Siirry suoraan sisältöön

Kuntouttavat työmenetelmät, ohjaus ja neuvontatyö aikuissosiaalityössäLaajuus (10 op)

Opinnon tunnus: R0364

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

20.03.2024 - 29.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anne Rajamäki
Vastuuopettaja

Anne Rajamäki

Ajoitusryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • SSVOPS23
    Sosionomikoulutus, Avoin AMK, polkuopinnot, monimuotototeutus, S23, Tikkurila
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
  • Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Oletko joskus miettinyt työskenteleväsi esim. päihde-ja mielenterveys-terveyssosiaalityössä, sosiaali-ja kriisipäivystyksessä tai vaikkapa Kelassa? Entä asumisohjaajana, jälkihuoltonuorten parissa tai työvalmentajana työpajalla?

Tule opiskelemaan aikuissosiaalityötä!

Kenttä on laaja ja työn tarkoituksena se, että aikuinen henkilö olisi tyytyväinen elämäänsä.

Opintojakso on vuorovaikutteinen verkkototeutus.

Jakso (10 op) muodostuu seuraavista osista:

1) Verkkokontaktit (toteutetaan vuorovaikutteisena Zoom:ssa), sekä ennakkotehtävä, 3 op (arvioidaan hyväksytty/täydennettävä/hylätty)
2) Kriisiauttaminen-tehtävä, 3 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)
3) Työelämäprojekti yhdessä Eskot ry:n kanssa kanssa, 4 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)

Projekti tehdään pienryhmissä, muut osiot itsenäisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennakkotehtävä:
Saari, Juho. Sosiaaliturvariippuvuus. Sosiaalipummit oleskeluyhteiskunnassa? https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100775/Saari_Sosiaaliturvariippuvuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(Sivut: 259-286).

Kriisiauttaminen ja traumainformatiivinen ote:
Hedrenius Sara & Johansson Sara. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn.

Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books Kirja löytyy e-kirjana esim. BookBeatista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Mikäli pohdit aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista ole yhteydessä vastuuopettajaan (anne.rajamaki@laurea.fi)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäprojekti Eskot ry:n kanssa. Projektissa opiskelijaryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi Klubitalon jäsenille toimintaa. Pienryhmiin jakaudutaan ja aikatauluista sovitaan ensimmäisellä kerralla.

Projekti toteutetaan joko etä- tai liveohjauksena riippuen toiminnasta ja jäsenten toiveista. Varautukaa siis myös siihen, että ohjaus tapahtuu livenä Tikkurilan Klubitalolla (os. Lehdokkitie 2B 3. kerros) tai muualla Tikkurilassa esim. liikuntahallissa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Verkkokontaktit toteutetaan seuraavan aikataulun mukaan:
20.03.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
27.03.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
10.04.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
24.04.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
08.05.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
22.05.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
29.05.2024 15.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom


Näiden päivien lisäksi pienryhmä ohjaa toimintaa Tikkurilan Klubitalon jäsenille.

Läsnäolo on pakollinen aloituskerralla 20.3.2024, sekä viimeisellä kerralla 29.5.2024. Mikäli poissaolot ylittyvät yli puolella, ei osasuoritusta arvioida ja kontaktitunnit pitää suorittaa kokonaan uudelleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijalle työskentelyä.

Lisätietoja opiskelijoille

Hyväksytyille lähetetään viestiä ennen jakson aloitusta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit löytyvät oppimistehtävien yhteydestä Canvasissa.

Ilmoittautumisaika

05.02.2024 - 11.02.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 28.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Kaijus Varjonen
  • Anu Nordlund
Vastuuopettaja

Kaijus Varjonen

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Kyseessä on monimuotototeutus, joka toteutetaan kampuksella & Zoomin kautta.
Orientaatio, monialainen simulaatiopäivä sekä opintojakson päätös pidetään Otaniemen kampuksella.

- Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti ryhmäilmiöön ja harjoitellaan ryhmien ohjaamista.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan ryhmän, joko etänä tai livenä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla tutustutaan aikuisten kanssa tehtävään monialaiseen palveluohjaukseen sekä kriisiauttamiseen.

- Opiskelijat osallistuvat monialaiseen simulaatioon yhdessä Lasten ja nuorten kanssa työskentelyn opintojakson sekä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa 27.3 tai 28.3.2024.
--> Opiskelija tutustuu ennakkotehtävänä Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjaan, kts. alla tarkemmin.
--> Jokainen osallistuu jompaan kumpaan simulaatioon klo 8.30-16.30.
Monialaiseen simulaatioon osallistuminen on pakollista.

Aika ja paikka

Lähiopetuksen aikataulu (pääosin Zoomissa):

1.3 klo 9-12.00 Orientaatio: Projektien esittely ja jakautuminen ryhmiin (kumppaneihin pääsee tutustumaan Canvasissa 19.2.2024)

1.3 klo 13-16.00 Ryhmäilmiöön tutustuminen & ryhmän suunnittelu ja markkinointi

27.3 tai 28.3 klo 8.30-16.30 Monialaisia simulaatioita ohjaukseen ja neuvontaan liittyen (ennakkotehtävänä kirjaan tutustuminen)

Ennen projektisuunnitelman esittämistä jokainen ryhmä varaa 25 minuutin ohjausajan ohjaavalta opettajalta.

15.4 klo 9-12.00 Projektisuunnitelmien esitys ja hyväksyminen. Ryhmän aloittaminen, motivointi ja virittäminen

24.4 klo 9-12.00 Vuorovaikutuksen haasteet ryhmässä / ohjausta
--> Ryhmän ohjausta väillä 17.4-26.5.2023

10.5 klo 9-12.00 Kriisityön menetelmät / ohjausta

28.5. klo 9.00-14.00 Opintojakson päätös (pakollinen)

Ohjausprosessin aikana erikseen sovittavasti Teams-ohjaustapaamisia ohjaavan opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennakkotehtävänä ennen 1.3, tutustuminen seuraavaan kirjaan ja kappaleisiin:

Tutustu oheiseen kirjaan ennen simulaatiopäiviä. kirja: Jari Helminen 2017 (toim.) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjasta kappaleet: (Saatavilla e-kirjana)

1 Yhdessä tekeminen monialaisuuden ja moniammatillisuuden syventäjänä, 3 Kokonaisvaltainen asiakkaan kohtaaminen ja tilannearviointi ohjaustyössä, 4 Psykososiaalinen ohjaus, 6 Miten ehkäistä koulukiusaamista peruskoulussa, 7 Verkosto harhailevan nuoren tukena,
12 Asiakkaana maahanmuuttaja, 14 Ikäihmisten kotihoito monialaisena yhteistyönä, 15 Iäkkäiden ihmisten yksinäisyys ja sen lievittäminen

Ryhmän ohjaamiseen & toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta:

mm. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Canvas työtilassa esitellyt työelämäkumppanit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Canvas-työtila aukeaa 19.2.2024

Opintojakson ajankohdat löytyvät aika ja paikka -kohdasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakaantuu lähiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun kesken.

Sisältö ja sen jaksotus

- Orientaatio ja työelämäkumppanin valinta
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Monialainen simulaatiopäivä
- Kriisityön luento ja tehtävä
- Opintojakson päätös

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Amk-tutkinto-opiskelijan vaativuustaso II

- Projektisuunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty
- Osallistuminen moniammatilliseen simulaatiopäivään hyväksytty/hylätty
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Kriisityön tehtävä 1-5

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Pihla Salemaa
  • Jani Lehtoranta
  • Jonna Brandt
Vastuuopettaja

Jani Lehtoranta

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Tutustumme tällä opintojaksolla monipuolisesti aikuissosiaalityön työkenttään ja toimintaympäristöihin sekä työskentelyä ohjaavaan menetelmälliseen ajatteluun. Opintojakson luennoilla vierailee työelämästä tulevia asiantuntijoita, joiden kanssa tarkastelemme ajankohtaisia ilmiöitä, teemoja ja sosiaaliatyön ydintä.

Opintojakso sisältää sekä verkossa että lähiopetuksessa tapahtuvaa luento- opetusta, tentin sekä työeläämään jalkautuvan LbD - oppmisprojektin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö, K. (toim.) 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Rovaniemi: Lapland University Press.

Raivio, H. (toim.) 2018. Enemmän sosialista toimintakykyä, lisää osallisuutta! Yhteiskehittäen vaikuttavampaa sosiaalista kuntoutusta. Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeen (SOSKU) 2015-2018 loppuraportti. Työpaperi 7/2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E. & Muurinen, H. 2021: Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaaityö – opas ammattilaisille. Ohjaus 1/2021: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Opintojaksolla käytettävä muu oppimateriaali esitellään opintojakson Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelija suunnittelee suorittavansa opintojakson -- tai osan siitä - osaamisen näytöllä, tulee siitä olla yhteydessä heti ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen vastuulehtoriin.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio, tentti, menetelmällinen työskentelypäivä ja seminaaripäivä. Opintojakson läsnäolovelvolliset päivämäärät ilmoitetaan opintojakson aikataulussa ja tentin tutkintosäännön mukaiset uusintamahdollisuudet järjestetään Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä tällä opintojaksolla on siis keskimäärin 267 tuntia, joka koostuu opetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä yksilötyöskentelystä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta arviointiosasta, jotka ovat:

1. Ohjaus- ja neuvontatyön menetelmät 4 op
2. Kuntoutumista edistävä työskentely 4 op
3. Kriisiauttaminen 2 op

Kukin arviointiosa sisältää 1-2 oppimistehtävää.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä kerrotaan tehtäväkohtaisesti.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita, oppimistehtävät ovat puutteellisia tai niitä ei ole tehty lainkaan, seminaaripäiviin ei ole osallistuttu tai tentteihin ei ole osallistuttu tai ne on arvioitu hylätyksi.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

15.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Jani Lehtoranta
  • Jaana Paasu
Vastuuopettaja

Jaana Paasu

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Kyseessä on verkkototeutus, joten webinaarit ja ohjaus tapahtuu zoomissa ja Teamsissa. Toteutuksella on ennakkotehtävä, jolla opiskelija lunastaa paikkansa opintojaksolla. Jos ennakkotehtävä ei ole tehty määräaikaan mennessä, niin seuraava jopnossa oleva opiskellija saa paikan opintojaksolta.

Opintojakson webinaarit ja ohjauskerrat ovat vapaaehtoisia ja webinaarit tallennetaan.
HUOM! 1.12 työpaja on ns pakollinen eli siihen edyllytetään opiskelijan osallistuvan.

- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan asiakasryhmän, joko verkossa tai livenä. Opiskelijat voivat ohjata ryhmän joko toisen opiskelijan kanssa tai yhteistyökumppanin työntekijän kanssa. Jos opiskelija työskentelee aikuissosiaalityön ja sosiaallohjauksen asiakasryhmien kanssa, voi hän ohjata asiakasryhmän myös siellä.

- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.

- Lisäksi opintojaksolla käsitellään aikuisten kanssa tehtävään palveluohjaukseen ja taloudelliseen tukeen sekä kriisiauttamiseen.liittyviä teemoja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson toteutuskuvauksessa opintojakson alkaessa.
Ryhmänohjaukseen liittyvää kirjallisuutta:
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. E-kirja
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen.
https://prm.laurea.fi/fi-FI/

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson ajankohdat löytyvät kalenterista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakautuu webinaarien, toteutettavan ryhmänohjauksen ja itsenäisen opiskelun kesken.

Sisältö ja sen jaksotus

- Orientaatiotehtävä
- Webinaarit
- Moduulien sisältö ja tehtävät
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Opintojakson päätös

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moduuli 1
- Asiakastehtävä arvioidaan 0-5
- Oppimispäiväkirja arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 2
Projektisuunnitelma ryhmän ohjauksesta arvioidaan Hyv/Hyl
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Posteri arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 3
Kriisityöntehtävä arvioidaan 0-5

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

20.03.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anne Rajamäki
Vastuuopettaja

Anne Rajamäki

Ryhmät
  • SSV222KAP
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Tikkurila, ryhmä 2
  • SSVOPS22
    Sosionomikoulutus, Avoin AMK, polkuopinnot, verkko-opinnot, S22, Tikkurila
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Oletko joskus miettinyt työskenteleväsi esim. päihde-ja mielenterveys-terveyssosiaalityössä, sosiaali-ja kriisipäivystyksessä tai vaikkapa Kelassa? Entä asumisohjaajana, jälkihuoltonuorten parissa tai työvalmentajana työpajalla?

Tule opiskelemaan aikuissosiaalityötä!

Kenttä on laaja ja työn tarkoituksena se, että aikuinen henkilö olisi tyytyväinen elämäänsä.

Opintojakso on vuorovaikutteinen verkkototeutus.

Jakso (10 op) muodostuu seuraavista osista:

1) Verkkokontaktit (toteutetaan vuorovaikutteisena Zoom:ssa), sekä ennakkotehtävä, 3 op (arvioidaan hyväksytty/täydennettävä/hylätty)
2) Kriisiauttaminen-tehtävä, 3 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)
3) Työelämäprojekti yhdessä Eskot ry:n kanssa (Tikkurilan Klubitalo ja Digitys-hanke) kanssa, 4 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)

Projekti tehdään pienryhmissä, muut osiot itsenäisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennakkotehtävä:
Saari, Juho. Sosiaaliturvariippuvuus. Sosiaalipummit oleskeluyhteiskunnassa? https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100775/Saari_Sosiaaliturvariippuvuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(Sivut: 259-286).

Kriisiauttaminen ja traumainformatiivinen ote:
Hedrenius Sara & Johansson Sara. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn.

Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books Kirja löytyy e-kirjana esim. BookBeatista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Mikäli pohdit aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista ole yhteydessä vastuuopettajaan (anne.rajamaki@laurea.fi)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäprojekti Eskot ry:n kanssa. Projektissa opiskelijaryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi Klubitalon jäsenille toimintaa. Pienryhmiin jakaudutaan ja aikatauluista sovitaan ensimmäisellä kerralla.

Projekti toteutetaan joko etä- tai liveohjauksena riippuen toiminnasta ja jäsenten toiveista. Varautukaa siis myös siihen, että ohjaus tapahtuu livenä Tikkurilan Klubitalolla (os. Lehdokkitie 2B 3. kerros) tai muualla Tikkurilassa esim. liikuntahallissa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Verkkokontaktit toteutetaan seuraavan aikataulun mukaan:
16.3.2023 klo 15-18
23.3.2023 klo 15-18
5.4.2023 klo 15-18
20.4.2023 klo 15-18
4.5.2023 klo 15-18
17.5.2023 klo 15-18
31.5.2023 klo 15-18


Näiden päivien lisäksi pienryhmä ohjaa kaksi kertaa toimintaa Tikkurilan Klubitalon jäsenille.

Läsnäolo on pakollinen aloituskerralla 16.3.2023, sekä viimeisellä kerralla 31.5.2023. Mikäli poissaolot ylittyvät yli puolella, ei osasuoritusta arvioida ja kontaktitunnit pitää suorittaa kokonaan uudelleen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköpostissa ohjeistus ennen jakson aloitusta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit löytyvät jokaisen oppimistehtävän ohjeistuksesta Canvasista.

Ilmoittautumisaika

06.02.2023 - 12.02.2023

Ajoitus

02.03.2023 - 25.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Iris Summanen
  • Kaijus Varjonen
  • Anu Nordlund
Vastuuopettaja

Kaijus Varjonen

Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Kyseessä on monimuotototeutus, joka toteutetaan kampuksella & Zoomin kautta.
Orientaatio, monialainen simulaatiopäivä sekä opintojakson päätös pidetään Otaniemen kampuksella.

- Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti ryhmäilmiöön ja harjoitellaan ryhmien ohjaamista.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan ryhmän, joko etänä tai livenä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla tutustutaan aikuisten kanssa tehtävään monialaiseen palveluohjaukseen sekä kriisiauttamiseen.

- Opiskelijat osallistuvat monialaiseen simulaatioon yhdessä Lasten ja nuorten kanssa työskentelyn opintojakson sekä fysioterapeutti- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa 9.3 tai 10.3,2023.
--> Opiskelija tutustuu ennakkotehtävänä Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjaan, kts. alla tarkemmin.
--> Jokainen osallistuu simulaatioon yhtenä näistä päivistä kello 9.00-16.00. Monialaiseen simulaatioon osallistuminen on pakollista.

Aika ja paikka

Lähiopetuksen aikataulu (pääosin Zoomissa):

2.3 klo 9-12.00 Orientaatio: Projektien esittely ja jakautuminen ryhmiin (kumppaneihin pääsee tutustumaan Canvasissa 20.2.2023)
2.3 klo 13-16.00 Ryhmäilmiöön tutustuminen & ryhmän suunnittelu ja markkinointi
9.3, 10.3 tai 13.3.2023. klo 9-16.00 Monialaisia simulaatioita ohjaukseen ja neuvontaan liittyen (ennakkotehtävänä kirjaan tutustuminen)
28.3 klo 8-11.00 Ennen projektisuunnitelman esittämistä jokainen ryhmä varaa 25 minuutin ohjausajan ohjaavalta opettajalta.
19.4 klo 9-12.00 Projektisuunnitelmien esitys ja hyväksyminen. Ryhmän aloittaminen, motivointi ja virittäminen
26.4 klo 9-12.00 Vuorovaikutuksen haasteet ryhmässä / ohjausta
--> Ryhmän ohjausta väillä 17.4-26.5.2023
12.5 klo 9-12.00 Kriisityön menetelmät / ohjausta
1.6. klo 9.00-12.00 Opintojakson päätös (pakollinen)

Ohjausprosessin aikana erikseen sovittavasti Teams-ohjaustapaamisia ohjaavan opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennakkotehtävänä ennen 9.3, tutustuminen seuraavaan kirjaan ja kappaleisiin:

Tutustu oheiseen kirjaan ennen simulaatiopäiviä. kirja: Jari Helminen 2017 (toim.) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjasta kappaleet: (Saatavilla e-kirjana)

1 Yhdessä tekeminen monialaisuuden ja moniammatillisuuden syventäjänä, 3 Kokonaisvaltainen asiakkaan kohtaaminen ja tilannearviointi ohjaustyössä, 4 Psykososiaalinen ohjaus, 6 Miten ehkäistä koulukiusaamista peruskoulussa, 7 Verkosto harhailevan nuoren tukena,
12 Asiakkaana maahanmuuttaja, 14 Ikäihmisten kotihoito monialaisena yhteistyönä, 15 Iäkkäiden ihmisten yksinäisyys ja sen lievittäminen

Ryhmän ohjaamiseen & toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta:

mm. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Canvas työtilassa esitellyt työelämäkumppanit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Canvas-työtila aukeaa 20.2.2023

Opintojakson ajankohdat löytyvät aika ja paikka -kohdasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakaantuu lähiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun kesken.

Sisältö ja sen jaksotus

- Orientaatio ja työelämäkumppanin valinta
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Monialainen simulaatiopäivä
- Kriisityön luento ja tehtävä
- Opintojakson päätös

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Amk-tutkinto-opiskelijan vaativuustaso II

- Projektisuunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty
- Osallistuminen moniammatilliseen simulaatiopäivään hyväksytty/hylätty
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Kriisityön tehtävä 1-5

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

25.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Pihla Salemaa
  • Jani Lehtoranta
  • Pilvi Niemelä
  • Jonna Brandt
Vastuuopettaja

Pihla Salemaa

Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Tutustumme tällä opintojaksolla monipuolisesti aikuissosiaalityön työkenttään ja toimintaympäristöihin sekä työskentelyä ohjaavaan menetelmälliseen ajatteluun. Opintojakson luennolila vierailee työelämästä tulevia asiantuntijoita, joidenka kanssa tarkastelemme ajankohtaisia ilmiöitä, teemoja ja sosiaaliatyön ydintä.

Opintojakso sisältää sekä verkossa että lähiopetuksessa tapahtuvaa luento- opetusta, tentin sekä työeläämään jalkautuvan LbD - oppmisprojektin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö, K. (toim.) 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Rovaniemi: Lapland University Press.

Raivio, H. (toim.) 2018. Enemmän sosialista toimintakykyä, lisää osallisuutta! Yhteiskehittäen vaikuttavampaa sosiaalista kuntoutusta. Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeen (SOSKU) 2015-2018 loppuraportti. Työpaperi 7/2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E. & Muurinen, H. 2021: Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaaityö – opas ammattilaisille. Ohjaus 1/2021: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Opintojaksolla käytettävä muu oppimateriaali esitellään opintojakson Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelija suunnittelee suorittavansa opintojakson -- tai osan siitä - osaamisen näytöllä, tulee siitä olla yhteydessä heti ilmoittautumisen hyväksynnän jälkeen vastuulehtoriin.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson läsnäolovelvollisia päiviä ovat Orientaatio, Tentti , Menetelmällinen työskenetelypäivä ja Seminaaripäivä. Opintojakson läsnäolovelvolliset päivämäärät ilmoitetaan opintojakson aikataulussa ja tentin tutkintosäännön mukaiset uusintamahdollisuudet järjestetään Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä tällä opintojaksolla on siis keskimäärin 267 tuntia, joka koostuu opetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä yksilötyöskentelystä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta arviointiosasta, jotka ovat:

1. Ohjaus- ja neuvontatyön menetelmät 4 op
2. Kuntoutumista edistävä työskentely 4 op
3. Kriisiauttaminen 2 op

Kukin arviointiosa sisältää 1-2 oppimistehtävää.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä kerrotaan tehtäväkohtaisesti.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita, oppimistehtävät ovat puutteellisia tai niitä ei ole tehty lainkaan, seminaaripäiviin ei ole osallistuttu tai tentteihin ei ole osallistuttu tai ne on arvioitu hylätyksi.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 15.06.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 08.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Ari Heikkinen
  • Anne Rajamäki
Vastuuopettaja

Ari Heikkinen

Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Oletko joskus miettinyt työskenteleväsi esim. päihde-ja mielenterveys-terveyssosiaalityössä, sosiaali-ja kriisipäivystyksessä tai vaikkapa Kelassa? Entä asumisohjaajana, jälkihuoltonuorten parissa tai työvalmentajana työpajalla?

Tule opiskelemaan aikuissosiaalityötä! Vielä mahtuu mukaan, ilmoittautumisaikaa on 15.6.22 saakka.

Kenttä on laaja ja työn tarkoituksena se, että aikuinen henkilö olisi tyytyväinen elämäänsä.

Opintojakso on vuorovaikutteinen verkkototeutus.

Jakso (10 op) muodostuu seuraavista osista:

1) Verkkokontaktit (toteutetaan vuorovaikutteisena Zoom:ssa), sekä ennakkotehtävä, 3 op (arvioidaan hyväksytty/täydennettävä/hylätty)
2) Kriisiauttaminen-kotitentti, 3 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)
3) Työelämäprojekti yhdessä Tikkurilan Klubitalon kanssa, 4 op (arvioidaan hylätty/T1-K5)

Projekti tehdään pienryhmissä, muut osiot itsenäisesti.

Opintojaksolle hyväksytään 40 ilmoittautunutta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennakkotehtävä:
Saari, Juho. Sosiaaliturvariippuvuus. Sosiaalipummit oleskeluyhteiskunnassa? https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100775/Saari_Sosiaaliturvariippuvuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(Sivut: 259-286).

Kriisiauttaminen ja traumainformatiivinen ote:
Hedrenius Sara & Johansson Sara. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn.

Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books Kirja löytyy e-kirjana esim. BookBeatista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Mikäli pohdit aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista ole yhteydessä vastuuopettajaan (anne.rajamaki@laurea.fi)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäprojekti Tikkurilan Klubitalon kanssa. Projektissa opiskelijaryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi Klubitalon jäsenille toimintaa. Vaihtoehtona on liikuntapainotteinen tekeminen, työvalmennusryhmä tai keikkatyömahdollisuuksien selvittely - ryhmä valitsee näistä itseään kiinnostavan teeman. Pienryhmiin jakaudutaan ja aikatauluista sovitaan ensimmäisellä kerralla 1.9.2022.

Projekti toteutetaan joko etä- tai liveohjauksena riippuen toiminnasta ja jäsenten toiveista. Varautukaa siis myös siihen, että ohjaus tapahtuu livenä Tikkurilan Klubitalolla (os. Lehdokkitie 2B 3. kerros) tai muualla Tikkurilassa esim. liikuntahallissa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Verkkokontaktit toteutetaan seuraavan aikataulun mukaan:

01.09.2022 09.00 - 11.30/läsnäolo pakollinen tutkintosäännön mukaan!
02.09.2022 09.00 - 11.30
22.09.2022 09.00 - 11.30
07.10.2022 12.30 - 15.00
27.10.2022 13.00 - 15.30
15.11.2022 09.00 - 11.30
08.12.2022 09.00 - 11.30

Näiden päivien lisäksi pienryhmä ohjaa kaksi kertaa toimintaa Tikkurilan Klubitalon jäsenille.

LÄsnäolo on pakollinen aloituskerroilla 1.9. ja 2.9., sekä viimeisellä kerralla 8.12. Mikäli poissaolot ylittyvät yli puolella, ei osasuoritusta arvioida ja kontaktitunnit pitää suorittaa kokonaan uudelleen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköpostissa ohjeistus ennen jakson aloitusta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ilmenevät tehtävänantojen yhteydessä Canvasissa.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 14.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Katja Pietarinen
  • Jaana Paasu
Vastuuopettaja

Jaana Paasu

Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Kyseessä on verkkototeutus, joten webinaarit ja ohjaus tapahtuu zoomissa ja Teamsissa. Toteutuksella on ennakkotehtävä, jolla opiskelija lunastaa paikkansa opintojaksolla. Jos ennakkotehtävä ei ole tehty määräaikaan mennessä, niin seuraava jopnossa oleva opiskellija saa paikan opintojaksolta.

Opintojakson webinaarit ja ohjauskerrat ovat vapaaehtoisia ja webinaarit tallennetaan.
HUOM! 2.12 työpaja on ns pakollinen eli siihen edyllytetään opiskelijan osallistuvan.

- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan asiakasryhmän, joko verkossa tai livenä. Opiskelijat voivat ohjata ryhmän joko toisen opiskelijan kanssa tai yhteistyökumppanin työntekijän kanssa. Jos opiskelija työskentelee aikuissosiaalityön ja sosiaallohjauksen asiakasryhmien kanssa, voi hän ohjata asiakasryhmän myös siellä.

- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.

- Lisäksi opintojaksolla käsitellään aikuisten kanssa tehtävään palveluohjaukseen ja taloudelliseen tukeen sekä kriisiauttamiseen.liittyviä teemoja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson toteutuskuvauksessa opintojakson alkaessa.
Ryhmänohjaukseen liittyvää kirjallisuutta:
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. E-kirja
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen.
https://prm.laurea.fi/fi-FI/

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson ajankohdat löytyvät kalenterista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakautuu webinaarien, toteutettavan ryhmänohjauksen ja itsenäisen opiskelun kesken.

Sisältö ja sen jaksotus

- Orientaatiotehtävä
- Webinaarit
- Moduulien sisältö ja tehtävät
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Opintojakson päätös

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moduuli 1
- Asiakastehtävä arvioidaan 0-5
- Oppimispäiväkirja arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 2
Projektisuunnitelma ryhmän ohjauksesta arvioidaan Hyv/Hyl
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Posteri arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 3
Kriisityöntehtävä arvioidaan 0-5

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

02.02.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Pihla Salemaa
  • Pilvi Niemelä
  • Sanni Einovaara
Vastuuopettaja

Sanni Einovaara

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Tutustumme tällä opintojaksolla monipuolisesti aikuissosiaalityön neuvonnan ja ohjauksen työkenttään sekä työskentelyssä käytettäviin menetelmiin. Opintojaksolla vierailee useita työelämästä tulevia asiantuntijoita, jotka avaavat meille työskentelymentelmiään käytännönläheisesti.

Opintojakso sisältää sekä verkossa että lähiopetuksessa tapahtuvaa opetusta, ohjausta sekä yksin ja pareittain/piernryhmissä suoritettavia oppimistehtäviä. Osana opintojaksoa toteutamme myös pienimuotoisia kuntoutumista edistäviä projekteja asiakastyön eri toimintaympäristöissä.

Tervetuloa mukaan!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali esitellään opintojakson Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Huom! Opiskelijan, joka toivoo voivansa näyttää osaamistaan, tulee olla yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutamme opintojaksolla pienimuotoisia yhteistyöprojekteja työelämäkumppaneiden kanssa ja hyödynnämme työelämän asiantuntijoita opetuksessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson läsnäolovelvollisia päiviä ovat orientaatio, tentti ja seminaaripäivä. Opintojakson läsnäolovelvolliset päivämäärät ilmoitetaan opintojakson aikataulussa ja tentin tutkintosäännön mukaiset uusintamahdollisuudet järjestetään Laurean yleisinä uusintatenttipäivinä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä tällä opintojaksolla on siis keskimäärin 267 tuntia, joka koostuu opetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä yksilötyöskentelystä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta arviointiosasta, jotka ovat:

1. Ohjaus- ja neuvontatyön menetelmät 4 op
2. Kuntoutumista edistävä työskentely 4 op
3. Kriisiauttaminen 2 op

Kukin arviointiosa sisältää 1-2 oppimistehtävää.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä kerrotaan tehtäväkohtaisesti.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita, oppimistehtävät ovat puutteellisia tai niitä ei ole tehty lainkaan, seminaaripäiviin ei ole osallistuttu tai tentteihin ei ole osallistuttu tai ne on arvioitu hylätyksi.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

07.12.2021 - 19.03.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Mika Ikkala
  • Kaijus Varjonen
Vastuuopettaja

Kaijus Varjonen

Ryhmät
  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- kuvata palveluohjauksen ja taloudellisen tuen periaatteita
- käyttää ryhmämuotoisen ohjauksen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- käyttää kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Kyseessä on monimuotototeutus, joka toteutetaan pääosin Zoomin kautta.

- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 6 x kokoontuvan ryhmän, joko etänä tai livenä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla tutustutaan aikuisten kanssa tehtävään palveluohjaukseen ja taloudelliseen tukeen sekä kriisiauttamiseen.

Aika ja paikka

Lähiopetuksen aikataulu (pääosin Zoomissa):

7.12 klo 9-11.00 Orientaatio: Projektien esittely ja jako ryhmiin
18.1 klo 9-11.00 Ryhmän suunnittelu ja markkinointi / ryhmän aloittaminen, motivointi ja virittäminen/ projektin ohjausta
20.1 klo 9-12.00 Vuorovaikutus & haasteet ryhmässä, projektisuunnitelmien esitys ja hyväksyminen
--> Ryhmän ohjausta väillä 20.1-16.3.2022
1.2 klo 9-11.00 Kriisityön menetelmät/ projektin ohjausta
7-9. 2 9-16.00 Monialaisia simulaatioita ohjaukseen ja neuvontaan liittyen (Näistä osallistutaan yhteen pakolliseen lähipäivään)
17.3 klo 9-12  Opintojakson päätös (pakollinen)

Välissä sopikaa Teams-ohjaustapaamisia ohjaavan opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Zoom-työtilassa julkaistavassa opintojakson toteutuskuvauksessa opintojakson alkaessa.
Projektin toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta:
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Canvas työtilassa esitellyt työelämäkumppanit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson ajankohdat löytyvät aika ja paikka -kohdasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakaantuu lähiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun kesken.

Sisältö ja sen jaksotus

- Orientaatio ja työelämäkumppanin valinta
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Monialainen simulaatiopäivä
- Opintojakson päätös

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Projektisuunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty
- Osallistuminen moniammatilliseen simulaatiopäivään hyväksytty/hylätty
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Kriisityön tehtävä 1-5