Siirry suoraan sisältöön

Kuvallisen ilmaisun pedagogiset mahdollisuudetLaajuus (10 op)

Opinnon tunnus: TO00BZ54

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida omaa luovuuttaan ja kuvallisen ilmaisun osaamistaan
- käyttää työssään erilaisia kuvallisen ilmaisun tekniikoita ja menetelmiä
- hyödyntää kuvallisen ilmaisun mahdollisuuksia osallisuuden tukena sekä yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin vahvistamisessa
- soveltaa kuvallisen ilmaisun toimintatapoja sosiaalialan viitekehyksessä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään kuvallista ilmaisua

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 24

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Satu Bethell
Vastuuopettaja

Satu Bethell

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida omaa luovuuttaan ja kuvallisen ilmaisun osaamistaan
- käyttää työssään erilaisia kuvallisen ilmaisun tekniikoita ja menetelmiä
- hyödyntää kuvallisen ilmaisun mahdollisuuksia osallisuuden tukena sekä yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin vahvistamisessa
- soveltaa kuvallisen ilmaisun toimintatapoja sosiaalialan viitekehyksessä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään kuvallista ilmaisua

Toteutustapa

Kurssin tavoitteena on oppia hyödyntämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan asiakastyössä. Kurssin painotus on sosiokulttuurisessa innostamisessa ja asiakkaan osallisuuden tukemisessa. Kurssi muodostuu workshop-tyylisestä opetuksesta ja toiminnallisesta LbD-pohjaisesta asiakastyöprojektista. Opetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella.

Kurssin päätyttyä opiskelija osaa

- tunnistaa omaa luovuuttaan ja kuvallisen ilmaisun osaamistaan
- käyttää työssään erilaisia kuvallisen ilmaisun tekniikoita ja menetelmiä
- tunnistaa kuvallisen ilmaisun mahdollisuudet osallisuuden tukena sekä yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin vahvistamisessa
- soveltaa kuvallisen ilmaisun toimintatapoja sosiaalialan viitekehyksessä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään kuvallista ilmaisua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Karkkulainen, Ala-Vannesluoma, Airaksinen, Varonen, Kastu & Sipi (toim.). 2019. TOIMII! Hoitajan opas toiminnallisiin mentelmiin. Helsinki: Edita.

Liikanen, H-L (toim.). 2010. Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia – ehdotus toimintaohjelmaksi 2010-2014. Opetusministeriön julkaisuja 2010:1.

Sava, Inkeri & Vesanen-Laukkanen, Virpi (toim.). 2004. Taiteeksi tarinoitu oma elämä. PS-kustannus.

Ruokonen, I. Rusanen, S. Välimäki, A (toim.) 2009. Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa: iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Helsinki: Yliopistopaino Oy.

Rusanen, Kuusela, Rintakorpi, Torkki 2014. Musta tuntuu punaiselta. Helsinki: Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson suorittamiseen sisältyy toiminnallinen asiakastyöprojekti, joka tehdään sosiaalialan toimintaympäristöissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija".

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Kontaktitunnit ja workshopit: 80 h
Asiakastyöprojekti (suunnittelu, toteutus, raportointi ja esittely): 108 h
Oppimistehtävät: 54 h
Kurssikirjallisuus: 30 h

Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 80 %, joka tarkoittaa, että poissaoloja voi olla yhteensä 16h (yksi opetuskerta, aamu-/iltapäivä on 4 h).

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin sisällöllinen painotus on kokemuksellisessa oppimisessa, lähiopetuksen aikana jaetuissa keskusteluissa ja asiakastyöprojektissa. Kurssin tavoitteena on oppia soveltamaan kuvallisen ilmaisun mahdollisuuksia ja osallisuutta vahvistavia toimintapoja sosiaalialan asiakastyössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso arvioidaan HYV - HYL. Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen/työpajatyöskentelyyn 80 % läsnäololla.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Arviointiasteikko

H-5