Näyttöön perustuva hoitotyöLaajuus (3 op)
Opinnon tunnus: SU00BY19
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua
Sisältö
- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi
Työpajat: kirjaamisen työpaja
Ajoitus
23.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä (AVOSV3), Avoin AMK
Opettaja
- Marina Arvonen
Vastuuopettaja
Marina Arvonen
Ryhmät
-
AVOSV3S24SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua
Sisältö
- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi
Työpajat: kirjaamisen työpaja
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 02.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajaksi Suomessa - EU- ja ETA-maiden ulkopuolella, ei-Bachelor -tasoisen sairaanhoitajan pätevöityminen työelämään (USV32), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Marina Arvonen
- Marja Tanskanen
- Lotta Tiikkainen
Vastuuopettaja
Marina Arvonen
Ryhmät
-
USV3223KUSairaanhoitajaksi Suomessa - EU- ja ETA-maiden ulkopuolella, ei-Bachelor -tasoisen sairaanhoitajan pätevöityminen työelämään, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua
Sisältö
- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi
Työpajat: kirjaamisen työpaja
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Marina Arvonen
- Marja Tanskanen
Vastuuopettaja
Marina Arvonen
Ryhmät
-
USV3123KUFilippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua
Sisältö
- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi
Työpajat: kirjaamisen työpaja
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Marina Arvonen
- Marja Tanskanen
Vastuuopettaja
Marina Arvonen
Ryhmät
-
USV3123KUFilippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua
Sisältö
- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi
Työpajat: kirjaamisen työpaja
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty