Luonto hyvinvoinnin ja kestävän kasvun tukenaLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TO00BY29
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata luontoympäristön mahdollisuudet ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset ohjaustyössä ja kestävässä kasvatuksessa
- tukea sekä omaa että asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- hyödyntää luontolähtöisiä asiakastyönmenetelmiä ja selittää niiden hyvinvointivaikutuksia
- suunnitella sekä toteuttaa luontoavusteista ohjausta eri asiakasryhmille erilaisissa toimintaympäristöissä kestävää kasvua ja elintapaa rakentaen
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
13.08.2024 - 15.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata luontoympäristön mahdollisuudet ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset ohjaustyössä ja kestävässä kasvatuksessa
- tukea sekä omaa että asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- hyödyntää luontolähtöisiä asiakastyönmenetelmiä ja selittää niiden hyvinvointivaikutuksia
- suunnitella sekä toteuttaa luontoavusteista ohjausta eri asiakasryhmille erilaisissa toimintaympäristöissä kestävää kasvua ja elintapaa rakentaen
Toteutustapa
Opintojakso on vuorovaikutteinen ja kokemuksellinen monimuototeutus ja sisältää sekä läsnäoloa Hyvinkään kampuksella, metsäympäristössä Repovedellä sekä verkko-opetuksena zoomissa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta sekä työpajatyöskenetelyä, jota ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. josta luennolla läpikäyty materiaali on löydettävissä. Opintojakson kokemuksellisesta leiristä ( 9.9 - 10.9 ) Repovedelle tulee opiskelijalle omakustanteisia kohtuullisia kustannuksia (liikkuminen, ruokailu). Huomioitan, ,että leiri on kaksipäiväinen. Aiempaa kokemusta retkeilystä ei tarvita.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaali on esitetynä opintojakosn alkaessa Canvasissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla jalkaudutaan sosiaalialan toimintaympäristöihin oman suunnitelman ja kiinnostuksen mukaisesti. Jalkautumisen voi tehdä yksilö- tai parityönä. Lehtorit auttavat jalkautumisen suunnittelussa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson päivämäärät on nähtävissä opintojaksolle varatuissa aikatauluissa. Läsnäolovelvolliset päivät ovat Orientaatio, kokemuksellinen leiri sekä seminaaripäivä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojakso on tarvitaessa kaksikielinen, luennot pidetään suomeksi, mutta niiden yhteydessä käydään tiivistelmät tarvittaessa englanniksi. Tehtävät ja niihin liittyvä ohjaus annetaan tarvittaessa molemmila kielillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on läsnäoloa vaativaa työpajaopetusta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnot rakentuvat seuraavasti:
- Orientaatio ja Seminaarityöskentely Hyvinkään kampus
- Teoriaopetus zoom
- Kokemuksellinen työpajatyöskenetely metsäolosuhteissa Repovedellä
- Lbd - työskenetely valitsemassan toiintaympäristössä oman suunnitemlan mukaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Ilmoittautumisaika
03.04.2023 - 11.04.2023
Ajoitus
01.05.2023 - 31.08.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Jani Lehtoranta
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata luontoympäristön mahdollisuudet ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset ohjaustyössä ja kestävässä kasvatuksessa
- tukea sekä omaa että asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- hyödyntää luontolähtöisiä asiakastyönmenetelmiä ja selittää niiden hyvinvointivaikutuksia
- suunnitella sekä toteuttaa luontoavusteista ohjausta eri asiakasryhmille erilaisissa toimintaympäristöissä kestävää kasvua ja elintapaa rakentaen
Toteutustapa
Opintojakso on vuorovaikutteinen ja kokemuksellinen monimuototeutus ja sisältää sekä läsnäoloa campuksella, metsäympäristössä sekä verkko-opetuksena zoomissa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta sekä työpajatyöskenetelyä, jota ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. josta luennolla läpikäyty materiaali on löydettävissä. Opintojakson kokemuksellisesta leiristä tulee opiskelijalle omakustanteisia kohtuullisia kustannuksia (liikkuminen, ruokailu). Aiempaa kokemusta retkeilystä ei tarvita.
Opinnot rakentuvat seuraavasti:
- Orientaatiot ja Seminaarityöskentely Hyvinkään kampus
- Teoriaopetus toukokuussa: zoom
- Kokemuksellinen työpajatyöskenetely metsäolosuhteissa 5.6 - 6.6.2023 (Repovesi)
- kesän Lbd - työskenetely valitsemassan toiintaympäristössä oman suunnitemlan mukaisesti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaali on esitetynä opintojakosn alkaessa Canvasissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla jalkaudutaan sosiaalialan toimintaympäristöihin oman suunnitelman ja kiinnostuksen mukaisesti. Jalkautumisen voi tehdä yksilö- tai parityönä. Lehtorit auttavat jalkautumisen suunnittelussa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson päivämäärät on nähtävissä opintojaksolle varatuissa aikatauluissa. Läsnäolovelvolliset päivät ovat Orientaation 4.5 lisäksi:
Kokemuksellinen leiri 5.6 - 6.6 Repovedellä
Seminaaripäivä 21.8.2023
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojakso on kaksikielinen, luennot pidetään suomeksi, mutta niiden yhteydessä käydään tiivistelmät tarvittaessa englanniksi. Tehtävät ja niihin liittyvä ohjaus annetaan tarvittaessa molemmila kielillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on läsnäoloa vaativaa työpajaopetusta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnot rakentuvat seuraavasti:
- Orientaatiot ja Seminaarityöskentely Hyvinkään kampus
- Teoriaopetus toukokuussa: zoom
- Kokemuksellinen työpajatyöskenetely metsäolosuhteissa 5.6 - 6.6.2023 (Repovesi)
- Kesän Lbd - työskenetely valitsemassaan toimintaympäristössä oman suunnitelman mukaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin