Siirry suoraan sisältöön

Sijaishuollon erityisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BZ69-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 07.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Sanna Hämäläinen
Vastuuopettaja
Sanna Hämäläinen
Opintojakso
TO00BZ69

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa osaamistaan kiintymyssuhdevaurioista ja trauman vaikutuksista sijaishuollossa
- hyödyntää kuntouttavan vuorovaikutuksen osaamista omaohjaajasuhteessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alla oleva lista päivittyy:

Hirvonen & Hurskainen (2019) Minä jaksan tämän päivän. Tarinoita lastensuojelusta.
Saatamoinen, Kati (2020): Lapsi sijaishuollossa. Yhteydenpidon rajoittaminen ja rajoitustoimenpiteet.
Hughes, Daniel A. (2006): Tie traumasta tervehtymiseen: rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa.
Becker-Weiderman, Arthur; Shell, Deborah (2008): Auta lasta kiintymään: vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymishäiriön hoidossa.
Svensson, Kristiina; Heinonen, Mareena (2014): “Kun joka makaroniin pitää mahtua pöytätavat”: hetkiä ja tarinoita huostaanotettujen lasten vanhempien elämästä.
Kekkonen & Jahnukainen (toim.)(2023): Näkökulmia sijaishuoltoon. Lastensuojelun Keskusliiton verkkojulkaisu 2/2023.
Malja, Puustinen-Korhonen, Petrelius, Eriksson (toim.)(2019): Lastensuojelun laatusuositus.Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:8

Toteutustapa

Tässä toteutuksessa syvennetään lastensuojeluosaamista keskittyen sijaishuollon erityiskysymyksiin ja työtä linjaaviin ajankohtaisiin uudistuksiin. Toteutukselle hakeutuvien opiskelijoiden tulee suorittaa ennen opintoja Lastensuojelun täydentävä opintojakso (10 op) tai olla työelämässä sijaishuollon tehtävissä.

Opinnot suoritetaan vuorovaikutteisena lähiopetuksena verkossa. Luentoja ei tallenneta. Toteutuksen luennot järjestetään touko- ja kesäkuussa (2024) ja toteutuksen seminaaripäivä on elokuussa (2024). Kesän ajan opiskelijat suorittavat itsenäisesti oman oppimistehtävän sijaishuollon toimintaympäristössä.

Opintojakso koostuu seuraavista toteutusosioista:

1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)

Pedagogiikka toteutuksella koostuu seuravista:

Lähiopetus: perehtyminen opintojakson teemoihin, luennot ja yhteinen tuntityöskentely
Oppimistehtävät:
Luentopäiväkirja (sisältäen luentoteemoihin liittyvät reflektoivat harjoitukset)
Haastattelu: itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä työelämässä ja tehtävän raportointi)
Seminaarityösjkentely

Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuksen työelämäyhteistyö tehdään kesällä itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän muodossa. Lisäksi toteutuksella on mukana vierailevia luennoitsijoita sijaishuollon kentältä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä, toteutuksen tuntimäärä jakautuu
lähiopetukseen (n. 48 h) ja itsenäiseen työskenteyyn (85 h) .

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson moduulit:
1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
Arvioitava oppimistehtävä: Luentopäiväkirja (1 -5, 0)

2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)
Arvioita oppimistehtävä: Lbd - haastattelutehtävä ja seminaariesitys (1 - 5, 0)

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun