Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyöLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: R0140

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

18.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Anne Suvitie
  • Irene Latva-Korpela
  • Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät
  • STV221KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

Osa 1. Opintojakso pitää sisällään aktivoivia kontaktitapaamisia, orientoivia tehtäviä, learning cafe- tehtäviä, simulaatiota ja työpajoja. Opinnot toteutuvat Tikkurilan kampuksella. Opintoihin kuuluu myös obstetriikan luennot ja kotitentti.

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1,5 op
Opintojakson toteutus koostuu verkko-opinnoista, luennoista ja työpajaopetuksesta (imetysohajusharjoitukset) sekä imetysohjausnäytöistä (videot).

Aika ja paikka

´

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti &
Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.)
Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
Eskola, K. & Hytönen, E. 2008. Nainen hoitotyön asiakkaana. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin)
Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin)
Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Neuko tietokanta,Terveysportti ja Imetys.fi
Muu tunneilla ja Canvasissa erikseen osoitettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea hyväksi lukua imetysohjaajakoulutuksesta, jos olet aiemmin suorittanut vastaavan WHO:n mukaisen koulutuksen ja sinulla on siitä todistus. Yli viisi vuotta vanhan koulutuksen lisäksi vaaditaan osaamisen näyttö tietojen ajantasaisuudesta.
Campusonelinen Imetysohjaajakoulutusta korvaava opintojakso: https://campusonline.fi/course/whon-imetysohjaajakoulutus-5/

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus ja orientaatio 24.1.2023. Orientaatiotunnilla on länsäolovelvollisuus ks. tutkintosääntö.
Osa 1. Lasta odottava perhe
Työpajat ja pienryhmätyösentely, ryhmissä A ja B
Kotitentti: KTS Canvas
Obstetriikan luennot 2 x 4 h.

Osa 2: Imetysohjaus (WHO) 1,5 op, orientatio 24.1. 2023. Ennakkotehtävän palautus viimeistään 6.3.2023.
Orientaatioon osallistuminen ja näyttöön osallistumisessa (pienryhmissä) pakollinen läsnäolo. Suositellaan osallistumista opintojakson kontaktiopetukseen ja työpajaharjoituksiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka 3.5op/ 94.5h Anne Suvitie
Obsteriikan asiantuntijaluennoitsija: Mervi Väisänen-Tommiska
Lähiopetus kampuksella ja Zoomissa: luennot ja työpaja n. 48h
Kotitentti: (Canvasista löytyvä materiaali) n. 47h

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1,5 op = 40h / Irene Latva-Korpela
Ennakkotehtävä: 4h
Lähiopetus: Luennot ja työpaja 16h
Verkkotehtävät ja -tentti, Imetysohjausvideo, essee ja vertaispalaute 20h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1.
- Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
- Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
- Odottavan perheen terveyden edistäminen
- Normaali raskauden kulku ja riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
- Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
- Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
- Synnytyspelko
- Keskenmeno ja kohtukuolema
- Lapsivuodeaika ja kotikäynti
- Vanhemmuuden tukeminen
- Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Aikataulu Pakissa ja voidaan sopia yhteisesti opintojen alkaessa imetysohjasunäyttöjen parit ja pienryhmät.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Osa 1.
- Kontaktiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus.
- Kaksi lähiopetuskertaa voi olla poissa esim. sairastumisen tai menon vuoksi TAI mikäli haluat vaihtoehtoisesti opiskella itsenäisesti etänä.
- Mikäli olet poissa learning cafesta, työpajasta tai simulaatiosta, tulee sinun tehdä korvaava tehtävä. Tehtävät löytyvät Canvas - työtilasta.
Korvaavat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä.

- Mikäli opiskelijalla tulee enemmän kuin 2 poissaoloa, keskustellaan ja sovitaan yhdessä kurssin suorittamisesta opettajan ja opiskelijan kesken. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä yhteydessä opettajiin.
- Otto Forsbomin kontaktiopetuksessa suositellaan läsnäoloa. Ei korvaavia tehtäviä.

Osa 2. Kontaktiopetuksessa suositellaan läsnäoloa. Työpaja sekä imetysohjausnäytöt ja vertaispalaute: läsnäolovelvollisuus.
Imetysohjausvideot katsotaan ja vertasipalaute annetaan pienryhmissä koululla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1.
Kotitentti. Kotitentin voi tehdä pareittain tai kolmen henkilön ryhmissä. Arviointi täydennettävä, T1-K5. Tentti ja arviointikriteerit löytyvät heti opintojen alkaessa Canvas- työtilasta.


Osa 2.
Opintojakson osa arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Tarkempi arviointitaulukko löytyy Canvasista.

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan yhdessä sovitulla tavalla ja yhdessä sovitussa ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen tai 1. palautuspäivänä palautuspäivänä palauttamatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä opettajaan niin sovittaan asiasta.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen ja lähdeluettelo. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 04.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Minna Nikula
Vastuuopettaja

Minna Nikula

Ryhmät
  • STG220SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

Opintojakso jakautuu kahteen osaan:
Osan 1 sisältöjä ovat odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka.
Osan 2 sisältöjä ovat WHO:n imetysohjaajakoulutuksen sisällöt.

Tämä opintojakso toteutetaan monimuoto -toteutuksena, jossa yhdistetään lähi- ja verkko-opetusta. Oppimisympäristönä käytetään Canvas-työtilaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

•Äitiysneuvolaopas. Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti & Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.)
•Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
•Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
•Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim.
•Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
•Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
•Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin)
•Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy.
•Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Muu tunneilla ja Canvas-työtilassa erikseen osoitettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti: ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Kätilötaustaiset opiskelijat voivat hakea opintojakson osasta 1 hyväksilukua.
WHO:n imetysohjaajakoulutuksen suorittaneet voivat hakea hyväksilukua opintojakson osasta 2. Ole yhteydessä vastuuopettajaan (minna.nikula@laurea.fi). Mikäli haet hyväksilukua koko opintojaksosta, ota yhteyttä opintopäällikköön (hanna.naarmala@laurea.fi).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen aikataulun näet Pakista toteutuksen varauksina.

HUOM! Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan on osoitettava aktiivisuutta opintojaksolla siten, että tekee ennakkotehtävän annetun ohjeen ja aikataulun mukaisesti. Jos opiskelija ei osoita aktiivisuutta, hänen ilmoittautumisensa opintojaksolle hylätään.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Kuormittavuuslaskelma on julkaistu Canvas-työtilassa Moduulissa 1.

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka 3.5op = 95 h
•Lähiopetus, verkkoluennot ja työpaja 30 h
•Obstetriikan luento 8 h
•Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40 h
•Lähiopetus, verkkoluennot ja -tehtävät, työpaja, tietotesti 18 h
•Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja essee 22 h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1.
- Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
- Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
- Odottavan perheen terveyden edistäminen
- Normaali raskauden kulku sekä riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
- Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
- Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
- Synnytyspelko
- Lapsivuodeaika ja kotikäynti
- Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen
- Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus

Osa 2.
Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Kun olet osallistunut imetysohjaajakoulutukseen, osaat
- antaa tietoa imetyksestä
- ohjata hyvän imetysasennon ja -otteen saavuttamisessa
- toteuttaa imetystä edistäviä hoitokäytäntöjä synnytyksen aikana ja sen jälkeen
- ohjata liian niukassa ja runsaassa maidonerityksessä sekä rintojen hoidossa
- neuvoa tavanomaisissa imetyksen ongelmatilanteissa ja tunnistaa erityisryhmät, jotka tarvitsevat imetysohjauksen erityisosaamista

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa 2.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (K5-T1, hylätty). Arvioinnissa painotukset menevät seuraavasti:

Osa 1.Osaamisen kehittyminen arvioidaan moduulikohtaisilla tehtävillä (10 % yksilötehtäviä ja 10 % pientyhmä/paritehtäviä), henkilökohtaisilla testaa tietosi -testeillä (20 %) ja kotitentillä (40 %). Kotitentti tehdään pienryhmissä. Tentti ja arviointikriteerit löytyvät heti opintojen alkaessa Canvas -työtilasta.

Osa 2.Osaamisen kehittyminen arvioidaan henkilökohtaisilla testaa tietosi -testillä (20 %). Lisäksi opiskelija antaa imetysohjausnäytön, joka sisältää reflektoivan esseen. Arvioidaan Hyväksytty-hylätty.

Tarkempi arviointitaulukko löytyy Canvasista.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn kriteereitä
Opiskelija ei tee vaadittuja tehtäviä määräaikaan mennessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

OPISKELIJA OSAA
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

OPISKELIJA OSAA
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

OPISKELIJA OSAA
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 15.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Minna Nikula
Vastuuopettaja

Minna Nikula

Ryhmät
  • STG220KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

Opintojakso jakautuu kahteen osaan:
Osan 1 sisältöjä ovat odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka.
Osan 2 sisältöjä ovat WHO:n imetysohjaajakoulutuksen sisällöt.

Tämä opintojakso toteutetaan monimuoto -toteutuksena, jossa yhdistetään lähi- ja verkko-opetusta. Oppimisympäristönä käytetään Canvas-työtilaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

•Äitiysneuvolaopas. Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti & Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.)
•Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
•Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
•Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim.
•Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
•Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
•Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin)
•Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy.
•Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Muu tunneilla ja Canvas-työtilassa erikseen osoitettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti: ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Kätilötaustaiset opiskelijat voivat hakea opintojakson osasta 1 hyväksilukua.
WHO:n imetysohjaajakoulutuksen suorittaneet voivat hakea hyväksilukua opintojakson osasta 2. Ole yhteydessä vastuuopettajaan (minna.nikula@laurea.fi). Mikäli haet hyväksilukua koko opintojaksosta, ota yhteyttä opintopäällikköön (hanna.naarmala@laurea.fi).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen aikataulun näet Pakista toteutuksen varauksina.

HUOM! Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan on osoitettava aktiivisuutta opintojaksolla siten, että tekee ennakkotehtävän annetun ohjeen ja aikataulun mukaisesti. Jos opiskelija ei osoita aktiivisuutta, hänen ilmoittautumisensa opintojaksolle hylätään.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Kuormittavuuslaskelma on julkaistu Canvas-työtilassa Moduulissa 1.

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka 3.5op = 95 h
•Lähiopetus, verkkoluennot ja työpaja 30 h
•Obstetriikan luento 8 h
•Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40 h
•Lähiopetus, verkkoluennot ja -tehtävät, työpaja, tietotesti 18 h
•Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja essee 22 h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1.
- Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
- Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
- Odottavan perheen terveyden edistäminen
- Normaali raskauden kulku sekä riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
- Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
- Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
- Synnytyspelko
- Lapsivuodeaika ja kotikäynti
- Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen
- Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus

Osa 2.
Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Kun olet osallistunut imetysohjaajakoulutukseen, osaat
- antaa tietoa imetyksestä
- ohjata hyvän imetysasennon ja -otteen saavuttamisessa
- toteuttaa imetystä edistäviä hoitokäytäntöjä synnytyksen aikana ja sen jälkeen
- ohjata liian niukassa ja runsaassa maidonerityksessä sekä rintojen hoidossa
- neuvoa tavanomaisissa imetyksen ongelmatilanteissa ja tunnistaa erityisryhmät, jotka tarvitsevat imetysohjauksen erityisosaamista

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa 2.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (K5-T1, hylätty). Arvioinnissa painotukset menevät seuraavasti:

Osa 1.Osaamisen kehittyminen arvioidaan moduulikohtaisilla tehtävillä (10 % yksilötehtäviä ja 10 % pientyhmä/paritehtäviä), henkilökohtaisilla testaa tietosi -testeillä (20 %) ja kotitentillä (40 %). Kotitentti tehdään pienryhmissä. Tentti ja arviointikriteerit löytyvät heti opintojen alkaessa Canvas -työtilasta.

Osa 2.Osaamisen kehittyminen arvioidaan henkilökohtaisilla testaa tietosi -testillä (20 %). Lisäksi opiskelija antaa imetysohjausnäytön, joka sisältää reflektoivan esseen. Arvioidaan Hyväksytty-hylätty.

Tarkempi arviointitaulukko löytyy Canvasista.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn kriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

OPISKELIJA OSAA
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

OPISKELIJA OSAA
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

OPISKELIJA OSAA
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Anne Suvitie
  • Irene Latva-Korpela
  • Riikka Ketonen
Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät
  • STV220KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

Opintojakson toteutuspaikka (koululla/zoom) tarkentuu opintojen alkuun mennessä. Muutokset mahdollisia korona-viruksesta johtuen myös opintojakson aikana.

Osa 1. Opintojakso pitää sisällään aktivoivia kontaktitapaamisia, orientoivia tehtäviä, learning cafe- tehtäviä, simulaatiota ja työpajoja. Opinnot toteutuvat Tikkurilan kampuksella. Opintoihin kuuluu myös obstetriikan luennot ja kotitentti.

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op
Opintojakson toteutus koostuu verkko-opinnoista, luennoista ja työpajaopetuksesta (imetysohajusharjoitukset) sekä imetysohjausnäytöistä (videot).

Aika ja paikka

´

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti &
Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.)
Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
Eskola, K. & Hytönen, E. 2008. Nainen hoitotyön asiakkaana. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin)
Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin)
Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy.
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Muu tunneilla ja Optimassa erikseen osoitettava materiaali.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus ja orientaatio 10.01.2022. Orientaatiotunnilla on länsäolovelvollisuus ks. tutkintosääntö.
Osa 1. Lasta odottava perhe
Työpajat ja pienryhmätyösentely, ryhmissä A ja B
Kotitentti: 4.4.2022 I uusinta 4.5.2022 ja II uusinta 1.6.2022
Obstetriikan tentti: Tentti?

Osa 2: Imetysohjaus (WHO) 1.5op, orientatio 10.1.2022. Orientaatioon osallistuminen ja näyttöön osallsitumisessa (pienryhmissä) pakollinen läsnäolo. Suositellaan osallistumista opintojakson kontaktiopetukseen ja työpajaharjoituksiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka 3.5op/ 94.5h Riikka Ketonen ja Anne Suvitie
Obsteriikan asiantuntijaluennoitsija: Mervi Väisänen-Tommiska
Lähiopetus: luennot ja työpaja n. 48h
Kotitentti: (optimasta löytyvä materiaali) n. 47h

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Irene Latva-Korpela
Lähiopetus: Luennot ja työpaja 12h
Verkkotehtävät ja -tentti, Imetysohjausvideo, essee ja vertaispalaute 28h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1.
- Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
- Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
- Odottavan perheen terveyden edistäminen
- Normaali raskauden kulku ja riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
- Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
- Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
- Synnytyspelko
- Keskenmeno ja kohtukuolema
- Lapsivuodeaika ja kotikäynti
- Vanhemmuuden tukeminen
- Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Aikataulu tarkentuu lähempänä ja voidaan sopia yhteisesti opintojen alkaessa mm. imetysohjasunäyttöjen pienryhmät..

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Osa 1.
- Kontaktiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus.
- Kaksi lähiopetuskertaa voi olla poissa esim. sairastumisen tai menon vuoksi TAI mikäli haluat vaihtoehtoisesti opiskella itsenäisesti etänä.
- Mikäli olet poissa learning cafesta, työpajasta tai simulaatiosta, tulee sinun tehdä korvaava tehtävä. Tehtävät löytyvät Canvas - työtilasta..
Korvaavat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä.
- Mikäli opiskelijalla tulee enemmän kuin 2 poissaoloa, keskustellaan ja sovitaan yhdessä kurssin suorittamisesta opettajan ja opiskelijan kesken. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä yhteydessä opettajiin.
- Mervi Väisänen-Tommiskan kontaktiopetuksessa suositellaan läsnäoloa. Ei korvaavia tehtäviä.

Osa 2. Kontaktiopetus x 2 ja imetysohjausnäytöt ja vertaispalaute: suositellaan osallistumista. Vaihtoehtoisesti voit opiskellasisällöt itsenäisesti etänä verkossa. Imetysohjausvideot katsotaan pienryhmissä koululla tai vaihtoehtoisesti Zoomissa. Tämä sovitaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1.
Kotitentti. Kotitentin voi tehdä yksin tai pareittain. Arviointi täydennettävä, T1-K5. Tentti ja arviointikriteerit löytyvät heti opintojen alkaessa Canvas- työtilasta.


Osa 2.
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Tarkempi arviointitaulukko löytyy Canvasista.

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan yhdessä sovitulla tavalla ja yhdessä sovitussa ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen tai 1. palautuspäivänä palautuspäivänä palauttamatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä opettajaan niin sovittaan asiasta.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen ja lähdeluettelo. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .