VI Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu IILaajuus (15 op)
Opinnon tunnus: R0227
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Irene Latva-Korpela
- Tiina Leino
- Anne Hiller-Ikonen
- Riikka Ketonen
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV221KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Toteutustapa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Ilmoita harjoittelupaikkasi Canvasin koostelomakkeella ja palauta oppimissopimuslomake Canvasiin.
Tarkempi harjoitteluun liittyvä ohjeistus Canvasissa moduulissa: R0227 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu VI (TH-koulutus, väistyvä ops, ennen syksyä 2021 aloittaneet)
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä Canvasissa.
VIESTINTÄ ja OHJAUS: Sähköposti, Puhelin, Teams, Zoom ja tarvittaessa käynti harjoittelupaikalla tai tapaaminen koululla. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.
Harjoittelun vastuuopettaja ja koordinaattori: Irene Latva-Korpela,
irene.latva-korpela@laurea.fi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
PALKALLISEN TYÖN OPINNOLLISTAMINEN (TOPI)
Opiskelija on etukäteen yhteydessä harjoittelun koordinaattoriin tai opettajatuutoriin.Ks. ohje opiskelijaintrasta: Opinnollistaminen sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan amk-tutkinnoissa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/TOPI-sairaanhoitaja-ja-terveydenhoitaja-amk-koulutuksissa.aspx
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Valmistaudu harjoitteluun hyvissä ajoin perehtymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen. Muista tartuntatautiselvitys ja rikostaustaote, ks. tarkemmat ohjeet Canvasista ja Intrasta.
Yhteys harjoittelupaikkaan ennen harjoittelun alkua ja ohjaavaan opettajaan viimeistään harjoittelun alettua. Katso ohje 6 askelta harjoittelussa Canvasista.
Ohjaustapaamiset pääosin etäyhteydessä (sähköposti, Canvas, puhelin, Teams, Zoom).
Harjoittelun dokumentointi oppimissopimuslomakkeelle, joka palautetaan Canvasiin ohjeen mukaan. Harjoittelun tavoitteet laaditaan viimeistään ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Jobiilihaku 11/2023 ja jatkuu edelleen. Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti Irene Latva-Korpelalle vahvistusta varten (ks. 10 askelta onnistuneeseen harjoitteluun).
Kirjaa vahvistettu harjoittelupaikkasi Canvasin harjoittelun VI kevään-24 koostelomakkeelle sekä täytä alustavat tiedot ja palauta oppimissopimuslomake.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_kansainvalisyysjaopinnotulkomailla/SitePages/Harjoittelu-ulkomailla.aspx
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Jakson laajuus on 15 op, n.10 työviikkoa, 15op = n. 400 h opiskelijan työtä.
Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun tehtävä 30 tuntia.
Harjoittelupaikassa tehdään kliinisenä harjoitteluna 370 tuntia.
Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan. Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä.
Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
Vajaaksi jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esihenkilön kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
[Käytä vain tarvittaessa.]
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein. Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
- Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
- Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
- Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
- On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
- Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.
***
Harjoittelua ei voida kirjata hyväksytyksi, mikäli
- opiskelija laiminlyö harjoittelusitoumuksessa sovittuja käytänteitä.
- opiskelija on jättänyt palauttamatta harjoitteluun liittyviä asiakirjoja (työvuorotaulukko, harjoittelun arviointitiedot) ja/tai tehtävän.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Tiina Leino
- Irene Latva-Korpela
- Anne Hiller-Ikonen
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV220KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Tiina Leino
- Irene Latva-Korpela
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV220KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Toteutustapa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Ilmoita harjoittelupaikkasi Canvasin koostelomakkeella ja palauta oppimissopimuslomake Canvasiin.
Tarkempi harjoitteluun liittyvä ohjeistus Canvasissa.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä Canvasissa.
VIESTINTÄ ja OHJAUS: Sähköposti, Puhelin, Teams, Zoom ja tarvittaessa käynti harjoittelupaikalla tai tapaaminen koululla. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä.]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
PALKALLISEN TYÖN OPINNOLLISTAMINEN (TOPI)
Opiskelija on etukäteen yhteydessä harjoittelun koordinaattoriin, ks. ohje opiskelijaintrasta Palkallisen työn opinnollistaminen (TOPI) ammattitaitoa edistäväksi harjoitteluksi sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan AMK-tutkinnoissa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/TOPI-sairaanhoitaja-ja-terveydenhoitaja-amk-koulutuksissa.aspx
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Valmistaudu harjoitteluun hyvissä ajoin perehtymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen. Muista tartuntatautiselvitys ja rikostaustaote, ks. tarkemmat ohjeet Canvasista.
Yhteys harjoittelupaikkaan ennen harjoittelun alkua ja ohjaavaan opettajaan viimeistään harjoittelun alettua. Ohjaustapaamiset pääosin etäyhteydessä (sähköposti, Canvas, puhelin, Teams, Zoom).
Harjoittelun dokumentointi oppimissopimuslomakkeelle, joka palautetaan Canvasiin ohjeen mukaan. Harjoittelun tavoitteet laaditaan viimeistään ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Jobiilihaku 11/2022 ja jatkuu edelleen. Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti Irene Latva-Korpelalle vahvistusta varten (ks. 10 askelta onnistuneeseen harjoitteluun).
Kirjaa vahvistettu harjoittelupaikkasi Canvasin harjoittelun VI kevään-23 koostelomakkeelle.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_kansainvalisyysjaopinnotulkomailla/SitePages/Harjoittelu-ulkomailla.aspx
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Jakson laajuus on 15op, n.10 työviikkoa, 15op = n. 400 h opiskelijan työtä.
Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun tehtävä 30 tuntia.
Harjoittelupaikassa tehdään kliinisenä harjoitteluna 360 tuntia.
Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan. Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä. Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
Vajaaksi jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esimiehen kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
[Käytä vain tarvittaessa.]
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein.
Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.
***
Harjoittelua ei voida kirjata hyväksytyksi, mikäli
- opiskelija laiminlyö harjoittelusitoumuksessa sovittuja käytänteitä.
- opiskelija on jättänyt palauttamatta harjoitteluun liittyviä asiakirjoja (työvuorotaulukko, harjoittelun arviointitiedot) ja/tai tehtävän.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sari Haapa
- Heidi Jokinen
- Päivi Ylinen
Vastuuopettaja
Heidi Jokinen
Ryhmät
-
STG220SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Niina Glerean
- Tiina Leino
- Irene Latva-Korpela
- Anne Hiller-Ikonen
- Riikka Ketonen
- Marja Vellonen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV220KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila
-
STV219KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K19, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Toteutustapa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Tarkempi harjoitteluun liittyvä ohjeistus ja harjoittelupaikan ilmoittaminen Canvasissa.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä Canvasissa.
VIESTINTÄ ja OHJAUS: Sähköposti, Puhelin, Teams, Zoom ja tarvittaessa käynti harjoittelupaikalla tai tapaaminen koululla. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä.]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
PALKALLISEN TYÖN OPINNOLLISTAMINEN (TOPI)
Opiskelija on etukäteen yhteydessä harjoittelun koordinaattoriin, ks. ohje opiskelijaintrasta Palkallisen työn opinnollistaminen (TOPI) ammattitaitoa edistäväksi harjoitteluksi sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan AMK-tutkinnoissa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/TOPI-sairaanhoitaja-ja-terveydenhoitaja-amk-koulutuksissa.aspx
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Valmistaudu harjoitteluun hyvissä ajoin perhetymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen. Muista tartuntatautiselvitys ja rikostaustaote, ks. tarkemmat ohjeet Canvasista.
Yhteys harjoittelupaikkaan ennen harjoittelun alkua ja ohjaavaan opettajaan viimeistään harjoittelun alettua. Ohjaustapaamiset pääosin etäyhteydessä (sähköposti, Canvas, puhelin, Teams, Zoom).
Harjoittelun dokumentointi oppimissopimuslomakkeelle, joka palautetaan Canvasiin ohjeen mukaan. Harjoittelun tavoitteet laaditaan viimeistään ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Jobiilihaku 3/2022 ja jatkuu edelleen. Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti Irene Latva-Korpelalle vahvistusta varten (ks. 10 askelta onnistuneeseen harjoitteluun).
KIrjaa vahvistettu harjoittelupaikkasi Canvasin harjoittelun VI syksyn-22 koostelomakkeelle.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Jakson laajuus on 15op, n.10 työviikkoa, 15op = n. 400 h opiskelijan työtä.
Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun tehtävä 30 tuntia.
Harjoittelupaikassa tehdään kliinisenä harjoitteluna 360 tuntia.
Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan. Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä. Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
Vajaaksi jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esimiehen kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
[Käytä vain tarvittaessa.]
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein.
Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.
***
Harjoittelua ei voida kirjata hyväksytyksi, mikäli
- opiskelija laiminlyö harjoittelusitoumuksessa sovittuja käytänteitä.
- opiskelija on jättänyt palauttamatta harjoitteluun liittyviä asiakirjoja (työvuorotaulukko, harjoittelun arviointitiedot) ja/tai tehtävän.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Mari Murtomäki
- Sari Haapa
Vastuuopettaja
Sari Haapa
Ryhmät
-
STG220KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Toteutustapa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Harjoitteluun liittyvä ohjeistus löytyy Canvasista R0227-3002 VI Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu II- työtilasta.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä ilmoitetaan myöhemmin
VIESTINTÄ: Sähköposti, Canvas, Puhelin, Teams/Zoom, tapaamiset harjoittelupaikalla tai koululla (korona-aikana etätapaamiset).
OHJAUS: Lähialueen harjoittelupaikoissa yksi käynti sopimuksen mukaan (korona-aikana etätapaamiset Teamsinin/Zoomin/puhelimen kautta) ja kaukana olevissa harjoittelupaikoissa puhelin, Teams tai Zoom-ohjaus. Tarvittaessa sovitaan lisäkäyntejä, ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
PALKALLISEN TYÖN HYVÄKSI LUKU:
Opiskelija on etukäteen yhteydessä opettajatuutoriinsa, jos hän haluaa hakea harjoittelun hyväksilukuna työsuhteessa, ks. LINK - OPINTOJEN KULKU - HOT dokumentti: Palkallisen työn hyväksilukeminen sosiaali- ja terveysalalla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
OHJAUS: Lähialueen harjoittelupaikoissa yksi käynti sopimuksen mukaan (korona-aikana etätapaamiset Teamsinin/Zoomin/puhelimen kautta) ja kaukana olevissa harjoittelupaikoissa puhelin, Teams tai Zoom-ohjaus. Tarvittaessa sovitaan lisäkäyntejä, ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson laajuus on 15op, n.10 työviikkoa, 1op = n. 27t
15op = 405t opiskelijan työtä.
Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun info ja jobiilihaku 2t ja arviointikeskusteluun valmistautuminen, itsearviointien kirjoittaminen 2t.
Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan. Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä. Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
Vajaaksi jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet. Varhaisen vuorovaikutuksen kirjallisilla tehtävillä voi myös korvata opettajan kanssa sovitun tuntimäärän, mikäli et ole tehtäviä tehnyt edellisessä harjoittelussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoa edeltävät opinnot:
Moduulien I-IV opinnot pääosin suoritettu
Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
Terveydenhoitajamoduulin teoriaopinnot pääosin suoritettu
Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
.
Harjoitteluun liittyvä ohjeistus löytyy Canvasista R0227-3004 VI Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu II. Ennen harjoittelua ja harjoittelun aikana ja ko. harjoittelun kohdalta.
Huomioi mm. tartuntatautilain mukainen rokotussuoja ja rikostaustaote (voimassa 6kk). HUOM! Rikostaustaotteiden näyttöajat: pidä huolta, että olet näyttänyt rikostaustaotteen ennen harjoittelun alkua!
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Niina Glerean
- Irene Latva-Korpela
- Anne Hiller-Ikonen
- Riikka Ketonen
- Marja Vellonen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV219KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K19, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sari Haapa
- Heidi Jokinen
- Eija Okker-Tikkunen
Vastuuopettaja
Heidi Jokinen
Ryhmät
-
STG219SNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Toteutustapa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Harjoitteluun liittyvä ohjeistus löytyy Canvasista R0227-3002 VI Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu II- työtilasta.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä ilmoitetaan myöhemmin
VIESTINTÄ: Sähköposti, Canvas, Puhelin, Teams/Zoom, tapaamiset harjoittelupaikalla tai koululla (korona-aikana etätapaamiset).
OHJAUS: Lähialueen harjoittelupaikoissa yksi käynti sopimuksen mukaan (korona-aikana etätapaamiset Teamsinin/Zoomin/puhelimen kautta) ja kaukana olevissa harjoittelupaikoissa puhelin, Teams tai Zoom-ohjaus. Tarvittaessa sovitaan lisäkäyntejä, ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
PALKALLISEN TYÖN HYVÄKSI LUKU:
Opiskelija on etukäteen yhteydessä opettajatuutoriinsa, jos hän haluaa hakea harjoittelun hyväksilukuna työsuhteessa, ks. LINK - OPINTOJEN KULKU - HOT dokumentti: Palkallisen työn hyväksilukeminen sosiaali- ja terveysalalla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
OHJAUS: Lähialueen harjoittelupaikoissa yksi käynti sopimuksen mukaan (korona-aikana etätapaamiset Teamsinin/Zoomin/puhelimen kautta) ja kaukana olevissa harjoittelupaikoissa puhelin, Teams tai Zoom-ohjaus. Tarvittaessa sovitaan lisäkäyntejä, ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti heidi.jokinen@laurea.fi.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa Linkistä ja ole yhteydessä opettajatuutoriisi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson laajuus on 15op, n.10 työviikkoa, 1op = n. 27t
15op = 405t opiskelijan työtä.
Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun info ja jobiilihaku 2t ja arviointikeskusteluun valmistautuminen, itsearviointien kirjoittaminen 2t.
Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan. Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä. Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
Vajaaksi jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet. Varhaisen vuorovaikutuksen kirjallisilla tehtävillä voi myös korvata opettajan kanssa sovitun tuntimäärän, mikäli et ole tehtäviä tehnyt edellisessä harjoittelussa.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esimiehen kanssa!
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoa edeltävät opinnot:
Moduulien I-IV opinnot pääosin suoritettu
Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
Terveydenhoitajamoduulin teoriaopinnot pääosin suoritettu
Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
.
Harjoitteluun liittyvä ohjeistus löytyy Canvasista R0227-3004 VI Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu II. Ennen harjoittelua ja harjoittelun aikana ja ko. harjoittelun kohdalta.
Huomioi mm. tartuntatautilain mukainen rokotussuoja ja rikostaustaote (voimassa 6kk). HUOM! Rikostaustaotteiden näyttöajat: pidä huolta, että olet näyttänyt rikostaustaotteen ennen harjoittelun alkua!
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Sari Haapa
- Heidi Jokinen
Vastuuopettaja
Heidi Jokinen
Ryhmät
-
STG219SATerveydenhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa
Toteutustapa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Harjoitteluun liittyvä ohjeistus löytyy Canvasista R0227-3002 VI Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu II- työtilasta.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä ilmoitetaan myöhemmin
VIESTINTÄ: Sähköposti, Canvas, Puhelin, Teams/Zoom, tapaamiset harjoittelupaikalla tai koululla (korona-aikana etätapaamiset).
OHJAUS: Lähialueen harjoittelupaikoissa yksi käynti sopimuksen mukaan (korona-aikana etätapaamiset Teamsinin/Zoomin/puhelimen kautta) ja kaukana olevissa harjoittelupaikoissa puhelin, Teams tai Zoom-ohjaus. Tarvittaessa sovitaan lisäkäyntejä, ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
PALKALLISEN TYÖN HYVÄKSI LUKU:
Opiskelija on etukäteen yhteydessä opettajatuutoriinsa, jos hän haluaa hakea harjoittelun hyväksilukuna työsuhteessa, ks. LINK - OPINTOJEN KULKU - HOT dokumentti: Palkallisen työn hyväksilukeminen sosiaali- ja terveysalalla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
OHJAUS: Lähialueen harjoittelupaikoissa yksi käynti sopimuksen mukaan (korona-aikana etätapaamiset Teamsinin/Zoomin/puhelimen kautta) ja kaukana olevissa harjoittelupaikoissa puhelin, Teams tai Zoom-ohjaus. Tarvittaessa sovitaan lisäkäyntejä, ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti heidi.jokinen@laurea.fi.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa Linkistä ja ole yhteydessä opettajatuutoriisi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson laajuus on 15op, n.10 työviikkoa, 1op = n. 27t
15op = 405t opiskelijan työtä.
Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun info ja jobiilihaku 2t ja arviointikeskusteluun valmistautuminen, itsearviointien kirjoittaminen 2t.
Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan. Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä. Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
Vajaaksi jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet. Varhaisen vuorovaikutuksen kirjallisilla tehtävillä voi myös korvata opettajan kanssa sovitun tuntimäärän, mikäli et ole tehtäviä tehnyt edellisessä harjoittelussa.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esimiehen kanssa!
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoa edeltävät opinnot:
Moduulien I-IV opinnot pääosin suoritettu
Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
Terveydenhoitajamoduulin teoriaopinnot pääosin suoritettu
Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
.
Harjoitteluun liittyvä ohjeistus löytyy Canvasista R0227-3004 VI Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu II. Ennen harjoittelua ja harjoittelun aikana ja ko. harjoittelun kohdalta.
Huomioi mm. tartuntatautilain mukainen rokotussuoja ja rikostaustaote (voimassa 6kk). HUOM! Rikostaustaotteiden näyttöajat: pidä huolta, että olet näyttänyt rikostaustaotteen ennen harjoittelun alkua!
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin