English in Social Services (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BY91-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
08.02.2024 - 09.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Anna-Maria Hyvärinen-Andersson
- Mirja Villman
Vastuuopettaja
Anna-Maria Hyvärinen-Andersson
Ryhmät
-
SSD224KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- viestiä oman alan työelämätilanteissa englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti eurooppalaisen viitekehyksen mukaisella taitotasolla B2
- kertoa sosiaalialan opinnoista ja työtehtävistä, keskustella eri kohderyhmien tilanteista ja kohdata asiakkaita erilaisissa sosiaalialan tilanteissa.
- käyttää keskeistä sosiaalialan englanninkielistä terminologiaa ammatillisesti
- hyödyntää englanninkielistä tutkimustietoa ja ajankohtaista sosiaalialan tietoa
- kehittää ammatillista kielitaitoaan erilaisia oppimistekniikoita ja -välineitä hyödyntäen
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Huomaa, että opinnon läsnäolovelvoite on 75 %. Oppitunteja ei voi korvata tehtävin.
Opiskelija on suorittanut englannin kielen tasotestin ennen ilmoittautumistaan opinnolle. Hylätyn tasotestin jälkeen suositellaan suorittamaan Valmentava englanti –opinto, tai hankkimaan vastaava osaaminen muulla tavoin.
Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx
Verkkototeutus: Zoom-tapaamisia (pari- ja ryhmätyöskentelyä) ja itsenäistä työskentelyä
Aloituspäivämäärä: 8.2.24 klo 13.15-14.45 Zoomissa
Zoom: https://laurea.zoom.us/j/63366900463
Kirjallinen tentti: 4.4.24 klo 13.00-15.00 Proctorio- etätentti
Uusinta 9.4.24 klo 9.00-11.00 Proctorio- etätentti
Canvasissa tarkemmat oppituntien kuvaukset.
1 opintopiste = 27 tuntia työskentelyä.
5 opintopistettä = 135 tuntia työskentelyä
Opettaja: FM, lehtori Anna-Maria Hyvärinen-Andersson
anna-maria.hyvarinen-andersson@laurea.fi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.
Canvas: Erillinen materiaali
Hyvänä lisänä: Way to Welfare (ei pakollinen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Kts. Lisätietoa intrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Kielitestit.aspx
Englanniksi
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen aloituspäivämäärä: 26.3.24 klo 8.30-10.00 Zoomissa
Zoom-linkki:https://laurea.zoom.us/j/63366900463
Suulliset tentit erillisen aikataulun ja ohjeistuksen mukaan.
Kirjallinen tentti: 21.5.24 klo 9.00-11.00 (Proctorio)
Uusinta: 27.5.24 klo 15.00-17.00 (Proctorio)
Kansainvälisyys toteutuksella
Englanninkielinen maailma ja kulttuuri
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
1 opintopiste = 27 tuntia työskentelyä.
5 opintopistettä = 135 tuntia työskentelyä
Huomioi, että opintojaksolla tulet tekemään paljon itsenäistä työskentelyä sekä oppitunneilla pari- ja ryhmätyökeskusteluja.
Sisältö ja sen jaksotus
Suomeksi
Lukujärjestyksen mukaan.
Opintojakson teemoina mm.
- opiskelu
- KELA + edut
- suomen sosiaaliturva
- lasten hyvinvointi
- päivähoito + koulu
- sosiaalinen syrjäytyminen ja päihteet
- vanhukset
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö). Opintototeutuksella arvioidaan sekä suullinen että kirjallinen kielitaito. Opinnon arvosana koostuu puoliksi suullisen ja puoliksi kirjallisen taidon arvosanasta. Tutkintotodistukseen tuleva ruotsin kielen suullinen taito ja ruotsin kielen kirjallinen taito määräytyvät tämän opinnon perusteella.
Englannin kielen tavoitetasona on Eurooppalaisen viitekehyksen B2-tasoinen ammatillinen kielitaito. Lue lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Ydinopintoihin-kuuluvat-englannin-ja-toisen-kotimaisen-kielen-opinnot.aspx
Kansalliset arviointikriteerit käytössä.
Kurssilla on joitakin pakollisia palautettavia tehtäviä (hyväksytty/hylätty)
Arviointi perustuu sekä suulliseen, että kirjalliseen osaamiseen.
Osallistumisprosentti oppitunneille = 75%. Oppitunteja ei voi korvata erillisin tehtävin.
Loppuarvosana koostuu sekä suullisesta, että kirjallisesta arvioinnista (50% + 50%)
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hallitsee perusammattisanastoa ja kieliopin rakenteita tyydyttävästi, molemmissa paljon puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hallitsee ammattisanastoa ja kieliopin rakenteita, mutta ongelmia ja puutteita jonkin verran.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hallitsee monipuolisesti ja tarkasti alansa ammattisanastoa ja kieliopilliset rakenteet ovat hyvin hallussa sekä monipuolisia.