Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistäminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BO48-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 11.06.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Tiina Leino
Hanna Nurmiranta
Tiina Putkuri
Vastuuopettaja
Tiina Putkuri
Ryhmät
TOS225SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Opintojakso
TO00BO48

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy opintojakson Canvas-työtilasta. Keskeistä oppimateriaalia on esimerkiksi:

• Aalto-Setälä T, ym. 2020. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. THL. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-547-6
• Hoitotyön tietokanta: Kouluikäisen mielenterveys -artikkelit. Duodecim.
• Pitkänen T. ym. 2022. Nuorten mielenterveyden tukeminen sosiaalihuollossa ja matalan kynnyksen toiminnassa. Työntekijöiden ja nuorten näkemyksiä tarpeista ja toimintatavoista. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:65. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164402/VNTEAS_2022_65.pdf

Toteutustapa

Opinnolla on aikataulutettua opetusta sekä Tikkurilan kampuksella että etänä Zoomissa. Opetus on vuorovaikutteista, joten opetuskerroilla on läsnäolovelvoite, mahdolliset pakolliset poissaolot on korvattava. Etäopetuksesta tallenetaan vain luento-osuudet, joiden tallenne on katsottavissa rajatun ajan opetuskerran jälkeen.

Verkossa toteutuvaan etäopetukseen osallistutaan kamera päällä, ellei opettaja muuta ohjeista. Mikäli opiskelija ei pyynnöstä huolimatta avaa kameraa ja/tai mikrofonia, voidaan opiskelija poistaa opetuskerralta.

Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

Opinnolla tekoälyä voi käyttää oppimisen tukena. Mikäli palautettavan tehtävän tuottamisessa on käytetty tekoälyä, tulee opiskelijan kertoa miten ja mitä tekoälyä on käyttänyt sekä osoittaa myös oma osaamisensa asiasta. Muutoin opintojaksolla noudatetaan Laurean yleisiä tekoälylinjauksia.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnolla ei ole projekti/hankeyhteistyötä eikä työelämän kanssa tehtäväa yhteistyötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opetuskerroilla on läsnäolovelvoite (mahdolliset pakolliset poissaolot on korvattava erillisellä tehtävällä) vuorovaikutteisen oppimisen mahdollistamiseksi.

Kansainvälisyys toteutuksella

Tällä opinnolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Viiden (5) opintopisteen laajuus tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia:
• Kontaktiopetus noin 32 tuntia
• Ennakkotehtävät ja opetuskerroilla suositeltuihin aineistoihin perehtyminen noin 20 h (verkkokurssit, videot, podcastit ja luettava aineisto)
• Ryhmätehtävä noin 20 tuntia
• Blogitehtävä ja omatoiminen aiheisiin perehtyminen noin 10 h/viikko = noin 60 tuntia yhteensä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnolla käsitellään kouluikäisten lasten ja nuorten mielenterveyden tukemista moniammatillisesta (terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, sosionomi) näkökulmasta. Oppiminen tapahtuu pitkälti käytännönläheisten case-tapausten ja yhteisen keskustelun kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoilta III moduulin mielenterveyshoitotyön opintojen ja IV moduulin lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön opintojen suorittamista edeltävästi. Sosionomiopiskelijoilla osallistuminen opintojaksolle edellyttää vähintään 80 op verran suoritettuja opintoja edeltävästi.


Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun