Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kaltoinkohtelu lastensuojelun näkökulmastaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BZ67

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin

Lisätiedot

Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Tanja Tikkanen-Lamminen
  • Anne Pirinen
Vastuuopettaja

Anne Pirinen

Ryhmät
  • TOS225SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.

Ilmoittautumisaika

31.03.2025 - 06.04.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 31.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Tanja Tikkanen-Lamminen
  • Anne Pirinen
Vastuuopettaja

Anne Pirinen

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Tanja Tikkanen-Lamminen
  • Anne Pirinen
Vastuuopettaja

Tanja Tikkanen-Lamminen

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin

Toteutustapa

Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen on tärkeää kaikille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille työtehtävästä riippumatta.Opintojakson aihe on ajankohtainen ja lasten hyvinvoinnin turvaaminen on kaikkien aikuisten vastuulla.

Tervetuloa oppimaan lasten kaltoinkohteluun liittyvää tietoa ja osaamista itsenäisesti tehtävien ja asiantuntijavideoiden kautta.

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja sen voi suorittaa itsenäisesti Canvasissa oman aikataulun mukaan tehtävien palautuspäivämäärät huomioiden.

Opintojakson tavoitteet ovat:
- tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- tunnistaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Saat laajan ja kattavan materiaalipankin opintojakson aiheesta Canvasissa ja nämä materiaalit voit tallentaa itsellesi tulevia työtehtäviä ajatellen. Opintojaksoon sisältyy myös asiantuntijoiden opetusvideoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Canvas-työtilaa hyödyntäen. Opintojaksolla ei ole verkkotapaamisia, vaan se toteutetaan itsenäisten yksilö- ja pari- tai ryhmätehtävien avulla.
Opintojakso toteutetaan ajalla 1.1.-31.3.2025. Koko opintojakson arviointi toteutuu viimeistään 22.4.2025

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on yhteensä viisi tehtävää, joista kaksi tenttiä ja kaksi kirjallista tehtävää sekä oman oppimisen reflektiotehtävä. Tentit suoritetaan yksilötehtävinä ja kirjalliset tehtävät voi suorittaa yksilö- pari- tai ryhmätehtävänä.

Tehtävät:
1. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen - tentti, yksilötentti, 1 op, hyv/hyl, palautus viim. 31.1.
2. Lastensuojelun tehtävät ja lainsäädäntö - monivalintatentti, yksilötentti, 1 op, 1-5 / 40 % opintojakson arvosanasta, palautus viim. 28.2.
3. Ennaltaehkäisevä työ case - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 1 op, hyv/hyl, palautus viim. 28.2.
4. Työntekijän rooli - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 2 op, 1-5 / 60 % opintojakson arvosanasta, palautus viim. 31.3.
5. Oman oppimisen reflektiotehtävä, yksilötehtävä, hyv/hyl, palautus viim. 31.3.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Lisätiedot

Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Tanja Tikkanen-Lamminen
  • Anne Pirinen
Vastuuopettaja

Tanja Tikkanen-Lamminen

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin

Toteutustapa

Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen on tärkeää kaikille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille työtehtävästä riippumatta.Opintojakson aihe on ajankohtainen ja lasten hyvinvoinnin turvaaminen on kaikkien aikuisten vastuulla.

Tervetuloa oppimaan lasten kaltoinkohteluun liittyvää tietoa ja osaamista itsenäisesti tehtävien ja asiantuntijavideoiden kautta.

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja sen voi suorittaa itsenäisesti Canvasissa oman aikataulun mukaan. Koko opintojakson arviointi toteutuu viimeistään 20.12.2024

Opintojakson tavoitteet ovat:
- tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- tunnistaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Saat laajan ja kattavan materiaalipankin opintojakson aiheesta Canvasissa ja nämä materiaalit voit tallentaa itsellesi tulevia työtehtäviä ajatellen. Opintojaksoon sisältyy myös asiantuntijoiden opetusvideoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Canvas-työtilaa hyödyntäen. Opintojaksolla ei ole verkkotapaamisia, vaan se toteutetaan itsenäisten yksilö- ja pari- tai ryhmätehtävien avulla.
Opintojakso toteutetaan ajalla 1.9.-30.11.2024. Koko opintojakson arviointi toteutuu viimeistään 20.12.2024.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on yhteensä viisi tehtävää, joista kaksi tenttiä ja kaksi kirjallista tehtävää. Tentit suoritetaan yksilötehtävinä ja kirjalliset tehtävät voi suorittaa yksilö- pari- tai ryhmätehtävänä.

Tehtävät:
1. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen - tentti 1 op, hyv/hyl, palautus viim. 30.9.
2. Lastensuojelun tehtävät ja lainsäädäntö - monivalintatentti 1 op, 1-5 / 40 % opintojakson arvosanasta, palautus viim. 31.10.
3. Ennaltaehkäisevä työ case - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 1 op, hyv/hyl, palautus viim. 31.10.
4. Työntekijän rooli - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 2 op, 1-5 / 60 % opintojakson arvosanasta, palautus viim. 30.11.
5. Oman oppimisen reflektiotehtävä, hyv/hyl, palautus viim. 30.11

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Lisätiedot

Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 07.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Tanja Tikkanen-Lamminen
  • Anne Pirinen
Vastuuopettaja

Anne Pirinen

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- kuvata lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- soveltaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin

Toteutustapa

Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen on tärkeää kaikille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille työtehtävästä riippumatta.Opintojakson aihe on ajankohtainen ja lasten hyvinvoinnin turvaaminen on kaikkien aikuisten vastuulla.

Tervetuloa oppimaan lasten kaltoinkohteluun liittyvää tietoa ja osaamista itsenäisesti tehtävien ja asiantuntijavideoiden kautta.

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja sen voi suorittaa itsenäisesti Canvasissa oman aikataulun mukaan siten, että kaikki tehtävät on palautettu viimeistään 11.8.2024. Arviointi toteutuu viimeistään 31.8.2024.

Opintojakson tavoitteet ovat:
- tunnistaa lasten kaltoinkohtelua varhaiskasvatuksen, koulun, terveydenhuollon tai muun toimintaympäristön näkökulmasta
- havaita ja tuoda esiin lapsen näkökulma lähisuhdeväkivallassa
- lastensuojelun palvelujärjestelmän pääpiirteet
- tunnistaa erilaisia keinoja lapsen auttamiseen omasta toimintaympäristöstä käsin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Saat laajan ja kattavan materiaalipankin opintojakson aiheesta Canvasissa ja nämä materiaalit voit tallentaa itsellesi tulevia työtehtäviä ajatellen. Opintojaksoon sisältyy myös asiantuntijoiden opetusvideoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, Canvas-työtilaa hyödyntäen. Opintojaksolla ei ole verkkotapaamisia, vaan se toteutetaan itsenäisten yksilö- ja pari- tai ryhmätehtävien avulla.
Opintojakso toteutetaan ajalla 1.5.-31.8.2024. Tehtävien palautus viimeistään 11.8.2024.
Opettajat ovat tavoitettavissa 1.5.-15.6. ja 12.-31.8. välisinä aikoina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on yhteensä viisi tehtävää, joista kaksi tenttiä ja kaksi kirjallista tehtävää. Tentit suoritetaan yksilötehtävinä ja kirjalliset tehtävät voi suorittaa yksilö- pari- tai ryhmätehtävänä. Kaikki tehtävät tulee palauttaa viimeistään 11.8.2024.

Tehtävät:
1. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen - tentti 1 op, hyv/hyl
2. Lastensuojelun tehtävät ja lainsäädäntö - monivalintatentti 1 op, 1-5 / 50 % opintojakson arvosanasta
3. Ennaltaehkäisevä työ - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 1 op, hyv/hyl
4. Työntekijän rooli - yksilö- pari- tai ryhmätehtävä 2 op, 1-5 / 50 % opintojakson arvosanasta
5. Oman oppimisen reflektiotehtävä, hyv/hyl

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Lisätiedot

Opintojakso korvaa opintojakson V1551 Lapsi perheväkivallan uhrina lastensuojelun näkökulmasta vuoden 2024 alusta alkaen.