Siirry suoraan sisältöön

Draamamenetelmät itseilmaisun ja vuorovaikutuksen tukenaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BZ55

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja reflektiotaitoja työelämässä
- kuvata draamamenetelmien merkitystä ihmisten osallisuuden, leikillisyyden, itseilmaisun ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa
- toteuttaa turvallisen ryhmän rakentamisen periaatteita
- suunnitella ja arvioida asiakkaiden tarpeita vastaavaa tavoitteellista draamallista toimintaa

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 26

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anu Hagman
Vastuuopettaja

Anu Hagman

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja reflektiotaitoja työelämässä
- kuvata draamamenetelmien merkitystä ihmisten osallisuuden, leikillisyyden, itseilmaisun ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa
- toteuttaa turvallisen ryhmän rakentamisen periaatteita
- suunnitella ja arvioida asiakkaiden tarpeita vastaavaa tavoitteellista draamallista toimintaa

Toteutustapa

Sosiaalialalla tarvitaan hyviä itseilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja, sekä asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä, että yhteistyötä kehitettäessä mm. kollegojen kanssa.
Tällä opintojaksolla opiskelija pääsee erilaisten ilmaisutaito- ja vuorovaikutusharjoitusten kautta vahvistamaan omaa ilmaisuaan, rohkaistumaan ja heittäytymään sekä oppimaan erilaisia ilmaisu-, kontakti, keskittymis- ja läsnäoloa vahvistavia työtapoja asiakastyöpinnalla sovellettavaksi.

Opintojakso koostuu
- kontaktiopetuksesta 2 op
- teoriasta ja kirjallisista tehtävistä; Ilmaisun työkalupakki asiakastyöhön 2op
sekä
- oppimispäiväkirjasta 1 op

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5.

Hyväksytty suoritus edellyttää 80 % läsnäoloa kontaktiopetuksessa sekä oppimistehtävien suorittamista

Aika ja paikka

Kontaktiopetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella monitoimitilassa B403 5.9. -31.10 välisenä aikana. Kontaktiopetusta on yhtenä päivänä viikossa; pääsääntöisesti torstaisin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelijat koostavat Ilmaisutaidon työkalupakkia haluamalleen asiakasryhmälle opintojakson aikana.

Suositeltava kirjallisuus täsmentyy jakson alkaessa ja asiakasryhmien valikoiduttua, mutta seuraavat yleisteokset soveltuvat monille asiakasryhmille:

Anu Löyttyniemi: Heittäydy draamaan: luovan ilmaisun opas
Marianna Räsänen: Draamatyöskentelyn käsikirja
Keith Johnstone: Impro: improvisoinnista iloa elämään ja esiintymiseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti "Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnoista vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa, kuin vastaavalla opintojaksolla tai kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen) Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaj yhdessä". Katso lisää opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 2 op, läsnäolovaade 80 %. Arviointi hyväksytty / hylätty
Ilmaisutaidon työkalupakki 2 op; kirjallinen kooste asiakastyöhön soveltuvista harjoituksista 2 op. Arviointi 1 - 5
Oppimispäiväkirja 1 op. Arviointi hyväksytty / hylätty

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson alussa tutustutaan erilaisiin kokonaisilmaisuharjoituksiin, joilla voidaan tutkia ja kehittää omaa itselmaisua, kasvattaa omaa esiintymisrohkeutta ja vahvistaa vuorovaikutus- ja ryhmätyöskentelytaitoja. Jaksolla harjoitellaan myös keskittymisiä, aktiivista rentoutta, improvisointia ja tilanteissa lsänäolemista.

Opintojaksolla opitaan ryhmätoiminnan suunnittelua; viritys- ja lämmittelyharjoituksia sekä reflektointia tukevia toiminnallisia harjoituksia.

Opiskelijat työstävät pienryhmissä "Ilmaisun työkalupakkia" valitsemalleen asiakasryhmälle, työkalupakin työstämiseen liittyy myös pienet omassa opiskeluryhmässä tapahtuvat ohjausharjoittelut.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 80%. Jos poissaoloja on enemmän suoritusta tulee täydentää osallistumalla toisen ryhmän toteutuksen tunneille tai sopimalla erillisistä korvaavista tehtävistä.

Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään vertaispalautetta ja arviointia. Oppimistehtävien kriteerit käydään läpi opintojakson alkaessa.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Hyväksytty suoritus edellyttää 80% läsnäoloa lähiopetuksessa ja oppimistehtävien sekä oppimispäiväkirjan hyväksyttyä suorittamista vaatimustason I mukaisesti.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä