Lapsen kaltoinkohtelu lastensuojelun näkökulmastaLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TO00BZ67
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin
Lisätiedot
Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tanja Tikkanen-Lamminen
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Anne Pirinen
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.
Ilmoittautumisaika
31.03.2025 - 06.04.2025
Ajoitus
01.05.2025 - 31.08.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tanja Tikkanen-Lamminen
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Anne Pirinen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tanja Tikkanen-Lamminen
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Tanja Tikkanen-Lamminen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin
Toteutustapa
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen on tärkeää kaikille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille työtehtävästä riippumatta.Opintojakson aihe on ajankohtainen ja lasten hyvinvoinnin turvaaminen on kaikkien aikuisten vastuulla.
Tervetuloa oppimaan lasten kaltoinkohteluun liittyvää tietoa ja osaamista itsenäisesti tehtävien ja asiantuntijavideoiden kautta.
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja sen voi suorittaa itsenäisesti Canvasissa oman aikataulun mukaan tehtävien palautuspäivämäärät huomioiden.
Opintojakson tavoitteet ovat:
- tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- tunnistaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Saat laajan ja kattavan materiaalipankin opintojakson aiheesta Canvasissa ja nämä materiaalit voit tallentaa itsellesi tulevia työtehtäviä ajatellen. Opintojaksoon sisältyy myös asiantuntijoiden opetusvideoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Canvas-työtilaa hyödyntäen. Opintojaksolla ei ole verkkotapaamisia, vaan se toteutetaan itsenäisten yksilö- ja pari- tai ryhmätehtävien avulla.
Opintojakso toteutetaan ajalla 1.1.-31.3.2025. Koko opintojakson arviointi toteutuu viimeistään 22.4.2025
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on yhteensä viisi tehtävää, joista kaksi tenttiä ja kaksi kirjallista tehtävää sekä oman oppimisen reflektiotehtävä. Tentit suoritetaan yksilötehtävinä ja kirjalliset tehtävät voi suorittaa yksilö- pari- tai ryhmätehtävänä.
Tehtävät:
1. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen - tentti, yksilötentti, 1 op, hyv/hyl, palautus viim. 31.1.
2. Lastensuojelun tehtävät ja lainsäädäntö - monivalintatentti, yksilötentti, 1 op, 1-5 / 40 % opintojakson arvosanasta, palautus viim. 28.2.
3. Ennaltaehkäisevä työ case - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 1 op, hyv/hyl, palautus viim. 28.2.
4. Työntekijän rooli - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 2 op, 1-5 / 60 % opintojakson arvosanasta, palautus viim. 31.3.
5. Oman oppimisen reflektiotehtävä, yksilötehtävä, hyv/hyl, palautus viim. 31.3.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätiedot
Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tanja Tikkanen-Lamminen
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Tanja Tikkanen-Lamminen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin
Toteutustapa
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen on tärkeää kaikille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille työtehtävästä riippumatta.Opintojakson aihe on ajankohtainen ja lasten hyvinvoinnin turvaaminen on kaikkien aikuisten vastuulla.
Tervetuloa oppimaan lasten kaltoinkohteluun liittyvää tietoa ja osaamista itsenäisesti tehtävien ja asiantuntijavideoiden kautta.
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja sen voi suorittaa itsenäisesti Canvasissa oman aikataulun mukaan. Koko opintojakson arviointi toteutuu viimeistään 20.12.2024
Opintojakson tavoitteet ovat:
- tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- tunnistaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Saat laajan ja kattavan materiaalipankin opintojakson aiheesta Canvasissa ja nämä materiaalit voit tallentaa itsellesi tulevia työtehtäviä ajatellen. Opintojaksoon sisältyy myös asiantuntijoiden opetusvideoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Canvas-työtilaa hyödyntäen. Opintojaksolla ei ole verkkotapaamisia, vaan se toteutetaan itsenäisten yksilö- ja pari- tai ryhmätehtävien avulla.
Opintojakso toteutetaan ajalla 1.9.-30.11.2024. Koko opintojakson arviointi toteutuu viimeistään 20.12.2024.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on yhteensä viisi tehtävää, joista kaksi tenttiä ja kaksi kirjallista tehtävää. Tentit suoritetaan yksilötehtävinä ja kirjalliset tehtävät voi suorittaa yksilö- pari- tai ryhmätehtävänä.
Tehtävät:
1. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen - tentti 1 op, hyv/hyl, palautus viim. 30.9.
2. Lastensuojelun tehtävät ja lainsäädäntö - monivalintatentti 1 op, 1-5 / 40 % opintojakson arvosanasta, palautus viim. 31.10.
3. Ennaltaehkäisevä työ case - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 1 op, hyv/hyl, palautus viim. 31.10.
4. Työntekijän rooli - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 2 op, 1-5 / 60 % opintojakson arvosanasta, palautus viim. 30.11.
5. Oman oppimisen reflektiotehtävä, hyv/hyl, palautus viim. 30.11
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätiedot
Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 07.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tanja Tikkanen-Lamminen
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Anne Pirinen
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin
Toteutustapa
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen on tärkeää kaikille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille työtehtävästä riippumatta.Opintojakson aihe on ajankohtainen ja lasten hyvinvoinnin turvaaminen on kaikkien aikuisten vastuulla.
Tervetuloa oppimaan lasten kaltoinkohteluun liittyvää tietoa ja osaamista itsenäisesti tehtävien ja asiantuntijavideoiden kautta.
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja sen voi suorittaa itsenäisesti Canvasissa oman aikataulun mukaan siten, että kaikki tehtävät on palautettu viimeistään 11.8.2024. Arviointi toteutuu viimeistään 31.8.2024.
Opintojakson tavoitteet ovat:
- tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- tunnistaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Saat laajan ja kattavan materiaalipankin opintojakson aiheesta Canvasissa ja nämä materiaalit voit tallentaa itsellesi tulevia työtehtäviä ajatellen. Opintojaksoon sisältyy myös asiantuntijoiden opetusvideoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Canvas-työtilaa hyödyntäen. Opintojaksolla ei ole verkkotapaamisia, vaan se toteutetaan itsenäisten yksilö- ja pari- tai ryhmätehtävien avulla.
Opintojakso toteutetaan ajalla 1.5.-31.8.2024. Tehtävien palautus viimeistään 11.8.2024.
Opettajat ovat tavoitettavissa 1.5.-15.6. ja 12.-31.8. välisinä aikoina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on yhteensä viisi tehtävää, joista kaksi tenttiä ja kaksi kirjallista tehtävää. Tentit suoritetaan yksilötehtävinä ja kirjalliset tehtävät voi suorittaa yksilö- pari- tai ryhmätehtävänä. Kaikki tehtävät tulee palauttaa viimeistään 11.8.2024.
Tehtävät:
1. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen - tentti 1 op, hyv/hyl
2. Lastensuojelun tehtävät ja lainsäädäntö - monivalintatentti 1 op, 1-5 / 50 % opintojakson arvosanasta
3. Ennaltaehkäisevä työ - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 1 op, hyv/hyl
4. Työntekijän rooli - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 2 op, 1-5 / 50 % opintojakson arvosanasta
5. Oman oppimisen reflektiotehtävä, hyv/hyl
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Lisätiedot
Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.