Kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistäminen ja tukeminenLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TO00BO48
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Hanna Nurmiranta
- Tiina Putkuri
- Kati Saarinen
Vastuuopettaja
Tiina Putkuri
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 01.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Hanna Nurmiranta
- Tiina Putkuri
- Kati Saarinen
Vastuuopettaja
Kati Saarinen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa
Toteutustapa
Opinnot koostuvat kolmesta aihealueesta:
1. Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
2. Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
3. Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
Opetusmenetelmät:
- aktivoivat luennot, blogi, käänteinen oppiminen (Oppiportin verkkokurssit), case-työskentely, reflektoivat harjoitukset, simulaatio, posteri
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä verkko- ja pienryhmätyöskentelyä (Zoomissa). Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Lisätietoja voit kysyä Kati Saariselta.
Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoilta III moduulin mielenterveys opintojen ja IV moduulin lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön opintojen suorittamista edeltävästi. Sosionomiopisiskelijoilla osallistuminen opintojaksolle edellyttää vähintään 80 op opintoja edeltävästi.
Aika ja paikka
Kontaktiopetus Tikkurilan kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio xxx.xx (Pakollinen läsnäolo)
BLOGI: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi.
Blogi - keskustelu tapahtuu pienryhmissä. Pienryhmät sovitaan orientaatiopäivässä. Blogi- keskustelun aiheita on 6 ja nämä avautuvat 1 vk välein.
POSTERI: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle. Tiedote tehdään canva- pohjalle. Tiedote tehdään 2-3 hengen ryhmissä XXX mennessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktituntit: 40h
Itsenäiset tehtävät 95h
- Posteri: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle, sisältää tietotestin
- Blogi: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi
- Ennakkotehtävät lähiopetuspäiviin
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisällöt:
Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
- riski- ja suojatekijät
- itsetunto ja temperamentti
- tunteet ja tunnetaitojen merkitys mielenterveydelle
- vuorovaikutustaidot mielenterveyden tukena
- stressinhallintataidot
Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
- Lapsen ja nuoren yleisimmät mielenterveys häiriöt
- Lapsen ja nuoren itsetuhoisuus
- Koulu-uupumus ja kouluhaluttomuus
- Tunne-elämän haasteet ja käytöspulmat
- Lasten ja nuorten uniongelmat
- Kriisissä auttaminen
Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
- vuorovaikutustyylit lasten ja nuorten ja heidän perheiden kohtaamisessa
- ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava lähestymistapa
- empaattinen kuuntelemisen taito
- huolen puheeksiotto
- omien tunnetaitojen sekä ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen tunnistaminen, reflektointi ja vahvistaminen
- moniammatillinen yhteistyö
Lisätietoja opiskelijoille
TÄRKEÄÄ:
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi koostuu blogi-tehtävästä ja ryhmätehtävästä (psykoedukaatiotiedote). Arvioijina toimii opintojakson opettajat.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tiina Putkuri
- Kati Saarinen
Vastuuopettaja
Kati Saarinen
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa
Toteutustapa
Opinnot koostuvat kolmesta aihealueesta:
1. Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
2. Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
3. Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
Opetusmenetelmät:
- aktivoivat luennot, blogi, käänteinen oppiminen (Oppiportin verkkokurssit), case-työskentely, reflektoivat harjoitukset, simulaatio, posteri
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä verkko- ja pienryhmätyöskentelyä (Zoomissa). Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Lisätietoja voit kysyä Kati Saariselta.
Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoilta III moduulin mielenterveys opintojen ja IV moduulin lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön opintojen suorittamista edeltävästi. Sosionomiopisiskelijoilla osallistuminen opintojaksolle edellyttää vähintään 80 op opintoja edeltävästi.
Aika ja paikka
Kontaktiopetus Tikkurilan kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarkentuu opintojen alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio 31.8.2023 klo:12.30-15.45 (Pakollinen läsnäolo)
BLOGI: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi.
Blogi - keskustelu tapahtuu pienryhmissä. Pienryhmät sovitaan orientaatiopäivässä. Blogi- keskustelun aiheita on 6 ja nämä avautuvat 1 vk välein.
POSTERI: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle. Tiedote tehdään canva- pohjalle. Tiedote tehdään 2-3 hengen ryhmissä 7.12.2023 mennessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktituntit: 40h
Itsenäiset tehtävät 95h
- Posteri: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle, sisältää tietotestin
- Blogi: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi
- Ennakkotehtävät lähiopetuspäiviin
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisällöt:
Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
- riski- ja suojatekijät
- itsetunto ja temperamentti
- tunteet ja tunnetaitojen merkitys mielenterveydelle
- vuorovaikutustaidot mielenterveyden tukena
- stressinhallintataidot
Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
- Lapsen ja nuoren yleisimmät mielenterveys häiriöt
- Lapsen ja nuoren itsetuhoisuus
- Koulu-uupumus ja kouluhaluttomuus
- Tunne-elämän haasteet ja käytöspulmat
- Lasten ja nuorten uniongelmat
- Kriisissä auttaminen
Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
- vuorovaikutustyylit lasten ja nuorten ja heidän perheiden kohtaamisessa
- ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava lähestymistapa
- empaattinen kuuntelemisen taito
- huolen puheeksiotto
- omien tunnetaitojen sekä ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen tunnistaminen, reflektointi ja vahvistaminen
- moniammatillinen yhteistyö
Lisätietoja opiskelijoille
TÄRKEÄÄ:
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi koostuu blogi-tehtävästä ja ryhmätehtävästä (psykoedukaatiotiedote). Arvioijina toimii opintojakson opettajat.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 12.08.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tiina Putkuri
- Kati Saarinen
Vastuuopettaja
Kati Saarinen
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa
Toteutustapa
Opinnot koostuvat kolmesta aihealueesta:
1. Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
2. Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
3. Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
Opetusmenetelmät:
- aktivoivat luennot, blogi, käänteinen oppiminen (Oppiportin verkkokurssit), case-työskentely, reflektoivat harjoitukset, simulaatio, posteri
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä verkko- ja pienryhmätyöskentelyä (Zoomissa). Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Lisätietoja voit kysyä Kati Saariselta.
Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoilta III moduulin mielenterveys opintojen ja IV moduulin perhehoitotyön opinnot suorittamista. Sosionomiopisiskelijoilla osallistuminen opintojaksolle edellyttää vähintään 80 op opintoja edeltävästi.
Aika ja paikka
Kontakti opetus Tikkurilan kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarkentuu opintojen alkaessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio 25.8.2022 klo:12.30-15.45 (Pakollinen läsnäolo)
BLOGI: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi.
Blogi - keskustelu tapahtuu pienryhmissä. Pienryhmät sovitaan orientaatiopäivässä. Blogi- keskustelun aiheita on 6 ja nämä avautuvat 1 vk välein.
POSTERI: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle. Tiedote tehdään canva- pohjalle. Tiedote tehdään 2-3 hengen ryhmissä 24.11.2022 mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktituntit: 40h
Itsenäiset tehtävät 95h
- Posteri: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle, sisältää tietotestin
- Blogi: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi
- Ennakkotehtävät lähiopetuspäiviin
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisällöt:
Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
- riski- ja suojatekijät
- itsetunto ja temperamentti
- tunteet ja tunnetaitojen merkitys mielenterveydelle
- vuorovaikutustaidot mielenterveyden tukena
- stressinhallintataidot
Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
- Lapsen ja nuoren yleisimmät mielenterveys häiriöt
- Lapsen ja nuoren itsetuhoisuus
- Koulu-uupumus ja kouluhaluttomuus
- Tunne-elämän haasteet ja käytöspulmat
- Lasten ja nuorten uniongelmat
- Kriisissä auttaminen
Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
- vuorovaikutustyylit lasten ja nuorten ja heidän perheiden kohtaamisessa
- ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava lähestymistapa
- empaattinen kuuntelemisen taito
- huolen puheeksiotto
- omien tunnetaitojen sekä ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen tunnistaminen, reflektointi ja vahvistaminen
- moniammatillinen yhteistyö
Lisätietoja opiskelijoille
TÄRKEÄÄ:
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteereinä käytetään Laurean vaatimustaso II kriteereitä.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin