Siirry suoraan sisältöön

Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristöLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BX42

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta ja arvioida potilaan hoidon tarpeen kiireellisyyttä
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (geriatrinen potilas, sisätautipotilas, neurologinen potilas, kirurginen potilas)
- arvioida päivystyspotilaan kipua ja elintoimintoja, sekä ennakoida mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- toimia näyttöön perustuen päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
- soveltaa ja analysoida potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden riskien hallinnan keskeisiä menetelmiä akuuttihoitotyössä

Lisätiedot

Opintojakso korvaa aiemmin tarjonnassa olleen opintojakson R0402 Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristä syyslukukaudesta 2023 alkaen.

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Johannes Koskinen
  • Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja

Johannes Koskinen

Ryhmät
  • TOS225SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta ja arvioida potilaan hoidon tarpeen kiireellisyyttä
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (geriatrinen potilas, sisätautipotilas, neurologinen potilas, kirurginen potilas)
- arvioida päivystyspotilaan kipua ja elintoimintoja, sekä ennakoida mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- toimia näyttöön perustuen päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
- soveltaa ja analysoida potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden riskien hallinnan keskeisiä menetelmiä akuuttihoitotyössä

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakso korvaa aiemmin tarjonnassa olleen opintojakson R0402 Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristä syyslukukaudesta 2023 alkaen.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

17.04.2025 - 28.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Johannes Koskinen
  • Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja

Johannes Koskinen

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta ja arvioida potilaan hoidon tarpeen kiireellisyyttä
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (geriatrinen potilas, sisätautipotilas, neurologinen potilas, kirurginen potilas)
- arvioida päivystyspotilaan kipua ja elintoimintoja, sekä ennakoida mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- toimia näyttöön perustuen päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
- soveltaa ja analysoida potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden riskien hallinnan keskeisiä menetelmiä akuuttihoitotyössä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää;
- Asiantuntijaluennot
- Learning-Cafe työskentelyn
- Simulaatiot
- Oppimispäiväkirjan
- Ryhmä-/yksilötentin

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Opintojakson lehtorit ovat Johannes Koskinen ja Tanja Hakkarainen

Aika ja paikka

Opintojakson luennot, simulaatiot sekä tentti toteutetaan Tikkurilan kampuksella. Tarkemmat ajankohdat näkyvät Pakissa. Opintojakso ajoittuu välille 17.4.2025 -28.5.2025.
Opintojakson Canvas avautuu 17.4.2025.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelija velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.

Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.

Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Canvas-työtilaan, koska opetus tapahtuu osin työpajoissa.

Canvas-työtilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti. Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuksiin ja simulaatioihin (yksi poissaolopäivä sallitaan jos opiskelija osallistuu ryhmätenttiin). Mikäli opiskelija ei ole osallistunut lähiopetuksiin ryhmätentin edellyttämällä tavalla, tentti voidaan suorittaa yksilötenttinä. Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan. Opintojakson aikana osallistutaan yhteen simulaatiopäivään, joka toteutetaan kahdessa pienryhmässä 21.5.2024 tai 22.5.2024. Simulaatiopäivä on läsnäolovelvoitteinen ja yksipäiväinen. Simulaatiopäivään osallistuminen edellyttää vähintään 50% osallistumista asiantuntijaluentoihin ja lähiopetukseen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aikataulu on esitetty Pakissa. Aikataulua ja opintojakson sisältöä tarkennetaan opintojakson infossa. Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Tikkurilan kampuksella 28.5.2025. Uusintatenttien kaksi ajankohtaa ovat tentin jälkeiset kaksi seuraavaa uusintatenttipäivää Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla 17.4.2025 läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan opintojakson lehtoreille opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta 17.4.2025 tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Tällöin opintojaksolle otetaan jonossa oleva seuraava opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus (5op = 135h) esitetään opintojakson alkaessa.

Sisältö ja sen jaksotus

Akuutisti sairastuneen potilaan tutkiminen, peruselintoimintojen arviointi ja tarkkailu, sekä hoidon tarpeen arviointi (Triage)
Päivystyspotilaan kivun arviointi- ja hoito
Potilasturvallisuuteen ja työturvallisuuteen liittyvä riskien hallinta akuuttihoitotyössä
Systemaattiset ja ennakoivat toimintamallit potilaan tilan arvioinnissa
Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
Dokumentointi päivystyspoliklinikalla
Akuutissa kriisissä olevan potilaan ja omaisen kohtaaminen
Verkostoyhteistyö päivystyshoitoympäristön ympäristössä
Päivystystä ohjaava lainsäädäntö
Keskeiset akuuttihoitotyön laboratorio ja kuvantamistutkimukset.

Simulaatiosairaala:

Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät sovitaan opintojakson orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on aikaisemmin suoritetetut I-III-moduulin opinnot mukaan lukien Lääkehoito ja lääkelaskut 3, Perioperatiivinen hoitotyö ja Akuutihoitotyön perusteet. Ennen opintojakson alkua on hyvä kerrata anatomian ja fysiologian perusteita.

Opintojakso soveltuu erinomaisesti opiskelijoille, jotka haluavat vahvistaa akuuttihoitotyön osaamistaan esimerkiksi tulevia harjoittelujaksoja varten.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa arvioinnin kohteena ovat aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti sekä ryhmä-/yksilötentti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa

Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit)
Opintojakson Laurean mukainen arviointitaso on II

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit (1-2)
•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit (3-4)

Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havait- see kehittämiskohteita.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa monimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmällistä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit – Kiitettävä (5)

Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
•Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta.
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitse- malla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.

Lisätiedot

Opintojakso korvaa aiemmin tarjonnassa olleen opintojakson R0402 Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristä syyslukukaudesta 2023 alkaen.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Johannes Koskinen
  • Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja

Johannes Koskinen

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta ja arvioida potilaan hoidon tarpeen kiireellisyyttä
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (geriatrinen potilas, sisätautipotilas, neurologinen potilas, kirurginen potilas)
- arvioida päivystyspotilaan kipua ja elintoimintoja, sekä ennakoida mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- toimia näyttöön perustuen päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
- soveltaa ja analysoida potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden riskien hallinnan keskeisiä menetelmiä akuuttihoitotyössä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää;
- Asiantuntijaluennot
- Learning-Cafe työskentelyn
- Simulaatiot
- Oppimispäiväkirjan
- Ryhmä-/yksilötentin

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Opintojakson lehtorit ovat Johannes Koskinen ja Tanja Hakkarainen

Aika ja paikka

Opintojakson luennot, simulaatiot sekä tentti toteutetaan Hyvinkään kampuksella. Tarkemmat ajankohdat näkyvät Pakissa. Opintojakso ajoittuu välille (31.10.2024 - 31.12.2024).
Opintojakson Canvas avautuu 31.10.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelija velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.

Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.

Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Canvas-työtilaan, koska opetus tapahtuu osin työpajoissa.

Canvas-työtilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti. Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuksiin ja simulaatioihin (yksi poissaolopäivä sallitaan jos opiskelija osallistuu ryhmätenttiin). Mikäli opiskelija ei ole osallistunut lähiopetuksiin ryhmätentin edellyttämällä tavalla, tentti voidaan suorittaa yksilötenttinä. Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan. Opintojakson aikana osallistutaan yhteen simulaatiopäivään, joka toteutetaan kahdessa pienryhmässä. Simulaatiopäivä on läsnäolovelvoitteinen ja yksipäiväinen. Simulaatiopäivään osallistuminen edellyttää vähintään 50% osallistumista asiantuntijaluentoihin ja lähiopetukseen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aikataulu on esitetty Pakissa. Aikataulua ja opintojakson sisältöä tarkennetaan opintojakson infossa. Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Hyvinkään kampuksella 18.12 ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa mahdollista uusintatenttiä (yksilötentti) voi tehdä huom Hyvinkään tai Tikkurilan kampuksella vuonna 2025.
Uusintatenttien kaksi ajankohtaa ovat tentin jälkeiset kaksi seuraavaa uusintatenttipäivää Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla 31.10.2024 läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan opintojakson lehtoreille opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta 31.10 tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus (5op = 135h) esitetään opintojakson alkaessa.

Sisältö ja sen jaksotus

Akuutisti sairastuneen potilaan tutkiminen, peruselintoimintojen arviointi ja tarkkailu, sekä hoidon tarpeen arviointi (Triage)
Päivystyspotilaan kivun arviointi- ja hoito
Potilasturvallisuuteen ja työturvallisuuteen liittyvä riskien hallinta akuuttihoitotyössä
Systemaattiset ja ennakoivat toimintamallit potilaan tilan arvioinnissa
Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
Dokumentointi päivystyspoliklinikalla
Akuutissa kriisissä olevan potilaan ja omaisen kohtaaminen
Verkostoyhteistyö päivystyshoitoympäristön ympäristössä
Päivystystä ohjaava lainsäädäntö
Keskeiset akuuttihoitotyön laboratorio ja kuvantamistutkimukset.

Simulaatiosairaala:

Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät sovitaan opintojakson orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on aikaisemmin suoritetetut I-III-moduulin opinnot mukaan lukien Lääkehoito ja lääkelaskut 3, Perioperatiivinen hoitotyö ja Akuutihoitotyön perusteet. Ennen opintojakson alkua kertaa anatomian ja fysiologian perusteet.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa arvioinnin kohteena ovat aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti sekä ryhmä-/yksilötentti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa

Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit)
Opintojakson Laurean mukainen arviointitaso on II

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit (1-2)
•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit (3-4)

Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havait- see kehittämiskohteita.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa monimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmällistä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit – Kiitettävä (5)

Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
•Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta.
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitse- malla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.

Lisätiedot

Opintojakso korvaa aiemmin tarjonnassa olleen opintojakson R0402 Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristä syyslukukaudesta 2023 alkaen.

Ilmoittautumisaika

07.12.2023 - 11.02.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Johannes Koskinen
  • Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja

Johannes Koskinen

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta ja arvioida potilaan hoidon tarpeen kiireellisyyttä
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (geriatrinen potilas, sisätautipotilas, neurologinen potilas, kirurginen potilas)
- arvioida päivystyspotilaan kipua ja elintoimintoja, sekä ennakoida mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- toimia näyttöön perustuen päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
- soveltaa ja analysoida potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden riskien hallinnan keskeisiä menetelmiä akuuttihoitotyössä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää;
- Asiantuntijaluennot
- Learning-Cafe työskentelyn
- Simulaatiot
- Oppimispäiväkirjan
- Ryhmä-/yksilötentin

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Opintojakson lehtorit Johannes Koskinen ja Tanja Hakkarainen

Aika ja paikka

Opintojakson luennot, simulaatiot sekä tentti toteutetaan Tikkurilan kampuksella. Tarkemmat ajankohdat näkyvät Pakissa. Opintojakso ajoittuu välille (1.3.2024-31.5.2024).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelija velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.

Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.

Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Canvas-työtilaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa.

Canvas-työtilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti. Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuksiin ja simulaatioihin (yksi poissaolopäivä sallitaan jos opiskelija osallistuu ryhmätenttiin). Mikäli opiskelija ei ole osallistunut lähiopetuksiin ryhmätentin edellyttämällä tavalla, tentti voidaan suorittaa yksilötenttinä. Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan. Opintojakson aikana osallistutaan yhteen simulaatiopäivään, joka toteutetaan kahdessa pienryhmässä. Simulaatiopäivä on läsnäolovelvoitteinen ja yksipäiväinen. Simulaatiopäivään osallistuminen edellyttää vähintään 50% osallistumista asiantuntijaluentoihin ja lähiopetukseen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aikataulu on esitetty Pakissa. Aikataulua ja opintojakson sisältöä tarkennetaan opintojakson infossa. Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Tikkurilan kampuksella ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä (yksilötentti) voi tehdä huom vain TIKKURILAN kampuksella.
Uusintatenttien kaksi ajankohtaa ovat tentin jälkeiset kaksi seuraavaa uusintatenttipäivää Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla 16.11.2023 läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus (5op = 135h) esitetään opintojakson alkaessa.

Sisältö ja sen jaksotus

Akuutisti sairastuneen potilaan tutkiminen, peruselintoimintojen arviointi ja tarkkailu, sekä hoidon tarpeen arviointi (Triage)
Päivystyspotilaan kivun arviointi- ja hoito
Potilasturvallisuuteen ja työturvallisuuteen liittyvä riskien hallinta akuuttihoitotyössä
Systemaattiset ja ennakoivat toimintamallit potilaan tilan arvioinnissa
Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
Dokumentointi päivystyspoliklinikalla
Akuutissa kriisissä olevan potilaan ja omaisen kohtaaminen
Verkostoyhteistyö päivystyshoitoympäristön ympäristössä
Päivystystä ohjaava lainsäädäntö
Keskeiset akuuttihoitotyön laboratorio ja kuvantamistutkimukset.

Simulaatiosairaala:

Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät sovitaan opintojakson orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on aikaisemmin suoritetetut I-III-moduulin opinnot tai vastaava osaaminen, mukaan lukien Lääkehoito ja lääkelaskut 3, Perioperatiivinen hoitotyö ja Akuutihoitotyön perusteet. Ennen opintojakson alkua kertaa anatomian ja fysiologian perusteet.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa arvioinnin kohteena ovat aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti sekä ryhmä-/yksilötentti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa

Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit)
Opintojakson Laurean mukainen arviointitaso on II

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit (1-2)
•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit (3-4)

Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havait- see kehittämiskohteita.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa monimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmällistä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit – Kiitettävä (5)

Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
•Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta.
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitse- malla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.

Lisätiedot

Opintojakso korvaa aiemmin tarjonnassa olleen opintojakson R0402 Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristä syyslukukaudesta 2023 alkaen.

Ilmoittautumisaika

01.09.2023 - 17.09.2023

Ajoitus

16.11.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Johannes Koskinen
  • Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja

Johannes Koskinen

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta ja arvioida potilaan hoidon tarpeen kiireellisyyttä
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (geriatrinen potilas, sisätautipotilas, neurologinen potilas, kirurginen potilas)
- arvioida päivystyspotilaan kipua ja elintoimintoja, sekä ennakoida mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- toimia näyttöön perustuen päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
- soveltaa ja analysoida potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden riskien hallinnan keskeisiä menetelmiä akuuttihoitotyössä

Toteutustapa

Opintojakso sisältää;
- Asiantuntijaluennot
- Learning-Cafe työskentelyn
- Simulaatiot
- Oppimispäiväkirjan
- Ryhmä-/yksilötentin

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Opintojakson lehtorit Johannes Koskinen ja Tanja Hakkarainen

Aika ja paikka

Opintojakson luennot, simulaatiot sekä tentti toteutetaan Hyvinkään kampuksella. Tarkemmat ajankohdat näkyvät Pakissa. Opintojakso ajoittuu välille (16.11.2023-21.12.2023).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelija velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.

Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.

Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Canvas-työtilaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa.

Canvas-työtilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti. Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuksiin ja simulaatioihin (yksi poissaolopäivä sallitaan jos opiskelija osallistuu ryhmätenttiin). Mikäli opiskelija ei ole osallistunut lähiopetuksiin ryhmätentin edellyttämällä tavalla, tentti voidaan suorittaa yksilötenttinä. Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan. Opintojakson aikana osallistutaan yhteen simulaatiopäivään, joka toteutetaan kahdessa pienryhmässä. Simulaatiopäivä on läsnäolovelvoitteinen ja yksipäiväinen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aikataulu on esitetty Pakissa. Aikataulua ja opintojakson sisältöä tarkennetaan opintojakson infossa. Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan HYVINKÄÄN kampuksella 21.12.2023 ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä (yksilötentti) voi tehdä huom TIKKURILAN kampuksella (tämä siksi, että opiskelijat usealta kampukselta).
Uusintatenttien kaksi ajankohtaa ovat tentin jälkeiset kaksi seuraavaa uusintatenttipäivää Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla 16.11.2023 läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus (5op = 135h) esitetään opintojakson alkaessa.

Sisältö ja sen jaksotus

Akuutisti sairastuneen potilaan tutkiminen, peruselintoimintojen arviointi ja tarkkailu, sekä hoidon tarpeen arviointi (Triage)
Päivystyspotilaan kivun arviointi- ja hoito
Potilasturvallisuuteen ja työturvallisuuteen liittyvä riskien hallinta akuuttihoitotyössä
Systemaattiset ja ennakoivat toimintamallit potilaan tilan arvioinnissa
Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
Dokumentointi päivystyspoliklinikalla
Akuutissa kriisissä olevan potilaan ja omaisen kohtaaminen
Verkostoyhteistyö päivystyshoitoympäristön ympäristössä
Päivystystä ohjaava lainsäädäntö
Keskeiset akuuttihoitotyön laboratorio ja kuvantamistutkimukset.

Simulaatiosairaala:

Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät sovitaan opintojakson orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on aikaisemmin suoritetetut I-III-moduulin opinnot tai vastaava osaaminen, mukaan lukien Lääkehoito ja lääkelaskut 3, Perioperatiivinen hoitotyö ja Akuutihoitotyön perusteet. Ennen opintojakson alkua kertaa anatomian ja fysiologian perusteet.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa arvioinnin kohteena ovat aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti sekä ryhmä-/yksilötentti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa

Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit)
Opintojakson Laurean mukainen arviointitaso on II

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit (1-2)
•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit (3-4)

Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havait- see kehittämiskohteita.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa monimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmällistä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit – Kiitettävä (5)

Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
•Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta.
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitse- malla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.

Lisätiedot

Opintojakso korvaa aiemmin tarjonnassa olleen opintojakson R0402 Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristä syyslukukaudesta 2023 alkaen.