Skip to main content

Pedagogic Potential of Visual Art (10 cr)

Code: TO00BZ54-3001

General information


Enrollment
20.05.2024 - 26.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 05.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
9 cr
Virtual proportion
1 cr
RDI proportion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 24
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Satu Bethell
Teacher in charge
Satu Bethell
Groups
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Study unit
TO00BZ54

Learning outcomes

The student is able to
- evaluate their own creativity and competence in visual expression
- use various techniques and methods of visual expression in their work
- utilize the possibilities of visual expression to support participation and enhance individual and group well-being
- apply approaches of visual expression within the social service framework
- plan, facilitate and evaluate group processes that incorporate visual expression

Materials

Karkkulainen, Ala-Vannesluoma, Airaksinen, Varonen, Kastu & Sipi (toim.). 2019. TOIMII! Hoitajan opas toiminnallisiin mentelmiin. Helsinki: Edita.

Liikanen, H-L (toim.). 2010. Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia – ehdotus toimintaohjelmaksi 2010-2014. Opetusministeriön julkaisuja 2010:1.

Sava, Inkeri & Vesanen-Laukkanen, Virpi (toim.). 2004. Taiteeksi tarinoitu oma elämä. PS-kustannus.

Ruokonen, I. Rusanen, S. Välimäki, A (toim.) 2009. Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa: iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Helsinki: Yliopistopaino Oy.

Rusanen, Kuusela, Rintakorpi, Torkki 2014. Musta tuntuu punaiselta. Helsinki: Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy.

Teaching methods

Kurssin tavoitteena on oppia hyödyntämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan asiakastyössä. Kurssin painotus on sosiokulttuurisessa innostamisessa ja asiakkaan osallisuuden tukemisessa. Kurssi muodostuu workshop-tyylisestä opetuksesta ja toiminnallisesta LbD-pohjaisesta asiakastyöprojektista. Opetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella.

Kurssin päätyttyä opiskelija osaa

- tunnistaa omaa luovuuttaan ja kuvallisen ilmaisun osaamistaan
- käyttää työssään erilaisia kuvallisen ilmaisun tekniikoita ja menetelmiä
- tunnistaa kuvallisen ilmaisun mahdollisuudet osallisuuden tukena sekä yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin vahvistamisessa
- soveltaa kuvallisen ilmaisun toimintatapoja sosiaalialan viitekehyksessä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään kuvallista ilmaisua

Employer connections

Opintojakson suorittamiseen sisältyy toiminnallinen asiakastyöprojekti, joka tehdään sosiaalialan toimintaympäristöissä.

Exam schedules

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija".

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Kontaktitunnit ja workshopit: 80 h
Asiakastyöprojekti (suunnittelu, toteutus, raportointi ja esittely): 108 h
Oppimistehtävät: 54 h
Kurssikirjallisuus: 30 h

Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 80 %, joka tarkoittaa, että poissaoloja voi olla yhteensä 16h (yksi opetuskerta, aamu-/iltapäivä on 4 h).

Content scheduling

Kurssin sisällöllinen painotus on kokemuksellisessa oppimisessa, lähiopetuksen aikana jaetuissa keskusteluissa ja asiakastyöprojektissa. Kurssin tavoitteena on oppia soveltamaan kuvallisen ilmaisun mahdollisuuksia ja osallisuutta vahvistavia toimintapoja sosiaalialan asiakastyössä.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opintojakso arvioidaan HYV - HYL. Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen/työpajatyöskentelyyn 80 % läsnäololla.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Go back to top of page