Kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistäminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BO48-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 11.06.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Tiina Leino
- Hanna Nurmiranta
- Tiina Putkuri
- Vastuuopettaja
- Tiina Putkuri
- Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
- Opintojakso
- TO00BO48
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali löytyy opintojakson Canvas-työtilasta. Keskeistä oppimateriaalia on esimerkiksi:
• Aalto-Setälä T, ym. 2020. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. THL. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-547-6
• Hoitotyön tietokanta: Kouluikäisen mielenterveys -artikkelit. Duodecim.
• Pitkänen T. ym. 2022. Nuorten mielenterveyden tukeminen sosiaalihuollossa ja matalan kynnyksen toiminnassa. Työntekijöiden ja nuorten näkemyksiä tarpeista ja toimintatavoista. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:65. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164402/VNTEAS_2022_65.pdf
Toteutustapa
Opinnolla on aikataulutettua opetusta sekä Tikkurilan kampuksella että etänä Zoomissa. Opetus on vuorovaikutteista, joten opetuskerroilla on läsnäolovelvoite, mahdolliset pakolliset poissaolot on korvattava. Etäopetuksesta tallenetaan vain luento-osuudet, joiden tallenne on katsottavissa rajatun ajan opetuskerran jälkeen.
Verkossa toteutuvaan etäopetukseen osallistutaan kamera päällä, ellei opettaja muuta ohjeista. Mikäli opiskelija ei pyynnöstä huolimatta avaa kameraa ja/tai mikrofonia, voidaan opiskelija poistaa opetuskerralta.
Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.
Opinnolla tekoälyä voi käyttää oppimisen tukena. Mikäli palautettavan tehtävän tuottamisessa on käytetty tekoälyä, tulee opiskelijan kertoa miten ja mitä tekoälyä on käyttänyt sekä osoittaa myös oma osaamisensa asiasta. Muutoin opintojaksolla noudatetaan Laurean yleisiä tekoälylinjauksia.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnolla ei ole projekti/hankeyhteistyötä eikä työelämän kanssa tehtäväa yhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opetuskerroilla on läsnäolovelvoite (mahdolliset pakolliset poissaolot on korvattava erillisellä tehtävällä) vuorovaikutteisen oppimisen mahdollistamiseksi.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opinnolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Viiden (5) opintopisteen laajuus tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 135 opiskeluun käytettyä tuntia:
• Kontaktiopetus noin 32 tuntia
• Ennakkotehtävät ja opetuskerroilla suositeltuihin aineistoihin perehtyminen noin 20 h (verkkokurssit, videot, podcastit ja luettava aineisto)
• Ryhmätehtävä noin 20 tuntia
• Blogitehtävä ja omatoiminen aiheisiin perehtyminen noin 10 h/viikko = noin 60 tuntia yhteensä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnolla käsitellään kouluikäisten lasten ja nuorten mielenterveyden tukemista moniammatillisesta (terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, sosionomi) näkökulmasta. Oppiminen tapahtuu pitkälti käytännönläheisten case-tapausten ja yhteisen keskustelun kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoilta III moduulin mielenterveyshoitotyön opintojen ja IV moduulin lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön opintojen suorittamista edeltävästi. Sosionomiopiskelijoilla osallistuminen opintojaksolle edellyttää vähintään 80 op verran suoritettuja opintoja edeltävästi.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.