Siirry suoraan sisältöön

English in Social ServicesLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: SS00BY91

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

18.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
Opettaja
  • Anna Puisto
Vastuuopettaja

Anna Puisto

Ryhmät
  • SSF224SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta / tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Osallistumisvelvoite 50%.


Opiskelija on suorittanut englannin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kirjallisen tentin voi uusia kaksi kertaa. Uusinnat tehdään yleisinä uusintapäivinä viimeistään syyskuussa 2024.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson työmäärä on näin ollen noin 135 tuntia riippuen opiskelijan lähtötasosta. Huomioi siis, että opetuskertojen lisäksi on paljon itsenäistä työskentelyä.

Sisältö ja sen jaksotus

LESSON 1:

General information about the course

Studying social services

Public speaking

LESSON 2:Kela & applying for benefits, Social security in Finland

LESSON 3: Child welfare

LESSON 4: Daycare/ school

LESSON 5: Social exclusion, substance abuse, mental health issues

LESSON 6: People with disabilities, academic writing, formal/ informal

LESSON 7: The elderly

LESSON 8: Immigrants and refugees

Oral interview, separate schedule, make an appointment

Written exam

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa]


[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille, kerro asiasta tässä].

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosanasta 40% koostuu suullisen ja 60% kirjallisen taidon arvosanasta.

Englannin kielen tavoitetasona on Eurooppalaisen viitekehyksen B2-tasoinen ammatillinen kielitaito. Lue lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx

Opintojaksolla kirjoitetaan kaksi pakollista palautettavaa kirjoitustehtävää, jotka arvioidaan hyväksytty tai hylätty. Opettaja antaa tehtävistä henkilökohtaista palautetta, mutta niiden tavoite on harjoitella ja oppia, mutta ne eivät vaikuta opintojakson arvosanaan.
Lisäksi tehdään kirjallinen ja suullinen tentti.


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

17.10.2024 - 19.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
  • Anna Puisto
Vastuuopettaja

Anna Puisto

Ryhmät
  • SSB224SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta / tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Osallistumisvelvoite 50%.


Opiskelija on suorittanut englannin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kirjallisen tentin voi uusia kaksi kertaa. Uusinnat tehdään yleisinä uusintapäivinä viimeistään syyskuussa 2024.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson työmäärä on näin ollen noin 135 tuntia riippuen opiskelijan lähtötasosta. Huomioi siis, että opetuskertojen lisäksi on paljon itsenäistä työskentelyä.

Sisältö ja sen jaksotus

LESSON 1:

General information about the course

Studying social services

Public speaking

LESSON 2:Kela & applying for benefits, Social security in Finland

LESSON 3: Child welfare

LESSON 4: Daycare/ school

LESSON 5: Social exclusion, substance abuse, mental health issues

LESSON 6: People with disabilities, academic writing, formal/ informal

LESSON 7: The elderly

LESSON 8: Immigrants and refugees

Oral interview, separate schedule, make an appointment

Written exam

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa]


[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille, kerro asiasta tässä].

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosanasta 40% koostuu suullisen ja 60% kirjallisen taidon arvosanasta.

Englannin kielen tavoitetasona on Eurooppalaisen viitekehyksen B2-tasoinen ammatillinen kielitaito. Lue lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx

Opintojaksolla kirjoitetaan kaksi pakollista palautettavaa kirjoitustehtävää, jotka arvioidaan hyväksytty tai hylätty. Opettaja antaa tehtävistä henkilökohtaista palautetta, mutta niiden tavoite on harjoitella ja oppia, mutta ne eivät vaikuta opintojakson arvosanaan.
Lisäksi tehdään kirjallinen ja suullinen tentti.


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

14.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Sari Myréen
Vastuuopettaja

Sari Myréen

Ryhmät
  • SSV224KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Opintojakson suoritettuasi osaat
•viestiä sekä suullisesti että kirjallisesti englannin kielellä työelämän eri tilanteissa
•hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa
•kehittää ammatillista kielitaitoasi erilaisia oppimistekniikoita hyödyntäen
Opiskelet ammatillisen englannin kielen viestinnän taitoja monipuolisten suullisten ja kirjallisten oppimistehtävien avulla. Oppimistehtävien teemoina ovat sosiaalialan työtehtävät, urasuunnittelu sekä ajankohtaiset sosiaalialan aiheet. Oppimistehtävissä käytettävien lähteiden ja opetusmateriaalin avulla perehdyt oman alasi englanninkieliseen terminologiaan ammatillisen viestinnän tilanteissa ja opit kehittämään ammatillista kielitaitoasi erilaisten oppimisstrategioiden ja välineiden avulla.

Lähiopetus järjestetään Tikkurilan kampuksella, verkko-opetus järjestetään Zoomissa ja Canvasilla erillisen aikataulun mukaan syksyllä 2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan materiaali Canvasilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä ja organisaatioissa, joilla on kansainvälisiä yhteyksiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

A Osallistuminen lähi- ja verkko-opetukseen vähintään 75 %, osallistuminen kansainvälisiin verkkotapahtumiin sekä suulliset oppimistehtävät (28h)
B Kirjalliset oppimistehtävät ja verkkotehtävät (52h)
C Laajemmat palautettavat oppimistehtävät (55h)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1 Aktiivinen osallistuminen lähiopetuksessa sekä verkko-opetuksessa Zoomissa, Seppo-pelissä ja Canvasilla 50 %
2 Portfolio sekä suullinen ja kirjallinen lopputentti ennakkoon ilmoitetuista opintojaksolla käsitellyistä sanastoista, teksteistä ja tehtävistä 50 %
Korotusyritys voi kohdistua niihin opinnon osiin, joista muodostuu opinnon arvosana, mutta ei kuitenkaan pari- tai ryhmätöihin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita opintoa hyväksytyllä tavalla osoittamalla osaamista sanasto- ja ymmärtämisen tehtävissä eikä suullisessa ja kirjallisessa viestinnässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tehokkaan ammatillisen viestinnän keskeiset periaatteet. Hän saavuttaa viestintätavoitteet erilaisissa työelämän tilanteissa, osaa muokata viestintätyyliään asiayhteyden ja viestin vaatimusten mukaan ja hallitsee vuorovaikutustilanteita erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa. Puheviestinnän sujuvuus ja laajuus riittävät tavanomaisten ammatillisten tilanteiden hallintaan. Kirjoittaminen osoittaa kieliopin ja sanaston tyydyttävää hallintaa tavanomaisen ammatillisen viestinnän tuottamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa hyvin tehokkaan ammatillisen viestinnän periaatteet. Hän saavuttaa viestinnälliset tavoitteet erilaisissa työelämän tilanteissa melko onnistuneesti ja pystyy mukauttamaan viestintätyylinsä yleisön ja asiayhteyden vaatimusten mukaiseksi. Puhe on sujuvaa ja kieliopillisesti sekä lauserakenteiltaan hyvin hallittua. Kirjoittaminen osoittaa kieliopin, sanaston ja tyylin hyvää hallintaa erilaisissa ammatillisen viestinnän teksteissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa erinomaisesti tehokkaan ammatillisen viestinnän keskeiset periaatteet. Hän osaa viestiä selkeästi, tiiviisti ja asianmukaisesti monissa erilaisissa työelämän tilanteissa ja pystyy tehokkaasti mukauttamaan viestin tyyliä ja sisältöä eri kohderyhmille ja eri yhteyksissä. Puhe on hyvin sujuvaa, joustavaa ja helposti ymmärrettävää. Kieliopin hallinta ja lauserakenteiden tarkkuus ovat erinomaisella tasolla. Kirjoittaminen osoittaa erinomaista kieliopin, sanaston ja tyylin hallintaa tuotettaessa erilaisia tekstityyppejä ja -lajeja.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

04.10.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Anna-Maria Hyvärinen-Andersson
  • Mirja Villman
Vastuuopettaja

Anna-Maria Hyvärinen-Andersson

Ryhmät
  • SSG224SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa. Ohjeet tekoälyn hyödyntämiseen englannin opiskelussa löytyvät Canvasista.

Huomaa, että opinnon läsnäolovelvoite on 75 %.

Opiskelijan tulee suorittaa englannin kielen tasotesti ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/:u:/r/sites/studentFin_tarjontajailmoittautuminenopintoihin/SitePages/Valmentavat-kielten-opinnot.aspx?csf=1&web=1&e=zTb8VM

Toteutuksen aloituspäivämäärä: 4.10.24 10.30-12.00 Zoomissa
Toteutuksen Zoom: https://laurea.zoom.us/j/62952769591

Monimuotototeutus: Zoom-tapaamisia, Campustapaamisia ja itsenäistä työskentelyä
Canvasissa tarkemmat oppituntien kuvaukset.
1 opintopiste = 27 tuntia työskentelyä.
5 opintopistettä = 135 tuntia työskentelyä

Opettaja: FM, lehtori Anna-Maria Hyvärinen-Andersson
anna-maria.hyvarinen-andersson@laurea.fi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Kts. Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Toteutuksen aloituspäivämäärä: 4.10.24 10.30-12.00 Zoomissa
Zoom-linkki: https://laurea.zoom.us/j/62952769591

Suulliset tentit erillisen aikataulun ja ohjeistuksen mukaan.
Kirjallinen tentti: 5.12.24 8.30-10.30 tilassa 120 (Otaniemen kampus)
Uusintatentti: 13.12.24 9.00-11.00 tilassa 118 (Otaniemen kampus)

Kansainvälisyys toteutuksella

Englanninkielinen maailma ja kulttuuri.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.


1 opintopiste = n. 27 tuntia työskentelyä.
5 opintopistettä = n. 135 tuntia työskentelyä

Sisältö ja sen jaksotus

Lukujärjestyksen mukaan.

Opintojakson teemoina mm.
- opiskelu
- KELA + edut
- suomen sosiaaliturva
- lasten hyvinvointi
- päivähoito + koulu
- sosiaalinen syrjäytyminen ja päihteet
- vanhukset

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opiskelija on suorittanut englannin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/:u:/r/sites/studentFin_tarjontajailmoittautuminenopintoihin/SitePages/Valmentavat-kielten-opinnot.aspx?csf=1&web=1&e=zTb8VM

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosana koostuu puoliksi suullisen ja puoliksi kirjallisen taidon arvosanasta.

Englannin kielen tavoitetasona on Eurooppalaisen viitekehyksen B2-tasoinen ammatillinen kielitaito. Lue lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaansa. Korotusyritys voi kohdistua niihin opintojakson osiin, joista muodostuu opintojakson arvosana, mutta ei kuitenkaan pari- tai ryhmätöihin.



Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Hylätty (0)

Ammattisanaston ja rakenteiden hallinta riittämätöntä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hallitsee perusammattisanastoa ja kieliopin rakenteita tyydyttävästi, molemmissa paljon puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee ammattisanastoa ja kieliopin rakenteita, mutta ongelmia ja puutteita jonkin verran.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitsee monipuolisesti ja tarkasti alansa ammattisanastoa ja kieliopilliset rakenteet ovat hyvin hallussa sekä monipuolisia.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
  • Henna Elo
  • Mirja Villman
Vastuuopettaja

Henna Elo

Ryhmät
  • SSD224SA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S24, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Huomaa, että opinnon läsnäolovelvoite on 75 %.

Opiskelija on suorittanut englannin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Katso toteutuksen aikataulusta tarkemmat ajat.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla opetellaan toimimaan englanniksi, jota selviää oman alan työtehtävissä monikulttuurisissa työympäristöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa]

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosana koostuu puoliksi suullisen ja puoliksi kirjallisen taidon arvosanasta. Tutkintotodistukseen tuleva ruotsin kielen suullinen taito ja ruotsin kielen kirjallinen taito määräytyvät tämän opinnon perusteella.

Englannin kielen tavoitetasona on Eurooppalaisen viitekehyksen B2-tasoinen ammatillinen kielitaito. Lue lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

19.03.2024 - 21.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
  • Anna Puisto
Vastuuopettaja

Anna Puisto

Ryhmät
  • SSB224KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta / tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Osallistumisvelvoite 50%.


Opiskelija on suorittanut englannin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kirjallisen tentin voi uusia kaksi kertaa. Uusinnat tehdään yleisinä uusintapäivinä viimeistään syyskuussa 2024.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson työmäärä on näin ollen noin 135 tuntia riippuen opiskelijan lähtötasosta. Huomioi siis, että opetuskertojen lisäksi on paljon itsenäistä työskentelyä.

Sisältö ja sen jaksotus

LESSON 1:

General information about the course

Studying social services

Public speaking

LESSON 2:Kela & applying for benefits, Social security in Finland

LESSON 3: Child welfare

LESSON 4: Daycare/ school

LESSON 5: Social exclusion, substance abuse, mental health issues

LESSON 6: People with disabilities, academic writing, formal/ informal

LESSON 7: The elderly

LESSON 8: Immigrants and refugees

Oral interview, separate schedule, make an appointment

Written exam

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa]


[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille, kerro asiasta tässä].

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosanasta 40% koostuu suullisen ja 60% kirjallisen taidon arvosanasta.

Englannin kielen tavoitetasona on Eurooppalaisen viitekehyksen B2-tasoinen ammatillinen kielitaito. Lue lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx

Opintojaksolla kirjoitetaan kaksi pakollista palautettavaa kirjoitustehtävää, jotka arvioidaan hyväksytty tai hylätty. Opettaja antaa tehtävistä henkilökohtaista palautetta, mutta niiden tavoite on harjoitella ja oppia, mutta ne eivät vaikuta opintojakson arvosanaan.
Lisäksi tehdään kirjallinen ja suullinen tentti.


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 12.12.2023

Ajoitus

21.03.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Anna-Maria Hyvärinen-Andersson
  • Mirja Villman
Vastuuopettaja

Anna-Maria Hyvärinen-Andersson

Ryhmät
  • SSG224KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Toteutuksen aloituspäivämäärä: 21.3.24 klo 8.30-10.00 Zoomissa
Toteutuksen Zoom: https://laurea.zoom.us/j/69399231273

Huomaa, että opinnon läsnäolovelvoite on 75 %. Oppitunteja ei voi korvata tehtävin.

Opiskelija on suorittanut englannin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx

Monimuotototeutus: Zoom-tapaamisia, Campustapaamisia ja itsenäistä työskentelyä
Canvasissa tarkemmat oppituntien kuvaukset.
1 opintopiste = 27 tuntia työskentelyä.
5 opintopistettä = 135 tuntia työskentelyä
Toteutuksen Zoom: https://laurea.zoom.us/j/61669956301

Opettaja: FM, lehtori Anna-Maria Hyvärinen-Andersson
anna-maria.hyvarinen-andersson@laurea.fi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suomeksi
Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

Canvas: Erillinen materiaali
Hyvänä lisänä: Way to Welfare (ei pakollinen)
Zoom:https://laurea.zoom.us/j/69399231273

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen aloituspäivämäärä: 21.3.24 klo 8.30-10.00 Zoomissa
Zoom-linkki:https://laurea.zoom.us/j/69399231273
Suulliset tentit erillisen aikataulun ja ohjeistuksen mukaan.
Kirjallinen tentti: 17.5.24 klo 8.30-10.30 (luokkatila 122.2 Otaniemen kampus)
Uusintatentti: 28.5.24 klo 9.00-11-00 (luokkatila 334.1 Otaniemen kampus)

Kansainvälisyys toteutuksella

Englanninkielinen maailma ja kulttuuri.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
1 opintopiste = 27 tuntia työskentelyä.
5 opintopistettä = 135 tuntia työskentelyä

Sisältö ja sen jaksotus

Lukujärjestyksen mukaan.

Opintojakson teemoina mm.
- opiskelu
- KELA + edut
- suomen sosiaaliturva
- lasten hyvinvointi
- päivähoito + koulu
- sosiaalinen syrjäytyminen ja päihteet
- vanhukset

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosana koostuu puoliksi suullisen ja puoliksi kirjallisen taidon arvosanasta. Tutkintotodistukseen tuleva ruotsin kielen suullinen taito ja ruotsin kielen kirjallinen taito määräytyvät tämän opinnon perusteella.

Englannin kielen tavoitetasona on Eurooppalaisen viitekehyksen B2-tasoinen ammatillinen kielitaito. Lue lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx

Kansalliset arviointikriteerit käytössä.
Kurssilla on joitakin pakollisia palautettavia tehtäviä (hyväksytty/hylätty)
Arviointi perustuu sekä suulliseen, että kirjalliseen osaamiseen.
Osallistumisprosentti oppitunneille = 75%. Oppitunteja ei voi korvata erillisin tehtävin.
Loppuarvosana koostuu sekä suullisesta, että kirjallisesta arvioinnista (50% + 50%)

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Hylätty (0)

Ammattisanaston ja rakenteiden hallinta riittämätöntä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hallitsee perusammattisanastoa ja kieliopin rakenteita tyydyttävästi, molemmissa paljon puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee ammattisanastoa ja kieliopin rakenteita, mutta ongelmia ja puutteita jonkin verran.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitsee monipuolisesti ja tarkasti alansa ammattisanastoa ja kieliopilliset rakenteet ovat hyvin hallussa sekä monipuolisia.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 14.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
Opettaja
  • Anna Puisto
Vastuuopettaja

Anna Puisto

Ryhmät
  • SSP224KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta / tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Osallistumisvelvoite 50%.


Opiskelija on suorittanut englannin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kirjallisen tentin voi uusia kaksi kertaa. Uusinnat tehdään yleisinä uusintapäivinä viimeistään syyskuussa 2024.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson työmäärä on näin ollen noin 135 tuntia riippuen opiskelijan lähtötasosta. Huomioi siis, että opetuskertojen lisäksi on paljon itsenäistä työskentelyä.

Sisältö ja sen jaksotus

LESSON 1:

General information about the course

Studying social services

Public speaking

LESSON 2:Kela & applying for benefits, Social security in Finland

LESSON 3: Child welfare

LESSON 4: Daycare/ school

LESSON 5: Social exclusion, substance abuse, mental health issues

LESSON 6: People with disabilities, academic writing, formal/ informal

LESSON 7: The elderly

LESSON 8: Immigrants and refugees

Oral interview, separate schedule, make an appointment

Written exam

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa]


[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille, kerro asiasta tässä].

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosanasta 40% koostuu suullisen ja 60% kirjallisen taidon arvosanasta.

Englannin kielen tavoitetasona on Eurooppalaisen viitekehyksen B2-tasoinen ammatillinen kielitaito. Lue lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx

Opintojaksolla kirjoitetaan kaksi pakollista palautettavaa kirjoitustehtävää, jotka arvioidaan hyväksytty tai hylätty. Opettaja antaa tehtävistä henkilökohtaista palautetta, mutta niiden tavoite on harjoitella ja oppia, mutta ne eivät vaikuta opintojakson arvosanaan.
Lisäksi tehdään kirjallinen ja suullinen tentti.


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

08.02.2024 - 09.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
  • Anna-Maria Hyvärinen-Andersson
  • Mirja Villman
Vastuuopettaja

Anna-Maria Hyvärinen-Andersson

Ryhmät
  • SSD224KA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.


Huomaa, että opinnon läsnäolovelvoite on 75 %. Oppitunteja ei voi korvata tehtävin.

Opiskelija on suorittanut englannin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.

Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx

Verkkototeutus: Zoom-tapaamisia (pari- ja ryhmätyöskentelyä) ja itsenäistä työskentelyä
Aloituspäivämäärä: 8.2.24 klo 13.15-14.45 Zoomissa
Zoom: https://laurea.zoom.us/j/63366900463
Kirjallinen tentti: 4.4.24 klo 13.00-15.00 Proctorio- etätentti
Uusinta 9.4.24 klo 9.00-11.00 Proctorio- etätentti
Canvasissa tarkemmat oppituntien kuvaukset.
1 opintopiste = 27 tuntia työskentelyä.
5 opintopistettä = 135 tuntia työskentelyä

Opettaja: FM, lehtori Anna-Maria Hyvärinen-Andersson
anna-maria.hyvarinen-andersson@laurea.fi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.


Canvas: Erillinen materiaali
Hyvänä lisänä: Way to Welfare (ei pakollinen)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Kts. Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx
Englanniksi

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.


Toteutuksen aloituspäivämäärä: 26.3.24 klo 8.30-10.00 Zoomissa
Zoom-linkki:https://laurea.zoom.us/j/63366900463
Suulliset tentit erillisen aikataulun ja ohjeistuksen mukaan.
Kirjallinen tentti: 21.5.24 klo 9.00-11.00 (Proctorio)
Uusinta: 27.5.24 klo 15.00-17.00 (Proctorio)

Kansainvälisyys toteutuksella

Englanninkielinen maailma ja kulttuuri

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
1 opintopiste = 27 tuntia työskentelyä.
5 opintopistettä = 135 tuntia työskentelyä
Huomioi, että opintojaksolla tulet tekemään paljon itsenäistä työskentelyä sekä oppitunneilla pari- ja ryhmätyökeskusteluja.

Sisältö ja sen jaksotus

Suomeksi
Lukujärjestyksen mukaan.

Opintojakson teemoina mm.
- opiskelu
- KELA + edut
- suomen sosiaaliturva
- lasten hyvinvointi
- päivähoito + koulu
- sosiaalinen syrjäytyminen ja päihteet
- vanhukset

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosana koostuu puoliksi suullisen ja puoliksi kirjallisen taidon arvosanasta. Tutkintotodistukseen tuleva ruotsin kielen suullinen taito ja ruotsin kielen kirjallinen taito määräytyvät tämän opinnon perusteella.

Englannin kielen tavoitetasona on Eurooppalaisen viitekehyksen B2-tasoinen ammatillinen kielitaito. Lue lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx

Kansalliset arviointikriteerit käytössä.
Kurssilla on joitakin pakollisia palautettavia tehtäviä (hyväksytty/hylätty)
Arviointi perustuu sekä suulliseen, että kirjalliseen osaamiseen.
Osallistumisprosentti oppitunneille = 75%. Oppitunteja ei voi korvata erillisin tehtävin.
Loppuarvosana koostuu sekä suullisesta, että kirjallisesta arvioinnista (50% + 50%)

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hallitsee perusammattisanastoa ja kieliopin rakenteita tyydyttävästi, molemmissa paljon puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee ammattisanastoa ja kieliopin rakenteita, mutta ongelmia ja puutteita jonkin verran.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitsee monipuolisesti ja tarkasti alansa ammattisanastoa ja kieliopilliset rakenteet ovat hyvin hallussa sekä monipuolisia.