Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva hoitotyöLaajuus (3 op)

Opinnon tunnus: SU00BY19

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua

Sisältö

- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi


Työpajat: kirjaamisen työpaja

Ajoitus

23.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä (AVOSV3), Avoin AMK
Opettaja
  • Marina Arvonen
Vastuuopettaja

Marina Arvonen

Ryhmät
  • AVOSV3S24
    SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua

Sisältö

- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi


Työpajat: kirjaamisen työpaja

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 02.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajaksi Suomessa - EU- ja ETA-maiden ulkopuolella, ei-Bachelor -tasoisen sairaanhoitajan pätevöityminen työelämään (USV32), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Marina Arvonen
  • Marja Tanskanen
  • Lotta Tiikkainen
Vastuuopettaja

Marina Arvonen

Ryhmät
  • USV3223KU
    Sairaanhoitajaksi Suomessa - EU- ja ETA-maiden ulkopuolella, ei-Bachelor -tasoisen sairaanhoitajan pätevöityminen työelämään, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua

Sisältö

- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi


Työpajat: kirjaamisen työpaja

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Marina Arvonen
  • Marja Tanskanen
Vastuuopettaja

Marina Arvonen

Ryhmät
  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua

Sisältö

- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi


Työpajat: kirjaamisen työpaja

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus (USV31), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Marina Arvonen
  • Marja Tanskanen
Vastuuopettaja

Marina Arvonen

Ryhmät
  • USV3123KU
    Filippiiniläisten BA sairaanhoitajien täydennyskoulutus, täydennyskoulutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
- kirjata hoitotyön prosessia soveltaen potilastietojärjestelmään sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua

Sisältö

- Terveydenhuoltolain tuoma velvoite ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
- Näyttöön perustuva toiminta. Teorian, tutkimuksen ja käytännön väliset yhteydet.
- Näyttöön perustuva tieto, asiakas tiedon tuottajana ja eri tiedon lajien hyödyntäminen asiakastilanteissa.
- Hoitotyön päätöksentekoprosessi: Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
- Hoitotieteen tuottama tieto ja ydinkäsitteet hoitotyön perustana
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Hoitotyön ilmiöön tai ongelmaan kohdennettu tiedonhaku ja kliinisten tutkimuskysymysten muodostaminen: Esim. PICO/PICoa/PCC, käsitekartta tai muu valittu menetelmä
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja hyödyntäminen
- Tutkimusprosessin pääpiirteiden ja -vaiheiden tunnistaminen ja niiden merkityksen ymmärtäminen
- Hoitotyön filosofiset perusteet ja etiikan peruskäsitteet
• Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet.
• Autonomia ja itsemääräämisoikeus.
• Ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- Peruskirjallinen ja suullinen viestintätaito
• Viestinnän suunnittelu ja arviointi
• esiintymistaidot
• Tieteellisen kirjoittamisen perustaidot, tutkimuksellisen tiedon esittäminen ja tiivistäminen
- Hoitotyön kirjaamisen periaatteet, tiedon rakenteet, tiedon käytön roolit ja vastuut
• Reaaliaikaisen tiedon tuottamisen merkitys asiakaskontaktissa
• Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
• Rakenteinen hoitokertomustieto, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL), hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- ISBAR-raportointi


Työpajat: kirjaamisen työpaja

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty