaativat erityiskysymykset (esim. verenohennuslääkitystä käyttävä potilas)
Omahoidon palvelut ja palvelupolut, sisältäen segmentoinnin

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä

CampusOnlinen opiskelijoille on 10 paikkaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Ennakkotehtävä (HYV/TÄYD), itsenäiset tehtävät (HYV/ TÄYD), pienryhmissä tehtävä seminaaritehtävä (HYV/ TÄYD), vertaisarviointi (HYV/ TÄYD)ja itsearviointi (HYV/ TÄYD).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 07.04.2024

Ajoitus

16.04.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Heidi Jokinen
Vastuuopettaja

Heidi Jokinen

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa korkean riskin ja paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan tarpeet avoterveydenhuollossa
- arvioida asiakkaan omahoitovalmiuksiin ja omahoidon toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä
- toteuttaa valmentavaa ohjausta asiakastyössä
- hyödyntää ja arvioida digitaalisia palveluita omahoidon tukemisessa
- kehittää perusterveydenhuollon asiakasryhmien tarpeisiin suunnattua näyttöön perustuvaa ohjausta
- tunnistaa tavallisimmat infektiotaudit perusterveydenhuollossa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitkäaikaissairaan- ja infektiopotilaan hoitotyötä ja sen vaikuttavuutta perusterveydenhuollossa
- toteuttaa, ohjata ja arvioida pitkäaikaissairaan lääkehoitoa
- koordinoida pitkäaikaissairaan kokonaishoitoa moniammatillisessa yhteistyössä perusterveydenhuollossa
- tarkastella ja kehittää pitkäaikaissairaan palvelupolkua perusterveydenhuollossa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Canvasissa touko - heinäkuussa 2024. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia itsenäisiä oppimismenetelmiä ja -tehtäviä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista opiskeluun.

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka löytyy Canvas-työtilasta 16.4 2024 alkaen.

Canvas: TO00BR33-3004 Omahoidon tukeminen avoterveydenhuollossa 5 op

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ajankohtaiset artikkelit, Hoitotyön suositukset ja Käypähoito -suositukset.
Materiaalia löytyy Canvas -alustalta sekä opiskelija voi etsiä itse lisämateriaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aloitus 16.4.2024
Ennakkotehtävä on saatavilla16.4.2024 alkaen Canvasissa
Tehtävien palautus:
A) Ennakkotehtävä 5.5.2024 mennessä
B) Itsenäiset case-tehtävät 31.7.2024 mennessä

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Asiakaslähtöinen voimavarojen ja omahoidon valmiuksien tukeminen
Ohjausmenetelmät (esim. valmentava ohjaus, muutosvaihemalli, motivoiva keskustelu)
Pitkäaikaissairauksien hoito ja seuranta avoterveydenhuollossa (esim. sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, reuma, astma, masennus)
Infektiotautien hoito perusterveydenhuollossa
Lääkehoidon vaativat erityiskysymykset (esim. verenohennuslääkitystä käyttävä potilas)
Omahoidon palvelut ja palvelupolut, sisältäen segmentoinnin

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä

CampusOnlinen opiskelijoille on 10 paikkaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Ennakkotehtävä (HYV/TÄYD), itsenäiset tehtävät (HYV/ TÄYD), pienryhmissä tehtävä seminaaritehtävä (HYV/ TÄYD), vertaisarviointi (HYV/ TÄYD)ja itsearviointi (HYV/ TÄYD).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

04.04.2022 - 25.04.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Yhteinen

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anne Suvitie
  • Anne Hiller-Ikonen
Vastuuopettaja

Anne Hiller-Ikonen

Ryhmät
  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa korkean riskin ja paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan tarpeet avoterveydenhuollossa
- arvioida asiakkaan omahoitovalmiuksiin ja omahoidon toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä
- toteuttaa valmentavaa ohjausta asiakastyössä
- hyödyntää ja arvioida digitaalisia palveluita omahoidon tukemisessa
- kehittää perusterveydenhuollon asiakasryhmien tarpeisiin suunnattua näyttöön perustuvaa ohjausta
- tunnistaa tavallisimmat infektiotaudit perusterveydenhuollossa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitkäaikaissairaan- ja infektiopotilaan hoitotyötä ja sen vaikuttavuutta perusterveydenhuollossa
- toteuttaa, ohjata ja arvioida pitkäaikaissairaan lääkehoitoa
- koordinoida pitkäaikaissairaan kokonaishoitoa moniammatillisessa yhteistyössä perusterveydenhuollossa
- tarkastella ja kehittää pitkäaikaissairaan palvelupolkua perusterveydenhuollossa

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Canvasissa touko - kesä/heinäkuussa 2022. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä ja -tehtäviä.

Opintojakso alkaa tapaamisella Zoomissa 4.5.2022 klo 13.00-16.00. Tapaamiskerralla on läsnäolosuositus. Ennen tapaamista tehdään ennakkotehtävä, joka löytyy Canvas-työtilasta 1.5.2022 alkaen.
Canvas: Omahoidon tukeminen avoterveydenhuollossa.

Linkki Zoom-työtilaan:
https://laurea.zoom.us/j/63531806038

Meeting ID
635 3180 6038

Vastuuopettajat: Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi) ja Anne Suvitie (anne.suvitie@laurea.fi) laita viesti aina molemmille opettajille

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali on saatavilla verkossa opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kyseessä on täydentävä opintojakso, ei hyväksilukua.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus: Tapaaminen Zoomissa 4.5.2022 klo 13.00-16.00.


Tehtäville on 2 palautuspäivää:
1) Seminaaritehtävä (yksilö-, pari- tai ryhmätyö) 31.5.2022 ja vertaisarviointi 3.6.2022 (arviointi kesäkuun alussa)
2) Yksilötehtävät 31.5.2022 (Arviointi kesäkuun alussa) TAI 31.7.2022 (arviointi elokuun lopussa, mutta arviointi kirjautuu tehdyn suorituksen mukaan)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Ensimmäisessä Zoom -tapaamisessa käydään läpi opintojakson suoritus ja tehtävät.

Sisältö ja sen jaksotus

Asiakaslähtöinen voimavarojen ja omahoidon valmiuksien tukeminen
Ohjausmenetelmät (esim. valmentava ohjaus, muutosvaihemalli, motivoiva keskustelu)
Pitkäaikaissairauksien hoito ja seuranta avoterveydenhuollossa (esim. sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, reuma, astma, masennus)
Infektiotautien hoito perusterveydenhuollossa
Lääkehoidon vaativat erityiskysymykset (esim. Marevan potilas)
Omahoidon palvelut ja palvelupolut

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Arviointi: Hyväksytty/hylätty.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.(Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]