Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminenLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: R0036
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
25.08.2023 - 03.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Tiina Leino
Vastuuopettaja
Tiina Leino
Ryhmät
-
STV221KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
Toteutustapa
MUUTOKSET MAHDOLLISIA, VARMISTUU OPINTOJAKSON ALKUUN MENNESSÄ
Työikäisen väestön terveyden edistäminen:
Aktioivat ja osallistavat luennot kampuksella, Zoom-luennot, yksilötehtävät, case-tehtävät, flipped learning, verkko-opinnot
Ympäristön terveyden edistäminen: verkko-opinnot ja tehtävät itsenäisesti.
Aika ja paikka
Katso yst.lukujärjestys
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. Uitti, J. (toim.) 2014.
Altistelähtöinen työterveysseuranta,
Kirsi Karvala, Timo Leino, Panu Oksa, Tiina Santonen, Markku Sainio, Jari Latvala, Jukka Uitti (toim). 2020.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja Zoom-luennoilla osoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu vierailevien luennoitsijoiden myötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio (läsnäolovelvollisuus)
Luennot kampuksella/zoomissa (katso päivät lukujärjestyksestä, osittainen läsnäolovelvoite)
Ympäristöterveyden edistäminen -verkko-opinnot (pakollinen yksilö suoritus)
Tentti/kotitentti
Käydään läpi tarkemmin orientaatiossa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Toteutuu materiaalien avulla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Kurssi on laajuudeltaan 5op= 133,5h.
Sisältö ja sen jaksotus
Työikäisen väestön terveyden edistäminen: 3op = 80,5h
Luennot = 20h
Tentti 1 h
Itsenäistä työskentelyä=59,5h
Ympäristön terveyden edistäminen: 2op=53h
Itsenäistä työskentelyä verkossa= 53h
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojaksolle voi osallistua ainoastaan terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelijat.
Tentin tekemiseen tarvitset oman tietokoneen. Tentti tehdään kampuksella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työikäisen väestön terveyden edistäminen: Yksilötentti 1-5
yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty.
Luennoilla on osittain läsnäolovelvoite.
Työikäisen väestön terveyden edistäminen: tentti/kotitentti H-5
Ympäristön terveyden edistäminen: Hyväksytty/hylätty
Verkko-opinnot tulee tehdä viimeiseen palautuspäivään mennessä.
kts.arviointikriteerit:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.
Ilmoittautumisaika
29.11.2022 - 05.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 22.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Sari Haapa
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG220SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
Toteutustapa
Työikäisen terveydenhoitotyö: Luennot, verkkotehtävät, tentti ja työttömien terveystapaamiset -projekti
Ympäristöterveydenhuolto: Yhteinen aloitus, itsenäinen työskentely ja kirjalliset tehtävät
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2019. Työterveyslaitos. Helsinki.
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014 (toim.) Uitti. Työterveyslaitos. Helsinki.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/11/tyo-ja-terveys-suomessa-2012.pdf
http://www.terveysportti.fi/dtk/tyt/koti
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla jaettava materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Vierailevat luennoitsijat työelämäyhteistyön piiristä
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
XX.2022 klo XX Opintojakson orientaatio ja työterveyshuollon perustaa, Zoomissa
Ympäristöterveyden edistämisen tehtävien tekemistä itsenäisesti.
XX klo XX Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma, Zoomissa
Työssä altistuminen, itsenäisesti.
XX klo XX Terveystarkastukset työterveyshuollossa, Zoomissa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
XX klo XX Päihde-asiat työterveyshuollossa, Zoomissa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
XX klo XX Työterveyshuollon digitalisaatio -webinaari ja kysymyksiin vastaaminen itsenäisesti.
XX klo XX Työhyvinvointi ja työkyvyn tukeminen, Zoomissa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
Mielenterveyden työkalupakki -videon (60min) katsominen itsenäisesti omaan aikatauluun sovitellen
XX klo XX Vierailijaluentoja. Katso erillinen ohjelma. Teams
XX klo XX Tentti
Työttömien terveystapaamiset erillisen aikataulun mukaan lokakuussa ja joulukuussa sekä itsearvioinnin kirjoittaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
Opetukseen osallistuminen
Verkkotehtävät
Tentti T1-K5
Projektin suorittaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sari Haapa
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG220KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
Toteutustapa
Työikäisen terveydenhoitotyö: Luennot, verkkotehtävät, tentti ja työttömien terveystapaamiset -projekti
Ympäristöterveydenhuolto: Yhteinen aloitus, itsenäinen työskentely ja kirjalliset tehtävät
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2019. Työterveyslaitos. Helsinki.
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014 (toim.) Uitti. Työterveyslaitos. Helsinki.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/11/tyo-ja-terveys-suomessa-2012.pdf
http://www.terveysportti.fi/dtk/tyt/koti
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla jaettava materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Vierailevat luennoitsijat työelämäyhteistyön piiristä
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Aikataulu löytyy lukkarikoneesta ja Canvas-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
Opetukseen osallistuminen
Verkkotehtävät
Tentti T1-K5
Projektin suorittaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Tiina Leino
Vastuuopettaja
Anne Suvitie
Ryhmät
-
STV220KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
Toteutustapa
MUUTOKSET MAHDOLLISIA, VARMISTUU 8/22 MENNESSÄ
Työikäisen väestön terveyden edistäminen:
Aktioivat luennot, Zoom-luennot, yksilötehtävä, ryhmätehtävä ja seminaari, verkko-opinnot
Ympäristön terveyden edistäminen: verkko-opinnot.
Aika ja paikka
Katso yst.lukujärjestys
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Altistelähtöinen työterveysseuranta,
Kirsi Karvala, Timo Leino, Panu Oksa, Tiina Santonen, Markku Sainio, Jari Latvala, Jukka Uitti (toim).2019.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja Zoom-luennoilla osoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu vierailevien luennoitsijoiden myötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Työkäisen väestön terveyden edistäminen: I 30.9.2022 II 30.10.2022 III 30.11.2022
Yksilötehtävät tulee olla palautettuna: I 30.9.2022 II 30.10.2022 III 30.11.2022
Tentti 27.9.2022
Kansainvälisyys toteutuksella
Toteutuu materiaalien avulla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op= 133,5h
Sisältö ja sen jaksotus
Työikäisen väestön terveyden edistäminen: 3op = 80,5h
Luennot+ seminaari = 20h
Yksilötehtävä=5h
Tentti 1 h
Itsenäistä työskentelyä=54,5h
Ympäristön terveyden edistäminen: 2op=53h
itsenäistä työskentelyä verkossa= 53h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi osallistua ainoastaan terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelijat.
Tentin tekemiseen tarvitset oman tietokoneen. Tentti tehdään kampuksella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työikäisen väestön terveyden edistäminen: Yksilötentti 1-5
yksilötehtävä: hyväksytty/hylätty.
Zoom-luennoilla ja zoom- seminaarissa on läsnäolovelvoite.Poissaolo korvataan tehtävällä.
Ympäristön terveyden edistäminen: Hyväksytty/hylätty
Verkko-opinnot tulee tehdä viimeiseen palautuspäivään mennessä.
kts.arviointikriteerit:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Sari Haapa
- Anna-Kaisa Hankaniemi
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG219SATerveydenhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Otaniemi
-
STG219SNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä työikäisen terveydenhoitajatyössä
- arvioida ympäristön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja ympäristöperäisiä uhkia
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tartuntatautien ehkäisyä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö, ryhmä ja yhteisötasolla
- työssään analysoida ja raportoida toimintaympäristön muutosten vaikutuksia työikäisen väestön terveyteen ja hyvinvointiin
Toteutustapa
Työikäisen terveydenhoitotyö: Luennot, verkkotehtävät ja tentti
Ympäristöterveydenhuolto: Yhteinen aloitus, itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2019. Työterveyslaitos. Helsinki.
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 2014 (toim.) Uitti. Työterveyslaitos. Helsinki.
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/11/tyo-ja-terveys-suomessa-2012.pdf
http://www.terveysportti.fi/dtk/tyt/koti
Muut ajankohtaiset artikkelit sekä Canvasissa ja luennoilla jaettava materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Vierailevat luennoitsijat työelämäyhteistyön piiristä
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
10.1.2022 klo 8.30 - 11.45 Opintojakson orientaatio ja työterveyshuollon perustaa zoom
25.1.2022 klo 8.30 – 11.45 Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma zoom
31.1.2022 klo 12.30-15.45 Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma, Zoomissa
1.3.2022 klo 8.30-11.45 Työssä altistuminen, itsenäisesti.
7.3.2022 klo 12.30-15.45 Terveystarkastukset työterveyshuollossa, kampuksella luokassa 218. ENNAKKOTEHTÄVÄ
7.3.2022 klo 8.30-11.45 Päihde-asiat työterveyshuollossa, kampuksella luokassa 218. ENNAKKOTEHTÄVÄ
14.3.2022 klo 8.30-11.45 Työhyvinvointi ja työkyvyn tukeminen, Zoomissa. ENNAKKOTEHTÄVÄ
21.3.2022 klo 8.30-15.00 Vierailijaluentoja. Katso erillinen ohjelma. kampuksella luokassa 118.
23.3.2022 klo 8.30-11.45 Työterveyshuollon digitalisaatio -webinaari ja kysymyksiin vastaaminen itsenäisesti.
28.3.2022 klo 13.00-14.00 Tentti, Zoomissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Työikäisen terveydenhoitotyö 4op (Anna-Kaisa Hankaniemi)
Ympäristöterveydenhuolto 1op (Sari Haapa)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että moduulien I-IV opinnot ja harjoittelut on suoritettu ennen syventäviin teoriaopintoihin tulemista.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työikäisen terveydenhoitotyö: T1-K5
Ympäristöterveydenhuolto: Hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.
Opetukseen osallistuminen
Verkkotehtävät
Tentti T1-K5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0036 Työikäisen väestön ja ympäristön terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT16 Työikäisten terveydenhoitajatyö 5 op.