Specialisation in Foster Care (5 cr)
Code: TO00BZ69-3001
General information
- Enrollment
-
01.04.2024 - 07.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.05.2024 - 31.08.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Learning outcomes
The student is able to
- apply their knowledge of attachment problems and the influence of trauma in foster care
- utilise their knowledge of rehabilitative interaction as a case manager
Materials
Alla oleva lista päivittyy:
Hirvonen & Hurskainen (2019) Minä jaksan tämän päivän. Tarinoita lastensuojelusta.
Saatamoinen, Kati (2020): Lapsi sijaishuollossa. Yhteydenpidon rajoittaminen ja rajoitustoimenpiteet.
Hughes, Daniel A. (2006): Tie traumasta tervehtymiseen: rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa.
Becker-Weiderman, Arthur; Shell, Deborah (2008): Auta lasta kiintymään: vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymishäiriön hoidossa.
Svensson, Kristiina; Heinonen, Mareena (2014): “Kun joka makaroniin pitää mahtua pöytätavat”: hetkiä ja tarinoita huostaanotettujen lasten vanhempien elämästä.
Kekkonen & Jahnukainen (toim.)(2023): Näkökulmia sijaishuoltoon. Lastensuojelun Keskusliiton verkkojulkaisu 2/2023.
Malja, Puustinen-Korhonen, Petrelius, Eriksson (toim.)(2019): Lastensuojelun laatusuositus.Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:8
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Toteutuksen työelämäyhteistyö tehdään kesällä itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän muodossa. Lisäksi toteutuksella on mukana vierailevia luennoitsijoita sijaishuollon kentältä.
Exam schedules
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.
Completion alternatives
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä, toteutuksen tuntimäärä jakautuu
lähiopetukseen (n. 48 h) ja itsenäiseen työskenteyyn (85 h) .
Content scheduling
Opintojakson moduulit:
1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
Arvioitava oppimistehtävä: Luentopäiväkirja (1 -5, 0)
2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)
Arvioita oppimistehtävä: Lbd - haastattelutehtävä ja seminaariesitys (1 - 5, 0)
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.