Moninaisuuden ja monikulttuurisuuden perusteetLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TO00BZ52
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida kulttuurisuuteen, identiteettiin ja intersektionaalisuuteen liittyviä näkökulmia
- eritellä sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä näkökulmia
- kuvata ylirajaisen muuttoliikkeen taustalla olevia tekijöitä, maahanmuuttopolitiikan keskeisiä linjauksia ja ajankohtaisia maahanmuuttoon liittyviä ilmiöitä
- edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua yhteiskunnassa hyödyntämällä antirasistista työotetta
- tunnistaa ja reflektoida omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.10.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Elina Kauhanen
- Iris Summanen
Vastuuopettaja
Iris Summanen
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida kulttuurisuuteen, identiteettiin ja intersektionaalisuuteen liittyviä näkökulmia
- eritellä sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä näkökulmia
- kuvata ylirajaisen muuttoliikkeen taustalla olevia tekijöitä, maahanmuuttopolitiikan keskeisiä linjauksia ja ajankohtaisia maahanmuuttoon liittyviä ilmiöitä
- edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua yhteiskunnassa hyödyntämällä antirasistista työotetta
- tunnistaa ja reflektoida omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
08.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Iris Summanen
- Elina Kauhanen
Vastuuopettaja
Iris Summanen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida kulttuurisuuteen, identiteettiin ja intersektionaalisuuteen liittyviä näkökulmia
- eritellä sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä näkökulmia
- kuvata ylirajaisen muuttoliikkeen taustalla olevia tekijöitä, maahanmuuttopolitiikan keskeisiä linjauksia ja ajankohtaisia maahanmuuttoon liittyviä ilmiöitä
- edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua yhteiskunnassa hyödyntämällä antirasistista työotetta
- tunnistaa ja reflektoida omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka tallennetaan ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Luennot sisältävät ryhmätehtäviä ja keskustelua, mutta opintojaksoon ei sisälly luentojen ulkopuolisia ryhmätöitä. Oppimistehtävänä on koko opintojakson kattava yksilötyönä toteutettava laaja oppimispäiväkirja. Ei muita palautettavia tehtäviä. Oppimispäiväkirjasta annetaan henkilökohtaista kirjallista palautetta opettajan toimesta.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan Canvasissa opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaann etukäteen vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältöalueet:
1. Kulttuurisuus, identiteetti ja intersektionaalisuus
2. Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus
3. Maahanmuutto ilmiönä
- ylirajainen muuttoliike
- maahanmuuttopolitiikka
4. Yhdenvertaisuuden edistäminen
- omien arvojen, asenteiden ja ennakkoluulojen tunnistaminen ja reflektoiminen
- antirasistinen työote
- yhdenvertaisuuslaki, tasa-arvolaki
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opiskelija osoittaa osaamisensa laajalla oppimispäiväkirjalla. Oppimispäiväkirjassa tulee hyödyntää kaikkia luentoja, neljää lähdettä opintojakson kirjallisuuslistalta, THL:n antirasismikoulutusta ammattilaiselle ja opiskelijan itse toteuttamaa haastattelua.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa opinnon/projektin/osaamisen näytön hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran puolen vuoden sisällä arvioinnista. Hyväksytyn arvosanan korottamisyritys kohdennetaan siihen osaamiseen, joka on katsottu aiemmassa arvioinnissa puutteelliseksi, ja jonka uudelleen näyttäminen ja arviointi mahdollistaa arvosanan korottamisen. Ennen hyväksytyn arvioinnin korotusyritystä opiskelija laatii suunnitelman puuttuneen osaamisen näyttämiseksi aikatauluineen. Suunnitelmaa voidaan tarkentaa opettajan toimesta sen hyväksymisvaiheessa.
Arvosanan korotus on aina uusi suoritus. Vanha arvosana jää suoritushistoriatietoihin ja sitä ei voi muuttaa. Parempi arvosana jää voimaan. Hyväksytyn opintosuorituksen tehnyt opiskelija ei voi osallistua kyseisen opintojakson uudelle toteutukselle.