Omahoidon tukeminen avoterveydenhuollossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BR33-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 07.04.2024
Ajoitus
16.04.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Heidi Jokinen
Vastuuopettaja
Heidi Jokinen
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa korkean riskin ja paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan tarpeet avoterveydenhuollossa
- arvioida asiakkaan omahoitovalmiuksiin ja omahoidon toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä
- toteuttaa valmentavaa ohjausta asiakastyössä
- hyödyntää ja arvioida digitaalisia palveluita omahoidon tukemisessa
- kehittää perusterveydenhuollon asiakasryhmien tarpeisiin suunnattua näyttöön perustuvaa ohjausta
- tunnistaa tavallisimmat infektiotaudit perusterveydenhuollossa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitkäaikaissairaan- ja infektiopotilaan hoitotyötä ja sen vaikuttavuutta perusterveydenhuollossa
- toteuttaa, ohjata ja arvioida pitkäaikaissairaan lääkehoitoa
- koordinoida pitkäaikaissairaan kokonaishoitoa moniammatillisessa yhteistyössä perusterveydenhuollossa
- tarkastella ja kehittää pitkäaikaissairaan palvelupolkua perusterveydenhuollossa
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Canvasissa touko - heinäkuussa 2024. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia itsenäisiä oppimismenetelmiä ja -tehtäviä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista opiskeluun.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka löytyy Canvas-työtilasta 16.4 2024 alkaen.
Canvas: TO00BR33-3004 Omahoidon tukeminen avoterveydenhuollossa 5 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset artikkelit, Hoitotyön suositukset ja Käypähoito -suositukset.
Materiaalia löytyy Canvas -alustalta sekä opiskelija voi etsiä itse lisämateriaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aloitus 16.4.2024
Ennakkotehtävä on saatavilla16.4.2024 alkaen Canvasissa
Tehtävien palautus:
A) Ennakkotehtävä 5.5.2024 mennessä
B) Itsenäiset case-tehtävät 31.7.2024 mennessä
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Asiakaslähtöinen voimavarojen ja omahoidon valmiuksien tukeminen
Ohjausmenetelmät (esim. valmentava ohjaus, muutosvaihemalli, motivoiva keskustelu)
Pitkäaikaissairauksien hoito ja seuranta avoterveydenhuollossa (esim. sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, reuma, astma, masennus)
Infektiotautien hoito perusterveydenhuollossa
Lääkehoidon vaativat erityiskysymykset (esim. verenohennuslääkitystä käyttävä potilas)
Omahoidon palvelut ja palvelupolut, sisältäen segmentoinnin
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä
CampusOnlinen opiskelijoille on 10 paikkaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Ennakkotehtävä (HYV/TÄYD), itsenäiset tehtävät (HYV/ TÄYD), pienryhmissä tehtävä seminaaritehtävä (HYV/ TÄYD), vertaisarviointi (HYV/ TÄYD)ja itsearviointi (HYV/ TÄYD).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin